کد خبر: ۸۷۸۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

۹۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بدون علامت هستند

فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی و عضو هیأت علمی گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: فشار خون بیماری بدون علامت بوده و ۹۰ درصد این بیماری علت مشخصی ندارد و از آن به عنوان قاتل خاموش نام برده می‌شود.
۹۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بدون علامت هستند
آفتاب‌‌نیوز :

 دکتر محسن موهبتی اظهار کرد: فشار خون بالا یکی از عوامل خطر در ایجاد مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی بوده، بیماری که در جامعه شایع است و باید بگوییم که ۹۰ درصد این بیماری علت مشخصی ندارد و ما بیشتر زمینه‌های فامیلی را علت آن می‌دانیم که به آن فشار خون اولیه می‌گویند و در این موارد فشار خون قابل رفع نیست و با یک دوره درمان کوتاه مدت از بین نمی‌رود و تنها کنترل آن را با یک درمان دارویی متناسب با وضعیت فرد بیمار داریم.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۰ درصد از این موارد به عنوان فشار خون ثانویه شناخته می‌شوند که مشکل است علت مشخص قابل رفعی داشته باشد، مانند بیماری‌های کلیوی، تیروئید، فوق تیروئید، غدد، آبنه انسدادی خواب، تنگی عروق کلیه و ... که می‌توانند موجب ایجاد بیماری بشوند.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق با بیان اینکه سن شروع فشار خون اولیه بین ۳۰ تا ۵۰ سال بوده است، خاطرنشان کرد: در بیشتر افراد مبتلا به فشار خون سابقه فامیلی در پدر یا مادر وجود دارد و این مشکل در افراد چاق، کم تحرک و سیگاری بیشتر دیده می‌شود و این افراد بیشترین گروه با مشکل فشار خون اولیه را شامل می‌شوند.

دکتر موهبتی تصریح کرد: افراد با شرایط و وضعیت‌های متفاوت علائم مختلفی همچون سردرد، سرگیجه، احساس سنگینی، خواب آلودگی و ... را دلیل ایجاد مشکلات فشار خون بیان می‌کنند که ما از آن به عنوان علائم معکوس یاد می‌کنیم و باید بگوییم که فشار خون بیماری بدون علامت بوده و از آن به عنوان قاتل خاموش نام برده می‌شود، ما باید کنترل فشار خون را داشته باشیم، اما در لحظه‌ای که علامت داریم نباید این کار را انجام دهیم.

وی تأکید کرد: باید بگوییم که خود فشار خون بالا هیچگونه علائمی ندارد و اگر هم علائمی در فردی ایجاد می‌شود مربوط به عوارض ناشی از مشکل فشار خون بوده و به طور مثال می‌توانیم بگوییم کسی که دچار عوارض قلبی شده مشکلاتش منجر به درد قفسه سینه، تنگی نفس و علائم قلبی می‌شود و در عوارض مغزی هم علائمی همچون سردرد، سرگیجه و ضعف در دید ایجاد می‌شود.

فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی با تأکید بر اینکه کسانی که در سن پایین مبتلا به فشار خون اولیه می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند تا ضمن بررسی وضعیت موجودشان، نسبت به جلوگیری از فشار خون ثانویه در آنان اقدام شود، گفت: حتی اگر شروع این مشکلات پس از ۵۰ سالگی بود و جزو موارد اولیه هم به حساب نمی‌آمد باز هم باید مورد بررسی قرار بگیرد تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

دکتر موهبتی افزود: فشار خون به واقع آن فشاری است که جریان خون داخل رگ‌ها را به جدار رگ‌ها وارد می‌کند و این فشار یک عدد نرمال دارد که باید ماکزیمم آن ۱۲۰ و مینیمم آن نیز ۸۰ باشد و اگر عدد حداکثری افزایش یابد در درازمدت منجر به عوارض و مشکلات قلبی، مغزی، چشمی، کلیوی و عروقی می‌شود، ضمن اینکه کاهش عدد حداقلی هم خطرآفرین است و باید کنترل فشار خون را داشته باشبم تا با مشکلات فشار بالا یا پایین مواجه نشویم و با کنترل فشار خون می‌توانیم از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی، مغزی، کلیوی، تیروئید، غدد و ... جلوگیری نماییم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین