کد خبر: ۸۷۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۴

طرح جدید براون برای تعلیق غنی‌سازی در ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «گوردن براون»، نخست‌وزیر انگلیس، قرار است تا درخواست جدیدی را به منظور پایان دادن به برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران، مطرح کند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، «براون»، در یک کنفرانس بین المللی خواهد گفت در حالی که دنیا با توسعه گسترده در زمینه هسته‌ای مواجه است، ایران «آزمایشی» بسیار سخت خواهد بود.

نخست وزیر انگلیس در کنفرانس بین المللی مورد نظر خواهد گفت «چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید»، استفاده از انرژی هسته‌‌ای در دهه‌های آینده، برای مقابله با گرمایش زمین، رشد بسیار زیادی خواهد داشت.

اما گشودن فن آوری هسته‌ای بر روی کشورهای غیر هسته‌ای، نیازمند «فسلفه‌ای جدید» است؛ بدین صورت که کشورها، حق استفاده از انرژی هسته‌‌ای را خواهند داشت اما آن‌هایی که قوانین توسعه سلاح را زیر پا بگذارند، با تحریم مواجه خواهند شد.

ایران که به طور مکرر تاکید کرده است برنامه‌اش صلح آمیز است، به درخواست‌های جهانی مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم توجهی نشان نداده است.

ماه گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داد که تهران موفق شده است یک تن اورانیوم را غنی کند. این مقدار اورانیوم غنی شده برای ساختن یک کلاهک اتمی کافی است.

«گوردن براون» خاطر نشان خواهد کرد که برنامه هسته‌‌ای ایران، «تهدیدی بحرانی است»، همچنین آن که تا زمانی که این برنامه متوقف نشود، تهران با تحریم‌های سخت‌تری مواجه خواهد شد.

نخست وزیر انگلیس همچنین قصد دارد تا به ایران خاطر نشان کند که پیشنهاد باراک اوباما را بپذیرد: «ایران انتخابی بسیار واضح دارد؛ راه خودش را ادامه دهد و با تحریم‌های بیشتری مواجه شود، و یا این که مسیرش را تغییر دهد و منافع سرشاری برای مردمش به ارمغان آورد. امیدوارم ایران تصمیم درست را اتخاذ کند و به جای رویارو شدن با تحریم‌های بیشتر، از تمایل جامعه جهانی برای گفت و گو استقبال کند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین