کد خبر: ۸۷۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۱

1000 نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند

محصولی: انتخابات نمونه‌ای خواهیم داشت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر کشور گفت: «تاکنون بیش از هزار نفر به صورت اینترنتی برای نامزدی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند که در میان آنها چهره شاخصی دیده نمی‌شود».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، صادق محصولی در برنامه نگاه یک سیما دغدغه جدی وزارت کشور را در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، عمل به قانون دانست و افزود: «با اطمینان کامل می‌گویم با توجه به آموزش‌های داده شده به مجریان، انتخابات نمونه‌ای خواهیم داشت». 

وزیر کشور درباره بودجه دولت برای توسعه مترو افزود: «برای این امر در سال گذشته1100میلیارد تومان بودجه اختصاص یافت که72 و3 دهم درصد تخصیص برای تهران و 68 درصد برای بقیه کلان شهرهای کشور بوده است».

محصولی اضافه کرد: «در برنامه سوم، دولت هشتم 87 میلیارد تومان به توسعه مترو کمک کرد، این عدد در برنامه چهارم (بدون در نظر گرفتن امسال) و در زمان دولت نهم420 میلیارد تومان (5 برابر دولت هشتم) بوده است».

وزیر کشور در ادامه به موضوع انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تشکیل دو معاونت نیروی انسانی و برنامه‌ریزی رئیس جمهور پرداخت و افزود: «انحلال این سازمان به معنای تعطیلی وظایف آن نیست بلکه ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی به سمت چابکی هر چه بیشتر برای تسریع در کارهای عمرانی تغییر شکل داده است».

محصولی جوسازی‌های صورت گرفته درباره انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را سیاسی خواند.

وی افزود: «بر اساس نظر سنجی صورت گرفته از استانداران و نیز آمار تهیه شده در وزارت کشور پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کارها بادقت و سرعت بهتری در حال انجام است».

وزیر کشور در ادامه به نظارت وزارت کشور بر بودجه‌های استانی اشاره کرد و گفت: «تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم کارها در مناطق و با نظارت عالیه وزارت کشور صورت گیرد».

محصولی با بیان این که راه اندازی سامانه الکترونیکی برای نظارت بر طرح‌های عمرانی از اقدامات خوب و مفید دولت نهم بوده است افزود: «در این سامانه3500 نفر کد و رمز دارند و می‌توانند از آخرین فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته در استان‌ها با خبر شوند».

وی همچنین به رابطه وزارت کشور و شوراهای اسلامی اشاره کرد و گفت: «دولت نهم حمایت از شوراها را وظیفه خود می‌داند و آمادگی هر گونه کمک به شوراها را دارد».

مرزها از اقتدار و امنیت بالایی برخوردار است

وزیر کشور گفت: «دشمن درصدد است تا از طریق نفوذ در مرزهای کشور به ما آسیب برساند اما مرزها از امنیت بالایی برخوردار است».

صادق محصولی در برنامه نگاه یک سیما درباره امنیت مرزهای کشور به ویژه مرزهای شرقی با بیان این که دولت نهم بودجه‌های خوبی برای انسداد مرزها اختصاص داده است افزود: «سال گذشته بیش از 103میلیارد تومان و امسال بیش از 125 میلیارد تومان بودجه برای این کار اختصاص یافته که این میزان بودجه برای مرزها در کشور بی‌سابقه است».

وی گفت: «در دولت نهم بیش از 4 برابر دولت هشتم بودجه برای انسداد مرزها اختصاص یافته است و این میزان امنیت مرزهای کشور تاکنون وجود نداشته است».

محصولی حضور آمریکا در افغانستان و پاکستان را موجب افزایش قاچاق مواد مخدر و تروریسم در این کشورها و نفوذ ناامنی به مرزهای ایران دانست و افزود: «ما در شورای عالی امنیت ملی تصمیمات بسیار خوب گرفته و در پی آن اقدامات بسیار خوبی داشته‌ایم».

وزیر کشور در ادامه موضوع حوادث غیر مترقبه و بودجه آن اشاره کرد و گفت: «امسال حدود 9 هزار و 600 میلیارد تومان از محل ماده 10 و 1169 میلیارد تومان از محل ماده 12 و 3420 میلیارد تومان هم به منظور پیش گیری و جبران حوادث غیر مترقبه در نظر گرفته شده است.

محصولی همچنین به بحث امنیت اجتماعی و حقوق شهروندی پرداخت و افزود: «جمع بندی صورت گرفته در ستاد صیانت از حقوق شهروندی این بود که باید تمرکز کارها به سمت راهکارهای فرهنگی باشد».

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی را نمی‌شود منحصر به بحث خیابان‌ها کرد و گفت: «درباره جرایم سازمان یافته برخورد قاطع خواهد شد اما درباره آنهایی که ممکن است از سر غفلت باشد با انجام امور ضابطه مند با اولویت راهکار فرهنگی پیش خواهیم رفت».

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به پرسش های خبرنگار جوان برنامه نگاه یک در پاسخ به این که شما طرفدار جمع قدرت و ثروت هستید یا جدایی این دو، اظهار داشت: «قدرت و ثروت به تنهایی فضیلت نیست؛ اگر در مسیر خدمت به مردم و کسب رضای خدا باشند مطلوب است».

محصولی در پاسخ به این که کار دولتی پر درآمدتر است یا کار خصوصی گفت: «اگر بخواهیم صرفا به بعد اقتصادی کار توجه کنیم، کار دولتی آنهم در دولت نهم هیچ درآمدی ندارد اما به لحاظ خدمت به مردم کار کردن در دولت غنیمت است».

صادق محصولی در برنامه نگاه یک سیما دغدغه جدی وزارت کشور را در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، عمل به قانون دانست و افزود: «با اطمینان کامل می‌گویم با توجه به آموزش‌های داده شده به مجریان، انتخابات نمونه‌ای خواهیم داشت».

وی به بیان تقویم انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: «از 15 تا 19 اردیبهشت ثبت نام رسمی و حضوری نامزدها از 19 تا 24 اردیبهشت بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان و به مدت 5 روز پس از آن رسیدگی به شکایات احتمالی نامزدها در این شورا 30 و 31 اردیبهشت اعلام رسمی نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور، یکم تا بیستم خرداد زمان تبلیغات نامزدها، بیست و یکم خرداد روز ممنوعیت تبلیغات و روز بیست و دوم نیز روز رای گیری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود».

وزیر کشور با بیان اینکه در این دوره از انتخابات شرایط نامنویسی تغییرات محسوسی نداشته است به افرادی که با مشاهده شرایط ثبت نام خود را واجد شرایط نامزد شدن نمی بینند، توصیه کرد از ثبت نام خودداری کنند.

محصولی به شش شرط اصلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که در قانون آمده است، اشاره کرد و گفت: «در این دوره از انتخابات زن‌ها هم می‌توانند ثبت نام کنند اما اینکه آیا واجد شرایط قانونی هستند یا نه بر عهده شورای نگهبان است».


وی شعار اصلی وزارت کشور را در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قانون گرایی، اخلاق مداری و مشارکت حداکثری بیان کرد و افزود: «سعی خواهیم کرد این شعار و به ویژه موضوع اخلاق محوری را به وجه غالب در این دوره از انتخابات دنبال کنیم».

محصولی همچنین به برنامه حضور نامزدها در محافل، دانشگاه‌ها و استان‌ها اشاره کرد و گفت: «وزارت کشور نه تنها مانع برگزاری چنین مجالسی نمی‌شود بلکه به امنیت آن هم کمک خواهد کرد».

وزیر کشور با بیان اینکه از وضع پرداخت حق‌الزحمه مجریان روز رای گیری که بیشتر آنها معلم هستند در سالهای گذشته راضی نیستم قول داد امسال مطالبات این عده از مجریان انتخابات به موقع پرداخت شود.

محصولی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری یک حوزه اصلی و حدود 48 هزار شعبه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: «سعی خواهیم کرد به منظور مخفی نگه داشتن آراء مردم ( به تعبیر مجری برنامه )، شعبات انتخابات در اماکنی دایر شود که از امکانات بیشتری برخوردارند».

وی همچنین تعداد واجدین شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری دهم را به طور قاطع 46 میلیون و 200 هزار نفر عنوان کرد و گفت: «وزارت کشور پس از سی‌سال توانست با کار کارشناسی دقیق، آماری را تهیه کند که مورد تایید مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور است».

محصولی تعداد تعرفه‌هایی که قرار است چاپ شود را از تعداد واجدین شرایط رای دادن کمی بیشتر بیان کرد و درباره حضور نماینده نامزدها در پای صندوق‌های اخذ رای نیز گفت: «بر اساس قانون، وزارت کشور امکان حضور نماینده نامزدها در پای صندوق‌های اخذ رای را به منظور نظارت بر انتخابات فراهم می کند که البته بایستی نمایندگان نامزدها پیش از برگزاری انتخابات به وزارت کشور معرفی و کارت دریافت کنند».

وی تصریح کرد: «اگر تعداد نامزدها از 6 نفر بالاتر رود برای هر دو صندوق یک نماینده می‌تواند حضور یابد».

وزیر کشور در ادامه تعداد احزاب ثبت شده را 240 حزب عنوان کرد و گفت: «فقط 10 درصد این تعداد در سطح ملی هستند».

محصولی با بیان اینکه بیشتر احزاب سیاسی در ایران در زمان انتخابات فعال می شوند، افزود: «ارتباط قوی نداشتن احزاب با جامعه و جلب اطمینان نکردن از مردم از جمله عوامل ناموفقیت احزاب در کشور است».

وی از اجرای یک کار پژوهشی درباره آسیب احزاب در ایران با کمک خود احزاب خبر داد و گفت: «وظیفه وزارت کشور حمایت از احزاب است و حضور آنها را در جامعه موجب نشاط جامعه می‌داند».

محصولی همچنین درخصوص نظارت وزارت کشور بر احزاب افزود: «در این باره در سال‌های گذشته غفلت صورت گرفته اما هم اکنون در حال پی گیری آن هستیم».

وی درباره بررسی منابع مالی احزاب گفت: «با توجه به اینکه در این باره تکلیف قانونی نداریم بنابراین این امر را بر عهده خود احزاب می‌گذاریم».

وزیر کشور همچنین درباره اینکه آیا قبل از انتخابات،‌ شاهد استان یا شهرستان جدیدی بر روی نقشه کشور خواهیم بود، پاسخ منفی داد.

محصولی در خصوص اینکه احساس وزیر کشور در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم چیست؟ گفت: «صیانت از تک تک آراء و تضمین سلامت انتخابات».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین