کد خبر: ۸۸۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۹

داستان بودجه نویسی کوچک دولت و تاخیر در ابلاغ اعتبار دستگاه‌ها

کاهش 28 درصدی اعتبارات عمرانی قطعی شد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- گروه اقتصاد و صنعت: با اینکه حذف مبلغ 8500 میلیارد تومان در هنگام برسی بودجه بنا به یکی از پیشنهادات رئیس جمهور به مجلس، مطرح شد با این‌حال این اقدام تبدیل به بهانه‌ای برای توجیه مشکلات بودجه سال جاری از سوی مسئولان شده است. 

بر این اساس رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در گفت و گویی با خبرگزاری مهر از دشواری جبران این بودجه حذف شده که قرار بود از افزایش قیمت حامل‌های انرژی کسب شود سخن گفت و مدعی شد که آن یک «بودجه نویسی کوچک جدید» محسوب می‌شود. 

رئیس جمهور در هنگام بررس بودجه 88 در مجلس طی نامه‌ای خواستار افزایش این مبلغ به 34 هزار میارد تومان و در غیر اینصورت صفر شدن آن شده بود که مجلس در نهایت به صفر شدن آن رای داد. وزیر اقتصاد آثار تورمی 34 هزار میلیارد تومان را 14 درصد اعلام کرده بود در صورتی که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که چنین جهش بی‌سابقه و ناگهانی در نرخ انرژی برای تامین 34 هزار میلیارد تومان آثار تورمی بسیار شدید و زیانباری بر اقتصاد کشور می‌گذاشت. 

نمایندگان مجلس در مصوبه خود در مورد حذف 8500 میلیارد تومان دولت را مکلف کردند از محل صرفه‌جویی‌های دولتی و همچنین اعتبارات عمرانی این کسری بودجه را پوشش دهد.

قطعی شدن کاهش 28 درصدی اعتبارات عمرانی
معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری از قطعی شدن کاهش 28 درصدی اعتبارات عمرانی برای جبران کسری بودجه 88 خبر داد و گفت: «نحوه جبران کسری بودجه 8500 میلیارد تومانی بودجه 88 خود یک بودجه نویسی کوچک جدید محسوب می‌شود. رقم 8500 میلیارد تومان بین مصارف تقسیم شده و کسر می‌شود». 

رحیم ممبینی در گفتگو با مهر در خصوص مبادله موافقتنامه‌های بودجه سال 88 با دستگاهها برای تدوین آئین نامه‌های مربوطه گفت: «مبادله موافقتنامه‌ها منوط به ابلاغ اعتبار است. به عبارت دیگر، باید اعتبار دستگاههای ملی و استانی ابلاغ شود تا مبادله موافقتنامه‌ها صورت گیرد».

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری افزود: «البته در ارتباط با مبادله موافقتنامه با دستگاههای ملی، قانونگذار تا پایان اردیبهشت ماه وقت تعیین کرده، اما بودجه امسال دارای شرایط خاصی است، زیرا بودجه با عدم تراز به دولت ابلاغ شد. به عبارت دیگر، مصارف بودجه 8500 میلیارد تومان بیش از منابع بود».

وی ادامه داد: «قانونگذار به دولت اجازه داده است که این رقم از مصارف کاسته شود و خود این کاهش 8500 میلیارد تومان عملا یک بودجه نویسی کوچک جدید است، زیرا 8500 میلیارد تومان هم به صورت برنامه‌ای و هم به صورت دستگاهی در دل بودجه ورود یافته است، لذا کاهش این مبلغ زمان زیادی را از دولت گرفت و باعث شد که عملا تا هم اکنون بودجه دستگاههای ملی و استانی ابلاغ نشود».
ممبینی خاطرنشان کرد: «به زودی بودجه دستگاههای ملی و استانی ابلاغ می‌شود و پس از آن نیز مبادله موافقتنامه‌ها صورت خواهد گرفت و دستگاههای استانی نیز پس از ابلاغ بودجه تا یک ماه فرصت مبادله موافقتنامه‌ها را دارند و دستگاههای ملی نیز بر اساس تصویب قانون گذار تا پایان اردیبهشت ماه فرصت مبادله موافتنامه را دارند».

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با اعلام اینکه این مبلغ از اعتبارات عمرانی کسر می‌شود و نه از مصارف مالی و جاری وهزینه‌ای، گفت: «نمی توانیم این مبلغ را از اعتبارات مالی کسر کنیم، زیرا مصارف مالی دارای تعهدات داخلی و خارجی است و در اعتبارات هزینه‌ای و جاری نیز با محدودیت مواجه هستیم، زیرا بخش هزینه‌ای عمدتا به بخش حقوق و یکسری پرداختهای اجتناب ناپذیر همچون یارانه‌ها باز می‌گردد».

وی با اشاره به کاهش اعتبارات عمرانی امسال برای جبران کسری بودجه 8500 میلیارد تومانی تاکید کرد: «بر اساس بررسی‌ها و پیش بینی‌های صورت گرفته، رقم نهایی مذکور 28 درصد خواهد بود، یعنی 28 درصد از اعتبارات عمرانی، طرحها و پروژه‌ها به جز طرحهایی که سال اتمام آنها سال 88 است، کاسته می‌شود».

ممبینی در پاسخ به این سئوال که با بودجه امسال به نظر می‌رسد که ارائه لایحه متمم بودجه حتمی خواهد بود، اظهارداشت: «در شرایط فعلی در دنیا برای جلوگیری از رکود و ایجاد رونق، نقدینگی به اقتصاد و فعالیتهای مولد تزریق می‌شود، این در حالی است که طرحهای عمرانی از این جنس یعنی مولد، اشتغال زا، محرومیت زدا و اقتصادی است، لذا کاهش اعتبارات عمرانی حرکت آنها را کند می‌کند».

بودجه واردات بنزین
وی همچنین در مورد وضعیت بنزین در سالجاری بر اساس بودجه 88 بیان کرد: «علاوه بر سهمیه‌بندی بنزین تولید داخل بر اساس قانون بودجه، بیش از تولید داخلی به قیمت آزاد عرضه می‌شود، با پول عرضه بنزین به صورت آزاد، واردات صورت می‌گیرد و این در حالی است که قانون گذار، دولت را از اینکه یارانه‌ای به بنزین تعلق گیرد، منع کرده است».

ممبینی در خصوص رقمی که برای واردات بنزین در نظرگرفته شده است، اظهارداشت: «در شرایط عادی و فعلی مصرف روزانه بنزین کشور بین 65 تا 70 میلیون لیتر است و در حال حاضر تولید بنزین داخلی حدود 46 میلیون لیتر است، بنابراین مابقی این میزان باید به نحوی وارد کشور شود».

کسری بودجه 17 هزارو 500 میلیارد تومانی
وی در خصوص صحت یا عدم صحت کسری بودجه 17 هزارو 500 میلیارد تومانی بودجه 88 نیز گفت: «علاوه بر موضوع 8500 میلیارد تومان عدم تراز بودجه سال 88، منابع و مصارف بودجه دارای یک بحث محتوایی نیز است، یعنی اگر به برخی ارقام کسری بودجه اشاره شده است، به ماهیت و محتوای منابع و مصارف باز می‌گردد».

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ادامه داد: «منابعی در قانون بودجه تعریف شده است که ممکن است با عدم تحقق مواجه شود، همچنین مصارفی تعریف شده که این مصارف در لایحه دولت پیش بینی و محلی برای تامین آنها در نظرگرفته نشده بود و یا اگر رقمی پیش‌بینی شده، نسبت به آنچه محقق خواهد شد، بسیار ناچیز است. بنابراین در ارتباط با محتوای بودجه ممکن است، مشکلاتی را داشته باشیم. اما تمام موارد مذکور با تدبیر، هماهنگی و درایت قابل حل است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین