کد خبر: ۸۷۸۳۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
پرونده چای دبش از طریق پرونده نهاده‌های دامی کشف و بازرسی کل کشور ورود کرد

ارتباط باورنکردنی پرونده واردات نهاده‌های دامی و چای دبش؛ پای کدام وزیر در میان بود؟+توضیحات رئیس قوه قضاییه

رئیس دستگاه قضا گفت: در مورد ارزش مادی پرونده و اینکه تخلف صورت گرفته یا جرم باید بررسی شود. باید قاضی در این مورد تصمیم بگیرد. به‌محض اینکه متوجه این اتفاق شدیم از کنار آن نگذشتیم. در مورد نهاده‌های دامی بازرسی کل کشور، دولت و وزارت اطلاعات به جد پیگیری کردند و مصمم بودیم موضوع را پیگیری کنیم. در مورد پرونده نهاده‌های دامی بعد از کشف موضوع فرآیند به‌طور کلی اصلاح شد. افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند، وزیر استعفا داد و قائم مقام وزیر سابق هم برکنار و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. تاکنون ۸ جلسه از دادگاه نهاده‌های دامی برگزار شده و احتمالا جلسه بعدی جلسه آخر برای گرفتن دفاع آخر باشد. پرونده چای دبش از طریق پرونده نهاده‌های دامی کشف و بازرسی کل کشور ورود کرد.
ارتباط باورنکردنی پرونده واردات نهاده‌های دامی و چای دبش؛ پای کدام وزیر در میان بود؟+توضیحات رئیس قوه قضاییه
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بیست و هشتمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، صبح امروز پنجشنبه (۱۶ آذر) در سفری رسمی و در رأس هیئت عالی قضایی وارد استان اردبیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی حاضر شد و مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.

در مورد عزل وزیر قبلی جهادکشاورزی شفاف‌سازی کنید؛ پای وزیر معزول در فساد واردات نهاده‌های دامی گیر است؟
 
دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: از اینکه جلوی گسترده‌تر شدن ابعاد فساد در ورود نهاده‌های دامی در دولت فعلی را گرفتید متشکرم. چه ارتباطی بین عزل وزیر قبلی جهاد کشاورزی و واردات نهاده‌های دامی وجود داشت؟ آیا پای وزیر معزول در این فساد گیر است؟ گاهی برای ریشه‌کن کردن فساد باید سراغ ریش‌سفیدان این عرصه رفت. برخی تسهیل‌گر فساد اطرافیان خود می‌شوند. مبارزه ساختاری با فساد و خشکاندن ریشه‌های آن واجب است، ممنون که از تخلف و فساد فرزندان معاون اول خودتان هم نگذشتید. داماد یکی از وزرای دولت قبل در زمره متهمان پرونده پتروشیمی گیت بود و اکنون در بلاد کفر با لباس نامتعارف عکس منتشر می‌کند. گمان نمی‌کردیم از بین تعداد زیاد دانشگاه‌های مرکز دانشگاه محقق اردبیلی را برای حضور در روز دانشجو انتخاب کنید. خوشحالیم یک نفر از مرکزگرایی و تبعیض دست برداشت و عدالت را رعایت کرد. داماد یکی از وزرای دولت قبل در زمره متهمان پرونده پتروشیمی گیت بود و اکنون در بلاد کفر با لباس نامتعارف عکس منتشر می‌کند.

 دانشجوی دیگر دانشگاه محقق اردبیلی گفت: سالن‌های زیبایی زیرزمینی با به خطر انداختن جان مردم در حال کسب درآمد هستند. چرا شاهد کاهش این سالن‌ها نیستیم و به صورت قارچ‌گونه در حال افزایش هستند؟

رئیس قوه قضاییه: به مسئولان گفته‌ایم که اگر برای آلودگی هوا کاری نکنید ترک فعل کرده‌اید
 
به‌جای اینکه مصداقی با یک موضوع برخورد کنیم، نگاهمان را ریشه‌ای کنیم. بستری را که باعث تضییع حقوق عامه شده باید برچینیم. در مورد آلودگی هوا هم سال قبل و هم امسال تهدید کردیم که اگر کاری نکردید و هوا از این بدتر شد می‌گوییم ترک فعل کرده‌اید. از مطالبه‌گری شما دانشجویان واقعا تقدیر و تشکر می‌کنم، با اینکار مسئولیت ما را ۲ چندان می‌کنید. در مطالبه‌گری کاری نکنیم دشمن بهره ببرد. در مطالبه‌گری کاری نکنیم باعث دردسر شود. نحوه مطالبه‌گری به‌گونه‌ای باید باشد که به نتیجه و هدف برسیم.

می‌خواهیم مبارزه ما با فساد بدون تبعیض و آشکار باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای: بیاییم تلاش کنیم همه دادگاه‌های ما به غیر از آنچه که قانون اساسی گفته است علنی باشد. دادگاه‌های علنی منافع بسیار بیشتری از معایب آن دارد، اگر برگزاری دادگاه علنی آسیبی هم دارد آسیب آن را برطرف کنیم.

رئیس عدلیه برای اولین‌بار نام شرکت متخلف در حوزه واردات چای را در جلسه با دانشجویان اعلام کرد؛ متاسفانه هم در مورد چای دبش و هم در مورد واردات نهاده‌های دامی تخلف صورت گرفته است.
 
رئیس دستگاه قضا گفت: در مورد ارزش مادی پرونده و اینکه تخلف صورت گرفته یا جرم باید بررسی شود. باید قاضی در این مورد تصمیم بگیرد. به‌محض اینکه متوجه این اتفاق شدیم از کنار آن نگذشتیم. در مورد نهاده‌های دامی بازرسی کل کشور، دولت و وزارت اطلاعات به جد پیگیری کردند و مصمم بودیم موضوع را پیگیری کنیم. در مورد پرونده نهاده‌های دامی بعد از کشف موضوع فرآیند به‌طور کلی اصلاح شد. افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند، وزیر استعفا داد و قائم مقام وزیر سابق هم برکنار و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. تاکنون ۸ جلسه از دادگاه نهاده‌های دامی برگزار شده و احتمالا جلسه بعدی جلسه آخر برای گرفتن دفاع آخر باشد. پرونده چای دبش از طریق پرونده نهاده‌های دامی کشف و بازرسی کل کشور ورود کرد.

متن اظهارات رئیس قوه قضاییه در زیر می‌آید:

متاسفانه در هر دو مورد تخلفاتی رخ داده. بدون شک. میزان چقدر است و تخلف است با جرم است باید رسیدگی شود. این را واقعا نمی‌توانم بگم که چه مقدار آن تخلف است و چه مقدار آن جرم است و اگر جرم است از چه نوعی است؛ و مجازات این جرم جیست؟ این‌ها را قاضی باید تصمیم بگیرد.

اما به محض اطلاع از این اتفاق آیا از کنار آن گذشتیم؟ این مهم است. دولت قوه قضاییه و مجلس به هیچ وجه از کنار این اتفاق نگذاشتند. 

خیلی‌ها تلاش کردند در مسئله نهاده‌های دامی بگویند اتفاقی رخ نداده، ولی اینگونه نبود. به طور جد پیگیری شد. خود دولت پیگیری کرد. بازرسی کل کشور پیگیری کرد. وزارت اطلاعات پیگیری کرد. همه مقید و جدی بودیم که پیگیری کنیم.

چه اتفاقی افتاد؟ ۱_ جلوی ارزی که قرار بود به آن آقا بدهند که از مجرای صحیح پیش نرفته بود گرفته شد. ۲_ مبلغ ریالی پول که داده بودند به او و تضمین کافی نگرفته بودند اصلاح شد ۳_ فرآیند کلی اصلاح شد.

باید جلوی فرآیند غلط گرفته شود. اون فرآیند اصلاح شد. اجازه داده نشد در موارد مشابه این فرآیند ادامه پیدا کند. 

مورد بعدی این بود که افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند. کار به جایی رسید که به هر تقدقر وزیر زیربط استعفا داد و دولت استعفا را پذیرفت. کار به جایی رسید که قائم مقام او برکنار شد و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. کار به جایی رسید که هم کسانی که در این راستا در دو سه قسمت هم در داخل وزارت خانه و هم خارج وزارت خانه و آن فردی که در شرکت خصوصی بود همه تحت تعقیب قرار گرفتند.

رفته دادگاه تا الان ۸ جلسه برگزار شده و دارد رسیدگی می‌کند. دیروز پیگیر شدم که دادگاه چقدر طول می‌کشد گفتنم به احتمال قوی این جلسه دفاع آخر را بگیرند و بعد وارد انشای رای شوند

اون آقایی که ریالی را میخواست به بازار ببرد و ارز بگیرد برای واردات خودش رفته بود از یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گرده دبش پول زیادی گرفته بود یعنی ارز را از آن می‌گرفتند

از اینجا بازرسی کل کشور وارد شد که این ارز‌ها را از کجا می‌آورید. یکی از ورودی‌های بازرسی کل کشور از اون پرونده به این پرونده رسید.

به نحوی که آقایی که قرار بود واردات انجام دهد؛ که الان بازداشت هست. این فرد ریالی رو می‌برده از این شرکت ارز می‌گرفته

بهش گفتن که شما شرکت خصوص هستید این همه ارز از کجا می‌آورید. بابت صادرات است؟ چیزی صادر کردید؟ بازرسی اینجا حساس شد. وزارت اطلاعات همزمان در جهت دیگری حساس شده بود که یک مقدار قابل توجهی چای در فلان گمرک آمده که این اشکالات را دارد.

وزارت اطلاعات رسید به این که تحت عنوان قاچاق چای تحقیقات خود را آغاز کرد.

همزمان با این در اواخر ۱۴۰۱ گزارشی می‌رسد از اتحادیه وارد کنندگان چای به معاون اول رئیس جمهور آقای دکتر مخبر که این تعداد شرکت وارد کننده چای داریم به کل مجموعه ما این عدد ارز تعلق گرفته و به این گروه خاص این مقدار.

آقای دکتر مخبر با حساسیت تمام موضوع را پیگیری کرد. از کنارش عبور نکرد که مثلا ما اکنون در تحریم هستیم. اگه این کار را بکنیم فلان مشکل برا یما ایجاد می‌شود. نه با حساسیت تمام بلافاصله از زیرمجموعه ستادفساد اقتصادی خواست تحقیق کند و گزارش رسید به بازرسی ویژه ریاست جمهوری.

***

رئیس دستگاه قضا و سایر مسئولان عالی قضایی در جریان این سفر برنامه‌هایی را در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان اردبیل ترتیب خواهند داد؛ همچنین دیدار با دانشجویان  همزمان با روز دانشجو، حضور در جلسه شورای اداری، دیدار با قضات و کارکنان واحد‌های قضایی و حضور در جلسه شورای قضایی، در زمره برنامه‌های سفر قاضی‌القضات به استان اردبیل است. 

 به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه،  سایر مسئولان قضایی حاضر در این سفر نیز علاوه بر انجام دیدار‌های چهره به چهره با مراجعه‌کنندگان، جهت شناسایی و احصاء مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان اردبیل به شهر‌های مختلف این استان سفر می‌کنند تا در نهایت مسائل و موضوعات جمع‌آوری شده را در جلسه شورای قضایی استان اردبیل به منظور بررسی و رفع، مطرح کنند.

شایان ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به صورت رسمی و در صدر هیئت‌عالی قضایی به استان‌های ایلام، قزوین، خوزستان، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم، یزد، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، اصفهان، البرز، کردستان، آذربایجان شرقی و کرمان سفر کرده است.

ریاست دستگاه قضا در دوره جدید علاوه بر سفر‌های رسمی استانی که به همراه هیئت عالی قضایی انجام می‌شود، سفر‌هایی غیررسمی و بدون تشریفات را هم در برنامه کاری خود گنجانده است؛ استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان رضوی (۲ مرتبه)، خراسان شمالی، مازندران، فارس و گلستان نیز استان‌هایی هستند که رئیس قوه قضاییه طی مدت اخیر بدون انجام تشریفات و بصورت غیررسمی به آن مناطق سفر کرده است. 

نقطه اشتراک تمام سفر‌های استانی رئیس عدلیه در دوره جدید -اعم از سفر‌های رسمی همراه با هیئت عالی قضایی و سفر‌های غیررسمی و بدون تشریفات- انجام ملاقات‌ها و دیدار‌های مستقیم و بلاواسطه با متن مردم در سراسر ایران اسلامی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها و همچنین  اتخاذ رویکرد مسئله‌محور و تخصص‌گرایانه در قبال چالش‌ها و آسیب‌های موجود است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین