کد خبر: ۸۷۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۳
نگاهی به برگزاري مراسم تحليف روساي جمهور در ادوار گذشته؛

سوگند شش رئيس جمهور

آفتاب‌‌نیوز : نخستين رئيس جمهور؛ سوگند در شوراي انقلاب
ابوالحسن بني‌صدر فرزند آيت الله سيد نصرالله بني صدر در دوم
فروردين 1312 در قريه باغچه واقع در 16 فرسنگي همدان متولد شد.
او تحصيلات ابتدايي را در تهران و دوره متوسطه را در همدان و
از كلاس پنجم متوسطه در مدرسه علميه تهران به تحصيل ادامه داد.

در سال‌هاي 1338 و 1339 در جلسات تفسير قرآن آيت الله طالقاني در مسجد هدايت حضور داشت و در دانشگاه الهيات دانشگاه تهران به مطالعه علوم معقول مشغول شد.
چهار سال تحقيق در موسسه تحقيقات اجتماعي دانشگاه
تهران و سپس در دانشگاه حقوق به تحصيل رشته اقتصاد پرداخت.
وي پس از قيام خونين پانزده خرداد 42 به فرانسه رفت و در سال 1357 به ايران بازگشت. بني‌صدر در پنجم بهمن 1358 به عنوان اولين رئيس جمهور ايران انتخاب شد و در بيمارستان قلب تهران حكم رياست جمهوري را از دست حضرت امام خميني (ره) دريافت داشت و سپس در مقابل امام و شوراي انقلاب و مقامات مملكتي سوگند ياد كرد. وي دبير شوراي انقلاب بود و در اواخر بهمن ماه به سمت فرماندهي كل قوا برگزيده شد. او در 29 مرداد 1359 آقاي محمدعلي رجايي را به عنوان نخست وزير خود به مجلس معرفي نمود. اما بني‌صدر با رويكردهاي غيرمدبرانه‌اش راهي انحرافي در پيش گرفت تا اينكه در بيستم خرداد ماه طبق فرمان امام (ره) از فرماندهي نيروهاي مسلح بركنار شد. سي و يكم خرداد ماه، طرح عدم كفايت سياسي وي با 177 راي موافق و 10 راي ممتنع و يك راي مخالف مورد تصويب مجلس قرار گرفت. در اول تير ماه 1360 با فرمان امام (ره) به دليل عدم كفايت سياسي از مقام رياست جمهوري عزل گرديد و شوراي رياست جمهوري عهده‌دار وظايف رياست جمهوري شدند.

رئيس جمهوري از جنس مردم

محمدعلي رجايي در سال 1312 در قزوين متولد شد. در چهار سالگي
تحصيلات دوران ابتدايي در سن پدر را از دست داد و پس از اتمام
چهارده سالگي به تهران آمد و در 17 سالگي به صورت پيماني در

نيروي هوايي ارتش استخدام شد. وي در آن ايام در
جلسات فداييان اسلام حضور مي‌يافت و با روحيه انقلابي آنان
آشنا مي‌شد
رجايي در سال 1332 موفق به اخذ ديپلم شد و با استعفا از نيروي هوايي
به شغل آموزگاري در شهرستان بيجار روي آورد. او درسال


1339 دبير رياضي دبيرستان‌هاي خوانسار بود، سپس درمدرسه كمال تهران تدريس نمود. وي ضمن تدريس به ادامه تحصيل پرداخت
وموفق به اخذ ليسانس شد. در رشته آمار فوق ليسانس گرفت و با دو تن از دوستانش مدرسه دخترانه رفاه را در تهران تاسيس كرد. در سال 1342 به دليل عضويت در نهضت آزادي دستگير شد و از سال 1349 رابط آقاي جلال الدين فارسي در داخل كشور بود. با سازمان مجاهدين خلق همكاري داشت و در سال 1352 دستگير شد و در عيد غدير سال 1357 آزاد شد و در 29 مرداد به عنوان نخست وزير دولت بني‌صدر منصوب شد. شهيد رجايي پس از عزل بني‌صدر عضو شوراي رياست جمهوري شد تا مقدمات انتخابات فراهم شود. در دوره دوم انتخابات رياست جمهوري از ميان هفت نامزد اوليه، چهار نفر مورد تاييد قرار گرفتند و شهيد رجايي با حمايت جامعه روحانيت مبارز، حزب جمهوري اسلامي و سازمان مجاهدين انقلاب با كسب اكثريت آرا به عنوان دومين رئيس جمهور انتخاب شد.

حضرت امام خميني (ره) در 11/5/1360 حكم رياست جمهوري وي را تنفيذ نمود. بنيانگذار جمهوري اسلامي در مراسم تنفيذ حكم شهيد رجايي گفت: «به رقم تبليغات دشمنان خارج و داخل ملت با اكثريت قاطع افزون از دوره سابق جناب آقاي محمدعلي رجايي را به رياست جمهوري كشور برگزيده و اين مسئوليت بزرگ و بار سنگين را بر عهده او گذاشتند و چون مشروعيت آن بايد با نصب فقيه ولي امر باشد، اينجانب راي ملت شريف را تنفيذ و ايشان را به سمت رياست جمهوري اسلامي ايران منصوب نمودم».

امام (ره) در اين روز فرمودند: «مادام كه ايشان در خط اسلام عزيز و پيرو احكام مقدس آن مي‌باشند، از قانون اساسي ايران تبعيت و در مصالح كشور و ملت عظيم الشان در حدود اختيارات خويش كوشا باشند و از فرامين الهي و قانون اساسي تخطي ننمايند اين نصب و تنفيذ به قوت خود باقي است و اگر خداي ناخواسته برخلاف آن عمل نمايند، مشروعيت آن را خواهم گرفت و بايد ايشان توجه داشته باشند و از عمل ملت دريافته باشند كه ملت دلاور نيز راي خود را بر اين اساس به ايشان داده‌اند».

در تاريخ 12/5/60 ، مجلس شوراي اسلامي در يك جلسه تاريخي شاهد مراسم اداي سوگند محمدعلي رجايي به عنوان رئيس جمهور و مراسم تحليف 27 نماينده مجلس بود. اين جلسه علني به رياست هاشمي رفسنجاني و با حضور اعضاي دولت رسميت يافت. پس از حضور محمدعلي رجايي و اعضاي شوراي نگهبان در ابتدا هاشمي رفسنجاني گفت: دستور فعلي ما انجام مراسم تحليف رياست جمهوري است. پس از سخنان كوتاه رئيس مجلس، رجايي دومين رئيس جمهور برگزيده مردم كه روز عيد فطر امام راي امت را در اين مورد تنفيذ كردند، در حالي كه موسوي اردبيلي رئيس ديوان عالي كشور در كنار ايشان بودند، در ساعت 30/11 دقيقه پشت تريبون مجلس قرار گرفت و سوگند نامه رياست جمهوري را برابر قانون اساسي قرائت كرد.

متن سوگند رجايي به شرح زير است:

«بسم الله الرحمين الرحيم – من به عنوان رئيس جمهوري در پيشگاه قرآن كريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي‌كنم كه پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي كشور باشم و همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ابقاي مسئوليت‌هايي كه برعهده گرفته‌ام بكار گيرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور، ترويج دين و اخلاق، پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودكامگي بپرهيزم و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت كنم. در حراست از مرزها و استقلال سياسي، اقتصادي و فرهنگي كشور از هيچ اقدامي دريغ نورزم و با استعانت از خداوند و پيروي از پيامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) قدرتي را كه ملت به عنوان امانتي مقدس به من سپرده است همچون اميني پارسا و فداكار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم».

رجايي سپس محمدجواد باهنر را به سمت نخست وزير منصوب و به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد. اما پس از اخذ راي اعتماد مجلس به كابينه دكتر باهنر، دولت جديد مدت اندكي كار خود را آغاز كرده بود كه در ساعت 15 از هشتمين روز شهريور ماه 1360 در انفجار اتاق جلسات ساختمان نخست وزيري در جلسه شوراي امنيت، محمدعلي رجايي همراه نخست وزير به شهادت رسيدند.

دوره اول رياست جمهوري آيت الله سيدعلي خامنه‌اي

سيدعلي خامنه‌اي فرزند حاج سيدجواد خامنه‌اي درسال 1318 در مشهد
به دنياآمد. پس از اتمام تحصيلات ابتدايي در مدرسه نواب مشهد،
علوم ديني را فرا گرفت و دو سال درس خارج را نيز مطالعه نمود و در سال
1326 به نجف اشرف مشرف شد،
اما در سال 1327 به شهر قم عزيمت نمود و در محضر استادان
حوزه به كسب فيض پرداخت. در قيام 15 خرداد در بيرجند دستگير شد.
در سال 1342 به مشهد بازگشت و پيوسته مورد اذيت و تعدي
عوامل رژيم پهلوي قرار گرفت و در زندان و تبعيد به سر برد.
آخرين تبعيد ايشان به ايرانشهر بود. ايشان تاسيس جامعه روحانيت مبارز
را در سال 1356 طراحي نمود و تا سال 1357، شش بار به زندان رفت.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي وظايف خطيري چون عضويت
در شوراي انقلاب، نماينده شوراي انقلاب در وزارت دفاع،
سرپرست سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نماينده امام (ره) در
شوراي عالي دفاع، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي
و امامت جمعه تهران را به عهده داشت .ايشان با حضور در جبهه به سازماندهي نيروهاي مسلح پرداختند. در 6 تير ماه 1360 به دنبال انفجار بمب صوتي در مسجد اباذر به سختي مجروح شدند. در 10 مهر ماه 1360 از ميان چهار نفر با اكثريت آرا به رياست جمهوري دوره سوم انتخاب شدند. در 17 مهر ماه امام (ره) حكم رياست جمهوري ايشان را چنين تنفيذ نمودند: «اينجانب به پيروي از ملت عظيم الشان و با اطلاع از مقام و مرتبت متفكر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقاي سيدعلي خامنه‌اي، راي ملت را تنفيذ و ايشان را به سمت رياست جمهوري اسلامي ايران منصوب نمودم».

مراسم تحليف رياست جمهوري نيز در تاريخ 21 مهر ماه در مجلس شوراي اسلامي برگزار گرديد و آقاي خامنه‌اي در برابر نمايندگان مجلس، رئيس ديوانعالي كشور، اعضاي شوراي نگهبان، نخست وزير و وزيران كابينه، جانبازان انقلاب و جمعي از خانواده‌هاي شهدا مراسم را بجاي آورند. ايشان قبل از اداي سوگند طي سخناني گفتند: «امروز اين مراسم براي برادر مخلص شما از اين جهت هيجان‌انگيز است كه در حقيقت بر زبان آوردن و تصريح كردن به چيزي است كه به طور طبيعي با كانديدا شدن براي رياست جمهوري و با قبول اين مسئوليت بر دوش او وجود داشته و سنگيني مي‌كرده است».

ايشان در نيمه اول آبان ماه مهندس ميرحسين موسوي را به عنوان نخست وزير به مجلس معرفي كردند و نيمي از كابينه منتخب وي را اعضاي كابينه‌هاي شهيد رجايي، باهنر و مهدوي كني تشكيل دادند.

دوره دوم رياست جمهوري آيت الله سيدعلي خامنه‌اي

در چهارمين دوره انتخابات رياست جمهوري در مرداد سال 1364 از ميان سه نامزد مطرح براي دومين بار به عنوان رئيس جمهور انتخاب شدند.

روز 14 شهريور در خجسته سالروز عيد سعيد غديرخم، امام (ره) حكم رياست جمهوري آقاي خامنه‌اي را تنفيذ كرده و فرمودند: «بحمد ا... تعالي با تاييدات خداوند متعال جل و عطا و دعاي خير حضرت ولي ا... الاعظم روحي المقدمه الفدا چهار سال رياست جمهوري با خير و سلامت و قدرت و عظمت سپري شد. اينك به پيروي از آراي محترم ملت عظيم الشان و آشنايي به مقام تعهد و خدمتگزاري دانشمند محترم، جناب حجت الاسلام آقاي سيدعلي خامنه‌اي، آراي ملت را پس از پايان دوره كنوني تنفيذ و ايشان را به سمت رياست جمهوري ايران منصوب مي‌نمايم و از خداوند متعال توفيق ايشان را در خدمت به اسلام و ملت و كشور اسلامي خواستارم».

در اين مراسم كه در حسينيه جماران برگزار شد امام (ره) در سخناني فرمودند: «رئيس جمهور بايد همچنان طرفدار مستضعفان و محرومان باشد و راه سازش با هيچ ظالم و مستكبري را باز نكند، رئيس جمهور بايد از چاپلوسان دغل باز و زبان بازان حيله گر برحذر باشد.

حكومت‌هاي اسلامي بايد بيت‌المال مسلمين را براي جلال و جبروت خودشان صرف نكنند».

حضرت آقاي خامنه‌اي نيز در اين روز مبارزه ريشه‌اي با ركود اقتصادي، تورم و بيكاري، مبارزه با گرايشي به دولت سالاري، برنامه‌ريزي مستقل از نفت، گرايش به توليد داخلي، بهبود وضع كارمندان دولت، تقويت و اصلاح مديريت‌ها را از جمله برنامه‌هاي دوره جديد رياست جمهوري عنوان كردند.

روز 18 مهر ماه 64 مراسم تحليف رياست جمهوري برگزار شد. آيت الله خامنه‌اي هنگام مراسم تحليف در حضور نمايندگان مجلس اظهار داشتند: «قانون اساسي ابزارهاي لازم براي عمل به اين سوگند را مشخص كرده است. در صورتي كه رئيس جمهور اين ابزارها را در اختيار داشته باشد خواهد توانست به اين سوگند عمل كند و گر نه اين سوگند، حكم فقهي‌اش براي فقها روشن است».

دو اصل ياد شده ناظر به معرفي نخست وزير از سوي رئيس جمهور و تصويب وزراي پيشنهادي نخست وزير بود.

در اين دوره نيز ميرحسين موسوي در پست نخست وزيري ابقا گرديد.

يك روز قبل از بيست و ششمين سالگرد قيام خونين پانزده خرداد سال 1342، خبر ارتحال امام خميني غم سنگيني را بر جان ملت ايران نشاند و مجلس خبرگان در 15 خرداد ماه آقاي خامنه‌اي را به عنوان جانشين امام خميني (ره) به مسئوليت رهبري جمهوري اسلامي ايران برگزيد.

ايشان در تاريخ 25/5/68، پس از 72 روز تصدي توام رهبري و رياست جمهوري، از سمت رياست جمهوري استعفا دادند.

اولين دوره رياست جمهوري حجت الاسلام والمسلمين هاشمي

اكبر هاشمي رفسنجاني فرزند علي در سال 1313
هجري شمسي در روستاي نوق بهرمان از توابع رفسنجان متولد شد.
در پنج سالگي به مكتب رفت و تا چهارده‌ سالگي ضمن كشاورزي تحصيل نمود. در سال 1327 براي تحصيل علوم ديني به قم عزيمت كرد. ورود ايشان به قم همزمان با فعاليت فداييان اسلام و نهضت ملي شدن صنعت نفت بود و هفت سال دروس سطح را مطالعه و پس از آن، دوره خارج را آغاز كرد. وي فقه و اصول را در محضر امام (ره) خواند و در جلسات درس علامه طباطبايي نيز حضور داشت.پس از ماجراي مدرسه فيضيه و قبل از پانزده خرداد دستگير شد و به عنوان سرباز به پادگان اعزام گرديد.

از سال 1336 وي به نشر مجله مكتب تشيع پرداخت و در اواخر سال 1343 پس از ترور منصور دستگير شد و چهار ماه در زندان بود. در سال 1346 در رابطه با انتشار اعلاميه‌هاي انقلابي مجددا دستگير و پس از سه ماه آزاد شد.

وي چهار ماه بعد از پيروزي انقلاب هدف يك ترور از سوي گروهك فرقان قرار گرفت. در تشكيل روحانيت مبارز تهران موثر بود. وي به فرمان حضرت امام به عضويت شوراي انقلاب منصوب شد. مدتي سرپرست وزارت كشور بود و عضو مجلس خبرگان، رياست مجلس، جانشيني فرمانده كل قوا، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و شوراي بازنگري قانون اساسي را تجربه كرده بود.

ايشان در تاريخ 6/5/68 در پنجمين دوره انتخابات رياست جمهوري شركت نمود و با كسب اكثريت آرا انتخاب شد. در تاريخ 12/5/68 آيت الله خامنه‌اي، حكم رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني را بدين شرح تنفيذ كردند: «اينجانب ضمن سپاس از الطاف نهان و آشكار حضرت حق تعالي جلت عظمه، به پيروي از ملت عظيم الشان و با معرفت به مقام و مرتبت ياور صميمي امام و شخصيت برجسته نظام جمهوري اسلامي و بازوي توانا و زبان گوياي آن جناب آقاي هاشمي رفسنجاني و دامت تاييداته راي ملت را تنفيذ و ايشان را به رياست جمهوري اسلامي ايران منصوب مي‌كنم».

رهبر جمهوري اسلامي در اين مراسم، رئيس جمهور را به طرفداري از حقوق محرومين و مستضعفين و كوشش براي ريشه‌كن كردن فقر و محروميت و استقرار عدالت اجتماعي دعوت كردند و كساني را كه در اداره كشور توفيق همكاري با ايشان را خواهند داشت به رعايت تقوي و تداوم ياد خدا و حسن سلوك و ارتباط با مردم و به خصوص قشرهاي ضعيف و محروم و رعايت عزت و عظمت اسلام و استقلال سياسي، اقتصادي و فرهنگي جمهوري اسلامي در تنظيم روابط خارجي فراخواندند.

در 24 مرداد ماه آقاي هاشمي، استعفاي خود را از نمايندگي تقديم هيات رئيسه مجلس كرد و در روز بعد مهدوي كني به رياست مجلس انتخاب شد.

26 مرداد ماه مراسم تحليف رياست جمهوري در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد و رئيس جمهور منتخب در مقابل نمايندگان و مسئولين مملكتي سوگند ياد كرد كه پاسدار اسلام و ارزش‌هاي انقلاب باشد. رئيس جمهور در اين جلسه اظهار داشتند كه اين مسايل (پاسداري از ارزش‌ها) در سراسر زندگي ما بوده و انگيزه ما هم همين است. جامعه روحانيت نيز در اين وظيفه ياري مي‌كند. دغدغه‌ ما امروز اين است كه در دنياي پر از فساد امروز، جمهوري اسلامي چه اقداماتي براي حفاظت از اسلام دارد.

دوره دوم رياست جمهوري حجت الاسلام و المسلمين هاشمي

هاشمي رفسنجاني پس از اتمام دوره چهار ساله رياست جمهوري در تاريخ 21/3/72 در انتخابات ششمين دوره رياست جمهوري مجددا با اكثريت آرا از ميان چهار نامزد، انتخاب شدند. آيت الله خامنه‌اي رهبر انقلاب در روز 12/5/72 حكم رياست جمهوري ايشان را تنفيذ فرمودند.

در اين مراسم روساي قوه مقننه و قضائيه، اعضاي مجلس خبرگان، شوراي نگهبان و نمايندگان مجلس، مسئولان بلند پايه كشوري و لشكري و نيز سفرا و كارداران كشورهاي خارجي مقيم ايران در آن حضور داشتند. در اين مراسم حجت الاسلام سيداحمد خميني حكم تنفيذ رياست جمهوري را قرائت كردند.

مقام معظم رهبري در حكم تنفيذ رياست جمهوري ضمن ابراز خرسندي از انتخاب مجدد هاشمي رفسنجاني به عنوان رئيس جمهور ايران، بر حفظ آرمان‌ها و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي توسط رئيس جمهور و تبعيت از قانون اساسي و حفظ و تامين مصالح كشور و ملت تاكيد فرمودند.

ايشان سه ويژگي مديران دست اندركار اداره كشور را احساس مسئوليت و برخورداري از كفايت لازم براي انجام كار، هماهنگي با سياست‌هاي كلي كشور و حفظ طهارت و تقوا دانستند و در بخش ديگري فرمودند: «اساس هر نظام اسلامي رفاه عمومي و عدالت اجتماعي است و فرق عمده ما با نظام سرمايه‌داري همين است».

پس از آن در روز 13/5/72 مراسم تحليف دومين دوره رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني با حضور در مجلس شوراي اسلامي انجام گرفت. در اين مراسم اعضاي شوراي نگهبان، نماينده مقام معظم رهبري، آيت الله يزدي رئيس قوه قضائيه، دكتر حبيبي معاون اول رئيس جمهوري، وزرا و ساير مقامات كشوري و لشكري حضور داشتند.

سپس رئيس جمهور پس از اداي سوگند، طي سخناني گفت: «مي‌دانم كه اين قسم، قسم دشواري است و بدون كمك و ياري خداوند به طور جدي از عهده اين قسم بر نمي‌آييم. اجراي اين قسم براي يك نفر به تنهايي مقدور نيست. در سياست‌ها و قوانين و نظارت‌ها و گزينش‌ها، اين مساله به تنهايي امكان‌پذير نيست و شديدا نيازمند راهبران انقلاب هستيم».

هاشمي رفسنجاني پيرامون اعتلاي كشور اظهار داشت:«گاهي اعتلاي كشور در غبار و عوامفريبي‌ها گم مي‌شود. كسي كه مي‌خواهد با آرا و افكار عمومي كار كند بايد جسارت زيادي داشته باشد و از كارهايي كه به طور روشن ضد اعتلاي كشور است، دوري كند».

اولين دوره رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي

سيدمحمد خاتمي فرزند مرحوم آيت الله سيد روح الله خاتمي در سال 1322 در اردكان يزد متولد شد و تحصيلات ابتدايي و دوره اول متوسطه را در اردكان گذراند.

در سال 1340 قبل از اخذ ديپلم جهت تحصيل در علوم و معارف ديني به قم عزيمت نمود و موفق به اخذ ديپلم متوسطه در رشته طبيعي شد. در سال 1344 به اصفهان عزيمت نمود. همزمان با سطوح عاليه علوم ديني در حوزه علميه اصفهان، رشته فلسفه را در دانشگاه اصفهان به اتمام رساند. در سال 1349 در مقطع كارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي در دانشگاه تهران پذيرفته شد و سپس به قم بازگشت و مراحل دروس اجتهاد (خارج، فقه و اصول و دوره عالي فلسفه) را در حوزه علميه آن شهر سپري نمود. در سال 1347 عضو هيات مديره انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان شد.

وي به پيشنهاد شهيد دكتر بهشتي، رياست مركز اسلامي هامبورگ را در سال 1358 برعهده داشت. پس از انقلاب در اولين دوره مجلس شوراي اسلامي در سال 1359 به عنوان نماينده مردم اردكان و ميبد حضور داشت. در سال 1360 وي نمانيده حضرت امام و سرپرست روزنامه كيهان بود. در سال 1361 وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در كابينه مهندس ميرحسين موسوي و در سال 1368 وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در كابينه هاشمي رفسنجاني و در سال 1370 مشاور رئيس جمهوري و رئيس كتابخانه ملي بود. در مقاطع تحصيلي مختلف دانشگاهي تدريس مي‌نمود و مقالات و كتاب‌هاي متعددي به رشته تحرير درآورده است. در سال 1375 با حكم مقام معظم رهبري به عضويت شوراي عالي انقلاب فرهنگي درآمد.

در دوم خرداد 1367 در انتخابات دوره هفتم رياست جمهوري با راي قاطع مردم به عنوان رئيس جمهوري انتخاب شد.

ايشان در تاريخ 21/5/76، حكم تنفيذ رياست جمهوري را از سوي مقام معظم رهبري دريافت كردند.

مقام معظم رهبري پس از اجراي مراسم تنفيذ فرمودند: «آنچه من به مسئولان دولت آينده و رئيس جمهور عزيز – كه بحمدا... خودشان هم به اين نكات توجه دارند – از باب تذكر عرض مي‌كنم اين است كه اولا همه سعي ما بايد اين باشد كه اين ملت را بشناسيم. ثانيا خواسته‌ها و نيازهايشان را برآورده كنيم. اين ملت حق عظيمي بر گردن ما دارد. اين ملت است كه كشور را حفظ كرده است و اين ملت به حقيقت،‌ آيت قدرت پرودگار است».

پس از آن، مراسم تحليف در روز 13/5/76 در مجلس شوراي اسلامي با حضور نمايندگان و مقامات كشوري و لشكري برگزار گرديد. در اين جلسه رئيس جمهور طبق اصل 121 قانون اساسي در حضور رئيس قوه قضائيه و اعضاي شوراي نگهبان سوگند ياد كرد كه همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسئوليت‌هايي كه برعهده گرفته است بكار گيرد.

ايشان پس از سوگند در جمع حضار به ايراد سخنراني پرداختند و اظهار داشتند: «براي حسن انجام تعهدات كه فوق طاقت فرد و حتي توان به تنهايي است از درگاه حضرت احديت هدايت و حمايت و از مردم شريف مدد مي‌جويم. مقام معظم رهبري با نظارت و اشرافي كه بر سه قوه و نقش والايي كه در نظام و جامعه دارند، ما را به يقين در انجام اين تعهدات راهنمايي و ياري خواهند فرمود. من از قوه مقننه و قوه قضائيه تقاضا دارم كه دولت را در اداره جامعه ياري دهند. از نهادها و تشكل‌ها و صاحب‌نظران مي‌خواهم كه با نظارت مستمر و طرح شجاعانه مطالب و نظرات خود و آحاد شهروندان و نيز ارزيابي و نقد مداوم برنامه‌ها و عملكردها، سهم مشاركت عمومي را در سياست‌گذاري‌هاي كلان كشور افزايش دهند».

دوره دوم رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي

انتخابات هشتمين دوره رياست جمهوري در تاريخ 18/3/80 برگزار گرديد
و خاتمي براي بار دوم با راي اكثريت مردم، به عنوان رئيس جمهور ايران انتخاب گرديد.

حكم تنفيذ حجت الاسلام خاتمي در تاريخ 11/5/1380 توسط مقام معظم رهبري صادر شد. آيت الله خامنه‌اي در اين روز، پس از مراسم تنفيذ فرمودند: «ما در موقعيت حساسي هستيم، به اعتقاد من امروز قوي‌ترين كار اين است كه به مسايل اقتصادي و مساله معيشت و در راس همه مساله اشتغال به جديت پرداخته شود. هيچكدام از اينها معضلات و گره‌هاي كوري نيستند كه دست‌هاي توانا و فكرهاي كارآمد نتوانند آنها را حل كنند».

صبح روز 17 مرداد 1380 مراسم تحليف محمد خاتمي رئيس جمهوري ايران در مجلس شوراي اسلامي ساعت 5/9 دقيقه آغاز شد. در اين نشست علاوه بر رئيس جمهوري و 255 نماينده مجلس، اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه، محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، اعضاي مجلس خبرگان و شوراي نگهبان هيات دولت و ساير مقامات كشوري حضور داشتند در اين جلسه رئيس جمهور پس از اداي سوگند در ميان مسئولين و با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي به ايراد سخنراني پرداخت. ايشان طي سخناني گفتند: استقلال و آزادي دو پايه استوار نظام جمهوري اسلامي ايران است. حق آحاد مردم است كه بگويند، بدانند و سخن خود را بيان كنند و پرسش و اعتراض خويش را مطرح كنند و در جهان پيچيده امروز علاوه بر اجراي اصل امر به معروف و نهي از منكر و حق همگاني به خاطر پيچيدگي‌هاي موجود، اين حق از جمله از طريق نهادهاي مدني، تشكل‌هاي قانوني، وسايل ارتباط جمعي و تامين آزادي‌هاي فردي و جمعي تحقق پيدا كند. اين مسئوليت بزرگ كه متوجه رئيس جمهور است، نشانه حساسيت و اهميت جايگاه و پايگاه رياست جمهوري است.

واينك رئيس جمهور ششم

با برگزاري انتخابات رياست جمهوري در دو مرحله 27 خرداد و 3 تير 1384، آقاي محمود احمدي نژاد توانست با كسب حداكثر آرا به عنوان رئيس جمهور ايران انتخاب گردد.

قابل ذكر است كه مراسم تحليف ايشان امروز 15 مرداد ماه در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.

.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین