کد خبر: ۸۸۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۲
پرده برداری از طرح خودکفایی 48 ساعته دولت؛

تولید بنزین در ایران از ضایعات بی‌استفاده پالایشگاه‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طرح خودکفایی بنزین که در روزهای اخیر اخبار زیادی درباره آن منتشر شده است از سوی یک خبرگزاری برای اولین بار شرح داده شد. این طرح از دو محور اصلی تشکیل شده که جالب‌ترین بخش آن که تا کنون در هیچ کشوری انجام و یا مطرح نشده است مربوط به تولید بنزین از «ضایعات نفتی» و «پسماندهای» بدون استفاده پالایشگاه‌های داخل می‌شود. بر اساس گزارش این خبرگزاری فن آوری این طرح جدید «به صورت 100 درصد توسط متخصصان و دانشمندان ایرانی» حاصل شده است.

به گزارش گروه اقتصاد و صنعت آفتاب به نقل از مهر در طرح خودکفایی 48 ساعته بنزین با اشاره به تولید مکمل جدید برای تبدیل ضایعات پالایشگاهی به بنزین آمده است:

«در حال حاضر بر اساس استانداردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عرضه بنزین معمولی با عدد اکتان 87 است.

در این رابطه سال گذشته یک شرکت تحقیقاتی با حمایت یکی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی نفت موفق به تولید مکمل بالابرنده عدد اکتان بنزین از متانول تولیدی پتروشیمی و ضایعات پالایشگاهی شد.

این محصول که با یک نام تجاری در جنوب کشور تولید شده از این قابلیت برخوردار است تا با اضافه شدن به برشهای پایین و فرآورده‌های غیر قابل استفاده پالایشگاه‌های نفت، می‌تواند آنها را به بنزین قابل مصرف در خودروها تبدیل کند.

در فاز اول این طرح، حدود 14 هزار تن در روز از این ماده افزودنی تولید می‌شود که 4 هزار تن آن به صورت روزانه برای مصرف پالایشگاه‌های نفت داخل کشور و مازاد آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

برهمین اساس، در صورت هر گونه شرایط اضطراری امکان افزایش حجم تولید این محصول ظرف مدت کوتاهی وجود دارد.

در فاز دوم این طرح از این محصول ماده ای با اکتان بسیار بالا تولید می‌شود که این محصول جدید قادر است مواد ضایعاتی، نفتا و لایت‌اند را که جز پسماندهای پالایشگاه‌های نفت است، را به بنزین قابل مصرف در خودروها تبدیل کند».

خبرگزاری مهر در این گزارش آورده است: «فن آوری این طرح جدید به صورت 100 درصد توسط متخصصان و دانشمندان ایرانی حاصل شده است. همچنین میزان ارزآوری قابل توجه، ارزش افزوده بالای تولید مکمل جدید نسبت به متانول تولیدی پالایشگاه‌ها و سازگاری با محیط زیست از مزیت‌های منحصر به فرد این طرح به شمار می‌روند».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «در کنار تولید افزاینده‌های عدد اکتان بنزین، یکی از طرح‌هایی که هم اکنون به طور کامل به نتیجه رسیده است، تولید بنزین و حتی گازوئیل با ایجاد تغییرات در بخشی از تولیدات محصولات آروماتیکی در دو مجتمع پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر است.

همچنین در شرایط فعلی چند طرح موازی در مجتمع‌های تولید متانول با موفقیت اجرایی شده است که با در نظر گرفتن تولید روزانه 45 میلیون لیتر بنزین از 9 پالایشگاه داخلی، امکان خودکفایی از واردات بنزین در ظرف 48 ساعت وجود خواهد داشت.

جزئیات بیشتر تولید بنزین و گازوئیل از واحدهای پتروشیمی حاکی از آن است که هم‌اکنون بخشی از تولیدات دو مجتمع مورد اشاره شامل یکسری نفتای سبک، سنگین و محصولات آروماتیکی بوده که نفتای سنگین تولیدی دارای برش‌های گازوئیلی است.

همچنین نفتای سنگین این دو مجتمع در شرایط فعلی به عنوان خوراک تولید نفت گاز به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تحویل داده می‌شود که با توجه به کمبود گازوئیل و رشد مصرف آن در طی ماه های اخیر، ماهیانه حدود 100 هزار تن از این فرآورده تولید و در داخل کشور توزیع می‌شود».

گزارش مهر می‌افزاید: «در یک طرح تحقیقاتی و پژوهشی دیگر در وزارت نفت که هنوز مراحل آزمایشی خود را پشت سرمی گذارد، نیز امکان افزودن متانول به عنوان یک ماده افزودنی به بنزین وجود دارد».

به گزارش آفتاب، با توجه به اظهارت کارشناسان پالایشگاه‌های ایران به دلیل فرسودگی امکان تولید حداکثری بنزین از یک بشکه نفت را ندارند.

بر این اساس استاندارد توليد بنزين در کشور در حد 30 درصد استانداردهای رايج جهان است این درحالی است که اگر سطح بازدهی نفت خام در توليد بنزين به 70 درصد استاندارد جهان برسد، کشور به بنزين وارداتی هيچ نيازی ندارد و حتی می‌تواند صادرکننده اين ماده انرژی باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین