در روزهایی که سریال «رعد و برق» ساخته بهروز افخمی بهعنوان تنها سریال تازه تلویزیون که بهصورت شبانه از مهمترین شبکه تلویزیون یعنی شبکه یک در حال پخش است، در جذب مخاطب بهشدت ناکام مانده است، بازپخش چندین باره سریال «یوسف پیامبر» از شبکه آیفیلم، آن هم بعد از گذشت ۱۵ سال، با استقبال ویژه مخاطبان همراه شده است.
به گزارش فرارو، هرچند برای اثبات فراگیری استقبال از بازپخش سریال «یوسف پیامبر» نیازی به سند و مدرک نیست و کافیست همزمان با زمان پخش سریال، سری به کوچه و خیابانها بزنید تا متوجه شوید مغازهای نیست که صاحبان و مشتریانش مشغول پیگیری سریال نباشند! با این همه، اما آمار هم این مشاهده میدانی را تأیید میکند چه اینکه مجموع بازدیدهای سریال روی خروجی تلوبیون از مرز یک میلیون نفر عبور کرده و این آماری رویایی در قیاس با تولیدات این روزهای تلویزیون محسوب میشود.
بازپخش سریال «یوسف» و میزان بالای استقبال مخاطبان از آن بهانهای برای بازخوانی متن و حاشیههای آن است.
قطعا برگ برنده اصلی سریال «یوسف پیامبر» که تأثیر ویژهای بر ارتباط مخاطبان طیفهای مختلف با آن داشت، قصهاش بود. قصهای بر گرفته از قرآن که بهعنوان «احسن القصص» و یا بهترین داستانها توصیف شده است.
ماجرای زندگی پرفرازونشیب حضرت یوسف (ع) یکی از جذابترین روایتهای قرآنی است که فصلهای مختلفی از زندگی این پیامبر الهی را در بر میگیرد، از دوران نوجوانی و ماجرای اوج گیری حسادت برادران، تا ورود به کاخ مصر و ماجرای دلدادگی زلیخا به او.
فرجالله سلحشور به خوبی توانست نقاط کلیدی این روایت را در فیلمنامه یوسف پیامبر، تبدیل به روایتی تصویری کند. او خود در گفتوگویی روایتی جالب از نگارش متن این سریال و فرآیند تصویب آن در دوران مسئولیت علی لاریجانی در صداوسیما ارائه کرده بود: «سریال حضرت یوسف (ع) در سال ۸۱ در ۴۰ قسمت و ده مجلد تقریباً ۲۰۰ صفحهای به اتمام رسید و جهت مطالعه به شورای سناریوی سیما فیلم تحویل داده شد. آقای لاریجانی به زیاد بودن قسمتها اعتراض داشت و از بنده قول گرفت که قسمتها را به ۲۷ قسمت تقلیل دهم. بنده به شرط آنکه اعضای نقد و بررسی سیما فیلم بگویند کدام قسمتها و کجاهای متن سریال کوتاه شود پذیرفتم. یازده ماه تمام در هر هفته ۲ تا ۳ جلسه در سیما فیلم با حضور آقای رضا بالا مسئول فرهنگی و پنج تن از برادران سیمافیلم و آقای ابراهیمی تشکیل شد و تمام ۴۰ قسمت سریال مطالعه و مورد نقد و بررسی قرار گرفت و بخشهایی از آن اصلاح شد و در نهایت نه تنها از متن سریال و تعداد قسمتها کم نشد که مقداری هم اضافه شد.»
درباره کارگردانی؛ قصهگویی یک هنر است
فرجالله سلحشور هرچند فعالیت سینمایی خود را در همکاری با یکی از تندروترین چهرههای سینمای ایران در سالهای ابتدایی بعد از انقلاب، یعنی محسن مخملباف آغاز کرد و یکی از چهرههای ثابت در فیلمهای اولیه این فیلمساز بود، اما بعدها هر کدام سرنوشتی متفاوت پیدا کردند که تنها وجه اشتراک آنها را میتوان همین «تندروی» دانست!
سلحشور در میدان اظهارنظر و مجادلات رسانهای در عرصه سینما، همواره یکی از چهرههای تندرو بود که ابایی از زخم زدن به دیگران نداشت و گاهی موضعگیریهای تندوتیزش علیه سینماگران و بهخصوص بازیگران زن، سیلی از نقدها و گلایهها را به سمت او روانه میکرد.