در پاسداشت قیام ۱۹ دی قم در سال ۱۳۵۶ در حمایت از حضرت امام خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی، هزاران نفر از مردم قم با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
گزیده ای از بیانات رهبرانقلاب در این دیدار را در زیر ملاحظه بفرمایید:
قدرت نقشآفرینی مردم در حوادث بزرگ را ما نباید فراموش کنیم. این را در زندگی خودمان تجربه کردیم، هم خودمان باید فراموش نکنیم، هم این تجربه را به دیگران منعکس کنیم.
امروز غزه را ملاحظه کنید. نقشآفرینی حضور مردم و ایستادگی مردم در یک حادثهی عظیم، یعنی یک گروه کوچک، یک مردم محدود، مثلاً دو میلیون جمعیت منباب مثال در یک وجب زمین، آمریکای با آن عظمت را و رژیم صهیونیستی آویزان به آمریکا را عاجز کرده. قدرت حضور مردم یعنی این.
حادثهی قم یک حادثهای است به مراتب از این بالاتر. چرا؟ برای خاطر اینکه در روز نوزدهم دی مردم قم آمدند در خیابان، شهید هم دادند، کتک هم خوردند، عدهای هم زندان رفتند، اما سرآغاز یک جریانی شدند که آن جریان توانست یک رژیم وابستهی مستکبر ظالم مسلّط بر این کشور را در طول مدت حدود یک سال سرنگون کند.
هر کسی که صدا، زبان، گویا، مخاطب و تاثیرگذاری دارد باید برای مشارکت مردم کار کند
مسئله حضور مردم که جزو لوازم حتمی اداره صحیح کشور، پیشرفت، دستیابی انقلاب به نتایج و اهداف است، این مسئله باید ترویج شود. هر کسی که صدا، زبان، گویا، مخاطب و تاثیرگذاری دارد باید در این زمینه کار کند.
این کار مصداق تواصی به حق و وظیفه همه است.
بایستی مردم را به حضور و ایستادگی در میدان و آشنایی با لوازم آن وادار کنیم.
امام حضور در صحنه را به مردم نشان داد که معجزه آفرین است
این را امام یاد داد به ما. نشان داد به مردم، یاد داد به مردم، که حضور آنها در صحنه معجزه آفرین است.
امام سال ۴۱ و ۴۲ با عمل، با حرف، با منطق، با استدلال این را به همهی ملت ایران نشان داد.
فهماند به آنها که اگر میخواهند پیش بروند، اگر میخواهند به نتایجی که مطلوب آنهاست برسند باید در میدان حضور داشته باشند. عقب کشیدن، به این و آن اتکا کردن، کنج عزلت گزیدن، این فایده ندارد، باید بیایند وسط میدان. خودش هم آمد وسط میدان.
امام به جای نشست و برخاست کردن با احزاب و گروهها و جریانهای سیاسی و شخصیتهای سیاسی معروف پرمدعا که بودند در آن زمان، به جای نشستن با آنها، آمد با مردم نشست.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) در فرمان به مالک اشتر فرمود: «و إنما عماد الدین و جماع المسلمین و عُدّة للأعداء، العامّة من الأمّة». عمادالدین یعنی تکیهگاه دین.
امیرالمومنین به ملّت خودش میفرماید، خطاب به ما هم هست. خیلی خب. جامعهی اسلامی هستید، تکیهگاه اسلامتان امتاند بدنهی مردماند. والعدّة الاعداء.
این ذخیرهی در مقابل دشمن اینها کی هستند، العامة من الامة. یعنی تودهی مردم. من یک وقتی یک تکههایی از نامه را مطرح کردم برای مسئولین چند سال قبل از این. که آنجا حضرت مقایسه میکند بین خاصه و عامه. خاصه یعنی نورچشمیها. عامه یعنی تودهی مردم. بیانات عجیبی دربارهی خاصه ذکر میکند بیانات عجیبی دربارهی عامه تودهی مردم ذکر میکند.
تکیهی حضرت به این است که به تودهی مردم تکیه کنید. به تودهی مردم. وقتی یک رئیسجمهوری با تودهی مردم انس میگیرد حرف میزند کار میکند بین آنها، میرود در دل مردم یک عدهای از آنجا بلند میشود میگویند این پوپولیسم است. اهانت میکنند. نه، این مردمداری است. این نشان گرفتن نقطهی اصلی است. تودهی مردم همهکارهاند.
آن رژیمی که در ۲۲ بهمن به دست مردم ایران ازاله شد و از این خاک پاک، از این کشور خدایی بیرون رانده شد، یک رژیم وابسته و کودتایی بود.
یک عدهای امروز نمیخواهند این را بعد از چهل سال باور کنند. آمریکاییها و دور و بریهای آمریکاییها و وابستگان به آمریکاییها هم با سادهدلی تمام، عجیب است، سیاستمدارند، دیپلماتند اما در این قضیه نهایت سادهاندیشی را دارند به کار میبرند. با محاسبهی غلط، دارند دوباره توجیه میکنند چهرهی رژیمی را که چهل سال قبل، ۴۵ سال قبل با لگد مردم از این کشور رانده شده، بیرون افتاده شده.
آوردن مردم به صحنه و سپردن پرچم مبارزه به دست مردم سیاست راهبردی امام بود. در مقابل این سیاست، یک سیاست راهبردی دیگر وجود دارد؛ خارج کردن مردم از صحنه و کشاندن مردم به بیرون از صحنه میدان همآوردی، مسابقه و رزم که سیاست دشمنان انقلاب، آمریکا، قدرتمندان عالم، صهیونیستها و کمپانیهای استثمارگر صهیونیستی در سراسر جهان است.
این سیاست ۴۰ سال است که در کشور ادامه دارد و امروز این سیاست با نهایت رذالت فعالیت میکند. باید به این مورد توجه کنید، تلاش میکنند که مردم را از صحنه خارج کنند.
شرکت نکردن در انتخابات همان سیاست راهبردی دشمنان انقلاب و آمریکاست.
حضور مردم ایران در صحنه عامل قدرت و پیشرفت ماست
علت پیشرفت و عزتیابی و مطرحشدن ایران به عنوان یک قدرت شاخص در این منطقه، علت پیداشدن این همه عمق راهبردی برای کشور، این نیروهای مقاومت در سراسر منطقه، عمق راهبردی نظام جمهوری اسلامیاند؛ علت همهی اینها حضور مردم ایران در صحنه است.
آنجایی که توانستهاند مانع از حضور مردم در صحنه بشوند، دشمن پیروز شده. در خیلی از بخشهای اقتصادی همین جور است. ما سیاستهای اصل ۴۴ را ابلاغ کردیم به فلان دولت، مدام سفارش کردیم. چند مورد کردند، از چند مورد نصفش فاسد از آب درآمد. مشکل اقتصادی این جوری درست میشود دیگر.
یکی از کارهایشان برای خارج کردن مردم از صحنه مأیوس کردن از آینده است. شما ببینید چقدر در این رسانههای وابستهی به دشمن مردم را از آینده مأیوس میکنند. حضور در فعالیتهای سیاسی چه فایده دارد؟ حضور در انتخابات چه فایده دارد؟ این را ترویج میکنند، رویش کار میکنند. به رخ کشیدن کمبودها و سختیها در امور اقتصادی. خب بله ضعفهای گوناگونی بوده، ادامه پیدا کرده، وجود دارد.
درحالیکه اگر در یک موردی دقت بشود، تحقیق بشود بیشتر این ضعفهای اقتصادی هم به خاطر عدم حضور مردم است.
مسئولان حکومتی باید بدانند مردم آمادهاند، وظیفهی آنها سنگین است.
مردم آمادهاند. دلیلش چیست؟ دلیلش همین اجتماع عظیم مردم در سال چهارم شهادت سلیمانی است. این یکی از ادلّهاش است. حضور مردم در بیست و دوم بهمنها. حضور مردم در جمعهی آخر ماه رمضانها. حضور مردم در نهم دیها. حضور مردم در ایاماللّه گوناگون.
و حالا حضور مردم در سالگرد شهادت شهید سلیمانی. مردم راه میافتد از راههای دور میروند مزارش را زیارت کنند این اتفاق فاجعهبار اندوهبار هم میافتد باز فردا مردم اجتماعشان با همان شدّت با همان قدرت با همان انگیزه ادامه دارد. پس مردم آمادهاند. ما هستیم باید سازماندهی کنیم باید کمک کنیم؛ باید راه را باز کنیم باید زمینهسازی کنیم.
در این قضیهی اندوهبار و فاجعهبار که در کرمان اتفاق افتاد که خب ملّت را مصیبتزده کرد ما اصرار نداریم این و آن را متهم کنیم. اما اصرار داریم که عوامل واقعی و پشت پردهی این حادثه را پیدا کنیم و آنها را سرکوب کنیم.
عاجز شدن آمریکا و رژیم صهیونیستی آویزان آمریکا در مقابل مقاومت مردم غزه مظهر قدرت حضور مردم است
خیلی از مشکلات امنیتی را مردم به کمک دستگاههای امنیتی آمدند و مشکل را برطرف کردند.
خیلی از کارها میخواستند بکنند شبیه همین فاجعهای که در کرمان ایجاد کردند. مردم ملتفت شدند توجه کردند، دستگاهها متوجه شدند پیشگیری کردند. شاید بشود گفت دهها برابر آن چه که اتفاق میافتد دشمن میخواهد انجام بدهد و خنثی میشود. خیلیهایش به کمک مردم است.
در مسئله غزه، پیشبینی روشنبینان دنیا مبنی بر پیروزی مقاومت فلسطین و شکست رژیم خبیث ملعون صهیونیستی در حال تحقق است.
در مسئلهی غزه پیشبینیها دارد به تدریج خودش را کاملاً نشان میدهد. از اول پیشبینی روشنبینان دنیا، چه اینجا و چه جاهای دیگر این بود که در این قضیه آنی که پیروز خواهد شد، مقاومت فلسطین است، آنی که شکست خواهد خورد، رژیم خبیث ملعون صهیونیست است، دارد اتفاق میافتد. دارد همه میبینند این را.
سه ماه است رژیم صهیونیستی دارد جنایت میکند. اولاً آن جنایتها در تاریخ خواهند ماند. حتی بعد از آنی که رژیم صهیونیستی زائل شد و نابود شد و به توفیق الهی از روی زمین پاک شد، این جنایتها فراموش نمیشود، در کتابها خواهند نوشت که یک روزی در این منطقه یک جماعتی به حکومت رسیدند و این جور جنایت کردند. در طول چند هفته چند هزار کودک و زن را کشتند.
این فراموش نخواهد شد، همه خواهند فهمید که صبر آن مردم و ایستادگی مقاومت فلسطینی این رژیم را وادار به عقبنشینی کرد.
خب، رژیم صهیونیستی بعد از این قریب صد روز جنایتی که دارد انجام میدهد، به هیچ کدام از هدفهایش نرسیده. شکست یعنی چه؟ شکست یعنی همین. گفت حماس را از بین میبریم، نتوانستند. گفت مردم غزه را منتقل میکنیم، نتوانستند. گفت جلوی اقدامات مقاومت را میگیریم، نتوانستند.
مقاومت زنده، سرحال، آماده، آن رژیم، خسته، سرافکنده، پشیمان و داغ باطلهی جنایتکار به پیشانیاش خورده. این وضعی است که امروز وجود دارد. این عبرت است.