کد خبر: ۸۷۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۴

تحلیل شیرکوند درباره طرج هر ایرانی 60 هزار تومان

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: سعید شیرکوند گفت: «توزیع این حجم از یارانه به طوری که به هر خانوار پنج نفره ایرانی ماهانه 300 هزار تومان پرداخت شود، یادآور همان ضرب‌المثل قدیمی است که «سنگ بزرگ علامت نزدن است».

دکتر سعید شیرکوند در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب، در خصوص سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد در اسلامشهر اظهار داشت: «مطالبی که رئیس جمهور بیان کردند، یک برنامه عملیاتی برای اجرا نیست. ایشان صرفا از مطالبه‌ای صحبت کرد که اگر این پرداخت صورت گیرد مطمئناً برای مردم اسلامشهر و دیگر شهرهای کشور نوید خوبی خواهد بود».

وی ادامه داد: «اگر این سخنان را در چارچوب ضوابط و قوانین مورد بررسی قرار دهیم امکان عملیاتی شدن آن وجود ندارد زیرا در بودجه سال 88 نه رقمی برای این توزیع دیده شده و نه مکانیزمی برای کسب این مقدار از درآمد برای پرداخت نقدی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است. مگر اینکه دولت یک لایحه جدید را مطرح کند و به مجلس بفرستد که آن هم بحث دیگری است که در حال حاضر در مورد لایحه‌‌ای که هنوز تظیم نشده نمی‌شود صبحت کرد».

این استاد دانشگاه افزود: «اگر مطالبی که در اسلامشهر مطرح شد صرفا یک وعده انتخاباتی و یک تبلیغات برای انتخابات نبوده باشد، اما احمدی‌نژاد یک انتظاراتی را برای مردم توضیح دادند که ممکن است در اقتصاد کشور این اتفاق رخ دهد و اگر رخ دهد برای مردم یک منافعی ایجاد می‌کند».

شیرکوند با بیان اینکه اعداد و ارقامی که از سوی احمدی‌نژاد مطرح شد قابل جمع کردن با هم نیست، گفت: «ما به 50 میلیون نفر از مردم ایران می‌خواهیم این پول را توزیع کنیم این حجم از پول با آزادسازی قیمتها آن هم به یکباره اساساً محقق نخواهد شد. زیرا با نگاهی به لایحه بودجه سال 88 که دولت تنظیم کرده است مشخص می‌شود که دولت یک چنین رقمی را برای توزیع نقدی پیش‌بینی نکرده است».

معاون وزیر اقتصاد و دارایی دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلا چنین پولی وجود ندارد که دولت بخواهد توزیع کند،‌ گفت: «تنها راه این است که دولت از سیستم بانکی و بانک مرکزی استقراض کند که آن هم پیامد خطرناکی برای اقتصاد کشور دربر خواهد داشت».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین