احمد وحیدی ظهر امروز (شنبه) در همایش مدیران روابط عمومی استانداریها و سازمانهای تابعه وزارت کشور در گفت: موضوع اطلاعرسانی به یک امر مستمر و همیشگی تبدیل شده است و در نتیجه از طرف دیگر هم، انتظارات جدیدی شکل گرفته است.
وزیر کشور اضافه کرد: ما در دنیایی به سر میبریم که چگونگی روایت از یک اطلاعرسانی فضای امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور را به خود اختصاصی داده است. تغییرات متناسب با تغییر شرایط نحوه اطلاعرسانی و ذهنیتسازی درست، بسیار اهمیت دارد. دشمن مدام در حال تلاش برای تغییر سطح خطدهی ذهنها و آنچه که به عنوان عملیات روانی و جنگ شناختی شناخته میشود، است. ظاهر کارشان ارائه خبر است، اما آنها آنرا در قالب یک بسته ارائه میکنند.
وزیر کشور به اشاره به بیانات رهبر انقلاب در زمینه مبارزه با فساد، ادامه داد: آقا فرمودند که مبارزه با فساد امر بسیار مبارکی است، ولی دشمنان این نقطه قوت را به گونهای را مطرح میکنند که گویا نقطه ضعفی وجود دارد.
وحیدی بیان داشت: روابط عمومی هم یک دانش است که با جامعه شناسی، مردمشناسی، ادبیات و ارتباطات مرتبط است و از طرف دیگر یک هنر و ابتکار است. از طرف دیگر، روابط عمومی باید بتواند فضای واقعی جامعه را به مدیران منعکس کند و درگیر حاشیهسازی نشوند. ما هم با فساد مبارزه میکنیم و هم مبارزه خود را اعلام میکنیم، ولی شاید به دلیل عدم تبحر در روایتسازی، دشمنان آن را به نقطه ضعف تبدیل میکنند.
وزیر کشور با اشاره به تلاش دشمن برای حداقلی کردن مشارکت مردم در انتخابات است، گفت: ما باید مشارکت مردم را تسهیل کنیم، رقابت فقط نباید روی افراد باشد بلکه باید روی برنامهها رقابت کنیم. استاندارها همه بسترهای مشارکت را فراهم کنند.
در حالی که قیمت گوشت به حدود یک میلیون تومان رسیده است، وحیدی با بیان اینکه نرخ رشد ۴.۲ درصدی مسئله خیلی مهمی است و باید به آن پرداخته شود، اظهار داشت: به دلیل عدم بارندگی و خشکسالی یک مقدار قیمت گوشت بالا رفته است و دولت و وزارت جهاد درحال پیگیری هستند. یک مسئله نباید همه مسائلی را که در کشور اتفاق میافتد را پوشش دهد و تلاشهای شبانه روزی نادیده گرفته شود. دشمنان میخواهند ما را درگیر مسائل حاشیهای کنند. مثلاً حضور مسؤلان میان مردم را اقدامی پوپولیستی مطرح میکنند، در حالیکه این امر هم مردمداری است و هم موجب شنیدن حرفها و مشکلات مردم میشود و نشانه مردممحور بودن دولت است. اما این موضوعات و حاشیه سازیها موجب میشود که انرژیهای زیادی تلف شود.
وی تصریح کرد: از مسئولیت روابط عمومیها انتقال دقیق اخبار و روایت صحیح است. در حال حاضر ظرفیتهای بزرگ و کارهای بزرگی در کشور انجام میشود، مثل همین نرخ رشد اقتصادی، نهضت ملی مسکن و رشد در حوزه نفت، ولی اینها بیان نمیشود. اینجاست که باید روابط عمومیها موضوعات را بیان کنند و اینجاست که مسئولیت شما بسیار مهم است.
وحیدی ادامه داد: گاهی اتفاقی در استان میافتد که روابط عمومیها درست و در جریان آن اتفاق قرار نمیگیرند. در حالیکه روابط عمومیها باید بتوانند اخبار را مدیریت کنند. از سویی گاهی رسانهها علاقه دارند یک مسأله کوچک را تبدیل یک موضوع ملی کنند که البته این از خصوصیت فضای مجازی است، ولی نباید اجازه بدهیم چنین اتفاقی بیفتد.
وزیر کشور روابط عمومیها را تسهیلگر اساسی دانست و اضافه کرد: استانداران میتوانند با قشرها، گروهها و جریانات مختلف دیدار داشته باشند تا همه بتوانند در توسعه استان نقش داشته باشند؛ لذا این ابتکار وخلاقیتها به عهده شماست چرا که شما بازوهای رسانهای استانداران هستید.
وحیدی با اشاره به موضوع مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: دشمن تلاش دارد که مشارکت در انتخابات به حداقل برسد. کسانی که ادعای دموکراسی دارند، تبلیغ عدم مشارکت میکنند. اینها با هم تناقض دارند در حالیکه مردمسالاری با حضور همه مردم شکل میگیرد. برخی چطور میتوانند ادعا کنند که ما طرفدار دموکراسی هستیم و از طرف دیگر انتخابات را تحریم کنند و یا مردم را دعوت به عدم مشارکت کنند و یا بگویند ما نماینده نداریم. رقابت باید روی برنامهها باشد، نه روی افراد.
وزیر کشور با تأکید بر ماموریت روابط عمومیها برای بالا بردن مشارکت در انتخابات، گفت: باید همه ظرفیتهای رسانهای را آماده سازی کنیم. امکانات جمعی دستگاهها در این زمینه را به طور مساوی بین همه داوطلبان انتخابات تقسیم کنیم. در واقع تقسیم عادلانه امکانات، در قانون جدید انتخابات آمده و ظرفیت خوبی برای داوطلبان فراهم میکند. روابط عمومیها هم باید این امکانات را شناسایی کنند تا این امکانات به صورت مساوی در اختیار داوطلبان قرار گیرد.
وحیدی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ کانال در صدا و سیما برای ارائه به داوطلبان قرار گرفته است تا حداکثر استفاده عادلانه برای حضور داوطلبان در انتخابات انجام شود.
وزیر کشور تاکید کرد: باید کاری کنیم که داوطلبان سقف هزینههای انتخاباتی خود را کم کنند تا خرج زیادی توسط آنها صورت نگیرد که وام دار عدهای نشوند. از سویی برخی هم که شایسته حضور در مجلس هستند، ولی پول برای تبلیغات ندارند، بتوانند در انتخابات شرکت کرده و خودشان را به جامعه معرفی کنند. باید تاثیر پول در تبلیغ داوطلبان را به حداقل برسانیم اینگونه موضوع و دغدغهای که مورد توجه مردم بود که چرا برخی داوطلبان پولهای زیادی را در انتخابات خرج میکنند، نیز برطرف میشود. روابط عمومیها باید این ظرفیت را شناسایی کرده و برای همه اقشار جامعه از طیفهای مختلف در این خصوص برنامه ریزی داشته باشند. مشارکت مردم در انتخابات برای ریل گذاری آینده کشور لازم است، هم موجب مبارزه با توطئههای دشمن میشود و هم نشان میدهد که جمهوری اسلامی از بن دندان به حضور مردم معتقد است و آن را واقعی میداند، نه نمایشی. در واقع دموکراسی و مردمسالاری واقعی در ایران اتفاق میافتد.