کد خبر: ۸۷۷۹۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۱۹
در جمع علمای حوزه‌های علمیه عنوان شد؛

موسوی: دولت درحال تخریب نهاد دولت است

سهام عدالت را جمع نمی‌کنم
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مهندس میرحسین موسوی با بیان اینکه یکی از وظایف یک دولت این است که به فکر امنیت مردم باشد، تاکید کرد: «امنیت افراد و جامعه در گرو آزادی از ترس و رهایی از نیاز است».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، نخست وزیر دوران دفاع مقدس عصر چهارشنبه در دیدار با جمعی از علما و فضلای حوزه های علمیه با اشاره به دغدغه همیشگی روحانیت در کشور اظهار کرد: «روحانیت ما همواره دغدغه آینده کشور را داشته است و این می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. در سطح ملی هم غیر از روحانیت، خود مردم هم دچار دغدغه هستند و به نوعی به این فکر می‌کنند که اکنون در کجا ایستاده‌اند».

وی با اشاره به برگزاری این دیدار، یکی از دلایل چنین نشست هایی را احساس خوف و ترس خواند و گفت: «خوف روحانیت برای آینده کشور و اسلام است و مردم درباره معیشت و آینده فرزندان خود نیز ترس دارند».

موسوی در ادامه به تشریح دلیل حضورش در صحنه انتخابات پرداخت و در ادامه گفت: «کشور بعد از انقلاب از سرمایه‌ای برخوردار شد و مجلس، ولایت فقیه، مردم و قانون اساسی داشت؛ یک دستگاه حکومتی نیز وجود دارد که کشور را به جلو می‌برد. من در این دوره دیدم غیر از مساله سیاست‌ها، خود این دستگاهی که امکان‌پذیر می‌کند که یک کشور و ملت داشته باشیم در معرض خطر است».

وی بیان کرد: «دستگاهی که به عنوان دستگاه یا ماشین دولتی می‌شناسیم، میراث بیش از 100 سال کار در این کشور است و پایه‌گذاری‌هایی در کشور ایجاد شده که موازینی را برای اداره کشور به وجود آورده است».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: «وقتی انقلاب اسلامی صورت گرفت، عده‌ای حمله کردند که بخش‌هایی نظیر ارتش را منحل کنند اما امام (ره) اجازه ندادند و در کنار اینها با وسعت نظری که داشتند، نهادهایی را نیز نظیر سپاه و جهاد سازندگی ایجاد کردند و شوراهایی هم نظیر شورای انقلاب برای تصمیم‌گیری عقلانی در کشور به وجود آمد».

وی افزود: «حضرت امام (ره) بلافاصله به قانون اساسی و رفراندوم درباره آن پرداخت و تا آخر نیز بر روی آن ایستاد و بعد هم در دوران جنگ و دوره آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی چیزهایی به آن اضافه شد و صرف نظر از گرایش‌های مختلفی که در این سی سال حاکمیت پیدا کرد، اعم از دولت موقت و دولت‌های بعدی، این دستگاه کار خود را انجام می‌داد اما متاسفانه دولت فعلی دانسته یا ندانسته مشغول آسیب زدن به این دستگاه است».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از انحلال و ادغام شوراهای تصمیم‌گیری در کشور اظهار کرد: «متاسفانه دولت در یک شب تصمیم گرفت که دهها شورای تصمیم‌گیری را که هزاران ساعت برای برخی از آنها کار کارشناسی شده بود، منحل یا در کمیسیون‌های دولت ادغام کند که یکی از اینها شورای پول و اعتبار است. هر چقدر بحث شد و مجلس گفت این کار غیر قانونی است، باز هم گوش ندادند و مساله به شورای نگهبان و بعد به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد که نزدیک به یک سال بر روی آن کار کارشناسی شد و در نهایت به جز سه نفر بقیه اعضای مجمع رای به احیای این شوراها دادند و علی‌رغم این دستورها و قانون باز هم این شوراها احیا نشد».

موسوی با بیان اینکه کشورها حتی در یک حالت ظالمانه با رعایت قانون می‌توانند اداره شوند اما در جایی که آشفتگی و آشوب است، با خطرهای جدی روبه رو می‌شویم، افزود: «وقتی گروه‌های همفکر دولت در مجلس مطرح می‌کنند که رقم‌های زیادی به خزانه ریخته نشده است، بخشی از این مساله به قانون گریزی و بخشی دیگر به نبود شوراهای تصمیم‌گیری برمی‌گردد. دلیل اینکه این شوراها دور هم جمع‌ شده‌اند، این است که تصمیم درستی از مجموعه نظرات متضاد گرفته شود».

وی تصریح کرد: «من هیچ نابغه‌ای را نمی‌شناسم که بتواند خود را جای چندین وزیر یا کارشناس بگذارد. بخش عمده‌ای از مشکلات کشور به دلیل این است که در دستگاه اجرایی تنها یک فکر و یک عقل فردی بدون اینکه ظاهر استبدادی قدیمی داشته باشد، حاکمیت دارد».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه به مساله قانون گریزی اشاره کرد و گفت: «اگر دولتی چندین و چند مرتبه و به صورت یک رویه قوانین را اجرا نکند و اهمیتی به این مساله ندهد، یک نوع کرختی در کشور به وجود می‌آید که امکان همه جور تحولی را در کشور فراهم می‌کند. نمی‌خواهیم سوءظن ببریم که دولت فعلی به دنبال دیکتاتوری است اما در شرایطی که جامعه و کشور به عدم اجرای قانون عادت کند، ممکن است کسی پیدا شود که در غیاب حساسیت مردم نسبت به اجرای قانون، همه نوع کاری انجام دهد».

موسوی در ادامه به بیان خاطره‌ای از دوران نخست وزیری خود برای گرفتن 500 میلیون دلار از بانک مرکزی و نظارت مجلس و تلاش دولت برای تامین نظر مجلس پرداخت و بیان کرد: «برای 500 میلیون دلار، آن هم با چنان ضرورتی، آنقدر حساب کشی می‌شد اما الان بحث ریخته نشدن چندین میلیارد دلار به خزانه مطرح است».

وی با تاکید بر اینکه منظورش این نیست که خدایی نکرده این پول‌ها خورده شده است افزود: «حتی اگر جامعه خیلی خوب هم اداره می‌شد، باز هم نفس این قضیه، خطر است. وقتی این همه ریخت و پاش‌ها در سطح ملی صورت می‌گیرد و تمام کشور را آلوده می‌کند و به سمت یک اقتصاد سفره پروری، گداپروری و جدا کردن مردم از خلاقیت و کار می‌رویم، حتی اگر این پول‌ها در جاهای خوب هم سرمایه‌گذاری می‌شد، باز احساس خطر می‌کردم».

تخست وزیر دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ابهام در گردش اطلاعات مساله دیگری بود که نسبت به آن احساس خطر کردم، بر ضرورت شفاف بودن اطلاعات مربوط به معاملات نفتی و دیگر معاملات کلان کشور تاکید کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مساله جذب سرمایه‌های خارجی در کشور اظهار کرد: «همه ما می‌گوییم جذب سرمایه خارجی خوب است و من معتقدم که این مساله ربطی به ایدئولوژی ندارد؛ یعنی مشکل ما در داشتن حکومت اسلامی و دینی نیست. در کشوری که مدیران بانک مرکزی و بانک ملی آن ظرف چهار سال چندین بار عوض می‌شوند سرمایه‌گذار خارجی، سرمایه خود را به اینجا نمی آورد. اگر هم سرمایه‌گذار خارجی در چنین شرایطی بیاید، برای غارت می‌آید تا در زمانی کوتاه سودی قطعی به دست بیاورد».

موسوی همچنین به انتقاد از دو مشکل عدم ثبات در سیاست‌ها و عدم ثبات در مدیریت‌ها پرداخت و به کنار گذاشته شدن یکی از مدیران با سابقه کشور در امر پتروشیمی اشاره و تاکید کرد که باید از مدیران باسابقه و خلاق بهره برد نه آن که آنها را به سادگی کنار گذاشت.

وی با بیان اینکه من معتقدم مدیریت میانی ما حاضر است با همه کار کند، از جابجایی گسترده مدیران در سطح کشور انتقاد و تاکید کرد: «اگر جانشین این افراد کنارگذاشته شده، افرادی برجسته و هم‌طراز آنها بودند یا لااقل کمی فاصله داشتند، باز هم حرفی نبود اما حرف از جوان‌گرایی و گردش نخبگان زدند و مثلا یک فرد را روزی مسوول ایرنا گذاشتند و روزی مسوول یک خودروسازی و بعد هم در یک جای دیگر».معلوم نیست افراد بر چه مبنایی جابه‌جا می‌شوند و ظاهرا هیچ نوع ملاکی برای این تغییرات وجود ندارد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست‌ها وقتی به صورت یک منظومه در کنار هم باشند، در کشور اثر می‌گذارند افزود: «در کشور به دلیل عدم استفاده از نیروهای متخصص و کارشناس، سیاست‌هایی که در زمینه‌هایی نظیر سیاست خارجی اتخاذ کردیم، فاجعه‌هایی را به بار آورده است که آخرین نمونه آن همین مساله اجلاس سوییس است. گفته شد که هیچ رییس جمهوری در آن اجلاس نیست و دستگاه دیپلماتیک و مشاوران ما توصیه کردند که رفتن به آ‌نجا خوب نیست اما توجهی به این مساله نشد و آن فاجعه پیش آمد».

میرحسین موسوی در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به جدا شدن نیروهای سیاسی کشور از یکدیگر اظهار کرد: «اعتقاد دارم که نیروهای سیاسی کشور در حال حاضر به طور غیر طبیعی از هم جدا شده‌اند و اگر این شکاف‌ها به سطوح عمومی مردم کشیده شود بسیار خطرناک خواهد بود به همین دلیل بر اساس اعتقادات خود شعاری را انتخاب کرده ام که هر که دلسوز انقلاب است بتواند با آن ارتباط بر قرار کند».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با تاکید بر این که یکی از اصول من این است که با مردم وعده هایی را مطرح کنم که بتوانم روی آن بایستم، یاد آور شد: «برخی آمدند و گفتند که می‌خواهند نفت را بر سر سفره‌های مردم بیاورند و چهار سال است که نتوانسته‌اند این طوق را از گردن خود باز کنند. به فرض این که مردم هم این مسایل را فراموش کنند، بالاخره ما خدا و پیغمبری هم داریم و نمی توانیم کاری را که توانایی انجامش را نداریم به مردم بگوییم و آن ها را دلخوش کنیم و بعد همه چیز را فراموش کنیم».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در طیف اصلاح طلب و اصولگرا دوستانی دارد و در گذشته هم با آنها کار کرده است، گفت: «هر کس برای این که وضعیت را به سمت تغییر پیش ببریم، به این عرصه بیاید استقبال می‌کنیم».

وی با اشاره به همدلی و همراهی اعضای دولت در دوران نخست وزیری‌اش با وجود اختلاف نظرهایی که داشتند، بیان کرد: «اگر واقعا نمی‌شد در کنار هم کار کنیم، با جوانمردی از هم جدا می‌شدیم که تعداد این موارد زیاد هم نیست. هیچ گاه احساس نکردیم که اختلاف نظرها می‌تواند موجب رکود و توقف در کارها شود. در آینده هم هر کس توانا باشد می‌تواند در دولت حضور داشته باشد اما متاسفانه امروز این چنین نیست و ما نسبت به این مساله انتقاد داریم. من مایلم به بحث وحدت که امام (ره) نیز همواره بر آن تاکید داشتند، توجه کنم و سعی کنم منادی وحدت باشم».

موسوی همچنین درباره نحوه برخورد خود با گروه های مختلف سیاسی کشور نظیر برخی گروه های ساختار شکن و افراطی گفت: «من در این رابطه یک موضع شرعی و یک موضع سیاسی دارم؛ اول انقلاب گروه‌های مختلف با کسانی که همفکر بودند کار می‌کردند و با کسانی که مخالف بودند ولی جنگ مسلحانه هم نمی کردند، مناظره می‌شد و با قشری که با نظام می‌جنگیدند، طبق قانون برخورد می‌شد».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس اضافه کرد: «متاسفانه طی روزهای اخیر صحبت‌هایی درباره جبهه ملی و نهضت آزادی مطرح شد که مناسب نبود. من در پاسخ به این صحبت ها گفتم که با رده های بالای نهضت آزادی کار کرده‌ام، بعد انقلاب شد و کم کم فاصله‌ها شروع شد و یکی از موارد اختلاف، مساله ولایت فقیه بود. هیچ گاه این ظن در ذهن من نیامده است که این افراد کافر هستند؛ آنها نماز می‌خوانند، خمس می‌دهند، خوبی می‌کنند و مسایل مذهبی را رعایت می‌کنند و من آنها را به معنای واقعی انسان‌های متدین می‌شناختم؛ برخی می‌خواهند حرف در دهان من بگذارند که من آنها را کافر بدانم و ترک کنم اما من نمی‌توانم این کار را کنم حتی اگر خطری متوجهم باشد».

وی بیان کرد: «ما باید در مقابل خدا پاسخگو باشیم؛ حتی امام (ره) هم گفته بود، این ها متدین هستند و بعد هم که خطاب به ایشان گفته شد که این افراد مخالف شما هستند، ایشان با صدای بلند گفت که «مگر من اصول دین هستم؟»

رییس فرهنگستان هنر در ادامه به برخی مشکلات فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت: «عمده بداخلاقی‌هایی که در کشور وجود دارد، ناشی از عدم امنیت، خوف و سیاست‌های آشفته است. در جامعه ای که جوان منظری برای آینده داشته باشد، جرم خیزی پایین می‌آید اما اگر افراد به طور دائم در حال ترس باشند، کسانی که بخواهند و بتوانند به خارج از کشور می‌روند یا فرزندان خود را به آنجا می‌فرستند و کسانی هم که اینجا می‌مانند در رویای خارج رفتن می‌مانند و هیچ احساس امنیتی به آینده ندارند».

وی افزود: «وقتی مجموعه سیاست‌هایی را به کار می‌گیریم که مردم دچار سردرگمی شوند، مشکلات فرهنگی زیادی به وجود می‌آید؛ بنابراین اگر ثباتی در سیاست‌ها ایجاد شود و در کنار آن سیاست‌های درست فرهنگی نیز اتخاذ شود، ما را از بسیاری از کارهای خشن بی نیاز می‌کند».

موسوی در ادامه به مسایل اقتصادی اشاره و تاکید کرد: «اولین کاری که در زمینه اقتصادی می‌توانم انجام دهم، ترمیم ساختارهای تصمیم گیری در کشور است. سازمان برنامه ریزی کشور با شرایط جدیدی باید احیا شود و سیاست‌ها ثبات پیدا کند».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به اهمیت سیاست های اصل 44 قانون اساسی اظهار کرد: «من هیچ نوع پشیمانی نسبت به سیاست های دوران جنگ ندارم اما آن سیاست ها مربوط به دوران جنگ بود و اکنون جنگی نداریم؛ سیاست های اصل 44 و تکیه بر بخش خصوصی، یک ضرورت است و هیچ دولتی نمی تواند بدون توجه به این مساله، کشور را به پیش ببرد و اشتغال ایجاد کند بنابراین اصل 44 باید با قوت و برنامه ریزی ایجاد شود».

وی افزود: «وضعیت امروز کشور پیش از این خصوصی سازی باشد، واگذاری صنایع به سازمان‌های وابسته به دولت است که من این را خصوصی سازی نمی دانم و مفاسد زیادی در آینده خواهد داشت».

موسوی در ادامه با اشاره به مساله سهام عدالت گفت: «بحث هایی مطرح شده پیرامون این که اگر فلانی بیاید سهام عدالت را جمع می‌کند در حالی که ما نمی‌توانیم سهام عدالت را جمع کنیم. در کنار این‌ها برای کوچک کردن دولت هم باید اراده داشت. زمانی که من نخست وزیر بودم ستاد نخست وزیری 700 نفر کارمند داشت؛ ما در آن زمان فکر می‌کردیم خدا کند جنگ تمام شود و ما این رقم را به 300 نفر برسانیم اما امروز همین ستاد 5000 هزار نفر کارمند دارد. این نشان می‌دهد که متاسفانه انبساط دولت بسیار گسترده بوده است».

وی در ادامه سخنان خود همچنین از بروز خرافات در کشور انتقاد و ابراز تاسف کرد و گفت: «یکی از مشکلات امروز ما این است که چوب گرایش به خرافات را هم می‌خوریم. وقتی خرافات به صورت سازمان یافته در جامعه نفوذ کند، بسیار خطرناک خواهد بود و در این بین نقش روحانیت بسیار اثرگذار است و مقابله با این خرافات در گرو حرکت روحانیت است تا زمینه را برای یک نگاه عاقلانه و معقول در جامعه فراهم کند».

موسوی در پایان صحبت های خود نیز اظهار کرد: «خدا کند کار دشوار تغییر با همت همه مردم به نتیجه برسد یا این که دولت فعلی دست از این کارهای خود بردارد و به نظرات کارشناسی توجه کند و به مدیران احترام بگذارد و از همه نیروها استفاده کند. من فکر نمی کنم اگر دولت بخواهد کار خوبی انجام دهد و در این راه، توصی‌ ای بخواهد کسی دست رد به سینه‌اش بزند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
0
ما سالهاست كه انتظار حضور آقاي موسوي را ميكشيم.
آقاي مير حسين موسوي از ذخاير ارزنده انقلاب هستند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین