کد خبر: ۸۸۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۹
پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت مسکن بعد از انتخابات

ارتباط انتخابات با قیمت خانه؟!

مسکن مهر بیشتر در حد حرف باقی مانده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس بازار مسکن معتقد است: «قیمت‌ها در بازار مسکن طی یک سال آینده به نتیجه انتخابات بستگی دارد. به گفته او در حال حاضر رکورد بازار مسکن به اندازه‌ای است که حتی با وجود کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت در برخی مناطق هنوز متقاضیان توان خرید مسکن را ندارند».

امیر بیگدلی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با اشاره به اقدامات دولت در حوزه مسکن گفت: «متاسفانه اقدامات دولت که مهمترین آن طرح مسکن مهر بود تاثیر واقعی بر بازار مسکن نداشته و نمی‌توان عملکرد دولت در اجرای این طرح را با توجه به شعارهایش موفق ارزیابی کرد».

وی افزود: «طرح مسکن مهر در تهران بیش از آنکه جنبه عملی و اجرایی داشته باشد جنبه تبلیغات و تاثیر روانی داشته است».

بیگدلی گفت: «به دلیل اینکه دولت زمینی برای ساخت در نقاط قابل دسترس در تهران ندارد مسکن مهر بیشتر در حد حرف باقی مانده است».

این کارشناس تصریح کرد: «حتی اگر تعدادی خانه در این طرح ساخته شود با توجه به مناطقی که دولت در آن زمین دارد؛ برای شهروندان تهرانی قابل استفاده نیست».

وی توضیح داد: «چند درصد از شهروندان تهران و حتی استان تهران که معمولاً در داخل تهران اشتغال به‌کار دارند می‌توانند هر روز از پیشوای ورامین به محل کار خود سفر کنند و دوباره بعد از پایان ساعت کارشان به پیشوا بازگردند؟ آیا دولت در این طرح هزینه‌های سفرهای روزانه مردم، وقت، امنیت جاده و امکانات حمل و نقل را در نظر گرفته است. از طرف دیگر تعداد خانه‌هایی که در این طرح به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید آنچنان اندک است که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مسکن جامعه و جوانان نیست».

بیگدلی در پیش‌بینی خود از قیمت مسکن در سال 88 گفت: «معتقدم که در صورت پیروزی رئیس دولت فعلی در انتخابات تا پایان سال قیمت مسکن تغییر محسوسی نخواهد داشت و رکود بازار ادامه می‌یابد. اما با آغاز سال جدید به دلیل انباشته شدن نیاز مردم به مسکن و سیاست‌های اتخاذ شده که تاثیری بر تولید نداشته قیمت دوباره با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد».

وی درباره میزان کاهش قیمت مسکن در حال حاضر اظهار داشت: «نمی‌توان گفت که قیمت مسکن ارزان شده است چرا که ما طی یک تا دو سال شاهد حباب‌های قیمتی در بازار مسکن و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها بودیم اما در یک سال اخیر با حاکم شدن رکود در بازار تنها تعدادی از این حباب‌ها از بین رفت و قیمت‌ها 10 تا 20 درصد کاهش یافت».

این کارشناس با بیان اینکه قیمت تمام شده خانه‌های آماده فروش بالا است، در این ارتباط توضیح داد: «این خانه‌ها با سیمان هر کیسه 8 هزار تومان و آهن 50 درصد گران‌تر ساخته شده، بنابراین قیمت تولید آنها نیز بیشتر از آپارتمان‌هایی است که ساخت آنها از چند ماه پیش آغاز شده است».

بیگدلی در تشریح قیمت مسکن پیش از فعالیت دولت نهم و در پایان آن خاطرنشان کرد: «قیمت هر متر آپارتمان در پایان سال 83 در مناطق جنوبی 500 تا 700 هزار تومان بود این قیمت در سال 86 و 87 و در اوج گرانی به یک میلیون و 500 هزار تومان تا دو میلیون تومان رسید. همین ملک در حال حاضر یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 300 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. از طرف دیگر در مناطق مرکزی و شمالی قیمت در سال 83 و 84 از یک میلیون و پانصد تا سه میلیون تومان در سال 86 و 87 و در اوج گرانی به 5 تا 6 میلیون تومان و در حال حاضر به 3 میلیون تومان رسیده است».

وی افزود: «به دلیل کمبود زمین و محدودیت مجوزهای ساختمانی تغییرات قیمت در چهار سال گذشته در شمال شهر بسیار بیشتر از جنوب شهر تهران بود. از طرف دیگر در حال حاضر قیمت هر متر آپارتمان در جنوبی‌ترین نقطه تهران کمتر از یک میلیون تومان نیست».

این کارشناس تاکید کرد: «با توجه به جمعیت جوان ایران، در سال‌های آینده نیاز به تولید مسکن داریم و قیمت مسکن در درازمدت با چنین طرح‌هایی که بیشتر جنبه مُسکِّن دارند پایین نخواهد آمد».

وی افزود: «تنها راه کاهش قیمت حمایت از تولید و اجرای سیاست‌هایی در جهت کاهش قیمت مصالح ساختمانی است». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۳
0
0
انشاالله كه همه خانه دار بشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین