کد خبر: ۸۸۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۷

تنش دولت و مجلس در جلسه دفاع از بنگاه‌های زودبازده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیان آمارهایی از سوی نمایندگان مجلس و معاونان استانداری‌ها و معاونان وزارت کار باعث چالش بر سر موفقیت‌آمیز بودن بنگاه‌های زودبازده شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ‌در نشست مشترک هیئت عالی نظارت مجلس با معاونان برنامه‌ریزی استانداردها و مدیران کل امور اجتماعی کشور که پیش از ظهر روز دوشنبه در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: «با توجه به قرار گرفتن در آستانه تدوین و تصویب برنامه پنجم توسعه چنین جلساتی برای طراحی خطوط اصلی در امر اشتغال بسیار موثر است».

وی از جلوگیری از تمرکز تصمیم گیری در مرکز در برنامه 5 ساله به عنوان یک تصمیم استراتژیک یاد کرد و گفت: «بر اساس این تصمیم از تمرکزگرایی جلوگیری می‌شود این نتیجه سالها تجربه بود که نمی‌توان در همه امور به صورت ملی نگاه کرد این اقدام اگر بر اساس موازین کلی صورت گیرد حائز اهمیت خواهد بود».

رئیس مجلس تصریح کرد: «این مسئله در گرو برنامه ریزی‌های استانی و پرهیز ازتصمیمات لحظه‌ای است. استانی می‌تواند موفق باشد که برای خود نقشه راه و برنامه سالانه داشته باشد. به همین منظور مدیریت استانی نباید درگیر مسائل روزمره و تصمیمات کوتاه مدت شود، مدیران استانی که به مسائل استانی آشنایی کامل دارند باید برنامه مدون طراحی کنند اگر این برنامه‌ها درست باشد مرکز می‌تواند به تصمیمات استانی کمک کند یعنی به همان میزان که تصمیم گیری‌های ملی به استانها واگذار می‌شود استانها نیز باید در برنامه‌ریزی هماهنگی با مرکز به اجرای تصمیمات ملی کمک کنند».

لاریجانی افزود: «برنامه‌های استانی باید با برنامه‌های ملی همگرایی داشته باشد توفیق در کار استانی زمانی حاصل می‌شود که با برنامه‌های ملی هماهنگ باشد مثلا اگر برنامه‌های ملی در راستای پرهیز از فربه شدن دولت و تقویت بخش‌های تعاونی است، بخش‌های استانی هم باید هماهنگ با آن در راستای کوچک سازی دولت گام بردارد در غیر این صورت کارها با هم تضاد پیدا می‌کند و امور به پیش نمی‌رود».

وی خطاب به حاضران در جلسه خاطر نشان کرد: «اگر در برنامه ریزی استانی، خودتان را با تصمیم گیری‌های ملی همراه کنید برآیند کار در کشور بسیار خوب خواهد بود اما اگر کارهای ملی را در استانها پیگیری نکنید از برنامه‌های ملی عقب خواهید ماند».

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه موضوع اشتغال در برنامه پنجم به درستی باید لحاظ شود، گفت: «مجموعه شرایط بین المللی و شرایط داخلی کشور اقتضاء می‌کند ما اقتصاد مستقلی داشته باشیم و این استقلال باید در مواردی که به حیات اقتصادی کشوروابسته است کاملا حفظ شود».

لاریجانی با اشاره به طرح بنگاه‌های زودبازده خاطر نشان کرد: «متاسفانه نتایج این طرح نجات دهنده وضعیت موجود نبود».

وی با بیان اینکه این اقدامات کوتاه مدت در دولت کنونی و گذشته انجام شده است، تصریح کرد: «اقتصاد پایدار، آرام و ماندگار حرکت می‌کند وکارهای فوری و فوتی در آن جواب نمی‌دهد، بنابراین باید حوادث را پیشاپیش در کشور پیش بینی کنیم تا در آستانه حوادث با عجله تصمیم گیری نشود».

لاریجانی در ادامه با اشاره به گزارشات بانک مرکزی و وزارت کار و دیگر بخش‌ها از نتیجه بنگاه‌های زودبازده گفت: «گزارشات مذکور با هم تفاوت زیادی دارد و بر اساس برخی گزارشات گاهی هزینه‌هایی شده و به سرانجام نرسیده و نیمه کاره مانده است ، این گونه کارهای نیمه کاره سرمایه کشور را هدر می‌دهد و تورم زا است».

لاریجانی خاطر نشان کرد: «هم کانون فرصت خوبی است که طرح بنگاه‌های زودبازده واقع بینانه ارزیابی شود، چون قصد مچ گیری نداریم باید مشخص شود که مشکل کار کجاست و سیستم بانکی تا چه میزان باید کمک کند و چه نتایجی تا کنون حاصل نشده است».

رئیس مجلس با اشاره به گزارش وزارت کار از توفیق 95 درصدی بنگاه‌های زودبازده گفت: «باور چنین آماری سخت است و ما آمار متناقض با این گزارش وزارت کار را نیز دریافت کرده‌ایم که لازم است صحت و سقم همه آنها مشخص شود».

لاریجانی گفت: «سرمایه گذاری در کشور انجام شده است که ما برای گام‌های بعدی در بخش اشتغال در کشور باید سمتی برویم که رونق بیشتری دارد این مسئله در گرو بازنگری دقیق وعلمی‌کارهای صورت گرفته در گذشته است تا مشخص شود که اقدامات گذشته چقدر برای رفع مشکل بیکاری مفید و موثر بوده است».

رئیس مجلس گفت: «ما نیازمند اقتصاد پر رونقی هستیم که در آن به اشتغال نگاه ویژه ای شده باشد».

پس از اظهارات لاریجانی بیان آمارهایی از سوی نمایندگان مجلس و معاونان استانداری‌ها و معاونان وزارت کار باعث چالش بر سر موفقیت آمیز بودن بنگاه‌های زودبازده شد و نظم جلسه را برای دقایقی به هم زد.

معاون پشتیبانی استانداری همدان طی سخنان به ارائه آمارهایی از توفیق بنگاه‌های زودبازده در این استان پرداخت و گفت: «از آنجا که بانک‌ها با بررسی توجیه اقتصادی طرح‌های زودبازده تسهیلات آن را فراهم می‌کنند توفیق این طرح‌ها در همدان، از پیش ارزیابی شده بود».

سخنانی معاون پشتیبانی استانداری همدان با اعتراض عباسعلی نورا نماینده زابل مواجه شد که گفت: «بنگاه‌های زودبازده در سیستان و بلوچستان توفیق نداشته بلکه انحراف هم داشته است».

معاون استانداری همدان آمارهای نورا را رد کرد و آن را ناشی از سیاسی کاری دانست.

پس از تلاش مدیران جلسه برای حفظ نظم و دعوت طرفین به آرامش، جهانبخش محبی نیا عضو هیئت رئیس مجلس طی سخنانی گفت: «تا کنون یک میلیو ن و 107 هزار و 981 طرح زودبازده ارائه شده که بواسطه آن برای 938 هزار و 548 نفر اشتغالزایی شده است».

به گفته وی وزارت کار میزان تسهیلات ارائه شده به این طرح را معادل 200 هزار و 388 میلیارد ریال ارزیابی کرده است که با آمار اقتصادی و دارایی حدود 3 هزار میلیارد اختلاف دارد و ما این اختلاف را در مجلس بررسی می‌کنیم.

سپس علی لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به سخنان نماینده دولت از همدان و نماینده معترض مجلس گفت: «به گفته مسئولان همدان، توفیق این طرح‌ها در استان همدان به دلیل تشکیل چندین گروه نظارتی همپای اقدامات اجرایی بوده است. مضاف بر اینکه توجیه اقتصادی این طرح‌ها نیز از سوی بانک‌ها تایید شده است».

به گفته وی انجام چنین کاری از سوی بانک‌ها، بسیار مهم است و منجر به جلوگیری از برخی خسارت‌ها و ضرر‌ها در آینده می‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه طرح‌های زودبازده در حل مشکل بیکاری تا حدی موفق بوده است افزود : «اما باید بررسی کرد که آیا بسته به میزان سرمایه گذاری نتیجه مطلوبی از این طرح‌ها حاصل شده است یا نه؟

وی مستندات نمایندگان مجلس در گفته‌هایشان را بنابر گزارش‌های ارائه شده از سوی منابع نظارتی همچون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی دانست و گفت: «مجلس خودش چنین گزارشاتی را تهیه می‌کند ممکن است که اجرای طرح‌های زودبازده در استانی موفق و در استان دیگری ناموفق بوده باشد».

لاریجانی در انتقاد از اینکه از نگاه کارشناسی مجلس، به عنوان سیاسی کاری یاد می‌شود، ادامه داد: «اینکه گفته شد سیاسی کاری نباید بشود در چارچوب ادبیات مجلس نیست چون فضای مجلس، حاکی از کار کارشناسی است و نمایندگان علیرغم آنکه از جریانات مختلفی هستند با نگاه کارشناسی به بررسی مسائل می‌پردازند».

رئیس مجلس با ابراز امیدواری نسبت به اینکه همه کارها با همین دقت دنبال شود، خطاب به نمایندگان دولت و مجلس که در این جلسه حضور داشتند، گفت: «مبنای سخنان شما باید گزارشات متقن باشد قصد ما در این جلسات مچ گیری نیست، بلکه هدف ما این است که اگر مشکلی وجود دارد رفع شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین