کد خبر: ۸۸۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۲:۰۰
در دانشگاه رازی کرمانشاه عنوان شد؛

کروبی: هفته‌ای نیست که برای دانشجویان زندانی تلاش نکنم

باید روسای دانشگاه‌ها انتخابی باشند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی کروبی کاندیدای دهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری بعدازظهر امروز در دانشگاه رازی شهر کرمانشاه در جمع دانشجویان حضور یافت و به پرسش‌های آنان پاسخ گفت. 

به گزارش گروه سیاسی آفتاب،‌ کروبی در ابتدای این مراسم که بارها با شعارهای تند و قطع سخنرانی مواجه شد، با اشاره به حضور خود در استان‌های زاگرس نشین، با بیان اینکه ایران سرزمین همه اقوام و گروه‌هاست، گفت: «تاریخ این سرزمین گواه فداکاری و ایثار نیاکان و پدران ماست که در پاسداری از این مرز و بوم، جان خود را ایثار کردند».
 
وی با تاکید بر اینکه ایران متعلق به تمام ایرانیان است، اظهار داشت: «قانون اساسی نیز در این مورد به صراحت اعلام می‌دارد، که همگان در برابر قانون برابرند».
 
مهدی کروبی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، آن را بسیار مهمتر از دوره‌های قبل و سرنوشت ساز دانست و گفت: «روسای جمهور ما تاکنون در پایان چهار ساله اول ریاست جمهوری خود، هرگز با رقیب جدی روبه رو نبودند، اما امروز آقای احمدی نژاد با رقبای جدی روبه روست».

وی در ادامه با بیان اینکه امکانات و نظارت و اجرا، همه در دست جناح رقیب است، اظهار داشت: «گرچه صداوسیما به این خاطر که آقای احمدی‌نژاد و وزرا مسئولیت دارند، دائما تصاویر و برنامه‌های آنان را پخش می‌کنند، اما کاملا مشخص است که برنامه‌هایی اضافه بر آنچه معمول است نیز، پخش می‌کنند».

مهدی کروبی در ادامه خطاب به حامیان دولت که در سالن ورزشی دانشگاه رازی گهگاه با سردادن شعارهایی سعی در ایجاد در برنامه‌ها را داشتند، گفت: «حامیان دولت بدانند که رقابت در این انتخابات جدی است و باید برای پیروزی دولت خود در رقابتی سالم به پای صندوق‌های رای بیایند. اما آنها که ناراضی هستند و خواستار تغییرند، باید در صحنه انتخابات حضور یابند و تلاش بیشتری را انجام دهند». 

رئیس مجلس ششم در ادامه افزود: «تخریب نمی‌کنم، اما مواضع خود را به صراحت می‌گویم و نقاط ضعف دولت را خواهم شمرد. لازمه انتخابات نیز بیان انتقادات به گونه‌ای صحیح و اصولی است. مثلا بگوییم که مسئولین به مردم دروغ نگویند. آمارهای غیرواقعی و غیر حقیقی به مردم ندهند».
 
وی گفت: «من اگر رئیس جمهور شوم، هرگز اجازه نمی‌دهم پول بیت‌المال گم شود. دولت باید پاسخ رئیس دیوان محاسبات که خود فردی اصولگراست را بدهد و بگوید این پول‌ها را کجا هزینه کرده است».
کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «من اگر رئیس جمهور شدم، حتما به اقشار آسیب پذیر کمک خواهم کرد، اما سیب زمینی پخش نخواهم کرد. اگر روزی با مشکلی هم روبه رو شدم، صادقانه با مردم در میان خواهم گذاشت. ولی نمی‌گویم بیایید سرکوچه ما گوجه فرنگی بگیرید». 

پس از سخنان مهدی کروبی که با تشویق‌های گسترده دانشجویان از یک سو و سردادن شعارهایی در حمایت از محمود احمدی‌نژاد، توسط اقلیتی در دانشگاه مواجه بود، کروبی پاسخگوی سئوالات دانشجویان شد. 

اولین دانشجو، نماینده ستاد میرحسین موسوی در دانشگاه رازی بود که حلقه گلی را در حالی به گردن مهدی کروبی انداخت که دانشجویان حامی میرحسین با سردادن شعارهایی «سلام بر موسوی، درود بر کروبی» و «موسوی – کروبی حمایتت می‌کنیم» هماهنگی و همیاری حامیان این دو کاندیدا را نشان دادند.

نماینده بسیج دانشجویی به عنوان دومین دانشجو، پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به کروبی گفت، شما همواره دم از راه و سیره امام می‌زنید، اما فکر نمی‌کنید، با برنامه‌ها و شعارهایتان مصداق این را پیدا می‌کنید که امام فرمود؛ خوف این را دارم که از جمهوری اسلامی نامی بماند و محتوایش از بین برود و دیگر آنکه با سخنانی که شما می‌زنید، فکر نمی کنید وحدت را در داخل کشور به چالش کشیده‌اید و برای مقابله با ترفندهای دشمنان جهت بزرگنمایی اختلافات داخلی چه برنامه ای دارید؟ این دانشجو خطاب به سایر دانشجویان گفت: «از اینکه این بار به اما اجازه دادید تا سخن خود را بگوییم و به مخالفانم آزادی دادید، تشکر می‌کنم». 

کروبی نیز در پاسخ گفت: «من همواره در خط امام بوده‌ام و بارها با صراحت در این راه دفاع کرده‌ام و ایستاده‌ام. شما می‌توانید سخنان و نوشته‌های من را ببینید تا متوجه این قضیه بشوید». 

کروبی با بیان اینکه اسلام امروز از دو طرف تهدید می‌شود، افزود: «یکی از سوی متحجران که نتیجه آن گریز مردم از اسلام می‌شود و دیگر گروهی که اسلام را به گونه‌ای تفسیر می‌کند که تنها ظاهری از آن باقی می‌ماند».

وی افزود: «درخصوص جمهوریت نظام نیز به طور مستمر نسبت به حفظ آن هشدار داده‌ام و هرگاه گروهی جمهوریت را به مشورت دادن مردم تغییر داده‌اند، مخالفت و اعتراض کرده‌ام».

مهدی کروبی در ادامه این دیدار گفت: «امام تاکید داشته‌اند که نباید کارهای خودسر و خارج از قانون صورت گیرد و هنگامی که عده‌ای با انگیزه دینی به جوانان و مردم در خیابان‌ها تعرض می‌کردند، دستور داد که با آنها مقابله شود و آنها را از سطح خیابان‌ها جمع کنند». 

وی در برابر شعارهای یکی از دانشجویان مبنی بر به کارگیری اقوام در کابینه نیز گفت: «همه اقوام و گروه‌های ایرانی در این سرزمین برای سعادت و سرافرازی ایران تلاش می‌کنند. برنامه من نیز این است که از وجود و استعداد آنها بهره ببریم. همچنین یکی از برنامه‌های من اختصاص بودجه‌ای است خاص و تبعیضی مثبت برای مناطق محروم و جنگ دیده است. نباید روزی شنیده شود که شهروند درجه اول و دوم داریم و یا قوم برتر داریم».

در ادامه نوبت به نماینده دانشجویان کرد رسید تا وی نیز به بیان دیدگاه‌های خود بپردازد. این دانشجو مناطق کردنشین را جزو مناطق محروم ایران دانست و گفت: «نگاهی که به کردها می‌شود، نگاه به شهروندان درجه سوم است».

وی همچنین به انتقادات صریح نسبت به عملکرد دولت نهم پرداخت و از اعدام‌های صورت گرفته فعالان کرد اعتراض کرد و گفت: «مگر می‌توان ملتی را به زانو در آورد». وی در ادامه افزود: «آیا قول می‌دهید در سمت‌های دولتی و در مناطق کردنشین، بومی گزینی کنید؟ آیا شما قائل هستید که ایران برای همه ایرانیان است؟ آیا حق زبان مادری را به رسمیت می‌شناسید»؟ 

مهدی کروبی در پاسخ به این دانشجو گفت: «مطمئن باشید ایران برای همه ایرانیان است، من نیز به آن اعتقاد دارم. رئیس جمهور یکسری اختیارات دارد که در صورت پیروزی از این اختیارات استفاده کامل خواهم کرد و اصول معطل مانده قانون اساسی همچون 15 و 19 را اجرا خواهم کرد».

کاندیدای انتخابات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: «قوه قضائیه مستقل از قوه مجریه است، اما من همیشه تلاش کرده‌ام برای رفع مشکل آزادی زندانیان سیاسی انجام داده‌ام و بارها از زندانیان کرد نیز حمایت کرده‌ام که حتما شما هم این موارد را شنیده‌اید».
 
وی در ادامه با تکید بر اینکه تمام تلاشم را مصروف اجرای قانون خواهم کرد، گفت: «اگر با مشکلی روبه رو شدم و نتوانستم آن را حل کنم، بدون اینکه توجیه کنم، با مردم به صورت شفاف در میان خواهم گذاشت. نمی‌گویم شق القمر می‌کنم، اما با تعاملی که دارم و با رابطه‌ای که با مقام معظم رهبری دارم، حتی با همین مجلس اصولگرا می‌توانم برنامه‌هایم را پیش ببرم».

وی افزود: «بالاخره حتما کار من به جایی نخواهد رسید که به مجلس نامه بنویسم و رئیس مجلس آن را طنز بخواند». 

نماینده دانشجویان تحکیم وحدت طیف علامه نیز به عنوان دانشجوی بعدی به قرائت بیانیه‌ای پرداخت. وی خود را نماینده دانشجویان آزادیخواه تحکیم وحدت طیف علامه معرفی کرد و گفت: «نه دل به اصلاح از بالا داده‌ایم و نه امیدی به آن داریم، بلکه اصلاحات را از نهادهای مدنی و پایین دست و دسته جمعی می‌دانیم، اما باتوجه به شعارها و عملکردتان، کورسوی امیدی یافته‌ایم. ما قهرمان نمی‌خواهیم و در پی معجزه هم نیستیم. شما درخصوص پادگانی نشدن فضای دانشگاه‌ها گفتید و از موافقت به آزادی ماهواره و اینترنت. آیا اگر رئیس جمهور شدید با فتوای یکی از علما از کار خود عقب نشینی خواهید کرد؟ اگر صادقانه پیگیر آزادی دانشجویان سیاسی هستید، از شما می‌خواهم این بازوبند را از ما قبول کنید. کروبی نیز این بازوبند که نشان از درخواست آزادی دانشجویان در بند بود را گرفت، و در میان تشویق گسترده دانشجویان به ارائه پاسخ پرداخت و گفت: «همواره برای آزادی دانشجویان در بند تلاش کرده‌ام و هفته‌ای نیست که برای آزادی و رفع مشکل دانشجویان تلاش نکرده باشم». 

وی یادآور شد: «در سال 82 زمانی که در حدود 60 دانشجو زندانی شده‌اند، من دو تن از نمایندگان را برای پیگیری از وضعیت آنان شبانه به زندان اوین فرستادم تا مشکل آنها سریعا حل شود. در ماجرای آقای لقمانیان و آقاجری نیز، مسئله به همین گونه بود و تلاشم را برای آزادی آقای لقمانیان و رفع حکم اعدام آقاجری گذاشته‌ام». 

کروبی گفت: «به استقلال دانشگاه‌ها در چارچوب قوانین اعتقاد دارم و معتقدم که باید روسای دانشگاه‌ها انتخابی باشند». 

وی افزود: «بارها گفته‌ام که اندیشه متحجر درصدد کمرنگ کردن انتخابات است و باید تلاش خود را انجام دهیم تا عرصه را به این گروه‌ها ندهیم و اجازه ندهیم فضا را بدتر از اینها کنند». 

وی درخصوص سئوال یکی از دانشجویان حاضر در جمع در مورد طرح 50 هزار تومانی گفت: «این شعار انتخابات قبلی من بود که کارشناسی شده و عزتمندانه بود. همچنان اعتقاد داریم که نفت حق مردم و است و درآمد آن نیز متعلق به مردم. اکنون نیز شاهد هستیم که مسئولان فعلی در پی اجرای همین طرح هستند». 

مهدی کروبی کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در ادامه پاسخ به پرسش‌های دانشجویان در برابر این سئوال نماینده جامعه اسلامی دانشجویان که شعارهای شما تغییر است اما با ساسی مانکن دیدار می‌کنید، می‌گویید کابینه 180 میلیونی تشکیل می‌دهید و مردم را در درآمد نفت سهیم می‌کنید که شعارهای احمدی نژاد است، آیا با این برنامه‌ها و شعارها می‌خواهید رئیس جمهور شوید و آیا با این هواداران باز هم در مواضع خود هستید؟ مهدی کروبی نیز در پاسخ گفت: «من از روز اول حضور در انتخابات با شعار تغییر آمدم. در ضمن زمان انتخابات است و باید توجه کنید که من می‌خواهم از همه مردم رای بگیرم و نه تنها از نخبگان و اگر بخواهم با گروه‌های خاص و انتخاب شده دیدار کنم که کانالیزه می‌شوم و من مخالف این رفتار هستم. هرکس هم که بخواهد مرا ببیند، راحت می‌تواند انجام بدهد و نه شناسنامه از او درخواست می‌کنیم و نه می‌گوییم سوابق او را در آورند». 

وی افزود: «اینکه شما می‌گویید با گروهی هنرمند دیدار کرده‌اید، درست است. اخیرا هم با گروهی از هنرمندان مازندران دیدار کردم که در آن جلسه دو نفر از آنان نی هم زدند. اتفاقا خیلی هم جالب بود. فکر کردید ما هم سنگ هستیم یا دیواریم. ما هم انسان هستیم و ذوق داریم». 

کروبی در ادامه و در واکنش به شعار یکی از دانشجویان برای انصراف گفت: «بحث انصراف را کنار بگذارید. امروز هنگامه تبلیغات انتخاباتی است و فرصتی برای انصراف نیست». 

کروبی همچنین درخصوص حق مخالفین گفت: «با هر گروهی که علیه جمهوری اسلامی ایرانی اقدام کند، مخالفم، اما اگر در چارچوب قانون نقد کنند، معتقدم باید با آنان مدارا شود و حقوق آنان را ادا کنیم. شما دانشجویان هم اگر می‌خواهید نقدی انجام دهید، در چارچوب قانون مطرح کنید».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین