کد خبر: ۸۷۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۳

خروج 1.9 میلیون نفر از لیست مسکن مهر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر تعاون از خروج اسامی 1.9 میلیون نفر از لیست متقاضیان مسکن مهر به دلیل "نداشتن شرایط لازم" خبر داد و گفت: «براساس نظر رئیس جمهوری، متقاضیان می‌توانند از تعاونیهای مسکن مهر جدا شده و با تشکیل گروههای 4 تا 5 نفره، از تسهیلات ویژه این موضوع استفاده کنند».

سیدعلی علوی در گفتگو با مهر با تشریح آخرین وضعیت و عملکرد تعاونیهای مسکن مهر در کشور، گفت: «از زمان آغاز طرح تاکنون و بعد از حذف ثبت نامهای تکراری و افراد نامشخص، بیش از 3 میلیون و 900 هزار نفر در طرح مسکن مهر ثبت نام کرده‌اند».

معاون وزیر تعاون اظهار داشت: «از این تعداد نیز 3 میلیون و 300 هزار نفر مورد پالایش قرار گرفتند به نحوی که مشخص شود آیا دارای شرایط چهارگانه فاقد مسکن بودن، عدم استفاده امکانات دولتی، سرپرست خانوار بودن و همچنین 5 سال سکونت هستند یا خیر»؟

1.4 میلیون نفر واجد شرایط
علوی در بخش دیگری از سخنانش به واجد شرایط شناخته شدن یک میلیون و چهارصد هزار نفر از متقاضیان طرح مسکن مهر تاکنون و پس از انجام پالایش خبر داد و افزود: «در حال حاضر دو نوع بررسی واجد شرایط بودن افراد از طریق میدانی توسط ادارات و تعاونیها در استانها صورت می‌گیرد که پس از آن نیز هیئت مدیره‌های تعاونیها باید یک بررسی دیگر نیز انجام دهند».

مسئول طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: «یکی از مهمترین راههای بررسی صحت تقاضای متقاضیان مسکن مهر بررسی در اسناد سازمان ثبت است، چون این سازمان در حال حاضر بیش از 80 درصد اسناد موجود در بخش مسکن را در سیستم الکترونیکی و رایانه‌ای ثبت کرده است».

وی از همکاری سازمان ثبت اسناد در زمان بررسی صحت تقاضای متقاضیان مسکن مهر نیز سخن گفت و افزود: در استانها، سازمان ثبت اسناد با بررسی لیستهایی که در اختیار دارند، درستی و نادرستی تقاضای مردم را مشخص می‌کنند».

واگذاری زمین به 1.3 میلیون متقاضی
معاون وزیر تعاون در ادامه از واگذاری زمین به یک میلیون و سیصد هزار متقاضی واجد شرایط از سوی وزارت مسکن و شهرسازی خبرداد و افزود: «همچنین زمین 600 هزار متقاضی مسکن مهر نیز برای آماده سازی در اختیار اتحادیه‌ها قرار می‌گیرد».

علوی یادآور شد: «ترتیب کار به نحوی است که پس از مرحله آماده‌سازی طرحها باید به تصویب برسند و پس از پیاده‌سازی نیز کارهای مربوط به خیابان‌بندی، فضاهای عمومی مشخص شوند. برهمین اساس، در حال حاضر زمین 600 هزار متقاضی به مرحله‌ای رسیده که کاربری مسکونی آن مشخص شده و آماده تحویل به تعاونیها است».

مسئول طرح مسکن مهر افزود: «تا اینجا که توضیح داده شد طبق نظر رئیس جمهور وظیفه تعاونیها است ولی اگر افرادی بخواهند از تعاونیها جدا شوند می‌توانند در گروههای چند نفره کار را جلو ببرند».

مردم از تعاونیهای مسکن مهر جدا شوند
وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: «در این مرحله از کار، افراد آزاد هستند که در صورت تمایل از تعاونیها جدا شوند و یا در آنها بمانند. پیشنهاد ما در این بخش این است که افرادی که می‌توانند چند نفره یک گروه تشکیل دهند، بروند و خودشان کار را ادامه دهند».

معاون وزیر تعاون اظهار داشت: «در شرایط فعلی زمین 600 هزار نفری که از قبل توضیح داده شد به نحوی است که آماده ساخت است. از این تعداد، 460 هزار نفر با پیمانکار قرارداد ساخت بسته‌اند و به صورت کلی 200 هزار نفر نیز پروانه ساخت اخذ کرده‌اند. همچنین بیش از 200 هزار نفر هم قرارداد تسهیلات آماده‌سازی را منعقد نموده‌اند، ضمن اینکه حدود 200 هزار متقاضی هم موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند».

تصمیمات جدید شورای عالی مسکن
مسئول طرح مسکن مهر از قرار گرفتن 60 هزار متقاضی در مرحله پی‌سازی و فوندانسیون واحدهای مسکونی سخن گفت و بیان داشت: «در آخرین جلسه شورای عالی مسکن که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، جهت حل مشکل تسهیلات دهی بانکها به تعاونیهای مسکن مهر قرار شد از این پس بانک مسکن تسهیلات تعاونیها را پرداخت کند و بقیه بانکها فقط به پرونده‌هایی که هم اکنون در اختیار دارند، بپردازند».

مهلت یک هفته‌ای بانک مرکزی
وی در ادامه خط اعتباری 2400 میلیارد تومانی مسکن مهر که در سال گذشته ایجاد شده است، را مورد اشاره قرار داد و گفت: «در جلسه شورای عالی مسکنریال مقرر شد این رقم تا 5 سال قابل تمدید باشد به نحوی که بانک مرکزی باید تا یک هفته آینده دستورالعمل و سازوکار آن را آماده کند».

معاون وزیر تعاون در پاسخ به این پرسشی درباره میزان افزایش سالانه خط اعتباری ویژه مسکن مهر گفت: «این میزان به زودی اعلام می‌شود ولی در بحث پیشرفت پروژه‌ها، هم اکنون در سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و چند استان دیگر دارای پروژه‌هایی با پیشرفت و سرعت بالا هستند».

علوی از پرداخت قسط اول ساخت واحدهای مسکونی مهر در15 استان کشور قبل از پایان سال 87 خبر داد و تاکید کرد: «در 7 استان نیز قسط دوم ساخت پرداخت شده است و پروژه ها تا مرحله اتمام اسکلت ساخت هم پیشرفت کرده‌اند».

راه اندازی سیستم نظارتی در تعاونیها
وی در توضیح بیشتر اقدامات در تعاونیهای مسکن مهر افزود: «در حال حاضر یک سیستم آنلاین و به روز در کشور طراحی شده است. برهمین اساس، تمام تعاونیها موظفند در آن وارد شوند و پس از ثبت نام به صورت ماهیانه گزارشات خود را ارائه کنند، ضمن اینکه ما در این بخش از مرحله اصل زمین، تفاهم نامه، فوندانسیون، پی ریزی ، اسلکت و غیره 16 مرحله را پیش بینی کرده‌ایم که تعاونیها باید گزارشات خود را ارائه کنند».

وضعیت انصرافیها
معاون وزیر تعاون درباره تعداد کسانی که تاکنون از طرح مسکن مهر انصراف داده‌اند، افزود: «از 3.9 میلیون نفری که در سایت ثبت نام کرده‌اند در حال حاضر 62 هزار نفر انصراف داده‌اند».

مسئول طرح مسکن مهر در این باره توضیح داد: «این موضوع بستگی به این دارد که افراد در چه مرحله‌ای از کار بخواهند از تعاونیها جدا شوند ولی اگر کاری شروع نشده باشد تعاونیها موظفند 10 میلیون ریال ودیعه افراد را به صورت کامل به آنها بازگردانند».

وی افزود: «اگر کار ساخت و ساز در تعاونیها آغاز شده باشد افراد انصرافی باید برای خود جایگزین پیدا کنند ولی توجه اصلی ما در حال حاضر این است که براساس نظر رئیس جمهور افراد از تعاونیها جدا و خودشان در گروههای 4 تا 5 نفره کار را دنبال و از تسهیلات نیز بهره‌مند شوند».

علوی تعداد تعاونیهای تشکیل شده مسکن مهر را در حال حاضر و پس از انجام پالایشها، 9 هزار و 837 شرکت تعاونی اعلام کرد و اظهار داشت: «از این تعداد، 4 هزار و 205 تعاونی مسکن مهر آزاد، 2 هزار و 843 تعاونی کارگری و 2 هزار و 789 تعاونی مختص کارمندان هستند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین