کد خبر: ۸۷۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۵

همه آنچه دولت نهم به «سنت وینسنت و گرنادین» بخشید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در هفته گذشته خبر ورود و استقبال و کنفرانس خبری و بدرقه و خروج نخست‌وزیر کشوری که نامش هم در هر خبری به گونه‌ای نوشته شده بود، [+] در خبرگزاری‌های دولتی با آب و تاب منعکس شد؛ فقط چند مرکز خبری رسمی، اطلاعاتی محدود از این جزیره کوچک در دریای کارائیب منتشر کردند.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، روزنامه اعتماد ملی در شماره روز شنبه خود در یادداشتی به قلم «سرگه بارسقیان» به تحلیل نتایج سفر نخست‌وزیر سنت وینسنت و گرنادین به ایران پرداخته و نوشته است: «این سفر برخی اهل فن را به اطلس گردی واداشت و برخی دیگر را به مطایبه‌ای که ارتباط با این جزیره کوچک و این آمد و رفت‌ها هم می‌رود جز آمار سفرهای رسمی مقام‌های آمریکای لاتین به ایران و عدد و رقمی در کارنامه دیپلماسی فعال دولت نهم بالاتر می‌برد».

بارسقیان افزوده است:‌ «اگر متن مذاکرات احمدی‌نژاد با نخست‌وزیر سنت وینسنت و گرنادین منتشر نمی‌شد و آقای رالف ادوارد گونسالوس در یک کنفرانس خبری از "کمک‌های سخاوتمندانه ایران" [+] پرده بر نمی‌داشت، می‌شد همه این آمد و رفت‌ها را گذاشت به حساب قبلی و علاقه وافر دولت نهم به آمریکای لاتین. اما آن حرف‌ها نشان می‌داد که این "کشور یابی‌های" دولت نهم و این سخاوت‌های عجیب و سفرهای سران آمریکای لاتین در غیاب میهمانان ارشد اروپایی و حتی آسیایی، چنان هم با مطالعه و مطایبه قابل چشم‌پوشی نیست».

در ادامه این یادداشت آمده است: «آقای احمدی‌نژاد در دیدار با نخست‌وزیر سنت وینسنت و گرنادین از ساختن جهانی نو،رفع تبعیض،تغییر نظام جهانی و... سخن گفته؛ پرویز داوودی معاون اول رئیس‌جمهور هم به «اهمیت زیادی» که ایران برای توسعه روابط دوستانه با کشور سنت وینسنت و گرنادین قائل است، اشاره کرده و در ادامه از بن بست قدرت‌های زورگو و موقعیت و نقش ممتاز ایران در دنیا سخن گفته است. باید دید شریک و مخاطب دولت نهم برای ساختن جهانی نو دارای چه منزلت و قدرت بین‌المللی است؟ بی‌شک هر کشور و جزیره‌ای در جهان دارای سطحی از نفوذ، رای و حتی اراده سیاسی است اما ساختن دنیایی نو آن هم با شریکی که مساحت کل آن (400 کیلومتر مربع) حدود یک‌‌‌پنجم مساحت استان تهران است؟ رفع تبعیض در سطح جهان با همکاری کشوری که نرخ بیکاری در آن با 41 هزار و 680 نفر نیروی کار (از کل 120 هزار نفر جمعیت) 15درصد است؟ تغییر نظام جهانی با شریکی که مواد غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی و کود، مواد معدنی و سوخت‌اش را از سنگاپور، ترینیداد و توباگو، ایتالیا، آمریکا و چین وارد می‌کند؟ این همکاری‌ها در اینجا ختم نمی‌شود؛ این کشور تازه کشف شده برای همکاری و توسعه روابط با ایران میلیون‌ها دلار هزینه تراشیده است».

بارسقیان ادامه داده است: «برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و سنت وینسنت و گرنادین در سال گذشته با اعتراض آمریکا مواجه شد ولی نخست‌وزیر این جزیره گفت به نزدیک کردن روابط با ایران ادامه می‌دهیم؛ همین کافی بود که کمک 7 میلیون دلاری دولت احمدی‌نژاد برای تکمیل فرودگاه خود را کسب کند. [+] نخست‌وزیر سنت وینسنت و گرنادین در سفر به تهران قول مساعد دولت برای همکاری در پروژه‌احداث فرودگاه و ارائه بورس به دانشجویان این کشور برای تحصیل در ایران را گرفته است. این جزیره به دلیل کمبود زمین مسطح پروژه ‌بزرگی را آغاز کرده که برای ساختن آن سه تپه‌ بزرگ را باید جابه‌جا کرد و دو دره را پر کرد و روی یک رودخانه پل زد و برای تمام این کارها دولت نهم قول همکاری داده است».

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:‌ «احمدی‌نژاد در دیدار با نخست‌وزیر سنت وینسنت و گرنادین گفته که "دو کشور چه در عمران و آبادانی و چه در عرصه‌های بین‌المللی باید دوست و یار همدیگر باشند". البته با مقایسه تولید ناخالص داخلی ایران و آن جزیره مشخص می‌شود که کدام یک باید دیگری را آباد کند؛ وقتی ایران در سال 2008 در رتبه 32 جدول تولید ناخالص داخلی از بین 181 کشور بود و سنت وینسنت و گرنادین در جایگاه 171. مردم حق دارند به‌طور شفاف بدانند چه خرج‌هایی برای این شریک‌یابی‌ها می‌شود».

نویسنده این یادداشت ادامه داده است: «نمایندگان مجلس هم حق دارند گلایه کنند از امثال این سخاوت‌ها که اخیرا 300 میلیون دلار هم نصیب پاکستان شده: داریوش قنبری نماینده ایلام هم حق دارد در مجلس اعتراض کند که این پولی که نصیب پاکستان شد رقم کمی نیست، چرا که بیش از دو برابر اعتبارات عمرانی حوزه انتخابیه اوست. اراکی‌ها و رامسری‌ها حق دارند از رئیس‌جمهور شعار اول ساختن ایران و بعد ساختن جهان را مطالبه کنند که با وجود کمک 7 میلیون دلاری به فرودگاه سنت وینسنت و گرنادین، هنوز طرح واگذاری فرودگاه‌هایشان در اجرا موفق نبوده و سرمایه گذارها پا پس کشیده‌اند. حتما داوطلبان هم‌وطن دانشگاه اولی ترند از چند دانشجوی آن جزیره (با احتساب جمعیت) برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران، ولو بدون بورسیه و با وجودی که محمدمهدی زاهدی وزیرعلوم خبر داده 250 هزار ظرفیت خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد و می‌توانیم دانشجویان خارجی را پذیرش کنیم. ختم کلام اینکه ما نیز مردمانیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین