کد خبر: ۸۷۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۱:۳۹

گزارش گاردین از ادامه ذخیره کردن بنزین توسط ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتظار می‌رود واردات بنزین ماه جاری در ایران نسبت به زمان مشابه سال قبل، 37 درصد افزایش پیدا کند. این امر بدان دلیل اتفاق می‌افتد که تهران قصد دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در خرداد، بنزین ذخیره کند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، روزنامه گاردین نوشته است جمهوری اسلامی ایران، ماه آینده روزی 128 هزار بشکه بنزین وارد خواهد کرد. بازرگانان می‌گویند این رقم، 34 هزار بشکه از مقدار مشابه سال قبل بیشتر است. 

گاردین همچنین نوشته است ایران ظرفیت پالایش کافی برای تامین نیازهای داخلی خود در اختیار ندارد و در نتیجه مجبور است حجم‌های عظیمی از سوخت موتور را وارد کند.

گاردین می‌‌گوید ایران از فرصت قیمت‌های پایین استفاده نموده و از پایان سال گذشته، شروع به انبار کردن بنزین نموده است. یک مقام شرکت ملی نفت ایران اوایل همین ماه اعلام کرد ایران 7 میلیون و 700 هزار بشکه بنزین را در کشتی‌هایی که در بندر خارک لنگر انداخته‌اند، ذخیره نموده است. این مقام ایرانی گفت: «به ذخیره‌سازی بنزین ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که در آینده به مشکلی برنخواهیم خورد». [+]

یک تاجر می‌گوید: «در بیشتر روزهای سال، قیمت بر وفق مراد ایران بوده است و من فکر می‌کنم آن‌ها از این فرصت استفاده کنند».

داده‌های رویترز نشان می‌دهد که قیمت بنزین آسیا در ماه آوریل به طور میانگین بشکه‌ای 53 و 54 دلار بوده است، که یک دلار از ماه قبل کمتر است.

فشار سیاسی
سنای آمریکا قانونی را پیشنهاد داده است که اهرم جدیدی را در اختیار دولت باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار می‌دهد: تحریم شرکت‌هایی که بنزین ایران را تامین می‌کنند! 

این در حالی است که تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا نیز در حال پیگیری طرحی جهت گسترش دامنه تحریم‌ها و ممانعت از فروش بنزین به ایران هستند. [+]

کارشناسان معتقدند علی‌رغم اینکه مقامات دولت آمریکا در ظاهر حامی گفتگو هستند اما در خفا از وضع تحریم‌های جدید از سوی کنگره ناراضی نخواهند بود زیرا به اعتقاد آن‌ها خطر تحریم‌های کنگره موجب سازنده‌تر شدن مذاکره با ایران خواهد شد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین