کد خبر: ۸۷۸۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۱:۳۸

کلینتون: نفوذ ایران در آمریکای لاتین نگران کننده است

ایران در حال ساخت یک سفارت بزرگ در نیکاراگوئه است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه نگرانی خود را نسبت به موفقیت‌های ایران و چین در آمریکای لاتین ابراز داشت و آن را بسیار «نگران کننده» خواند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، کلینتون گفت که ایالات متحده آمریکا تلاش خواهد کرد تا روابط خود را با سخت‌ترین منتقدانش بهتر کند. او در این رابطه به رییس‌جمهور ونزوئلا، هوگو چاوز و برادران کاسترو در کوبا اشاره کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت تلاش‌های دولت جورج بوش برای منزوی کردن رهبران آمریکای لاتین شکست خورده است [+]. ایالات متحده اکنون باید سعی کند تا تلاش‌های چین، ایران و روسیه را برای افزایش نفوذ در این کشورها، خنثی کند.

هیلاری کلینتون در ملاقاتی با مقامات ارشد وزارت امور خارجه اعلام داشت: «کاری که ما انجام داده‌ایم چندان ثمر بخش نبوده است و در واقع منافعی که ایران و چین در آمریکای لاتین کسب کرده‌اند، بسیار نگران کننده است. آن‌ها در حال ایجاد ارتباطات سیاسی و اقتصادی بسیار قدرتمندی هستند. من فکر نمی‌کنم که این مسئله در جهت منافع ما باشد».

کلینتون همچین اضافه کرد: «هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بتوانیم با کشورهایی که دیدگاه سیاسی متفاوتی دارند، رابطه‌ای بهتر ایجاد کنیم. اما من فکر می‌کنم امتحان کردن این موضوع ارزشمند باشد. باید امتحان کنیم و ببینیم چه پیش می‌آید».

وزیر امور خارجه آمریکا ابراز داشت: « دنیای امروز یک دنیای چند قطبی است. باید بگویم که فکر نمی‌کنم پشت کردن به کشورهایی که در نیم‌کره ما قرار دارند، به سود ما باشد».

او در مورد اقداماتی که کشورهای دیگر در آمریکای مرکزی و لاتین انجام می‌دهند، به عنوان مثال به حضور گسترده ایرانی‌ها در پایتخت نیکاراگوئه اشاره کرد و گفت: «ایرانی‌ها در حال ساختن یک سفارت بسیار بزرگ در پایتخت این کشور هستند. ما می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توان با رییس‌جمهور نیکاراگوئه کنار آمد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین