دستگاههای دیزل ژنراتور را باتوجه به عملکرد آنها میتوان در سه گروه تقسم کرد.
عملکرد اضطراری به زمانی گفته میشود که جریان برق شبکه به صورت موقت قطع شده است و دستگاه دیزل ژنراتور به صورت اضطراری برق پشتیبان را وارد مدار میکند. در حالت Standby دستگاه دیزل ژنراتور ۱ ساعت در ۲۴ ساعت میتواند با توان ۱۰۰% بار نامی برق پشتیبان را تامین کند.
عملکرد برق پیوسته و دائم در دیزل ژنراتور بسیار شبیه هم هستند، زیرا به عنوان منبع اصلی جریان برق عمل میکنند و به گونهای طراحی شده اند که میتوانند به صورت دائم و یا برای مدت زمان طولانی برق پشتیبان را تامین کنند.
تفاوتی که این دو عملکرد با یکدیگر دارند به این صورت است که عملکرد دیزل ژنراتور در حالت پیوسته یعنی دستگاه با بار ۷۰% به مدت زمان ۷ ساعت کار کند درحالیکه عملکرد دیزل ژنراتور در حالت دائم میبار میتواند متغییر از ۲۵% الی ۷۰% باشد.
بهترین انتخاب برای سایز توان خروجی یک دستگاه دیزل ژنراتور، در نظر گرفتن توان پیوسته یا همان پرایم در دیزل ژنراتور است.
از موارد کاربرد دستگاههای دیزل ژنراتورهای با عملکرد Standby و Prime میتوان به صنایع ذیل اشاره کرد.
دلایلی که موجب استفاده از ژنراتورهای پیوسته و دائم میشود عبارتند از:
دلیلی که موجب استفاده از ژنراتور آماده به کار میشود عبارت است از:
ویژگی ژنراتورهای پیوسته و دائم کار
این ویژگیها باعث میشود ژنراتورهای پیوسته و دائم کار نسبت به ژنراتورهای با ظرفیتهای مشابه با عملکرد اضطرای یا آماده به کار، گرانتر باشند.
دیزل ژنراتورها با عملکرد توان پیوسته و دائم کار چندین ویژگی مهم دارند تا با کمک آنها بتوانند برای مدت زمان طولانی و به صورت موثر کار کنند.
سیستم خنک کننده دیزل
دستگاههای دیزل ژنراتور دارای یک سیستم خنک کننده بزرگ به نام رادیاتور هستند. احتراق مداوم سوخت در موتور باعث تولید مقادیر زیادی گرما میشود. گرمای تولید شده باید به وسیله رادیاتور حذف شود تا از افزایش اجتناب ناپذیر دما جلوگیری شود. موتور ژنراتورها، اغلب با گردش آب خنک کننده در اطراف موتور خنک میشوند. آب در گردش، گرما را از موتور جذب میکنند و توسط یک رادیاتور با اندازه بزرگ که مجهز به یک فن خنک کننده است خنک میشود.
سیستم خنک کننده ژنراتور
ژنراتور قسمت دیگری است که به سیستم خنک کننده نیاز دارد. سیم پیچیهایی که در ژنراتور قرار دارد، به دلیل عبور جریان از آنها دچار افزایش دما میشوند. همین موضوع سبب میشود که بخش ژنراتور نیاز به یک سیم پیچی مقاوم داشته باشد. ژنراتورها برای اینکه برق را تامین کنند باید بدون وقفه کار کنند همین موضوع سبب میشود که نتوان آنها را به صورت طبیعی خنک کرد، زیرا آنها زمان خاموشی ندارند.
بخش سیم پیچ ژنراتور میتوانند دمای بالا را برای مدت زمان محدودی تحمل کنند البته این موضوع به کیفیت سیم پیچی و کارخانه تولید کننده ژنراتور نیز بستگی دارد. دمای بیش از حد در بخش ژنراتور عامل کاهش توان خروجی دستگاه میباشد. عایق بندی سیم پیچ ژنراتور اضطراری با ژنراتور پیوسته و دائم کار متفاوت میباشد.
2. سیستم خنک کننده در ژنراتورهای آماده به کار
دستگاههای دیزل ژنراتور Standby یا آماده به کار معمولاً برای مدت زمان کوتاه و محدود کار میکنند. این طرز کار آنها دو مزیت نسبت به دیزل ژنراتورهای دائمی و پیوسته دارد. ژنراتورهای آماده به کار از آنجایی که به صورت مداوم روشن نیستند، زمانی دارند که به طور طبیعی میتوانند در آن بازه خنک شوند. همچنین، تعمیر و نگهداری در ژنراتورهای آماده به کار بدون ایجاد اختلال در روال کار آنها قابل انجام است. از آنجایی که دستگاههای آماده به کار فقط برای مدت محدودی کار میکنند، به اندازه ژنراتورهای دائم کار گرم نمیشوند. در نتیجه این دستگاهها به سیستمهای خنک کننده کوچکتری نیاز دارند.
از کمپانیهای معتبر تامین کننده دستگاههای دیزل ژنراتور میتوان به کمپانی کامینز و دیزل ژنراتور کامینزپاور، دیزل ژنراتور پرکینز، دیزل ژنراتور ولوو پنتا و دیزل ژنراتور کاترپیلار اشاره کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان صنایع کوپله رعد تماس گرفته و سوالات خود را در زمان خرید دیزل ژنراتور مطرح کنید.