کد خبر: ۸۸۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۶

مناقشه انتخاباتی بر سر توزیع یارانه‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با رونمایی از شعار انتخاباتی جدید «مهدی كروبی» مبنی بر تقسیم 34 هزار میلیارد تومان سود سهام نفت بین ایرانیان، مناقشه بر سر منشا شعارهای تقسیم پول وارد دور تازه‌ای شد.

حامیان دولت در حالی ستاد انتخاباتی كروبی را متهم به اقتباس شعار انتخاباتی خود از طرح یارانه نقدی احمدی‌نژاد می‌كنند كه ستاد كروبی نیز در مقابل استدلال می‌كند طرح 50 هزار تومانی یارانه نقدی از شعار انتخاباتی سال 84 كروبی اقتباس شده است. همچنین ستاد كروبی با اشاره به محاسبات كمیسیون اقتصادی مجلس اعلام كرده است كه با سقوط قیمت نفت به 50 دلار طرح یارانه نقدی احمدی‌نژاد فقط در حد 20هزار تومان آن هم برای 70 درصد جمعیت قابل اجرا است، در حالی كه از طرح جدید كروبی می‌توان 34 هزار میلیارد تومان برای تقسیم برداشت كرد.

اگر چه پس از رد یارانه نقدی در مجلس، احمدی‌نژاد بار دیگر در سخنرانی اسلامشهر بر اجرای این طرح تاكید كرد، اما هنوز معلوم نیست كه آیا این وعده به عنوان شعار انتخاباتی ستاد وی در دستور كار است یا نه؟ كرباسچی، رییس ستاد كروبی هفته پیش اعلام كرد كه اگر می‌خواستند پولی پرداخت كنند در همین چهار سال پرداخت می‌كردند. 

مهدی كروبی و محمود احمد‌ی‌نژاد طرح‌های اقتصادی مشابه ارائه دادند
مناقشه انتخاباتی بر سر توزیع یارانه‌ها

اعلام تازه‌ترین طرح انتخاباتی مهدی كروبی به بروز مناقشه انتخاباتی بین حامیان كروبی و حامیان محمود احمدی‌نژاد دو كاندیدای ریاست‌جمهور منجر شده است و طرفداران هر دو كاندیدا یكدیگر را به بهره‌برداری از طرح‌های انتخاباتی‌شان توسط طرف مقابل متهم كرده‌اند. 

در تازه‌ترین تحول انتخاباتی در حوزه اقتصاد دیروز روزنامه اعتماد ملی ارگان حزب اعتماد ملی با انتشار گزارشی اعلام كرد، تقسیم 34هزار میلیارد تومان سود نفتی میان تمام مردم از برنامه‌های انتخاباتی مهدی كروبی است. مهدی كروبی طی بیانیه‌ای اعلام كرده است طرح جدید تكمیل شده طرح پیشین وی است. كروبی چهار سال پیش وعده داد اگر در انتخابات پیروز شود به هر ایرانی بالای 18 سال ماهانه مبلغ پنجاه‌هزار تومان اختصاص خواهد داد. 

روزنامه اعتماد ملی گفته است كه كروبی این طرح پیشین خود را با اقتباس از طرح مسعود نیلی یكی از كارشناسان اقتصادی تكمیل كرده است. مسعود نیلی پیش از این پیشنهاد داده بود كه سهام نفت بین تمام ایرانیان تقسیم شود. مهدی كروبی می‌گوید، از طرح مسعود نیلی استقبال كرده و با تلفیق این طرح با طرح پیشین خود به این نتیجه رسیده است كه 34هزار میلیارد تومان سود فعالیت‌های نفتی كشور را مستقیما در اختیار مردم قرار می‌دهد و بدین ترتیب مردم تصمیم‌گیر اصلی درباره چگونگی هزینه كردن درآمدهای نفتی خواهند بود و در نتیجه چنین برنامه‌ای، دولت به كوچك‌ترین شكل ممكن در می‌آید.
 
البته طرح مهدی كروبی با اعتراض حامیان محمود احمدی‌نژاد مواجه شده است. حمید رسایی با استناد به اینكه محمود احمدی‌نژاد لایحه‌ای را به مجلس ارائه داده است كه بر اساس آن 34هزار میلیارد تومان یارانه نقدی بین مردم توزیع می‌شود، گفت:‌ «طرفداران آقای کروبی و خود ایشان الان باید پاسخ دهند که در طول 5/1 سال گذشته که این طرح از سوی دولت مطرح شد، چرا بدترین توهین‌ها و انتقادات غیرمنصفانه را از طریق خودشان، همکاران و رسانه‌هایشان منتشر کردند و دولت را به فریب‌های اقتصادی و آماری متهم کردند». 

به گزارش ایرنا، رسایی در مورد طرح انتخاباتی آقای کروبی مبنی بر توزیع 34‌هزارمیلیارد تومان از درآمدهای نقدی بین همه اقشار کشور افزود: «طرح انتخاباتی آقای کروبی دارای چند نکته است. نخست این که تلاش شده این طرح یک طرح غیرانتخاباتی جلوه داده شود چون آقای مسعود نیلی طراح این طرح عنوان کرده من ارتباطی با آقای کروبی ندارم و به طور اتفاقی آقای کروبی از این طرح استقبال کرده‌اند. حال آن که سابقه آقای نیلی با آقای کروبی در دوره قبلی انتخابات در عنوان کردن همین طرح به نوعی دیگر بر همگان روشن است».
 
وی افزود: «در طرح ارائه شده از سوی آقای کروبی مشخص نشده ثروت توزیع شده بین همه اقشار توزیع می‌شود یا تنها به قشر ضعیف تعلق می‌گیرد، چون اگر این درآمد بین تمام اقشار توزیع شود با عدالت اقتصادی مغایر بوده و نه تنها کمکی به افزایش سطح درآمدی دهک‌های پایین جامعه نمی‌کند، بلکه فاصله طبقاتی موجود نیز تشدید می‌شود».

وی در ادامه تاکید کرد: «چون در این طرح درآمدهای نفتی بین همه توزیع می‌شود این شائبه وجود دارد که این طرح نوعی خریدن آرا است و شورای نگهبان باید تذکر بدهد که نباید با تقسیم پول جایگاه ریاست جمهوری را کسب کرد». 

وی افزود: «مخالفان دولت، دولت را متهم به فعالیت‌های انتخاباتی و توزیع رایگان سیب‌زمینی می‌کنند در حالی که خودشان برای کسب آرای بیشتر به چنین طرح‌هایی متوسل می‌شوند». 

وی در ادامه تاکید کرد: «آقای احمدی نژاد این شعار را در دوره انتخاباتی پیش اعلام نکرد هر چند در برنامه‌هایش وجود داشت و بعد از تشکیل دولت با تعیین کارگروه‌های تخصصی و با حضور کارشناسان و اقتصاددانان کشور طرح جامعی را تحت عنوان طرح تحول اقتصادی و در قالب آن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارسال کرد:».
 
وی ادامه داد: «در طرح دولت نهم پرداخت نقدی یارانه‌ها به 7 دهک پایین درآمدی جامعه اختصاص می‌یابد که این امر بسیار به تحقق عدالت اقتصادی کمک می‌کند». 

وی با بیان این که طرح انتخاباتی آقای کروبی تاییدی بر طرح تحول اقتصادی و لایحه هدفمند کردن یارانه‌هاست، تاکید کرد: «طرفداران آقای کروبی و خود ایشان الان باید پاسخ دهند که در طول یک‌سال و نیم گذشته که این طرح از سوی دولت مطرح شد، چرا بدترین توهین‌ها، انتقادات غیرمنصفانه و بدون مبنای علمی را از طریق خودشان، همکاران و رسانه‌هایشان منتشر کردند و دولت را به فریب‌های اقتصادی و آماری متهم کردند».
 
وی در ادامه افزود: «بین طرح دولت نهم و آقای کروبی دو وجه تمایز وجود دارد؛ نخست آن که طرح آقای کروبی کاملا انتخاباتی بوده و در زمان نزدیک شدن به انتخابات برای جلب آرای مردم صورت گرفته در حالی که طرح دولت نهم از سوی رییس‌جمهور از یک سال و نیم پیش اعلام شده است».
 
وی افزود: «به طور قطع مردم بین کسانی که دلسوزانه فعالیت می‌کنند با کسانی که برای خریدن رای شعارهای تبلیغاتی می‌دهند فرق قائلند و سرانجام در روز 22 خرداد با روشن شدن نتایج انتخابات نظر مردم به طور قطع مشخص خواهد شد و امیدواریم مخالفان دولت در آن زمان بر سر عقل بیایند و به جای کارشکنی در مسائلی که با دولت اشتراک نظر دارند، دولت را کمک کنند». 

انتقاد متقابل حامیان كروبی از احمدی‌نژاد
البته پیش از این هم حامیان مهدی كروبی متقابلا محمود احمدی‌نژاد را به بهره‌برداری از طرح انتخاباتی مهدی كروبی متهم كرده‌اند. چندی پیش محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به اسلامشهر سفری داشت و در آنجا اعلام كرد كه بر اساس لایحه‌ای كه به مجلس ارائه داده است به هر ایرانی ماهانه مبلغی بین 50 تا 70هزار تومان تعلق خواهد گرفت.
انتشار این سخنان اعتراض حامیان مهدی كروبی را به دنبال داشت. آنان اعلام كردند كه احمدی‌نژاد طرح چهار سال پیش كروبی را به نام خود تمام كرده است، اما حامیان احمدی‌نژاد این اتهام را نپذیرفتند.

دعوا بر سر چیست؟
كروبی: براساس طرح انتخاباتی 4 سال گذشته‌ام و نیز با اقتباس از طرح مسعود نیلی كارشناس اقتصاد درنظر دارم 34 هزار میلیارد تومان سود سهام نفت را سالانه بین ایرانیان تقسیم كنم.
 
حمید رسایی نماینده تهران و از حامیان دولت در مجلس: طرح آقای كروبی همان لایحه‌ای است كه آقای احمدی‌نژاد به مجلس داده و اعلام كرده 34 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی را بین مردم تقسیم می‌كنم. بنابراین چرا كسانی كه منتقد توزیع نقدی یارانه‌ها بودند اكنون مدافع آن شدند و طرح آقای احمدی‌نژاد را به نام خود ارائه می‌دهند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۶
0
0
آقای احمدی بابا تازه رسیده به چهار سال پیش کروبی.
بابا جان بچسبین به موسوی...
هیچ دقت کردین هیچکدوم جرات نمی کنند به موسوی نزدیک شن ؟
می دونن که اگه با دم شیر بازی کنن ( میر حسین موسوی ) زودی کله پا میشن.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین