کد خبر: ۸۸۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۲۲

فیلترینگ در نمایشگاه کتاب

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حاشیه‌های بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، هر روز داغ‌تر می‌شود، اتفاقات ریزودرشتی كه از چندی مانده به نمایشگاه كتاب تهران آغاز شد و همچنان ادامه دارد. 

این روزها دست‌اندركاران نمایشگاه كتاب براساس قانونی نانوشته به ناشران گوشزد كرده‌اند كه نمی‌توانند تمام عنوان‌هایی را كه در چند سال اخیر منتشر كرده‌اند به نمایشگاه كتاب بیاورند. 

در كنار لغو مجوزهای دائم بسیاری از كتاب‌ها، عدم اعلام وصول كتاب پس از انتشار و معطلی‌های چندین و چند ماه، فیلتر دیگری هم گریبان ناشران حاضر در نمایشگاه كتاب را گرفته است كه در نوع خود تازگی دارد. در واقع ناشران حتی در مورد كتاب‌های دارای مجوز هم باید براساس سلیقه برگزار‌كنندگان نمایشگاه عمل كنند. 

امسال این فیلتر تازه دامن كتاب‌های پرفروشی همچون مجموعه داستان «موسیقی آب گرم» نوشته «چالرز بوكفسكی» با ترجمه بهمن كیارستمی سرزمین گوجه‌های سبز» نوشته نویسنده رومانیایی با ترجمه «غلامحسین میرزاصالح»، همه آثار نویسنده فقید «هوشنگ گلشیری»را گرفته است. در سال‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدودیت‌های این چنینی را در قالب‌های گوناگون برای شركت‌كنندگان در نمایشگاه ایجاد كرده است، 3سال پیش ماجرا با جمع‌آوری كتاب‌های نویسندگانی همچون صادق هدایت آغاز شد و این روزها احتمال به دلیل اشراف بیشتر ممیزان این وزارتخانه پای حذف كتاب‌های خارجی و آثار در حوزه اندیشه و فلسفه هم به میان آمده است.   

امسال حذف نشر جامه‌دران از نمایشگاه کتاب؛ بعد از حذف نشر «اختران» و مشکلاتی که برای دو نشر«دیگر» و« آگاه» برای حضور در نمایشگاه وجود داشت، هم یكی از نمودهای فیلتر چندلایه وزارت ارشاد به حساب می‌آید.
 
نشر «جامه‌دران» ناشر آثار نویسندگانی همچون صادق هدایت، صادق چوبک، جلال آل‌احمد و رضا براهنی هم از حضور در نمایشگاه بیست و دوم کتاب منع شده است و مسوولان نمایشگاه در مورد علت حذف این ناشران توضیحی ارائه نکردند و این ناشران هم ترجیح می‌دهند فعلا سیاست سكوت را در پیش بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین