کد خبر: ۸۸۲۳۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۰
در جمع دانشجویان دانشگاه یزد مطرح شد؛

کروبی: افتخار می‌کنم کرباسچی در تیم من است

در انتخابات نهم گلایه من از دولت اصلاحات بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی کروبی کاندیدای دهم ریاست جمهوری با حضور در دانشگاه یزد به ایراد سخنرانی پرداخت و همچنین به سوالات دانشجویان پاسخ گفت. 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، مهدی کروبی در ابتدا طی سخنانی کوتاه به جایگاه دانشگاه و دانشجو اشاره کرد و گفت: «دانشگاه آینده ساز کشور است و نگاه و امید کشور به دانشگاه دوخته شده است».

وی افزود: «در تمام صحنه‌ها همچون اکنون شاهد هستیم دانشگاه باید پیشتاز باشد».
 
کروبی با بیان اینکه در جامعه تاریک و شب زده همواره دانشگاه و دانشجوست که روشنی می‌بخشد گفت: «همیشه نیروهای دانشگاهی حتی آنگاهی که در غربت و تنهایی بودند به وظیفه خود عمل کردند لذا امام همواره علاوه بر اینکه پیام‌های عمومی خطاب به مردم صادر می‌کردند پیام ویژه‌ای را نیز برای دانشجویان چه در ایران و چه در اروپا صادر می‌کردند».  

وی افزود: «همواره شاهد حضور گسترده دانشجویان در عرصه‌ها در زمان انقلاب، جنگ جهاد و سازندگی بوده‌ایم و دانشجویان بیش از 5 هزار شهید را در سال‌های دفاع مقدس تقدیم اسلام کردند». 

دبیرکل اعتماد ملی در ادامه اظهار داشت: «بر همه ما لازم است تا حرمت دانشگاه را در سرلوحه کارهای خود قرار دهیم و مسلم است که دانشجویان تمایل دارند خواست‌های خود را در چارچوب قانون و نظام پیگیری کنند». 

 وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بی مهری‌های نسبت به دانشجویان صورت گرفت اظهار داشت: «امیدواریم با تحرک سیل آسا مردم در انتخابات ریاست جمهوری آینده شاهد تغییر کنونی کشور باشیم».

وی افزود: «همواره وظیفه خود دانسته‌ام که حامی دانشجویان باشم و هرگز با برخوردهای خشونت آمیز، تحقیرآمیز نه تنها موافق نبوده‌ام بلکه مخالفت هم کرده‌ام». 

کروبی تاکید کرد: «اگر به یاری خدا پیروز انتخابات شدم، نه تنها دانشجوی ستاره دار نخواهم داشت، بلکه دانشجویان به عنوان ستاره‌های فروزان دانشگاه به جایگاه اصلی خود بازخواهند گشت».
 
مهدی کروبی در ادامه سخنان خود در جمع پرشور دانشجویان دانشگاه یزد، افزود: «باید زمینه‌ای فراهم شود تا هم اساتید و مسئولان حرمت دانشجویان را نگه دارند و آنها را فرزندان خود بدانند و هم اینکه دانشجویان حریم اساتید و مدیران دانشگاه را نگه دارند».
 
مهدی کروبی تاکید کرد: «نمی‌گویم شق القمر می‌کنم و در دولت مدینه فاضله می‌سازم، اما معتقدم بسیاری از اتفاقات از تندروی بوده است یا از تنگ نظری‌ها و تمامیت خواهی‌ها و امیدوارم در انتخابات آینده که با حضور پرنشاط مردم همراه باشد، بتوانیم تغییری در این موارد ایجاد کنیم».

پس از سخنان کروبی که با تشویق‌های گسترده و متوالی دانشجویان روبه رو شده بود، دانشجویان به طرح سوالات و مطالبات خود پرداختند. 

در ابتدا یکی از دانشجویان به نمایندگی دانشجویان ستاره دار بیانیه‌ای را قرائت کرد و پس از آن یکی از دانشجویان اصولگرا به حضور برخی چهره‌های سرشناس اصلاحات ستاد کروبی اعتراض کرد و همچنین سئوال کرد که در دولت احتمالی شما آیا در زمینه فناوری هسته‌ای راه انفعال همچون دولت خاتمی را در پیش می‌گیرید یا اقتدار همچون دولت احمدی نژاد را پی‌می‌گیرید. 

کروبی در پاسخ گفت: «بهتر است دانشجویان بدانند که من از راه‌های صعب العبور و گردنه‌های پر پیچ و خم عبور کرده‌ام و در اراده خود هیچ تزلزلی به خود راه نمی‌دهم. چه سال‌های قبل از انقلاب و تحمل زندان‌ها و چه پس از انقلاب. پس دعا کنید در همان راه و تحقق همان شعارها باقی بمانم». 

وی افزود: «چهره‌هایی که الان اطراف من هستند، دارای سوابق مدیریتی درخشان هستند، اما گرچه در مقاطعی توفان‌هایی رخ می‌دهد، اما این جمهوری اسلامی، ایران، امام و رهبری بر جای می‌ماند برای همین باید سعی کنیم همه نیروهای نظام حفظ شوند و انتخاباتی پرشکوه را برگزار کنیم. حتی باید آنهایی را که به سمت تحریم رفته‌اند را به پای صندوق‌های رای بیاوریم. آیا اینکه تحریمی‌ها را هم به پای صندوق رای بیاوریم به زیان جمهوری اسلامی است یا به نفع آن». 

مهدی کروبی با اشاره به مسئله سیاست خارجی و تلاش برای دستیابی به انرژی هسته‌ای با تاکید بر اینکه انفعال در این زمینه کار اشتباهی است، گفت: «هرچند که انفعال را اشتباه می‌دانم، اما ماجراجویی در صحنه بین المللی را نیز غلط می‌دانم. اگر فردی رئیس جمهور بشود، باید بداند که حرف‌هایش برای کشور هزینه دارد و باید متوجه باشیم به گونه‌ای سخن نگوییم که هزینه‌ای بر مردم هزینه کنیم. البته که از منافع ملی کشور کوتاه نخواهیم آمد و موضع انفعالی اتخاذ نخواهیم کرد». 

دبیر سابق مجمع روحانیون مبارز با ذکر خاطره‌ای از دوران حضرت امام (ره) اظهار داشت: «زمانی که شهید رجایی رئیس جمهور شد، ایشان نامه‌ای خطاب به میتران رئیس جمهور فرانسه نوشت که از رادیو هم پخش شد. آقای رجایی تعریف می‌کردند که زمانی به دیدار امام رفتم، امام گوش مرا گرفت و گفت، تو الان رئیس جمهور شدی و رئیس جمهور نباید اینگونه سخن بگوید و اینگونه مطلب بنویسد».

کروبی همچنین گفت: «البته منظور شهید رجایی از گرفتن گوش، مثل امروز نیست بعضی‌ها در سخنرانی‌های عمومی و در تلویزیون اعلام می‌کنند که گوش مدیران را می‌پیچیم». 

وی در پاسخ به سئوال همین دانشجوی اصولگرا درخصوص دانشگاه آزاد نیز اظهار داشت: «دانشگاه آزاد وضعیت فعلی خود را دارد و به طور مستقیم زیرنظر دولت نیست که دولت بتواند به طور مستقیم در آن دخالتی انجام دهد. البته معتقدم که مشکلات را با تفاهم حل کرد اما اگر بخواهیم تبلیغات راه بیندازیم و نان خود را در تنور تبلیغات بپزیم، کار اشتباهی است». 

یکی دیگر از دانشجویان یزد به تخریب‌های صورت گرفته توسط نشریات روزنامه‌ها نسبت به کروبی انتقاد کرد و گفت: «چرا و به کدامین دلیل کروبی باید از انتخابات کنار بکشد. من با صدای بلند اعلام می‌کنم که تا رسیدن به جمهوری اسلامی واقعی، در کنار آقای کروبی خواهیم ایستاد».
 
کروبی نیز با اشاه به سخنان این دانشجو گفت: «به صلاح نظام و کشور نیست که انتخابات دو قطبی باشد، بلکه باید انتخابات چند قطبی باشد. هرکدام نیز رای خاص خود را داریم. اکنون باید تلاشمان این باشد کسانی که یکسری سرخوردگی‌هایی نسبت به انتخابات دارند، به پای صندوق‌های رای بکشانیم». 

دانشجوی دیگری کروبی را شیخ فرهیخته اصلاحات خواند و گفت: «چرا با وجود اینکه شما برخواسته از مجمع روحانیون هستید، اما آنها از میرحسین موسوی حمایت می‌کنند». 

وی نیز گفت: «مجمع تشکیلاتی است مجزا که باید از خود آنها دلیل تصمیم گیریشان را سئوال کنیم، اما به نظر من اینکه گروه باید از فردی حمایت کند، نه تنها بد نیست که مبارک هم هست. البته برخی از اعضای این مجمع همچون آقای ابطحی که از نزدیکان آقای خاتمی هستند، آقای رحمانی که از نزدیکان امام بوده‌اند و آقای درچه‌ای و برخی دیگر از آنها از بنده حمایت کرده‌اند».

کروبی در ادامه پاسخ‌های خود به پرسش‌های دانشجویان در خصوص اینکه آیا به برنامه‌های تدوین شده عمل خواهد کرد یا وعده‌های خود، گفت: «از اینکه بخش عظیمی از برنامه چهارم توسعه عملی نشده و سند 20 ساله به عقب افتاده است، نگرانیم. اما ضمن آنکه سعی می‌کنیم به تحقق این دو برنامه عمل کنیم، به وعده‌های خود نیز عمل خواهم کرد. زیرا همواره شعاری را مطرح کرده‌ام که همواره توانایی انجام آن را داشته‌ام». 

رئیس مجلس ششم در برابر پرسش دانشجویی مبنی بر اینکه چرا برخی از اقوام نمی‌توانند کاندیدای ریاست جمهوری داشته باشند، گفت: «مصائب و دشواری‌های کشور برای همه ملت است و نعمات و مزایای کشور نیز باید برای همه کشور باشد و لر و ترک و فارس و بلوچ هیچ فرقی با هم ندارند». 

وی افزود: «رئیس جمهور نیز متعلق به همه ملت است و باید خادم همه ملت باشد فارغ از نژاد و زبان و مذهب...».

موضوع انتقاد از ریاست دانشگاه یزد، محور سخنان دانشجوی دیگری بود که گفت: «رئیس دانشگاه یزد مهرورزی و عدالت پروری را به جایی رسانده است که آرزوی ترک این مدینه فاضله را داریم. درد ما در کلام نمی‌گنجد. تنها آرزوی ما این است که ما آخرین قربانیان این فاجعه باشیم. آقای کروبی درخواست ما از شما این است که اگر دولتی تشکیل دادید روسای دانشگاه‌تان انتخابی باشد». 

دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز در مقابل این خواسته گفت: «باید حرمت روسای دانشگاه حفظ شود و برای جایگاه علمی آنان احترام قائل باشیم. آنها نیز باید دانشجویان را همچون فرزندان خود بدانند و فراموش نکنند خود روزگاری دانشجو بوده‌اند. باید تنگ نظری‌ها را کنار بگذارند و با سعه صدر با دانشجویان تعامل کنند». 

کروبی با تاکید بر اینکه مشکل دانشگاه‌ها به وزیر علوم برمی گردد، اظهار داشت: «در صورتی که در انتخابات پیروز شوم وزیری را انتخاب خواهم کرد که بهترین تفاهم را با دانشجویان و مسئولان دانشگاه داشته باشد».
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در روزهای اخیر تلاش‌های بسیاری را برای آزادی دانشجویان در بند داشته‌ام و آرزوی روزی را دارم که دانشجوی ستاره دار، دانشجویی تعلیق خورده و دانشجویی در بند نداشته باشیم. من این توانایی را در خود می‌بینم که چنین شیوه‌ای را در صورت پیروزی تغییر دهم».
 
حضور میرحسین موسوی موضوع سئوال دانشجویی بود که اعتقاد داشت حضور وی موجب شکست آرا در جبهه اصلاحات خواهد شد. کروبی نیز در پاسخ گفت: «آقای موسوی براساس یک برداشت و تفکری در انتخابات حضور یافته‌اند و این کار صحیحی نیست که بگوییم که چه کسی کاندید شود و یا چه کسی کاندیدا نشود».

دانشجوی دیگری خطاب به کروبی گفت: «اگر روزی جریان به این نتیجه برسد که باید با یک کاندیدا حضور یابد، آن کاندیدا شما خواهید بود و نه میرحسین موسوی». 

مهدی کروبی نیز در پاسخ گفت: «من بارها گفته‌ام چه آنهایی که معتقد به عملکرد این دولت هستند و چه آنهایی که به تغییر می‌اندیشند، همه باید در انتخابات حضوری گسترده داشته باشند و به نظر من اینگونه بحث‌ها به صلاح نیست و حضور متکثر در انتخابات مفیدتر خواهد بود. تصمیم نهایی نیز با ملت سرافراز ایران خواهد بود».
 
دانشجوی دختری خطاب به کروبی گفت: «شما شعارهای زیادی را مطرح کرده‌اید تا چه اندازه می‌توانید به آنها جامعه عمل بپوشانید. همچنین مقام معظم رهبری چندی پیش طی سخنانی اعلام کردند که برخی‌ها شبهه دستکاری در انتخابات را در دوره‌های قبل مطرح کرده‌اند که متوجه شدیم صحت ندارد. موضع شما در این خصوص چیست»؟
 
این دانشجو همچنین گفت: «حضور آقای کرباسچی با آن سوابق روشن در ستاد شما، به چه معناست»؟
 
کروبی نیز در مقام پاسخ گفت: «از دانشجوهایی که در سال 82 در بند افتاده‌اند و من برای آزادی آنها شبانه دو نماینده را به زندان اوین فرستاده‌ام، سئوال کنید تا متوجه بشوید آیا من تنها شعار می‌دهم یا عمل هم می‌کنم». 

دبیرکل حزب اعتماد ملی افزود: «درخصوص دستکاری در انتخابات نیز مبنای ما این است که به خاطر سخنان رهبری دیگر در این موضوع صحبتی نکنیم. اما ایراد ما به دولت اصلاحات و وزارت کشور بود که اکنون نمی‌خواهم وارد قضایای آن بشوم. در عین حال بدانید که خواب یک ساعتی من خیلی چیزها را تغییر داد و این بار هم خودم نمی‌خوابم و هم طرفداران من نخوابند. البته دیگر تمایلی ندارم در مورد شبهه در انتخابات صحبتی داشته باشم».

کروبی در پایان در خصوص حضور کرباسچی در مقام ریاست ستاد خود با بیان اینکه وی از انقلابیون و ذلت کشیده‌ها است گفت: «اعتقاد دارم برخورد با شهرداری‌ها سیاسی بود. من با آقای رازینی هم گفتم دلیل برخورد شما با کرباسچی حمایت وی از آقای خاتمی و پیروزی ایشان است». 

کروبی گفت: «از آقای رازینی سوال کردم که اگر کرباسچی از ری شهری و ناطق نوری حمایت می‌کرد، به چنین سرنوشتی دچار می‌شد»؟
 
وی تاکید کرد: «من حتی در مورد بنیاد شهید که خود مسئول آن بودم، نمی گویم هیچ اشکالی نداشت اما معتقدم آن برخورد سیاسی بود. اکنون هم افتخار می‌کنم که کرباسچی در تیم من است و با من همکاری می‌کنم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۶
0
0
بگو افتخار می‌کنم هرچی دزد و زندانی سابق و افراد مساله‌دار است از من حمایت می کنند. آقای کروبی بس است شما سنی ازتان گذشته؛ زشت است برای شما برای کسب رایی ناچیز اینگونه افراد مساله‌دار را دور خودت جمع کرده ای!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۷
0
0
سایت شما شدیدا ضد کروبی است.همه شما زمانی که کرباسچی به زندان رفت می گفتید که ناحق است ولی الان چون از موسوی حمایت نمی کند بد است.دانشجو زندانی شود بد است اگر موسوی دنبال آزادی این فرد باشد خوب است ولی چون کروبی دنبالش رفته بد است.این کارها و حرفها زشت است.کروبی نیز خالی از ایراد نیست ولی این برایش ایراد نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۷
0
0
با اینکه به آقای موسوی رای می دهم ولی باید بگوییم کیست که نداند آقای کرباسچی برای شهر تهران و اصفهان سنگ تمام گذاشت و برای اینکه به .....ضربه بزنند به زندان افتاد.دادگاه او را همه دیدند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۷
0
0
تازه قبلا هم فرموده بودند من هولوکاست رو قبول دارم یکی نیست به این آقا بگه مگه صهیونیست ها هم قراره توی این انتخابات شرکت کنند که سنگ اونا رو هم به سینه می زنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۷
0
0
بی شک کروبی اگر رییس جمهورشود شهامت وشجاعتش سرمایه ی بزرگی برای اجرای برنامه هایش خواهد بود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین