کد خبر: ۸۸۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۵

سفیر ایران در عراق: احضار نشدم؛ یک جلسه روتین بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفیر ایران در عراق گفت که حضورش در وزارت خارجه عراق در راستای جلسات روتینی بود که هر از چندگاه برگزار می‌شده و گفت: «آنچه در رسانه‌ها مطرح شد با فضایی که در جلسه ما بود متفاوت است».

حسن کاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفتگو با فارس، در خصوص اخبار منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر احضارش به وزارت خارجه عراق، گفت: «آنچه در رسانه‌ها مطرح شد با فضایی که در جلسه ما بود متفاوت است».

وی گفت: «روز دوشنبه اینجانب جلسه‌ای در وزارت خارجه عراق داشتم و در این جلسه که به صورت روتین هر از چند گاهی برگزار می‌شود در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه و همچنین افتتاح مرکز فرهنگی، وابستگی نظامی و ... بحث و تبادل نظر شد. با توجه به اینکه موضوعات همکاری دو طرف زیاد است به صورت روتین جلساتی را برگزار می‌کنیم و این جلسه را نیز پیش بینی کرده‌ بودیم».

کاظمی قمی تاکید بر توجه جدی دو طرف برای امنیت مرزها را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه عنوان کرد.

سفیر ایران در بغداد در خصوص حوادث تروریستی اخیر در عراق که در آن جمعی از هموطنان ایرانی شهید و یا مجروح شدند، خاطرنشان کرد: «دولت عراق کمیته‌ای تحقیقاتی را برای رسیدگی به این حوادث مامور کرد و این کمیته باید نتایج کار خود را در خصوص عاملین اجرایی این جنایات اعلام کند و ما منتظر اعلام نتایج بررسی‌های این کمیته هستیم».

کاظمی قمی درباره وضعیت دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در اربیل با اشاره به آخرین گفتگوهایش با جلال طالبانی رئیس جمهور عراق و ابراز ناراحتی طالبانی نسبت به اینکه براساس توافقنامه آمریکا و عراق این دیپلمات‌ها باید تحویل دولت عراق شوند ولی تحویل داده نشده‌اند، گفت: «قرار شد ایشان در این زمینه با مسئولین آمریکایی گفتگو کرده و نتایج را به ما اعلام کنند که امیدواریم این کار صورت گیرد».

وی با بیان اینکه در چارچوب این توافقنامه‌ آمریکایی‌ها باید ماهانه یک هزار و 500 زندانی که در بازداشت آنهاست به دولت عراق تحویل دهند، یادآور شد: «متاسفانه آمریکایی‌ها اقدام به آزاد کردن این زندانی‌ها کردند». 

گفتنی است رسانه‌های عراقی روز سه‌شنبه به نقل از دولت این کشور اعلام کردند که بغداد با احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران، مراتب اعتراض خود را نسبت به آنچه که بمباران روستای کردنشین عراقی از سوی نیروهای ایرانی نامید به وی ابلاغ کرد. [+]

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، وزیر خارجه عراق مراتب اعتراض رسمی کشورش را طی نامه‌ای به حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد ابلاغ کرد.

همچنین دولت عراق اعلام کرد ادامه یافتن این حملات در روابط دو کشور نتایج منفی به بار خواهد آورد.

در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های عراقی منتشر شده آمده است: «طرف عراقی هدف ایران را از نظم بخشیدن به مناطق مرزی درک می‌کند اما این اقدامات نباید به صورت یک‌جانبه انجام شوند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین