کد خبر: ۸۸۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۵

رشد 47 درصدی واردات ایران از چین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از رشد 47 درصدی واردات ایران از چین خبرداد و گفت: «اکنون وقت آن رسیده است که ایران و چین پس از رشد کمی، به رشد کیفی در روابط اقتصادی دو کشور فکر کنند».

محمد نهاوندیان امروز در سمینار بازرگانی ایران و چین در تهران گفت: «ایران و چین از مرحله رشد کمی روابط گذر کرده‌اند و در سال گذشته که در بسیاری از مبادلات بین کشورها و دنیا شاهد نقصان و کاهش بوده‌ایم، ایران و چین نرخ رشد دو رقمی در روابط را تجربه کرده‌اند».

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: «در شرایطی که مبادلات چین با بسیاری از کشورها در 6 ماهه اخیر افت داشته است، روابط اقتصادی با ایران از قابلیت اتکا برخوردار بوده است، این روابط دو کشور را ویژه می‌کند».

وی تصریح کرد: «هم اکنون وقت آن رسیده که ایران و چین پس از رشد کمی، به رشد کیفی در روابط اقتصادی دو کشور فکر کنند و همکاریها را در عمق بیشتری گسترش دهند».

به گفته نهاوندیان، در این میان باید بیش از تجارت کالایی به سرمایه گذاری و همکاریهای تکنولوژیکی فکر کنیم، چراکه هر دو اقتصاد توانمندیهای قابل توجهی دارند که باید در همکاریهای تکنولوژیکی طراحیهای جدیدی را رقم زنند.

وی افزود: «در تراز تجاری دو کشور نیز باید به سمت توازن بیشتر حرکت کنیم، این درحالی است که صادرات غیرنفتی ایران به چین در سال گذشته 4/10 درصد و در واردات از این کشور 47 درصد رشد داشته ایم، در این میان باید تاکید بیشتری بر توازن در روابط و تبادلات تجاری داشته باشیم».

رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت: «با تاکیدی که بر برنامه توسعه ملی روی صادرات غیرنفتی در ایران شده است، باید به سمت برقراری این توازن پیش رویم که در این راستا توصیه می‌شود که تجار چینی بر روی پتانسیلهای واردات از ایران و صادرات فرآورده‌های غیرنفتی به طور جدی بررسی انجام دهند».

نهاوندیان گفت: «ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی امکان قابل توجهی دارد که باید به آن توجه شود، این درحالی است که حرکت تجارت تنها در صورتی دو سویه و پایدار خواهد بود که توازن برقرار باشد در غیر این صورت ممکن است ارقام تکان خورد».

وی افزود: «یکی از زمینه‌هایی که همکاری جدیدی بین چین و ایران را می‌تواند گسترش دهد، محصولات حلال و نشان حلال است که ایران در این زمینه توانمندیهای بالایی دارد».

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: «همکاریهای ایران و چین در صورتی ادامه منطقی می‌یابد که در چارچوب برنامه توسعه ملی باشد به این معنا که به بنیه سازی تولید کشور کمک کند، این به معنای آن است که قواعد تجارت منصفانه به خصوص در کیفیت کالا و خدمات پس از فروش رعایت شود».

به گفته نهاوندیان، علیرغم تمامی رشدی که در مبادلات تجاری ایران و چین طی سالهای گذشته صورت داده است اما حجم روابط غیر قابل توجیه است و هنوز مشکلاتی در عملیات تجاری بازرگانان ایرانی مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: «اینکه تجار دو کشور در افتتاح اعتبارات اسنادی مشکل داشته باشند قابل توجیه نیست و باید در رابطه با همکاریهای مستقیم بانکی و استفاده از اعتبارات جدید پیشگام باشیم و مشکلات را از سر راه برداریم».

نهاوندیان تصریح کرد: «اگر هزینه مبادله بین دو کشور کاهش نیابد ممکن است تجار ما گزینه‌های دیگری را انتخاب کنند؛ بنابراین قطعا باید امکان استفاده دو طرف از تسهیلات بانکی افزایش یافته و اگزیم بانک دو طرف نیز زمینه‌های جدی‌تری را در اعطای تسهیلات بررسی کننند».
نهاوندیان خواستار تسهیل در حمل و نقل کالا میان دو کشور شد و اظهار داشت: «چین در رابطه با موافقتنامه کریدور شمال جنوب می‌تواند نقش فعالتری را بازی کند، ضمن اینکه سازمانهای تضمین کننده اعتبارات دو کشور نیز همکاری بیشتری را داشته باشند».

به گفته نهاوندیان، در این سمینار باید بیشتر بر این تمرکز کنیم که شکل جدید روابط بین ایران و چین و همکاریها باید چگونه باشد. این درحالی است که این سمینار در شرایط ویژه ای تشکیل می‌شود، باید نقطه عطفی را در روابط اقتصادی دو کشور بازی کند.

وی ادامه داد: «اقتصاد جهانی پس از بحران حتما متفاوت با گذشته خواهد بود و در این اقتصاد جدید جهانی حتما نقش چین و ایران برجسته تر از گذشته خواهد بود».

سمینار همکاریهای تجاری و اقتصادی چین و ایران با حضور «چن جیان» معاون وزیر بازرگانی چین، وزیر خارجه ایران، سفرای دو کشور، رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین برگزار شد.

این سمینار سرآغازی برای مهار بحران مالی جهانی و ارتقای گسترش همکاریهای دوجانبه تجاری و اقتصادی میان ایران و چین است.

مقامات ارشد دولت ایران به همراه بیش از 500 نفر از تجار که نمایندگان حدود 300 شرکت ایرانی و چینی هستن در این سمینار شرکت دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین