کد خبر: ۸۸۵۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
رئیس‌جمهور منتخب تایوان:

به جای تقابل می‌خواهیم با چین گفتگو داشته باشیم

برنده انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان متعهد شد که از این جزیره خودگردان در برابر «تهدید و ارعاب چین» حفاظت کند.
به جای تقابل می‌خواهیم با چین گفتگو داشته باشیم
آفتاب‌‌نیوز :

«لای چینگ-ته»، سیاستمدار تایوانی که امروز (شنبه) در انتخابات ریاست‌جمهوری این جزیره خودگردان پیروز شد، در یک نشست خبری گفت: ما متعهد هستیم تا در برابر تهدید و ارعاب مداوم چین از تایوان حفاظت کنیم.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از سرزمین اصلی خود قلمداد کرده و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتن آن می‌داند. ایالات متحده به عنوان حامی تسلیحاتی اصلی تایوان، معاهداتی را با این جزیره امضا کرده که بر اساس آن‌ها، در صورت حمله چین، آمریکا باید مداخله کند.

لای چینگ-ته همچنین از قصد خود برای حفظ وضعیت موجود در تنگه تایوان سخن گفت و اظهار کرد که می‌خواهد به‌جای تقابل، با چین گفت‌وگو داشته باشد تا همکاری و تعامل میان چین و تایوان ادامه پیدا کند.

این سیاستمدار تایوانی گفت: اگر شفافیت و صداقت در کار باشد، تایوان مشتاق است برای تامین منافع دو سوی تنگه تایوان، با چین گفت‌وگو و همکاری داشته و فضایی شکوفا و صلح‌آمیز ایجاد کند.

نتایج ۹۹ درصد آرای شمرده شده از شعب اخذ رای در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان نشان می‌دهد، نامزد حزب حاکم تایوان، «ویلیام لای چینگ-تی» با نزدیک به یک میلیون رأی بیشتر در انتخابات ریاست‌جمهوری این جزیره خودمختار پیروز شده و دو رقیب وی نیز شکست خود را پذیرفته‌اند.

نتایح حاصل از شمارش ۹۹ درصد آرا نشان می‌دهد که «لای چینگ-ته» که حامل استقلال کامل تایوان از چین است، با ۴۰.۱ درصد آرا در جایگاه نخست ایستاده است. «هو یو ای»، اپوزیسیون دولت کنونی تایوان و چهره نزدیک به چین، با ۳۳.۵ درصد آرا در جایگاه دوم ایستاده و پس از او «کو وِن جه» با ۲۶.۵ درصد در جایگاه سوم قرار دارد؛ سیاستمداری که گفت‌وگوی هم‌زمان با آمریکا و چین را ترجیح می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین