کد خبر: ۸۷۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۸

کرباسچی: نمی‌خواهیم نظام را در ورطه‌ی این دولت رها کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ‌مشاور عالی مهدی کروبی گفت: ««مهمترین چالش رئیس‌جمهور آینده کسری بودجه 44 هزار میلیارد تومانی است». 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی با "ایلنا"، درباره مهمترین چالش رییس جمهور آینده در دولت دهم با بیان این مطلب، گفت: «براساس گزارش‌های رسمی، اقتصاد ایران در حال حاضر در وضعیت نابسامانی قرار دارد که شاخص‌ترین این نابسامانی در خروج از قانون برنامه و سند چشم‌انداز20 ساله است». 

وی افزود: «مهمترین چالش رئیس دولت آینده بودجه 88 است که براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس 44 هزار میلیاردتومان کسری بودجه در آن به صورت آشکار وجود دارد درحالی که این رقم قابل جابجایی هم نیست». 

او با بیان اینکه نرخ تورم 25 درصدی و نرخ بیکاری 12 درصد از دیگر مشکلات حاد اقتصاد ایران است، تصریح کرد: «دولت نهم با انجام واردات وحشتناک محصولات کشاورزی با رقم 12 میلیارد دلار در سال 87 که واردات 6 میلیون تن گندم در این میان بی‌سابقه است، موجب رکود تولید داخل شده است. 2/1 روغن،3/1 شکر ،1/1 برنج و5/4 میلیون تن علوفه، حاصل اقداماتی دولت نهم در چهار سال گذشته است».

او با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدات کشاورزی درپایان دولت هشتم به شرایط مطلوبی رسیده بود، عنوان کرد: «فاجعه بزرگتر این است که اقدامات دولت در اقتصاد به نام عدالت صورت گرفته، به عنوان مثال از میزان 30 هزارمیلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌ها تنها 3 هزار میلیارد تومان آن دارای وثیقه است». 

او تاکید کرد: «فاجعه‌ای که به نام عدالت در این چهار سال رخ داد موجب تشدید نابرابری و شکاف طبقاتی شد به طوری که براساس آمارهای رسمی نسبت دهک اول به آخر درآمدی امروز به 21 رسیده است؛ اتفاقی که در هیچ دوره‌ای پس از انقلاب سابقه نداشته است». 

کرباسچی شرایط اقتصادی امروز کشور را معلول قانون‌گریزی دولت نهم دانست و یادآور شد: «در گزارش‌های تفریغ بودجه سال‌های 85 و 86 فساد مالی و اداری گسترده به تصویر کشیده شده که حاصل تصمیمات غیرکارشناسی و هزینه‌زای دولت است که طبعاً برگرداندن کشور از راه‌های طی شده کار ساده‌ای نیست». 

وی ادامه داد: «کارنامه دولت نهم در سیاست خارجی هم با تحریکات احساسی و شعارهای بی‌پشتوانه در منطقه و حتی کشورهای عربی و اسلامی کشور را دچار مشکل و گرفتاری کرده است».صدور چند قطعنامه بی‌سابقه درباره ایران درحالی که در طول 8 سال جنگ چنین قعطنامه‌هایی علیه ما صادر نشده، از نشانه‌های سیاست‌های دولت در عرصه سیاست خارجی است». 

شهردار اسبق تهران با تاکید براینکه کشور باید به سیاست‌های برنامه‌های توسعه‌ای و سند چشم‌انداز بازگردد، خاطرنشان کرد: «اتفاقاً چالش اصلی مردم برای اینکه درست انتخاب کنند همین نکته است. شعار بازگشت به برنامه در کشور، شعار احساسی و بدون پشتوانه نیست. این شعار نشان‌دهنده این است که باید به کار کارشناسی و شوراهایی که کار کارشناسی را تایید می‌کنند و بر نظام برنامه‌ریزی تاکید دارد، بازگردد». 

وی ادامه داد: «ما کمبود برنامه در کشور نداریم و آنچه مشکل ایجاد کرده برنامه‌ها نیست بلکه عدول از برنامه‌هاست». 

وی رفع بحران‌های فوری سیاسی، اجتماعی و مطالبات کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند را در اولویت کاری رئیس جمهور آینده عنوان کرد و گفت: «برخی از کارشناسان معتقدند، وضعیت اقتصادی به اندازه‌ای بحرانی است که نمی‌توان در میانه دو دوره ریاست جمهوری وارد شد و بهتر است این تبعات و آثار این بحران به عهده جناح راست گذاشته شود و آقای احمدی‌نژاد که بسیاری از این بحران‌ها از تصمیمات ایشان نشأت گرفته، مسؤولیت این وضعیت را بپذیرد». 

کرباسچی تصریح کرد: «گروهی نیز معتقدند که نباید نظام و کشور را در چنین ورطه‌ای رها کرد و انتفام‌گیری و عکس‌العمل سیاسی را ملاک قرار داد». 

او با اشاره به این سخن رییس جمهور که گفته بود قیمت نفت 150 دلاری ارزان است و پیش‌بینی می‌کنم این رقم به 200 دلار برسد، گفت: «دیدیم که به فاصله 2 ماه این قیمت به زیر 38 دلار رسید؛ این جملات آقای احمدی نژاد برای مردم ناشناخته نیست، اگر بخواهد حرف‌های شخصی ایشان درباره مسایل مختلف از اقتصاد گرفته تا مسایل ساده اجتماعی ادامه یابد، وضعیت فعلی را برای کشور سخت‌تر می‌کند». 

کرباسچی اظهار داشت: «بنابراین نمی‌توان گفت چون رقیب سیاسی ما بد عمل کرده خودش پاسخگو باشد هرچند شاید عقل سیاسی خالص و ناب بگوید که بهتر است که رییس جمهور و تیمش پاسخگو باشند». 

کرباسچی گفت: «یکی از تصمیمات اشتباه دولت نهم دامن زدن به انتظارات مردم است درحالی که بسیاری از مطالبات فعلی از توقعات مردم نبوده، عرق ملی مردم ما در 30 سال گذشته بسیار بیشتر از بسیاری از مسؤولان فعلی است. مردم شرایط کشور را خوب می‌دانند. وقتی در کشوری که مردم تورم 12 درصد را تحمل می‌کنند؛ یک باره به 25 درصد می‌رسانید آیا این بدان معنا نیست که از سفره مردم کم می‌کنید»؟ 

وی ادامه داد: «متأسفانه در طول چهارسال گذشته سهم مردم از سفره قبلی‌شان 80 درصد کمتر شده است. دلیل نمی‌شود که پرخرجی دولت، امروز به مردم تحمیل شود و آنها را به صرفه‌جویی و کم مصرف کردن توصیه کنند. البته صرفه‌جویی استراتژی درستی است اما اگر دولت بخواهد شرایط ویژه‌ای را به مردم تحمیل کند، بی‌عدالتی است». 

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره اینکه به جای توقع‌سازی‌های تبلیغاتی باید به فکر مصالح کشور و مردم بود، عنوان کرد: «دولت فرصت تمام چهار سال گذشته را صرف امور تبلیغاتی برای جلب افکار عمومی کرده است به‌طوری که بخشی از وعده‌ها و توزیع امکانات غیر معمول که عمدتاً هم به کار مردم نمی‌آید از طریق سروصداهای تبلیغتی دایمی یا از طریق عزل و نصب‌ها، بیانیه‌ها و نطق‌های خارجی، صرف انتخابات دوره بعد کرده است تا رییس جمهور را در افکار عمومی به عنوان یک موضوع زنده و از لحاظ تلبیغاتی با زمینه ذهنی برای توجه به رییس جمهور قرار دهد». 

او تاکید کرد: «به هیچ وجه معتقد نیستم که رییس جمهور آینده باید به مردم بگوید صرفه‌جویی کنید یا توقعات خود را کم کنید اگر با مردم با صداقت حرف بزنیم و هزینه‌های گزاف تحمیل شده بر بودجه دولتی را کم کنیم، که بخش عمده‌ای از بار کسری بودجه نیز از همین موضوع نشآت می‌گیرد، نیازی به صرفه‌جویی نیست». 

کرباسچی یادآور شد: «از گروهی از ایرانی‌های خارج از کشور که شغل معمولی دارند، حتی برخی در خارج از کشور راننده هستند، برای سمینار بی‌فایده و پوچ تحت عنوان گردهمایی ایرانیان خارج از کشور دعوت می‌کنند که با هزینه دولت به ایران بیایند، در حالی که از بسیاری از متخصصان و دانشمندان ایرانی برای شرکت در یک سمینارداخلی هزینه می‌گیرند. این سمینار بنا به قولی بین 8 تا10 میلیارد تومان هزینه داشته است و متاسفانه هیچ کجا هم گفته نمی‌شود، آنهم درست در سال اصلاح الگوی مصرف». 

او درادامه به افزایش تعداد کارمندادن دولت در چهار سال گذشته اشاره کرد و خاطرنشان کرد: «این استخدام‌ها به هیچ‌وجه موجب کارایی دولت نشد، متاسفانه به جای اشتغال مفید و دایم تنها تعداد پرسنل افزایش یافت و در مقابل حتی خدمات دولتی به هیچ وجه افزایش نیافت. این درحال است که در دنیایی که با گردش اطلاعات و کامپیوتر و تکنولوژی باید روز به روز دولت الکترونیک پایدارتر شود و همه باید در جهت کار مفید حرکت کنند می‌بینید که در این سه سال چه میزان بر تعداد پرسنل دولت اضافه شد». 

کرباسچی پدیده کارمندسازی را از ابتکارات دولت نهم خواند و تصریح کرد: «حداکثر خاصیت این استخدام‌ها این است که عده‌ای تحت سلطه اداری باشند و بتوانند از این استان به آن استان مانور تبلیغاتی بدهند».

او با اشاره به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها یادآور شد: «لزومی ندارد که فشار جدیدی به مردم وارد شود اگر دولت کسری بودجه خود را اصلاح کند نیازی به قطع یارانه‌ها آنهم به صورت یکباره نیست». 

کرباسچی با بیان اینکه دولت نهم تنها20 درصد از سند چشم‌انداز را به اجرا گذاشت، خاطرنشان کرد: «این قانون‌گریزی موجب شده که امروز بیش از 50 پله سلامت اقتصاد ایران سقوط کند و رتبه ایران از 41 به رتبه 97 در قانون‌گریزی ارتقا یابد». 

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سؤال که آیا نداشتن دیدگاه‌های اقتصادی برای رییس‌جمهور آینده می‌تواند، یک چالش مهم ارزیابی شود، گفت: «مردم در این چهار سال دیدند که بسیاری از شعارهای داده شده توخالی بود، درحالی که اگر علیه برنامه‌ریزی اقدامی نمی‌شد و یا تصمیمات اقتصادی را برمبنای کار علمی و کارشناسی پیش می‌بردند وضعیت امروز اینچنین نبود». 

او با بیان اینکه امروز علم بشر برای همه چالش‌ها از جمله بحران مالی اخیر راه چاره می‌یابد، گفت: «مانند بیماری و اپیدمی که با تجربه آن را ترمیم می‌کنید، اقتصاد جهانی می‌تواند پیکره خود را ترمیم کند اما مهم این است که در این راه با برنامه و مطابق با اصول علم اقتصاد پیش رفت و نه مانند دستورات رییس‌جمهور که مثلاً نرخ بهره باید به زیر 10 درصد برسد. اولویت اقتصاد را باید اندیشمندان و متخصصان اقتصاد بگویند نه تصمیمات شخصی».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
پايگاه خبري آفتاب بايد عنوان خود را تغيير دهد: پايگاه خبري پشت به آفتاب. لطفا به سمت نور و خورشيد حركت كنيد تا زمين نخوريد. وگرنه پشت به آفتاب و نور راه رفتن هيچ تاثيري بر نور ندارد و فقط بيچارگان هستند كه در تاريكي مدام زمين ميخورند و غرغر مي كنند و تقصير را به گردن ديگران مي اندازند.
با تشكر اگر اين نظر را بارها بخوانيد و در سايت خود نشر دهيد.والذين كفروا اوليائهم الطاغوت يخرجون من النور الي الظلمات (سوره مباركه بقره)
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین