کد خبر: ۸۸۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶
در جمع حامیان میرحسین موسوی؛

خاتمی: با این درآمد چشم‌انداز را 10 ساله محقق می‌کردم

نورسیده‌ها تایید صلاحیت می‌شوند و رجال باسابقه رد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رییس جمهور سابق گفت: «من بارها عرض کرده‌ام اگر سیاستهای اصل 44 و این در آمدهای نفتی در زمان ما بود یقینا می‌شد فرصت 20 ساله برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز را 10 ساله کرد؛ ولی امروز نمی‌دانم چند سال لازم است تا به آن اهداف رسید». 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، وی در دیدار با اعضای ائتلاف مردمی حامیان میر حسین موسوی، گفت: «اینکه اینجا دور هم جمع شده‌ایم، به خاطردغدغه‌های مشترک ماست که احساس می‌کنیم این دغدغه در بخش‌های مهمی از جامعه ما هم وجود دارد». 

وی افزود: « معتقدم باید تلاش کنیم حرکت و تلاش برای رفع این دغدغه‌ها بصورت موج در بیاید؛ اگرچه توجه افراد به این سمت می‌رود که در این انتخابات چه کسی برنده شود اما موضوع عمیق تر از اینهاست». 

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: «قبل از اینکه مساله فرد مطرح باشد یک سلسله اصول و معیارهایی مطرح است که دغدغه خاطر ما به خاطر آنهاست». 

وی ادامه داد: «همه ما به این اعتقاد داریم که انقلاب ما انقلاب بزرگی بود،دستاورد عظیمی داشت،خون های فراوانی برای آن داده شد، ایثارگری‌های در راه آن شد و هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی برای آن پرداخته شد». 

خاتمی با بیان اینکه «این انقلاب بر شانه مردم و با رهبری حضرت امام اوج گرفت و پیروز شد»، اظهار داشت: «حاصل کار این انقلاب، نظام جمهوری اسلامی بو که در آن مردم احساس هویت و شخصیت کردند، احساس کردند می‌توانند بر سرنوشت خودشان حاکم باشند، می‌توانند منافع خود را تعریف کنند و از آن دفاع کنند. می‌توانند بعد از قرن‌ها تحقیر، سرکوب و عقب‌ماندگی لذت و طعم حکومتی که از خود آنها بر آمده و در خدمت آنهاست را در کام جانشان احساس کنند». 

وی یادآور شد: «ما چه قبل و چه بعد از انقلاب در کنار مردم بوده‌ایم و طبعا دلبستگی‌هایی داریم که بر اساس منافع شخصی و فردی نیست». 

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، از انتخابات به عنوان راهکار مناسب پذیرفته شده‌ای در دنیا برای انتخاب مسئولان کشور یاد کرد که جمهوری اسلامی هم آن را قبول کرده است. 

وی تاکیدکرد: «افتخار ما این است که انقلاب ما راه اعمال خواستها ملت و آرمانهای انقلاب را انتخاب و حضور مردم دانسته است». 

خاتمی با بیان اینکه «انتخابات بستر بروز رای مردم است»، گفت: «ما با انتخابمان آیا به آن آرمانها نزدیک‌تر می‌شویم؟ آیا می‌توانیم منافع بیشتری را برای کشور و ملت جذب کنیم؟آیا می توانیم جلوی هدر رفتن امکانات را بگیریم؟آیا اگر امور غیر قانونی یا شبه قانونی که با روح قانون مخالف است و در کشور وجود دارد می‌توانیم آن را تبدیل به حرکت در چارچوب قانون و مصالح ملت بکنیم؟آیا اینکه از ارزشها و اصول درست استفاده می شود یا استفاده بد می شود یا ارزشها مصرف خواست‌های شخصی و منافع باندی؛گروهی و سلیقه‌ای می شود قابل تغییر است؟اگر این طور هست چگونه می شود تغییر داد که ارزشها در مسیر خود باشد». 

رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: «بد دفاع کردن از ارزشها بزرگترین لطمه زدن به ارزشهاست و بخصوص اگر ارزشها تحریف شود.به نام عدالت بی عدالتی شود؛به نام اخلاق بد اخلاقی شود؛به نام انقلاب اموری انجام شود که اصلا سازگاری با آرمانهای انقلاب ندارداینها غلط است». 

وی ادامه داد: «نمی‌خواهم انگیزه‌خوانی کنم ولی کار غلط ولو با انگیزه خوب هم باشد نتیجه بسیار بدی دارد». 

خاتمی با طرح این سئوال که «آیا از فرصت‌هایی که در کشور بوده درست استفاده شده؟»، گفت: «اصلا کار حکومت ایجاد فرصت است و بهره گیری از فرصت های موجود وفرصت سوزی فاجعه است». 

وی افزود: «به کاربردن غلط امکانات و از بین بردن آن به جای آنکه امکانات در مسیر خواستها و منافع ملی و آرمانهایی که کشور وملت و انقلاب خواسته به کار گرفته شود هم آثار بسیار بدی دارد». 

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: «حالا که انتخابات پیش روی ماست باید تلاش‌مان بر رفع این مشکلات و بهبود امور باشد البته منظورمان این نیست که یک حکومت می‌تواند همه مشکلات را حل کند». 

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها همچنین گفت: «ما احساس می‌کنیم در سالهای اخیر حرکتی بوده که در مسیرهایی که انقلاب و ملت می‌خواستند و منافع مردم در آن است، نبوده ودلمان می خواهد در آن مسیر حرکت کنیم وقبل از توجه به شخص به این معیارها و اصول توجه داریم». 

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: «انتخاباتی مهم را در پیش داریم که با احترامی که به همه بزرگانی که در عرصه هستند می گذاریم معتقدیم الان موقعیتی است که ملت ایران باید تصمیم بگیرد». 

خاتمی سپس در مورد مهندس میرحسین موسوی گفت: «همه ما دلمان می‌خواسته ایشان به عرصه بیاید؛ ایشان با آن زهد، گذشت و نجابتی که داشتند احساس می کردند دیگران هستند و نمی‌خواستند به عرصه بیایند ولی حالا به درستی احساس کرده‌اند که وظیفه دارند به عرصه بیایند؛ ما هم این را مبارک می‌دانیم و گرامی می‌داریم». 

وی یادآور شد: «یکی از کسانی که همیشه پیشتاز این بوده که مهندس موسوی به عرصه بیاید برادر عزیز بزرگوار و شایسته‌مان جناب کروبی بوده، بعد از دوران جناب هاشمی ذهن همه ما به عنوان سرمایه نهفته‌ای که باید از آن استفاده شود به طرف مهندس موسوی رفت ولی ایشان قبول نکرد. در سال 84 هم اول همه توجهاتمان به طرف مهندس موسوی رفت». 

رئیس جمهور سابق کشورمان سپس این سئوال را مطرح کرد که «حالا باید دید چه اتفاقی رخ داده است که مهندس موسوی بیست سال بعد از اینکه احساس دغدغه نمی‌کرد که انقلاب و کشور در معرض خطر است؛ علی‌رغم آنکه ممکن بود اختلاف‌نظرهایی هم با کسانی که مسئول بودند داشته باشند امروز احساس خطر کردند و به میدان آمدند»؟ 

رئیس بنیاد باران گفت: «آیا همین دغدغه خاطر در اکثریت ملت ما نیست که آن راهی طی این سال ها انتخاب شده است درست نیست و باید در مسیر منافع مردم و آرمانها انقلاب اصلاح شود و تغییر پیدا کند»؟ 

سید محمد خاتمی تصریح کرد: «به هر حال جناب آقای مهندس موسوی امروز به صحنه آمده و باید تلاش کرد در این عرصه موفق شویم». 

وی سپس با اشاره به جمع حاضر گفت: «از شما تشکر می‌کنم که خودجوش و داوطلبانه بدون هیچ چشم داشتی دور هم جمع شده‌اید و تلاش می‌کنید در این مسیر موفق باشیم و امیدوارم نتیجه انتخابات به گونه‌ای باشد که گل لبخند را بر لبان همه دلسوزان انقلاب و کشور و ملت بنشاند». 

رئیس جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اهمیت انتخابات، اظهار داشت: «اگر از امر انتخابات ابراز نگرانی می‌شود نمی‌خواهیم افراد یا دست اندرکاران را متهم کنیم ولی صحبت سر این است که آیا ساز و کارهایی که هست صحیح است و با روح مردم سالاری و روح قانون اساسی سازگار است و این ساز و کارها و روش‌ها با با فلسفه‌‌ای که انتخابات دارد همخوانی دارد»؟ 

سید محمد خاتمی سپس گفت: «اگر کسانی دم ازصیانت آرا می‌زنند قبل از اینکه خدای نکرده بخواهند کسانی را متهم کنند که سوء استفاده می‌کنند، توجهشان به ساز و کارها و رفتارهایی است که وجود دارد و می‌تواندتبدیل به رویه‌ای خطرناک شود». 

وی تاکید کرد: «ما معتقدیم روح قانون اساسی و آنچه مردم ما می‌خواستند خیلی با این روش ها سازگار نیست». 

رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: «اصلا چرا نظارت بر انتخابات می‌گذارند، برای اینکه کسانیکه امکانات بیشتری دارند انتخابات را به نفع خودشان مصادره نکنند؛ نظارت برای این است. حالا اگر کسانیکه نظارت می‌کنند حتی نسبت به کسانیکه در اجرا هستند سلیقه‌های خاص و تعصبات بیشتری داشته باشند و بعد نظارت و اجرا یکسان باشند این روش،روش مطمئنی نیست؛ما چه کار کنیم که این اطمینان حاصل شود»؟

رئیس بنیاد باران یادآور شد: «در روال و رویه‌ای که در نظام جمهوری اسلامی برای به حداقل رساندن این دغدغه‌ها در نظر گرفته شده است این است که محور کار را معتمدان مردم قرار دادند، یعنی فرمانداری و وزارت کشور از هر استان و شهرستان افراد معتمد مردم را که هم متدینند، هم محترمند، هم دغدغه‌هایی دارند و دلشان می‌خواهد اصل مصلحت کشورتامین شود، جمع می‌شوند و هیات اجرایی از درون اینها در می‌آید، اینها هستند که در واقع صلاحیت‌ها را تشخیص می‌دهند و انتخابات را اجرا می‌کنند». 

خاتمی با اشاره به آزادی فعالیت تشکل‌ها واحزاب در کشور گفت: «هر چند این آزادی در قانون اساسی ما آمده است اما به خاطر اعمال سلیقه‌ها، بسیاری از افراد صالح نمی‌توانند تشکل یا حزب تشکیل بدهند، با این حال آیا بهتر نیست بگوییم از همه احزاب قانونی کشور افرادی به عنوان معتمدان معرفی شوند و اینها کار را انجام دهند؟» 

وی معتقد است با اجرای این ساز و کار، انتخابات مردمی‌تر وبرآمده از انتظارات مردم خواهد بود و اطمینان خاطری از اینکه در انتخابات دخالت و تصرفی نمی‌شود به وجود خواهد آمد. 

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: «همه باید تلاش کنیم حق قانونی کاندیداها اعمال شود، با فشار این حق را بخواهیم و نگذاریم محدودیت ایجاد شود». 

خاتمی تصریح کرد: «ما معتقدیم بسیاری از نیروهای لایق و شایسته ما از ترس اینکه رد صلاحیت شوند به عرصه نیامدند، چون نمی‌دانیم ملاک رجل سیاسی سابقه‌دار چیست؟ می‌بینیم بعضی افراد با سابقه دراز مدت رد می‌شوند ولی افراد نورسیده‌ای که مدیریت‌های بسیار کوچکی داشته‌اند و و موفق هم نبود‌ه‌اند تایید می‌شوند»! 

وی ادامه داد: «افرادی که الان در صحنه هستند از سرمایه‌های انقلابند ولی افراد زیادی داریم که صلاحیت و شایستگی دارند و حتی ممکن است جوان‌تر و کارساز‌تر هم باشند اما اطمینان نداریم که آنها را به عرصه بیاوریم و از فیلتر های کدر موجود عبور کنند». 

خاتمی افزود: «دلیل آن هم مشخص است یکی آنکه فضا طوری بوده که نتوانستیم آنها را به جامعه بشناسانیم و دوم آنکه گردنه رد صلاحیت‌هاست که امروز به سادگی افراد را ردصلاحیت می‌کنند». 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: «بنا به این دلایل ما مجبوریم سراغ افراد محدودی برویم که هم شناخت مردم را داشته باشند و هم به سادگی نتوان آنها را از حضور در عرصه منع کرد و الا بنده و آقایان موسوی و کروبی ترجیحمان این بود که نیروهای جوان‌تر و شایسته‌ای که وجود دارند به صحنه بیایند». 

سیدمحمد خاتمی افزود: «به خدا قسم دل ما برای اسلام؛ انقلاب و سرنوشت کشور می‌سوزد؛ خدای نکرده نمی‌خواهیم اهانتی به دیگران بکنیم ولی ما معتقدیم این روش‌ها و رویه‌ها به نفع کشور نیست و می‌توان با رویه و روش بهتری منافع کشور را تامین کرد». 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان سپس به موقعیت‌های پیش‌امده برای کشور در سه سال و نیم گذشته اشاره کرد. 

وی گفت: «در سال اخیر با بحران اقتصادی در دنیا موقعیتی برای ایران پیش آمد که دیگر در طول تاریخ به این سادگی پیش نمی‌آید، وقتی این بحران ایجاد شد و سقوط قیمت در دنیا آغاز شد اگر ما ذخایر ارزی داشتیم بهترین موقعیت برای تقویت بنیه‌های علمی؛ اقتصادی و تکنولوژی کشوربود.با درآمدهای هنگفت نفتی سال‌های گذشته می‌شد 10 عسلویه با قیمت ارزان تر و امکانات علمی بیشتر در این مملکت پیدا شود». 

خاتمی ادامه داد: «من بارها عرض کرده ام اگر سیاستهای اصل 44 و این در آمدهای نفتی در زمان ما بود یقینا می‌شد فرصت 20 ساله برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز را 10 ساله کرد؛ولی امروز نمی‌دانم چند سال لازم است تا به آن اهداف رسید». 

وی تصریح کرد: «برای همه عزیزانی که در عرصه هستند احترام قائل هستم،بنده هم قولی به مردم دادم و به قول خود متعهدم و این به معنا نیست بزرگوارانی که غیر از مهندس موسوی هستند شایستگی ندارند؛بنده این تشخیص را دادم که به اینصورت باشد و معتقدم وجود مهندس موسوی مغتنم است». 

سید محمد خاتمی خاطرنشان کرد: «در صورت حضور گسترده مردم پای صندوق رای ولو با تعدد کاندیداها هم باشد تردید ندارم نتیجه‌ای خواهد شد که اکثریت جامعه ما را خشنود خواهد کرد و انشالله خداوند هم از ملت و آینده کشور خشنود خواهد بود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
با با تو دیگه کی هستی؟
ممد قانون-؟ ممد .... بند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۵
0
0
باش تا صبح دولتت بدمد 8 سالت را با گل هایی که به سرمان زدی دیدیم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
اقا 8 سال بودی یا داشتی شعر می خوندی یا گریه می کردی یا ناله می کردی یا شکوه میکردی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین