کد خبر: ۸۷۹۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶
کارشناس امور خاورمیانه پاسخ داد

ارزش میدان نفتی آرش که ایران و کویت در موردش اختلاف دارند چقدر است؟

سیدعلی حسینی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر‌های اخیر دولت کویت درباره میدان نفتی آرش گفت: چنانچه می‌دانید سابقه کشف میدان نفتی آرش به قبل از تأسیس کشور کویت بر می‌گردد و از همان ابتدا هم میان ایران و کویت بر سر این میدان نفتی بزرگ اختلاف نظر وجود داشت. ذخیره درجای گاز طبیعی میدان آرش یا به قول کویتی‌ها «الدوره»، ۲۰ تریلیون متر مکعب و ذخیر نفت آن هم ۳۱۰ میلیون بشکه نفت برآورد می‌شود و قانونا ۴۰ درصد این میدان متعلق به ایران است.
ارزش میدان نفتی آرش که ایران و کویت در موردش اختلاف دارند چقدر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

او افزود: در سال‌های گذشته مذاکرات مستمری ایران و کویت درباره میدان آرش انجام شده و آخرین دور مذاکرات هم مربوط به ۲۰۲۲ و اسفند ۱۴۰۱ است که در آن وزیر خارجه کویت اعتراف کرد که این میدان موضوعی بین ایران و کویت است و بر مذاکره برای حل و فصل آن تاکید کردند. در واقع آن‌ها به این مساله معترف بودند که این میدان مشترک میان ایران و کویت است.

او در پاسخ به این سوال که اگر هیات کویتی در مذاکرات این نکته را اعلام کرده بود پس مواضع اخیر کویت چیست؟ گفت: موضع گیری‌های اخیر کویت بر مبنای فشار جریان‌های سلفی است و لازم با توجه به تغییر موضع دولت کویت دستگاه دیپلماسی ما با قدرت وارد میدان شود و با مذاکرات مستقیم با کویتی‌ها موضوع را به نوعی حل و فصل و از تمامیت ارضی و منافع ما دفاع کنند.

حسینی درباره اقدامات ایران در این میدان گفت: اقدامات فنی از سوی ایران در سال‌های دهه هشتاد آغاز شد و ایران سکویی هم ساخت و آماده کرد که در این حوزه مستقر و کار فنی را شروع کند، اما آن زمان امیر کویت به ایران آمد و درخواست کرد که فعلا و تا نتایج مذاکرات فیمابین ایران و کویت این سکو به منطقه اعزام نشود. ایران هم بر اساس اصل حسن همجواری قبول کرد و آن سکو را به منطقه‌ای دیگر منتقل کرد و در آنجا استفاده کرد.

او با انتقاد از انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه گفت: سوال از وزارت خارجه این است که چرا مذاکرات با دولت کویت در این زمینه متوقف شده است و مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه از وزیر امور خارجه سوال و موضوع را پیگیری کند.

انفعال و کوتاهی در این زمینه که موضوع تمامیت ارضی کشورمان مطرح است نابخشودنی است و به نظر می‌رسد وزارت خارجه باید با یک تحرک قوی و دیپلماسی قوی وارد گفتگو با کویتی‌ها شود و مطمئنا موضوع میدان آرش صرفا با مذاکره مستقیم با دولت کویت قابل حل و فصل خواهد بود.

او تاکید کرد: ایران و کویت همواره روابط خوبی داشتند و در زمان اشغال کویت در سال ۱۹۹۱ ایران همه گونه همکاری با کویتی‌ها انجام داد و حتی شش فروند هواپیمای کویتی که صدام به ایران آورده بود، بعد از جنگ به کویت پس داده شد و ده‌ها هزار کویتی هم در زمان اشغال کویت به ایران آمده بودند و مورد پذیرایی مردم کشورمان قرار گرفتند؛ و با توجه به سابقه خوب همکاری‌های ایران و کویت می‌توان این مشکل را با دیپلماسی حل کرد.

حسینی تاکید کرد: ما با دولت کویت حتما می‌توانیم به نتجیه برسیم و همان طور که گفتم این صدا‌ها از کویت که امروز مطرح می‌شود، این‌ها جریان‌های خاص سلفی در دولت هستند و با دولت کویت هم مشکل دارند و به موضوع دامن می‌زنند و می‌خواهند برای خود موقعیت اجتماعی و سیاسی در کویت ایجاد کنند. اگر مذاکرات مستقیم با کویت داشته باشیم، حتما به نتیجه برسیم و از حقوق ایران دفاع کنیم

این کارشناس امور خاورمیانه در ادامه گفت: باید همه بخش‌های ما از جمله وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور، مثل نیرو‌های مسلح و نیروی دریایی و هوایی که هم اکنون از این حوزه محافظت می‌کنند، فعالانه به میدان بیایند وزارت خارجه باید به سفیر ما در کویت ابلاغ کند که الان مهمترین موضوع ما حفظ حقوق ما در میدان آرش است تا با مذاکرات در اسرع وقت به نتیجه برسیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا کشوری از این میدان بهره برداری می‌کند؟ گفت: کویتی‌ها اعلام کرده اند که تا ۲۰۲۹ از این میدان بهره برداری می‌کنند، ولی عملا کاری در منطقه شروع نشده است.

حسینی در پاسخ به این سوال که اگر این میدان میان کویت و ایران تقسیم شده است، پس نقش عربستان در این میان چیست؟ گفت: میان کویت و عربستان یک منطقه بی طرف قرار دارد و حالا عناصری در دولت کویت بر اساس نقش عربستان در این منطقه بی طرف مدعی هستند که عربستان هم در این میدان شریک است.

اگر کویت می‌خواهد از سهم خود سعودی را هم منتفع کند به خودش ربط دارد و این به ما و سهمی که از این میدان می‌بریم، ربطی ندارد. البته ما در کل سهم عربستان از این میدان نفتی را قبول نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین