کد خبر: ۸۸۶۵۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۹
در نخستین مناظره چهارجانبه نماینده نامزدها مطرح شد:

مشاور احمدی‌نژاد: برنامه 90 و فردوسی‌پور محصول این دولت است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اولین مناظره بین نمایندگان ویژه نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری دوره دهم با حضور عباس عبدی به نمایندگی از کروبی، ذاکر اصفهانی به نمایندگی از احمدی‌نژاد، رضا طلایی‌نیک به نمایندگی از محسن رضایی، و محمدرضا جلایی‌پور به نمایندگی از میرحسین موسوی از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد و با همکاری بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در تالار شهید جوزی این دانشکده برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، نمایندگان نامزدهای انتخاباتی به تحلیلی از فضای مطبوعات کشور، جامعه مدنی و رویکرد نامزدهای انتخاباتی‌شان در رابطه با دولت آینده پرداختند.

ذاکر اصفهانی در این رابطه گفت: «برخلاف روند مرسوم در طول دو ماهه اخیر که در سطح مطبوعات شاهد بودیم، امیدوارم بتوانیم در این جلسه در محیطی باز به پرسش‌ها پاسخ داده و آن‌چه به عنوان اخلاق انتخاباتی مطرح می‌شود را رعایت و به آن پایبند باشیم و تنها به بیان شعارها، طرح، برنامه‌ها و استراتژی‌های کاندیداها پرداخته و به تخریب نپردازیم».

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ادامه داد: «متاسفانه در طول چند ماه اخیر شاهد بودیم که کاندیداها به جای ارایه برنامه‌ها و رویکردهایشان به تخریب پرداختند؛ به گونه‌ای که حتی برخی از کاندیداها اعلام کردند که کاری جز افشاگری و تخریب ندارند. نمونه آن کیفرخواستی است که دانشجویی در این جلسه نسبت به دولت خواند. البته خوشحالم که دولت نهم چنین فضایی را ایجاد کرده که یک دانشجو بتواند این‌گونه و به راحتی رییس دانشگاه را با واژگانی که در شأن دانشجو و دانشگاه نیست مورد خطاب قرار بدهد».

وی در رابطه با بحث مطبوعات اظهار کرد: «در دوره اصلاحات گفتمانی حاکم بود که متناسب با آن رویکردهایی را در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی شاهد بودیم اما مردم پس از دوره اصلاحات به فردی رای دادند که نقطه مقابل آنها بود. به عبارت دیگر مطالبه مردم لیبرالیسم افراطی در دوره اصلاحات نبود. از این رو مردم انتظار نداشتند که مطبوعاتی که در دوم خرداد تحت عنوان روزنامه‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کردند رویکرد گذشته‌ خود را دنبال کنند. بر این اساس رویکرد دیگری برای مطبوعات انتخاب شد که منظور، بحث استبداد نیست که کسی دیگر چیزی ننویسد؛ بلکه کشور دارای خطوط قرمزی است که قانون اساسی به خوبی آن را مشخص کرده است».

مشاور رییس‌جمهور در ادامه گفت: «در مقطعی از تاریخ، بحثی به عنوان جامعه مدنی مطرح می‌شد اما تاکنون مشخص نشده که این جامعه مدنی چیست و رویکرد آن نسبت به حوزه‌ مطبوعات مشخص نشده است. اما در نقطه مقابل، این دولت، دولتی پایبند به اصول است و عنوان اصولگرایی به همین دلیل انتخاب شده است. در واقع این دولت اعتقاد به یک سری اصول و ملاک‌ها و ارزش‌هایی برآمده از اسلام و انقلاب و مطابق با قواعدی در حوزه‌های مختلف دارد که بر این مبنا شکل گرفته است. از جمله این قواعد، مطبوعات است که این دولت لیبرالیسم سطحی در دوران اصلاحات را نمی‌پذیرد».

ذاکر اصفهانی خاطرنشان کرد: «در طول تاریخ همواره شرایطی این‌گونه به وجود آمده است. بر این مبنا که برخی به صورت افراطی خارج از چارچوب و اصول، قلم می‌زدند که پس از مدتی قلم‌ها به زمین افتاد. در دوره ریاست جمهوری دولت نهم قلم از ژورنالیست‌های اصلاحات گرفته نشد؛ به گونه‌ای که شاهدیم روزنامه‌ها کار خود را انجام داده و مطالبشان از نقد گذشته و به تخریب رسیده است».

وی در ادامه توضیح داد: «تفاوت روزنامه‌های امروز با دوران اصلاحات این است که دیگر امروز ‌اندیشه‌های غرب در روزنامه‌های اصلاحات دیده نمی‌شود و این به دلیل آن است که جامعه از این روند امتناع کرده است. البته در گذشته نیز این امتناع وجود داشت اما دوستان متوجه این موضوع نبودند و می‌خواستند آن‌چه در طول 400 سال روند غرب رخ داده، در طول 4 سال به آن برسند و مدرن شوند. تصور می‌کردند که به این امر نیز رسیده‌اند اما یک دفعه از خواب بیدار شده و دیدند که خبری نیست».

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: «اگر بعد از شکل‌گیری دولت نهم، بخشی از آرا و‌اندیشه‌های غربی و فلسفه‌ غربی دیگر دیده نمی‌شود به این دلیل است که روزنامه‌نگاران، مطبوعات و سیاسیون به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر جامعه پذیرای این مطالب نیست. جامعه‌ ما یک جامعه اسلامی است و انتظار دارد مفاهیم بومی، دانشگاهی و‌اندیشه‌های بومی در آن حاکم باشد، نه آن‌که در فضای بومی کشور از دنیای غرب الگوبرداری شود. البته این روند در دوره‌های مختلف همچون مشروطه، رضاخان، اوایل انقلاب و در آن دوران نیز وجود داشت». 



رضا طلایی‌نیک در ادامه‌ این مناظره در رابطه با بحث مطبوعات گفت: «باید روند مطبوعات و جامعه‌ مدنی را در طول دو دهه گذشته بررسی کنیم؛ چراکه پرداختن به صورت مقطعی و در پروسه‌ یک یا دو ساله و با نگاه سطحی و برش زمانی محدود قابل جمع‌بندی نیست. جامعه‌ مدنی محصول تحولات در حوزه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است؛ بدان معنا که اگر در سایر حوزه‌های مرتبط با جامعه مدنی و مطبوعات به عنوان نماد جامعه مدنی، روندها مورد بررسی قرار نگیرد نمی‌توان ارزیابی شفاف و قضاوت درستی از این‌گونه روندها را ارایه داد».

نماینده محسن رضایی در این جلسه ادامه داد: «در بررسی این روند، دهه اول انقلاب را بنا بر ملاحظاتی همچون جنگ، از بررسی روند مطبوعات در کشور کنار می‌گذاریم. پس از آن در 8 سال دولت اصلاحات از جهاتی مطبوعات و جامعه مدنی به‌رغم برخی افراطی‌گرایی‌ها تقویت شد. برای قضاوت واقع‌بینانه باید هم پیامدها و هم برخی از ناهنجاری‌ها و ساختارشکنی‌های دوران اصلاحات را دید و بررسی کرد و سپس دستاوردهای دولت اصلاحات در کنار افراطی‌گری‌ها و ساختارشکنی‌ها را نیز ملاحظه کرد. از زمانی که دولت اصلاحات موضوع جامعه مدنی را به عنوان برنامه خود مطرح کرد وضعیت مطبوعات از لحاظ کمی و کیفی وضعیت بهتری پیدا کرد. در دولت اصلاحات شاهد پدیده الگوهای وارداتی بدون تمهید مقدمات بومی در ورود به شاکله و کارگروه‌های جامعه مدنی بودیم که در دولت نهم با پدیده پرفراز و نشیب و ضعف مدیریت در استفاده از این ظرفیت رسانه‌ای مطبوعات و پتانسیل‌های جامعه مدنی مواجه شدیم».

وی ادامه داد: «در 12 سال گذشته با فراز و نشیب‌های کمی و کیفی در عرصه مطبوعات مواجه شدیم که اگر در دولت دهم موضوع مطبوعات و جامعه مدنی از نگاه علمی و با تکیه بر نخبگان، فارغ از غوغاسالاری و بدون قانون‌گریزی همراه با مراقبت ملی، فرهنگ‌سازی و پیشگامی نخبگان به وجود آید، مطبوعات می‌توانند کارکرد خود را به خوبی ایفا کنند اما متاسفانه در حال حاضر مطبوعات عمدتا منافع حزبی و جناحی خود را بیان می‌کنند و از منافع ملی و عمومی غفلت می‌ورزند».

عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت در توضیح روند چند ماه گذشته رسانه‌های کشور با بیان این که ظرفیت رسانه‌های کشور و ظرفیت‌های مدنی در طول دو ماهه اخیر برای انتخابات فعال نشده است، یکی از علل آن را برخی تدابیر نامناسب توسط برخی از مدیریت‌های اجباری برخی از دستگاه‌ها دانست و گفت: «از سوی دیگر رسانه ملی نیز با تاخیری جدی وارد انتخابات شده است. هم‌چنین مطبوعات نیز تنها به تبلیغ کاندیدا و منافع حزب خاص خود می‌پردازند و به مسائل و مطالبات مردم و برنامه محوری کمتر پرداخته شده است».

طلایی‌نیک ادامه داد: «تقویم کاری انتخابات در برخی اقدامات به گونه‌ای است که همه جامعه مدنی و گروه‌های اجتماعی در دو ماهه گذشته نتوانسته‌اند از ظرفیت مساجد، دانشگاه‌ها، رسانه ملی برخوردار شوند. امیدواریم در طول یک ماه آینده این ظرفیت‌ها به خوبی فراهم شود و فضای بازتری ایجاد شود».

وی با تاکید بر این‌که جامعه مدنی بدون بازتعریف منطبق با ارزش‌های دینی در ایران نمی‌تواند محقق شود، گفت: «دلیل این امر این است که به دلیل عدم تعریف درست، نتیجه هشت سال دولت اصلاحات، دولت نهم شد. اگر آن هشت سال منطبق با ارزش‌ها، واقعیات، ساختار دینی و جامعه مدنی هدایت می‌شد اکنون وضعیت مطلوبی داشتیم».

عباس عبدی در ادامه در رابطه با بحث مطبوعات و جامعه مدنی، با بیان این‌که بدون مطبوعات آزاد باید دور یک جامعه سالم را خط کشید، گفت: «نمونه این امر آن است که در جامعه ایران که علی‌رغم آن‌که به نام اسلام انقلاب کرده و ادعای مبارزه با فساد دارد از حیث شاخص‌های اقتصادی جزو بدترین کشورهای منطقه قرار گرفته است. ریشه اصلی این امر نبود مطبوعات آزاد، شفاف نبودن فضا، اقتصاد رانتی و وابستگی به نفت است».

مشاور مهدی کروبی ادامه داد: «مطبوعات آزاد، تنها نهادی است که می‌تواند این‌گونه مشکلات را حل کند. البته تردید ندارم که وجود مطبوعات آزاد، افراط‌گری‌هایی را به‌خصوص در ایران به وجود می‌آورد؛ چرا که برخی‌ها عجله دارند و می‌ترسند همین فرصت آزاد برای بیان نظراتشان گرفته شود و دیگر نتوانند سخنان خود را بگویند».

وی در ادامه گفت: «تصور نکنید که می‌توان جلوی فساد را با اخلاق گرفت. البته وجود افراد بااخلاق، این مشکل را حل می‌کند اما در این بین تنها نظارت می‌تواند جلوی فساد را بگیرد. رکن اصلی نظارت نیز وجود مطبوعات است؛ چرا که مردم باید بترسند از این‌که آبرویشان برود و آن‌گاه دست به کاری نزنند».

عبدی به شعار دولت نهم در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: «تصور نکنید که دولت نهم در بیان این شعار دروغ گفته است؛ چرا که علی‌رغم انتقادات خود به این دولت بر این باورم که دولت نهم در بیان این شعار راست می‌گفت و قصدش نیز این امر بود. اما نتیجه کارهایش برعکس شد؛ چرا که در کشور نه تنها مطبوعات آزاد وجود ندارد بلکه وقتی که نفت نیز کنار آن می‌آید نمی‌توان دیگر کاری کرد».

عضو ستاد انتخاباتی کروبی با بیان این ‌که مطبوعات کنونی ما دارای شاخص شایسته‌ای برای جامعه مدرن نیستند، ابراز عقیده کرد: «متاسفانه در حال حاضر راست و چپ به مطبوعات دستورالعمل می‌دهند که در مورد مطالبی خاص مطلب ننویسند و این‌گونه نمی‌شود کار کرد».

عبدی در رابطه با سیاست کاندیدای متبوع خود در زمینه مطبوعات گفت: «همان‌طور که آقای کروبی اعلام کردند، محدودیت نخواهند گذاشت و محدودیت را همان چارچوب قانونی می‌دانند و کوشش می‌شود که امتیاز دادن به مطبوعات برداشته شود؛ چرا که در حال حاضر تنها به مطبوعات امتیاز می‌دهند و فردی دیگر روزنامه را اجاره و مطالبی می‌نویسد که پس از آن مشکلاتی پیش می‌آید».

وی ادامه داد: «یکی دیگر از سیاست‌های آقای کروبی این است که رانت‌های خصوصی به مطبوعات برداشته شود و تنها رانت‌های عمومی داده شود؛ چرا که در غیر این صورت مزدورپروری در برخی روزنامه‌ها و مطبوعات رخ می‌دهد».

حمیدرضا جلایی‌پور نیز در رابطه با بحث جامعه‌ مدنی در ادامه این مناظره گفت: «بنده از صحبت آقای ذاکر اصفهانی مبنی بر این‌که نمی‌دانم جامعه مدنی چیست تعجب می‌کنم. جامعه مدنی چیز عجیب و غریبی نیست. جامعه مدنی یعنی دولت خود را جامعه نداند و تنها امنیت و عدالت را در ایران برقرار کند. جامعه مدنی یعنی مردم بتوانند حرف خود را بزنند، تشکیلات ایجاد کنند و اتحادیه‌ها بتوانند پی‌گیر مطالبات مردم باشند، احزاب این مطالبات را نمایندگی و در انتخابات حرف‌هایشان را بزنند تا مردم بر این اساس رای داده و مطالبات را از احزاب پی‌گیری کنند». 



عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی ادامه داد: «جامعه مدنی یعنی اجازه دهیم سطح پایین جامعه سامان یابد. مشکل ما در جامعه مدنی وجود‌اندیشه‌های غربی نیست. مردم حق دارند که مشکلات خود در قالب اتحادیه‌ها و روزنامه‌های مستقل بیان کنند. جامعه مدنی فقط شنیدن صدای دولت نیست و وجود صدا و سیمای رسمی که تنها او حرف بزند نیست. جامعه مدنی این نیست که ما تنها در عرصه عمومی و آن هم در فوتبال برنامه 90 داشته باشیم. ما باید بتوانیم در زمینه اشتغال و اعتیاد نیز برنامه 90 برگزار کنیم».

وی افزود: «برنامه 90 نیز برنامه‌ بسیار خوبی است که در این زمینه از آقای فردوسی‌پور تشکر می‌کنم که توانست عرصه عمومی را در رابطه با فوتبال به خوبی تقویت کند. البته کسانی که اجازه پخش این برنامه را می‌دهند تنها هدفشان سرگرم کردن مردم است».

این استاد دانشگاه افزود: «جامعه مدنی یعنی این‌که چرا اکنون کشور ما بیش از 2 میلیون معتاد دارد. این در حالی است که هیچ‌کدام از انقلابیون ما معتاد نبودند. چرا الگوی مصرف اعتیاد در کشور ما باید کراک و هروئین باشد؟ جامعه مدنی یعنی بتوانیم درباره همه این مسائل آزادانه بحث کنیم».

جلایی‌پور با بیان این که در دوران اصلاحات هدف خاتمی این بود که فرآیند طرح مشکلات مردم در قالب اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و احزاب شکل گرفته و آنها تقویت و به سامان سیاسی برسند، ابرازعقیده کرد: «اما در طول این چهار سال تنها این موارد تخریب شد و فقط می‌خواهند مردم بدرقه‌ای بیایند و عریضه بنویسند. آدم‌ها را راه می‌اندازند تا فقط آنها را بدرقه کنند و نامه بدهند. این معنای جامعه مدنی نیست».

نماینده ستاد مهندس موسوی خاطرنشان کرد: «جامعه مدنی یعنی این‌که مردم با حفظ شئونات و کرامت انسانی بتوانند سخنان خود را بیان کنند. احزاب نیز سخنان خود را در فضای باز بیان کرده و مردم بر این اساس به آنها رای دهند تا اگر عملکرد آنها را در دوره‌ای نپسندیدند به سمت فرد دیگری روی بیاورند. جامعه مدنی یعنی قائل شدن به حیات جامعه و جامعه را در دولت خلاصه نکردن».

در ادامه این مناظره، نمایندگان نامزدهای انتخاباتی در رابطه با بحث کمیته صیانت از آرا و حفاظت از آرا به بیان توضیحاتی پرداختند.

طلایی‌نیک در این زمینه با تاکید بر این‌که صیانت از آرا باید متکی بر قانون باشد، به انتقاد از این موضوع که نواقص و ابهامات جدی در قانون انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد پرداخت و گفت: «بنده در زمان مجلس هفتم بارها در این زمینه تذکر دادم و بر این اساس اصلاح این قانون را در برنامه چهارم توسعه قرار دادم و دولت موظف به این امر شد. از این رو دولت نهم در سال اول خود باید لایحه نظام جامع انتخاباتی را به مجلس ارایه می‌داد تا نواقص و اشکالات و ابهامات قانونی موجود برطرف شود تا برخی از شائبه‌ها و نگرانی‌ها مرتفع شود».

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در قانون انتخابات ریاست جمهوری شاخص و معیار مشخصی در رابطه با رجل سیاسی و مدیر و مدبر وجود ندارد و هم‌چنین مکانیزم انتخابات نیز در قانون انتخابات ریاست جمهوری شفاف نیست».

وی ادامه داد: «در بحث صیانت از آرا می‌توان خارج از قاعده قانونی، تقاضایی را انجام داد اما نمی‌توان انتظار اجرا داشت، مگر آن‌که دنبال کارآمدتر کردن و جامع کردن قانون انتخابات باشیم تا یک مبنای قانونی داشته باشد. به هر حال بنده نسبت به اصل برگزاری انتخابات و مکانیزم انتخاباتی در صورتی که همه شرایط اجرا شود فعلا قرائنی مبنی بر انحراف نمی‌بینم».

طلایی‌نیک تاکید کرد: «همه نامزدهای انتخاباتی باید طبق قانون در پای صندوق‌های آرا یک ناظر داشته باشند؛ چرا که این اختیاری است که در قانون فراهم شده است اما اگر بخواهیم خارج از قانون عمل کنیم احتیاج به یک توافق ملی است که باید بین مجریان و بزرگان سیاسی ایجاد شود؛ چرا که در غیر این صورت طرح این‌گونه مسائل تنها یک فضای جنجالی را ایجاد می‌کند که می‌تواند فضای منفی نسبت به اصل مشارکت در بین مردم ایجاد کند».

ذاکر اصفهانی در ادامه این مناظره در واکنش به سخنان جلایی‌پور گفت: «ما هشت سال پیش نیز در زمینه‌ جامعه‌ مدنی سوالاتی را مطرح کرده اما پاسخی دریافت نکردیم. لازم نیست بنده نیز همچون شما فکر کرده و در دستگاه فکری شما به موضوع جامعه‌ مدنی بیاندیشم. در طول هشت سال اصلاحات متوجه بحث جامعه مدنی نشدم و منظور دوستان را از این موضوع نفهمیدم. دوستان عنوان می‌کردند که اکنون مدینه‌النبی است اما مشخص نیست که چه نسبتی بین جامعه مدنی و این مدینه‌النبی وجود دارد. آیا شما در استانداردهای ‌اندیشه غربی فکر می‌کنید»؟

وی خطاب به جلایی‌پور گفت: «شما نباید سخنان بنده را به تمسخر بگیرید. سوال من یک سوال دانشگاهی است. کار ما یک کار دانشگاهی است و نباید با تمسخر و یا شعار دادن جلسه را به پایان رساند. باید پاسخ صریح بدهید که چه نسبتی بین مفهوم غربی با جامعه مدنی شما وجود دارد؟ چه نسبتی بین اسلام و جامعه مدنی است؟ چه نسبتی بین مفهوم لیبرال دموکراسی اسلامی، پروتستانتیزم اسلامی با پروتستانتیزم مسیحی وجود دارد؟ چرا می‌خواهید آن‌چه که در مقطعی از تاریخ غرب و در برخی از گروه‌های غربی رخ داده است را در جای دیگری یعنی ایران اعمال کنید»؟

مشاور رییس‌جمهور ادامه داد: «بحث ما همچون بحث چند پیرزن و چند پیرمرد زنبیل به دست نیست. ما بحث دانشگاهی می‌کنیم. شاید شما جواب‌هایتان برای عده‌ای خاص که کف و سوت می‌زنند ارزش داشته باشد اما بحث من یک بحث دانشگاهی است. شما به برنامه 90 اشاره کردید پس باید پاسخ دهید که چرا در طول این هشت سال نتوانستید برنامه 90 داشته باشید؟ برنامه 90 و همین آقای فردوسی‌پور محصول این دولت است».

ذاکر اصفهانی در ادامه در واکنش به این سخن جلایی‌پور مبنی بر این‌که "انقلابیون معتاد شده‌اند"، گفت: «شما در جایی گفتید که انقلابیون معتاد شده‌اند. انقلابیون معتاد و فاسد نمی‌شوند. انتظار من در لحظه ورود به این دانشکده به عنوان دانشگاه مادر این بود که در جمع شما دانشجویان و اساتید بحثی صورت گیرد که به نتیجه علمی منجر شود. فرق ما با کسانی که خارج از دانشگاه هستند این موضوع است و انتظار نداشتم که در این جلسه شعار دهند».

وی در واکنش به سخنان عبدی در بحث اقتصاد گفت: «آقای عبدی گفت که اقتصاد ما در بدترین شرایط و وضعیت اسفناکی قرار دارد. برخی از دوستان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که در انتخابات رای نمی‌آورند و به نوشتن مطالبی پرداخته مبنی بر این‌که نتوانستند موج ایجاد کنند. از این رو سعی در سیاه‌نمایی دارند. با وجودی که مهر استبداد را به ما می‌زنند اما ما نسبت به بحث آزادی بیشتر از شما احترام می‌گذاریم.

بی‌دلیل شروع به سیاه‌نمایی می‌کنند و می‌گویند مطبوعات، سیاست خارجی، دوربان 2 افتضاح است. لفظ افتضاح برای دوربان 2 همان لفظی است که صهیونیست‌ها به کار می‌برند و از آن ناراحت شده‌اند و انگار برخی دوستان در داخل نیز از این موضوع ناراحت شده‌اند. این کارها را می‌کنند؛ چرا که می‌دانند اقبال مردم به آنها کم است. این نهالی است که در این کشور 30 سال انتخابات برگزار شده و مردم رای مورد نظر خود را داده‌اند. بنده در دوره نامزدی خاتمی به او رای ندادم اما نتیجه انتخابات، پیروزی خاتمی و ریاست جمهوری او بود.»

عبدی در واکنش به سخنان ذاکر اصفهانی گفت: «بنده نگفتم که اقتصاد افتضاح است. البته به این موضوع نیز انتقاد دارم».

مشاور سیاسی کروبی در رابطه با بحث نظارت بر انتخابات گفت: «بنده اگر رییس‌جمهور یا وزیر کشور باشم از بودجه‌ دولت از سازمان‌های بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات ایران دعوت می‌کنم. این امر بدان دلیل نیست که اعتماد به نفس و استقلال نداریم؛ بلکه به دلیل داشتن اعتماد به نفس و استقلال است. در این زمان بنده نمی‌گویم که ناظران بین‌المللی در انتخابات ما حاضر شوند بلکه می‌گویم که خودمان نظارت کنیم».

عبدی با تاکید بر این‌که کمیته صیانت از آرا قانونی است، با بیان این که در انتخابات گذشته دو نفر مدعی شدند که آرای آنها در برخی از صندوق‌ها صفر بود. این در حالی است که خلاف این موضوع اتفاق افتاده بود، گفت: «پرسش این‌جاست که چرا کاری در این زمینه صورت نگرفت؟ مگر حق قانونی نامزدها نیست که نتایج صندوق‌ها در دست ناظرین باشد. این‌که صبح روز انتخابات، مکان نامزدهای صندوق‌ها را تغییر دهیم به چه معناست؟ می‌توان نتایج آرا را بر روی اینترنت گذاشت تا خیال همه راحت شود».

جلایی‌پور در ادامه این مناظره در واکنش به سخن ذاکر اصفهانی که به او این‌گونه پاسخ گفته بود که انقلابیون معتاد و فاسد نیستند، اظهار کرد: «بنده نگفتم که انقلابیون معتادند بلکه منظور بنده این بود کسانی که انقلاب کردند حتی سیگار نیز نمی‌کشیدند. چه اتفاقی در جامعه ما افتاده که تعداد معتادها زیاد شده، آمار 2 میلیون معتاد بدان معنا است که ایران تریاکی‌ترین جامعه است. البته این مربوط به دوران چهار ساله دولت نهم نیست اما در این دولت الگوی مصرف معتادها از تریاک به هروئین و کراک افزایش یافته که باید بر روی این موضوع بحث شود که چرا الگوی مصرف تغییر کرده است».

وی هم‌چنین در رابطه با بحث برنامه 90 در پاسخ به ذاکر اصفهانی گفت: «ما در دوران اصلاحات 90 نداشتیم چرا که صدا و سیما در اختیار ما نبود اما افتخار دولت اصلاحات این بود که 90 را در مطبوعات داشت».

جلایی‌پور در واکنش به تشویق‌های دانشجویان نسبت به سخنان او گفت که خواهش می‌کنم دست نزنید؛ چرا که در این صورت می‌گویند احساساتی شده‌اید.

وی هم‌چنین در واکنش به این سخنان ذاکر اصفهانی مبنی بر این‌که بحث ما بحث دانشگاهی است، اظهار کرد: «آقای ذاکر اصفهانی؛ ما به کلاس درس دعوت نشده‌ایم. این‌جا کمپین انتخاباتی است و آمده‌ایم حرف‌های خود را در رابطه با جامعه بزنیم. این‌که چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی می‌خواهیم بکنیم. پس خواهش می‌کنم موضوع را منحرف نکنید. در کدام کلاس درس این اساتید می‌نشینند؟ پس بدانید که این‌جا یک کمپین انتخاباتی است».

جلایی‌پور هم‌چنین در واکنش به این سخن ذاکر اصفهانی مبنی بر این‌که ما پاسخ خود را در رابطه با مفهوم جامعه مدنی متوجه نشده‌ایم، گفت: «نمونه جامعه مدنی همین جلسه است که چهار گرایش مختلف، سخنان خود را بیان می‌کنند. جامعه مدنی یعنی این‌که این‌گونه جلسات ادامه پیدا کند و فقط منحصر به زمان انتخابات نباشد. یعنی بتوان در طول سال جلساتی در رابطه با بحث‌های عمومی با حضور نمایندگان گرایشات مختلف برگزار کرد اما بعد از آن دانشجویان ستاره‌دار نشوند و یا پس از فارغ‌التحصیلی، مشکل استخدام نداشته باشند».

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی با بیان این که یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برگزاری انتخابات است، ابراز عقیده کرد: «اگر انقلاب اسلامی رخ نداده بود برخی‌ها همین انتخابات را از ما می‌گرفتند و اسم جمهوری اسلامی را به حکومت اسلامی تغییر می‌دادند و اجازه نمی‌دادند انتخابات برگزار شود تا خودشان مادام سر کار باشند. اکنون نیز نمی‌توانند کاری کنند؛ چراکه هشت سال امام زنده بود و در طول دوران حیاتشان شاهد برگزاری انتخابات بودند، وگرنه مطمئن باشید همین افراد حکومت اسلامی تشکیل می‌دادند و اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دادند».

جلایی‌پور با تاکید بر این‌که صیانت از آرا بحث بسیار مهمی است، با بیان این که ما تجربه‌ انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته را پیش رو داریم، به آن‌چه ناراضی‌بودن هاشمی، کروبی و خاتمی از برگزاری انتخابات گذشته می‌خواند اشاره کرد و گفت: «بیشترین خدمت به ستادهای اصلاح‌طلبان این است که اجازه دهند ناظران آنها در طول 24 ساعت در پای صندوق‌های رای باشند».

در ادامه‌ مناظره نمایندگان چهار کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری عباس عبدی در پاسخ به سوالی درباره آینده‌ رابطه ایران و آمریکا و اینکه رویکرد دولت دهم نسبت به این موضوع چگونه خواهد بود؟ گفت: «در مورد سیاست خارجی اولین نکته‌ کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما در دنیا دنبال چه هستیم. اگر دنبال این باشیم که رییس‌جمهور دنیا شویم تفاوت می‌کند، اما به عنوان رییس‌جمهور ایران باید به دنبال حفظ و دفاع از منافع ایران باشیم و نباید غیر از منافع ایران دنبال موضوع دیگری باشیم».

وی افزود: «قدرت در دنیا یک امر شعاری نیست و کشورهایی می‌توانند از منافع خود خوب دفاع کنند که مبتنی بر رای ملت باشند و دلایل دفاع از دموکراسی این است که دموکراسی دولت‌هایی را می‌آورد که نماینده مردم هستند و خواسته‌های مشروع و قابل دفاع را مطرح می‌کنند».

مشاور سیاسی مهدی کروبی، اضافه کرد: «سیاست خارجی را نمی‌توان ارزشگذاری کرد و نمی‌توان درست یا غلط بودن آن را به طور مطلق بیان کرد بلکه متاثر از فایده و هزینه است و باید به دنبال این موضوع باشیم که برای به دست آوردن منافع‌مان چه هزینه‌هایی را می‌دهیم».

وی ادامه داد: «باید دید در یک چارچوب آنچه می‌گیریم و می‌دهیم توازن دارد و آیا آنچه به دست می‌آوریم سنگین‌تر است یا خیر؟ نه اینکه یک حق را به هدست آوریم و بقیه حقوق‌مان را نادیده بگیریم. البته من نمی‌گویم که تحت فشار غرب چیزی را بپذیریم بلکه باید در داخل بررسی کنیم و ببینیم که آیا کاری به نفع ماست و باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که اگر جای یک کشور غربی بودیم با چنین کشوری چه می‌کردیم. باید دنبال مواردی باشیم که بحران درست نمی‌کنند».

وی به 15 رای علیه ایران از طرف برخی کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: «برای ما خوب نیست که تنها دنبال دو کشور در آمریکای لاتین باشیم و ما باید دنبال منافع‌مان باشیم و البته باید از موضع عزت منافع‌مان را دنبال کنیم و خودمان تصمیم بگیریم که منافع‌مان چیست. اما این موضوع را نیز باید بپذیریم که در سیاست خارجی اصل بر مبادله، هزینه و فایده است. البته در مواردی که موضوعات کلیدی مطرح شود پای آن می‌ایستیم اما باید مطبوعات آزاد باشند و بتوانند در مورد آنها صحبت کنند. در این رابطه می‌گویم که نظر شخص من این است که ته سیاست هسته‌ای هیچی ندارد. البته این نظر شخصی من است و نه آقای کروبی».

در ادامه طلایی نیک، در همین ارتباط گفت: «آقای رضایی برنامه‌های خود را تا قبل از انتخابات به تدریج و به صورت مدون ارایه خواهند کرد که برنامه‌هایشان بر سه مبنای مدیریت، اقتصاد و تعامل بین‌المللی قرار دارد».

وی افزود: «چالش‌های اصلی کشور مطالبات مردم، ارتقاء ظرفیت در حوزه اقتصاد، اصلاح الگوی مدیریت در کشور و گسترش مناسبات بین‌المللی را باید مدنظر قرار داد؛ لذا مساله بین‌الملل یکی از برنامه‌های سه‌گانه آقای رضایی در دولت دهم است».

عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت، تصریح کرد: «معتقدیم اگر از فرصت‌های خلق شده و قابل خلق در منطقه و بین‌الملل با مدیریت حرفه‌ای استفاده کنیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات داخلی، منطقه و سطح بین‌الملل را برطرف کنیم و یکی از ضعف‌های دولت نهم و دولت‌های قبلی این بود که از فرصت‌های خلق شده و قابل خلق در حوزه تحولات منطقه و بین‌الملل به صورت حرفه‌ای استفاده نکردند».

وی افزود: «ما در شرایطی هستیم که آمریکا در سال‌های اخیر با محدودیت‌ها و نیاز سیاسی - امنیتی در منطقه با ایران مواجه شده است و از طرفی در عراق و افغانستان و دیگر کشورها با عضوگیری مقاومت اسلامی روبه‌رو هستیم و تزلزل رژیم صهیونیستی را می‌بینیم پس فرصت‌های تاریخی داشتیم و می‌توانستیم از آنها بهره بگیریم به طوری که حتی شاهد سقوط صدام و طالبان در افغانستان بودیم».
وی همچنین به وضع بحرانی دنیا اشاره کرد و با بیان این که فرصت بحران اقتصادی دنیا نیز از دیگر موارد است که می‌توانستیم از آن بهره گیریم، ابراز عقیده کرد که به علت ضعف در دیپلماسی و اهمیت ندادن به مسئله مناسبات و توسعه مناسبات با بهره‌برداری تبلیغی، روانی، احساسی نتوانستیم استفاده مناسب را داشته باشیم. نقد جدی ما ترجیح دادن بهره‌برداری سطحی و تبلیغی از تحولات خارجی و غافل شدن از مدیریت حرفه‌ای در دیپلماسی برای ارتقاء منافع ملی و برخورداری از فرصت‌ها است».

وی با تقسیم‌بندی روابط ایران و آمریکا در 60 سال گذشته به سه روند تسلط، تقابل و تعادل چالش‌ها توضیح داد: «بعد از کودتای 28 مرداد تا پیروزی انقلاب شاهد روند تسلط در روابط ایران و آمریکا بودیم و بعد از پیروزی انقلاب تقابل به جای تسلط ایجاد شد، اما در حال حاضر آمریکایی‌ها سعی می‌کنند از روند تقابل به حالت تعادل آیند یعنی به حالت کنترل چالش‌ها دست یابند؛ چرا که از دوره تقابل نتیجه دلخواه را نگرفتند». 



وی با بیان این که ما از تقابل آمریکا با ایران به دوره کنترل چالش‌ها وارد شده‌ایم و باید بگویم که نقش سیاست خارجی با توجه به این شرایط در دولت دهم بسیار تعیین‌کننده است، ابراز عقیده کرد: «باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و بعد از وضعیت انفعالی در دولت اصلاحات و سطحی‌نگری در دولت نهم نتیجه می‌گیریم باید به سمت ابتکار عمل رویم تا از این فرصت برای تعامل فعال و سازنده‌ بین‌المللی مناسبات بتوانیم بهره ببریم».

جلایی‌پور در ادامه خطاب به دانشجویان، گفت: «برای آگاهی از سیاست‌ها و برنامه‌های آقای موسوی به سایت قلم، کلمه، موج سوم و روزنامه‌‌اندیشه‌ نو می‌توانید رجوع کنید».

وی افزود: «سیاست خارجی موسوی به نظر من با توجه به مطالبی که او ارایه کرده است مشخص است؛ چراکه شاهدیم پس از جنگ، هاشمی سیاست تنش‌زدایی را در پیش گرفت و خاتمی سیاست اعتمادسازی را داشت و در حال حاضر موسوی همین سیاست‌ها را با حفظ عزت و حفظ منافع ملی ادامه می‌دهد».

وی گفت: «نکته مهم و از ویژگی‌های برجسته آقای موسوی این است که موسوی شخصی توسعه‌گرا است و مشکل کشور را متوجه شده است که در همه موارد مشترک است پس می‌خواهد برای توسعه کار کند، چون به این اعتقاد دارد که نباید هر روز روند توسعه کشور متوقف شود».

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت ضمن اینکه سیاست خارجی فعلی را شعاری و پرهزینه خواند، گفت: «عده‌ای گفتند سیاست خارجی خاتمی انفعالی بوده است در حالی که در دوران خاتمی سیاست اعتمادزایی وجود داشت و شاهدیم که اتفاق 11 سپتامبر در دوره‌ اصلاحات به وجود آمد. در حالی که بوش مست کرده بود و اعلام جنگ به تمام دنیا کرد در آن زمان خاتمی ایران را حفظ کرد. پس سیاست اعتمادسازی خاتمی فعال و موثر بوده و باید بگویم که امروز با 10 سال پیش فرق می‌کند که آمریکا در عراق و افغانستان در گل مانده است و ابهت آمریکا ریخته است».

وی معتقد است: «امروز در شرایط سختی که برای آمریکا به وجود آمده و 270 میلیارد پولی که داریم تنها شاهدیم که اروپا به آمریکا نزدیک شده و عرب به هر دوی آنها نزدیک شده است و ما ماندیم و یک چاوز که در حال سفر به کشورهای یکدیگر هستیم».

جلایی‌پور تصریح کرد: «در موضوع سیاست خارجی از افتخارات هاشمی، ایجاد رابطه با عربستان بود و افتخار خاتمی این بود که سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی داشتیم. به طوری که تصمیم گرفتیم آن هواپیمای قدیمی را که اجازه سفر به کشورهای اروپایی به آن را نمی‌دادند عوض کنیم اما این دولت با اینکه پیشنهاد عوض کردن این هواپیما را داد، باز سوار آن شد».

در ادامه ذاکر اصفهانی افزود: «در کشور ما در دوره‌ای در داخل کشور رعب ایجاد شده بود و هیبت آمریکا زمینه‌ای را فراهم کرد که قراردادی بسان ترکمن‌چای را با دست خود امضاء کردیم (قرارداد سعدآباد) و حاضر شدیم آنچه را که آنها از بالا ابلاغ می‌کردند بپذیریم و خوشحال بودیم که از گفت‌وگوی تمدن می‌گوییم و برای ما کف می‌زنند. اما در همان زمان آمریکا ایران را به عنوان محور شرارت و کشور تروریست مطرح کرد و قرار بود بعد از عراق به سراغ ایران بیاید».

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، ادامه داد: «آمریکایی‌ها در آن زمان بحث "رژیم چینج" (تغییر نظام) را مطرح می‌کردند و فضای رعب‌آلود و ترسی را به وجود آورده بودند و پلمپی بر روی تاسیسات هسته‌ای ما زدند و دوستان ما در آن زمان اعلام کردند که رئال هستند و متناسب با شرایط بیرون تصمیم می‌گیرند پس ایدئولوژیک تصمیم‌گیری نمی‌کنند و کاری به ارزش‌ها ندارد چرا که فضای بیرون رعب‌انگیز است و باید تسلیم شود و متاسفانه مبنای برنامه چهارم توسعه حکایت از موضع ترس داشت و اینکه ببینیم آمریکا از ما چه می‌خواهد».

وی در ادامه با طرح این سوال که اما در دوره احمدی‌نژاد شرایط چگونه بود؟ توضیح داد: «احمدی‌نژاد گفت من به دنبال بازگشت به ارزش‌های انقلاب هستم که در متن سیاست خارجی ما عمده‌ترین شعار اصل نه شرقی، نه غربی است یعنی اسلام مطرح است و این حتی بالاتر از موازنه‌ منفی بود که مصدق از آن حرف می‌زد».

وی افزود: «احمدی‌نژاد گفت نمی‌خواهیم در قالب ساخته شده‌ استکبار عمل کنیم و مثل دوره‌های گذشته رفتار کنیم و شعار انقلاب اسلامی در سیاست خارجی نه شرقی و نه غربی است و احمدی‌نژاد گفت نه این و نه آن بلکه طریقه خودمان یعنی اسلام را پیش می‌گیریم و شاهدیم که احمدی‌نژاد موضع هسته‌ای را که در دوره اصلاحات اتفاق افتاده بود شکافت و داخل تاسیسات هسته‌ای رفت».

ذاکر اصفهانی گفت: «بحث ما این نیست که انرژی هسته‌ای به لحاظ علمی چه دارد و یک طرف موضوع این امر است، اما اصل موضوع چیز دیگری است و احمدی‌نژاد نمی‌خواست در مقابل دستورات غرب و استکبار ذلیل باشد و می‌گفت می‌خواهم نوکر مردم باشم تا مردمم نوکر غرب نباشند و به این معنا نبود که نمی‌خواست با دیگر کشورها ارتباط نداشته باشد. احمدی‌نژاد نمی‌خواست او را در فاصله‌ 200 متری شیراک از ماشین پیاده کنند و بگویند که دستش را جلوی او دراز کند و هیچ آدم عزتمداری این کار را نخواهد کرد؛ چرا که سابقه‌ تمدنی ما بسیار با ارزش است و امروز نتیجه کارهای احمدی‌نژاد را می‌بینیم و شاهدیم که آمریکایی که اجازه نمی‌داد که ایران انرژی هسته‌ای داشته باشد در حال حاضر شعار اوباما شعار مردم ما است و می‌گویند قبول داریم که انرژی هسته‌ای حق ایران است. پس این حرکت در چارچوب استقلال‌خواهی ایران رخ داد و با شکاف پلمپ هسته‌ای فعالیت‌های علمی دیگری نیز آغاز شد».

در ادامه این جلسه جلایی‌پور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در رابطه با قانون‌گریزی و شعار موسوی مبنی بر بازگشت به قانون، ابراز عقیده کرد که قانون‌گریزی امری مشخص شده است به طوری که مجلس هشتم و رییس مجلس نیز صدایش درآمده است پس موسوی حرف خوبی زده است.

وی افزود: «اگر قرار است کسی از موضوع انرژی هسته‌ای سهم‌خواهی کند فکر می‌کنم بهتر باشد که موسوی موضوع را مطرح کند چون از زمان ایشان بود که موضوع انرژی هسته‌ای مطرح شد و در دولت هاشمی و خاتمی در این زمینه کار شد. تفاوت این است که اگر موسوی رییس جمهور شود از بحث هسته‌ای موضوع شعاری و معرکه راه نمی‌اندازند و انرژی هسته‌ای را به عنوان حق کشور دنبال می‌کند و باید بگویم در حال حاضر کسی مخالف دنبال کردن موضوع انرژی هسته‌ای نیست اما عزت‌طلبی هسته‌ای نباید جای فقدان آزادی و نهادمندی را بگیرد».

در ادامه ذاکراصفهانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان در مورد آن‌چه تایید هولوکاست در سازمان ملل می‌خواند، گفت: «احمدی‌نژاد از یک فضای بالاتر به موضوعات نگاه می‌کند. بحث بر سر این است که اقتدار ما موضوعیت دارد و باید بدانیم که در موضوع هسته‌ای کرکره پایین و اقتدار زیر پا گذاشته شده بود اما احمدی‌نژاد کرکره را بالا کشید».

وی افزود: «در مورد دوربان هم تصمیمات احمدی‌نژاد در چارچوب شالوده‌شکنی از مناسبات ناعادلانه بین‌المللی بوده است و دنبال این است که در این نظام شالوده‌شکنی کند. احمدی‌نژاد در چارچوب مرسوم که ساخته و پرداخته استکبار است حرف نمی‌زند و نمی‌خواهد در زمین بازی دشمن بازی کند و آنچه را که باید برای جهان می‌گفت و جهان تشنه آن بود به مردم دنیا اعلام کرد و باید بگویم که احمدی‌نژاد به هیچ وجه در چارچوب مسائل مرسوم به موضوع نگاه نمی‌کند و معتقد است نظم ناعادلانه را باید تغییر داد و آن را باید فرو ریخت و بنای جدیدی را به پا کرد».

عباس عبدی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان درباره‌ آن‌چه زندانیان سیاسی و نظر کروبی نسبت به این موضوع عنوان شد، توضیح داد: «این سوال را باید از کسانی پرسید که نظرشان مبهم است و باید بگوییم نظر و عمل آقای کروبی در این ارتباط معلوم و روشن است».

وی ادامه داد: «اگر بیانیه حقوق شهروندی را ملاحظه کنید در مورد دانشجویان و هم غیر دانشجویان روشن است که بخش اعظم افرادی که به زندان می‌روند، زندان رفتن‌شان نتیجه‌ای ندارد و با زندانی شدن آنها مشکلی حل نمی‌شود و شاهدیم که کروبی به لحاظ عملی نیز تلاش دارد فشارها را تا حدودی کم کند، البته نه به این معنا که بر اساس قانون رفتار نشود».

در ادامه این نشست جلایی‌پور در پاسخ به سوالی در رابطه با آهنگ کلیپ موسوی که در اول جلسه پخش شد و این‌که این آهنگ متعلق به چریک‌های فدایی خلق بوده و همچنین چه‌طور است که زهرا رهنورد همسر آقای موسوی از اولین طراحان بحث مبارزه با بدحجابی بوده اما الان آقای موسوی شعارهایی عوام‌فریبانه از جمله آزاداندیشی را مطرح می‌کند؟، گفت: «قبل از جواب به این سوال باید بگویم در این جلسه عنوان شد که کرکره‌ هسته‌ای را احمدی‌نژاد بالا برد در حالی که قفل هسته‌ای را زمان خاتمی شکاندند. می‌گویند احمدی‌نژاد مطابق دیپلماسی مرسوم عمل نمی‌کند ما نیز این موضوع را قبول داریم؛ چرا که دیپلماسی او پرهزینه است».

وی در مورد آهنگ پخش شده در کلیپ موسوی، گفت: «من دراین زمینه تخصصی ندارم و راجع به سیاست‌های موسوی باید بگویم که اتفاقاً سیاست‌های ایشان عوام‌فریبانه نیست؛ چرا که من جزو طرفداران کاندیداتوری خاتمی بودم و هفت‌–‌هشت ماه پیش که کسی جرأت نمی‌کرد حرف از کاندیداتوری خاتمی بزند من مدافع کاندیداتوری ایشان بودم و الان نیز از موسوی دفاع می‌کنم و دلیلم آن است که اتفاقا سیاست‌های او عوام‌فریبانه نیست؛ چرا که به‌اندازه کاری که می‌تواند انجام دهد حرف می‌زند و این خیلی جالب است».

در ادامه جلسه ذاکر اصفهانی در جواب به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا دولت احمدی‌نژاد نامه‌های مردم را افتخار خود می‌داند در حالی که دانشجویان آن را فاجعه در مدیریت کشوری می‌دانند نظر شما در این رابطه چیست، گفت: «قبل از جواب این سوال باید بگویم بحث‌هایی مطرح شده و بعضی موضوعات مطرح نشده است و می‌توان از آقای جلایی‌پور راجع به این پرسید که موسوی در مورد ولایت فقیه چه فکر می‌کند و در مشهد از موسوی در این مورد پرسیده شده بود و ایشان در پاسخ گفته بودند بله ولی فقیه کلی جلوی کودتاها را گرفته است».

وی افزود: «من در طول این مدت این جلسه نیز منتظر بودم ببینم چه برنامه‌ها یا استراتژی‌هایی در خصوص مسائل مختلف مطرح می‌شود اما امروز هم چیزی دستگیرم نشد و بحث از این شد که قوه قضاییه چه‌طور است و دانشجو چه‌طور است و...».

ذاکر اصفهانی در ادامه گفت: «دولت نهم برای اولین بار فضایی را ایجاد کرد که شکاف بین حاکمیت و مردم که متاسفانه در اثر برخی سیاست‌های اشرافی‌گر و غیر انقلابی به وجود آمده بود از میان برود و شاهدیم دولت با سفرهای استانی توانست این شکاف بین مردم و حاکمیت را پر کند و شاید برای من که اعتقاد به تئوری مدیریتی بیرون از ایران ندارم و به دنبال این هستم که الگوی مدیریتی داخلی به وجود آید سفرهای استانی و ارتباط چهره به چهره‌ رییس جمهور با مردم بسیار مناسب بوده است».

وی گفت: «در مورد نامه‌های مردم به رییس جمهور نیز بخشی از شکاف بین حاکمیت و مردم پر شد که برخی نیز مربوط به شکایت‌ها و تقاضاها می‌شد که البته به طور جامع عملی نمی‌شود اما به طور نسبی دولت توانسته مانند خیلی امور دیگر به آنها پاسخ دهد».

در ادامه طلایی‌نیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا رضایی به سکوت خود در رابطه با پشت‌پرده‌های جنگ ایران و عراق پایان نمی‌دهد، گفت: «جنگ در هر کشور اسراری دارد که در مقاطعی به تدریج مطرح می‌شود؛ اما فاصله زمانی به لحاظ امنیت ملی باید حفظ شود و در شرایطی که دو دهه از جنگ می‌گذرد نمی‌توانیم همه اسرار و مستندات پشت‌صحنه را در عرصه عمومی مطرح کنیم».

وی افزود: «ملت ایران محرم‌اند اما نامحرمانی هنوز در منطقه حضور دارند که باعث می‌شود طرح کردن این موضوعات مناسب نباشد و باید بگویم رضایی هر سال بخشی از صندوقچه اسرار جنگ را بیان می‌کند و شاهدیم که برخی آن را به چالش می‌کشند و باعث ایجاد کدورت می‌شوند اما رضایی در حدی که شرایط ایجاب می‌کند با رعایت امنیت ملی تا به حال به بیان این خاطرات پرداخته است».

وی افزود: «با توجه به موفق بودن رضایی در 16 سال دوره نظامی و موفقیت‌های دیگر او درخواست شده بود که تجارب خود را منتقل کند و این تجارب به صورت درونی منتقل می‌شود اما به حالت عمومی باید به تدریج این اتفاق بیافتد».

وی به بحث انفعال در سیاست خارجی دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت: «انتقاد ما این است که در دولت اصلاحات و همچنین دولت نهم از فرصت‌ها تنها برای پیشگیری و بازدارندگی استفاده‌ حداقلی شده است و ایران در 12 سال گذشته در معرض تهدیدات بسیاری بوده است که با هوشیاری ملت ایران و تدبیر رهبری و برخی شرایط منطقه‌ای از این تهدیدات پیشگیری شده است و اما مسئله اصلی آن است که آیا باید از این 12 سال فرصت طلایی و تحولات منطقه و بین‌المللی که می‌توانستیم در مناسبات مورد بهره‌برداری قرار دهیم به‌اندازه کافی استفاده شده است؟ اما این فرصت‌ها را با انفعال و ماجراجویی از دست داده‌ایم».

عبدی نیز در پاسخ به این سوال که با توجه به سیاست‌ها معتدل کروبی در سیاست داخلی و خارجی چطور خواهد توانست تخریب‌هایی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است را جبران کند، ابراز عقیده کرد: «تمام ساختارهای جامعه به شکل عجیبی به هم ریخته است به طوری که یک اقتصاددان مشهور در رابطه با انتخابات، گفت بهتر است کسی در عرصه‌ انتخابات حضور پیدا نکند و فقط خود احمدی‌نژاد بیاید چون کارهای این دولت دوره سررسیدش در دولت آینده است اما به نظر من این حرف اشکال منطقی ندارد در حالی که اشکال اخلاقی دارد».

وی به صحبت‌های ذاکر مبنی بر اینکه در موضوع انرژی هسته‌ای قضیه‌ هسته‌ای مطرح نیست بلکه امر دیگری مورد نظر است، گفت: «باید بگویم کسی نگفته است که عزت‌مان را در برابر خارجی‌ها از دست بدهیم. ما می‌توانیم روی درخواستی بایستیم که ارزشش را دارد و دنیا آن را بپذیرد».

در ادامه این جلسه ذاکر اصفهانی در پاسخ به سوالی در رابطه با آن‌چه تناقض‌ در صحبت‌های احمدی‌نژاد خوانده شد، گفت: «قبل از جواب این سوال باید بگویم که در مورد بحث نوکر و ارباب خوی اربابی و نوکری مهم است و باید دید چه کسی واقعا خود را نوکر می‌داند».

وی افزود: «در فضای فعلی عده‌ای می‌خواهند صحنه را بد جلوه دهند که بخشی جنبه روانی دارد و بخشی به خاطر رای آوردن در انتخابات است. اما آنچه که وجود دارد این است که احمدی‌نژاد حرکتی را سامان داد که امروز دستاوردهای آن را می‌بینیم و آقای بوش در دقایق آخر دولت خود گفت کاش خاتمی می‌ماند و احمدی‌نژاد نمی‌ماند و همین حرف سندی است برای من به درستی به احمدی‌نژاد رای داده‌ام چرا که اقداماتش در راستای جمهوری اسلامی است و نه بوش قاتل و صهیونیست».

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مهرداد بذرپاش، گفت: «اگر شما سندی در این ارتباط دارید باید ارایه کنید و حرف شما باید مستند باشد و من باید بگویم که فضای جامعه باز است و رسانه‌ها به طور گسترده فعالیت می‌کنند و اگر مسئله‌ای مثل کردان به وجود آمد در رسانه‌ها مطرح شده است».

وی پس از اعتراض دانشجویان برای پاسخ دادن دقیق به سوال‌شان در رابطه با برخی افراد شاغل در دولت، گفت: «رویکرد دولت نهم مهم است و باید بگویم که محصولی دارایی‌شان مربوط و متعلق به این دولت نیست و باید در نظر گرفت که انتخاب یک وزیر مولفه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد پس توجه کنید که رویکرد دولت مهم است».

جلایی‌پور در جواب سوال یکی دیگر از دانشجویان در مورد اینکه در این 20 سال موسوی کجا بوده است، آیا اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در کنار یکدیگر قابل جمع‌اند و منظور از اینکه من زندانبان نیستم که زندان سیاسی را آزاد کنم چیست؟ گفت: «موسوی در رابطه با این 20 سال بعد از عید توضیح خوبی داده‌اند و باید بگویم دولت نهم کاری کرده که خیلی قابل توجه است چون اصلاح‌طلبان در دوره‌های مختلف از موسوی خواسته بودند که کاندیدا شود اما او به دلیل آنکه نگران شرایط نبود تا به حال این کار را انجام نداده بود و شاهدیم حتی با اینکه در برخی موارد با سیاست‌های هاشمی مخالف بود اما احساس نگرانی نکرد. شما بررسی کنید این دولت چه کار کرده که موسوی نگران شده است».

وی ادامه داد: «موسوی حرف‌های اصلاح‌طلبی حداکثری نمی‌داند و صحبت‌های اصلاح‌طلبی حداقلی می‌کند اما دقت کنید که می‌گوید نگران وضعیت هستم و از تاریخ صد ساله مثال می‌آورد. پس دولت نهم یکی از عملکردهایش این بود که شخصی مثل موسوی که فعال نبوده نگران شده و فعال می‌شود».

وی ادامه داد: «موسوی حرف‌هایی را می‌زند که می‌تواند اجرا کند و در سخنرانی خود در دانشگاه تهران گفت از من انتظار نداشته باشید که سخنرانی کنم بلکه از من انتظار داشته باشید که جواب سوال‌های شما را بدهم و این از ویژگی‌های برجسته ایشان است و او در این 20 سال کارهای قشنگی کرده است. به طور مثال پس از روند تعطیلی روزنامه‌ها مانند طوس، نشاط و... گفت این تعطیلی‌های فله‌ای مطبوعات را بس کنید».

جلایی‌پور تصریح کرد: «اصلاح‌طلبان و خاتمی و همه نگران جامعه‌اند و باید بگویم که همه اصلاح‌طلبان اصول دارند و اصول‌شان محکم‌تر از بسیاری مدعیان است و موسوی نیز به این مطلب تاکید دارد و به نظر من تاکید ایشان خوب است».

در ادامه ذاکر اصفهانی در جواب سوالی در رابطه با آن‌چه تعارض صحبت‌های احمدی‌نژاد در زمان کاندیداتوری وی مبنی بر اینکه به موی جوانان کاری ندارند و در مقابل گشت ارشادی که امروز وجود دارد، خوانده شد، بیان کرد: «آنچه برای رییس جمهور مهم است این است که فضایی برای جوانان ما فراهم شود که منطبق بر دین و قانون ما باشد و جوانان بتوانند به درستی تربیت شوند و نشو و نما یابند و از نظر احمدی‌نژاد گشت ارشاد در این چارچوب قابل ارزیابی است و نامه ایشان به وزیر کشور چیزی بیش از یک گفتمان و نگاه فرهنگی به مقوله ارشاد نیست پس موضوع فرهنگی است و رییس جمهور نیز با برخی برخوردها که گاها غیر منطقی است نیز مخالف است. پس نوع نگاه احمدی‌نژاد بسیار فراتر از این حرف‌هاست در حالی که شما تمام موضوعات را انتخاباتی می‌بینید و عده‌ای سفرهای استانی را هم از این بعد نگاه می‌کنند در حالی که این سفرها از ابتدا اتفاق می‌افتاده است».

در ادامه ذاکر اصفهانی در جمع‌بندی صحبت‌های خود، گفت: «از دوستان و کاندیداها در عرصه انتخابات می‌خواهیم که نظرات و برنامه‌های خود را عرضه کنند تا مردم با مشاهده آنها تصمیم بگیرند و ما برای میرحسین، کروبی، رضایی و دیگر افرادی که در این صحنه حاضر می‌شوند احترام قائل هستیم».

همچنین طلایی‌نیک در جمع‌بندی صحبت‌های خود، گفت: «کسانی که در راس دولت و صدر امور اجرایی کشور حضور دارند پیش از آنکه برنامه و شعار بدهند باید کارنامه‌ای از عملکرد خود ارایه دهند و باید از آنها کارنامه عملی مطالبه شود. اما کسانی که تازه وارد عرصه می‌شوند باید کارآمدی خود را در مدیریت و برنامه‌های قابل اجرای منطقی و متناسب با مطالبه مردم و در جهت پیشرفت کشور ارایه کنند».

وی افزود: «ارایه برنامه و داشتن توانایی مدیریت و ظرفیت برای پیشرفت کشور صرفا در سخنرانی‌ها نیست و دانشجویان باید پدیده تلخی را که این روزها به وجود آمده و باعث احساسی شدن فضا شده برطرف کنند تا بر آن غلبه شود که این باعث ناکارآمد شدن انتخابات و انباشته شدن مشکلات در آینده می‌شود».

جلایی‌پور نیز در جمع‌بندی صحبت‌های خود، گفت: «مشکلات را همه می‌دانند و برای خارج شدن از این وضع مهم است که مشارکت بالا رود. چون اصلاح‌طلبان پول و سیب‌زمینی ندارند نیازمند آگاهی مردم و مشارکت آنها هستند تا اطرافیان‌شان را نیز به صحنه کشانند و دانشجویان باید کمک کنند تا در زمینه صیانت از آرا به خوبی عمل شود».

در ابتدای این جلسه پس از حضور ذاکر اصفهانی بر روی سن کلیپی از سخنرانی احمدی‌نژاد در کلمبیا و پس از حضور جلایی‌پور کلیپ ستاد مهندس موسوی پخش شد، اما به دلیل نداشتن کلیپ از رضایی و کروبی، کلیپی پخش نشد.

همچنین در ابتدای برنامه بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه توسط عابدی مسوول بسیج دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران توسط صدرایی قائم مقام این تشکل در مورد مواضع انتخاباتی‌شان قرائت شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
0
0
جل الخالق!
آقا نود كه مال قبل اين دولته؟؟؟
حالا اونش به كنار .اصلا مگه صداسيما جز دولته؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
0
0
1 - اظهارات این مشاور بسیار جالب است. ایشان اعلام می کنند که کاندیداها دولت نهم را تخریب می کنند. متاسفانه عملکرد دولت نهم بحدی بد بود که جایی برای تعریف و تمجید باقی نگذاشت به نحوی که هر گونه نقدی از عملکرد دولت نهم حالت تخریب پیدا میکند.
2 - این مشاور محترم برنامه نود را محصول دولت نهم می داند. گویا دولت نهم در ایجاد این برنامه نقشی داشته است. ولی وضعیت اداره کشور در این چند سال بیشتر شبیه سریال برره بود تا برنامه 90 .
3 - ایشان در جایی دیگر گفته اند که : «احمدی‌نژاد گفت من به دنبال بازگشت به ارزش‌های انقلاب هستم که در متن سیاست خارجی ما عمده‌ترین شعار اصل نه شرقی، نه غربی است یعنی اسلام مطرح است و این حتی بالاتر از موازنه‌ منفی بود که مصدق از آن حرف می‌زد».
خواهش می کنیم این مشاور محترم در خصوص " نه شرقی"
نیز توضیح بدهند. در دولت نهم کشور در بست در اختیار روس و چین بود به نحوی که سهم ایران در دریای خزر براحتی از 50 درصد به زیر 20 درصد کاهش یافت و دولت نهم در مقابل شرق کوتاه آمد. بازار ایران بطور کامل در تصرف کالاهای بنجل چینی است و شعار نه شرقی فقط یک شعار توخالی بود. و در حال حاضر وابستگی کشور به شرق (چین و روسیه) بیشتر از وابستگی کشور حتی در قبل از انقلاب به غرب می باشد.
4 - در خصوص این اظهارات ذاکر اصفهانی : «دولت نهم برای اولین بار فضایی را ایجاد کرد که شکاف بین حاکمیت و مردم که متاسفانه در اثر برخی سیاست‌های اشرافی‌گر و غیر انقلابی به وجود آمده بود از میان برود و شاهدیم دولت با سفرهای استانی توانست این شکاف بین مردم و حاکمیت را پر کند" باید گفت سفرهای استانی احیاگر اشرفی گری بود که ملای متقیان آ«را نکوهش کرد و دویدن مردم بدنبال مسئولین را از ویژگیهای سلاطین و طاغوت نامید. کاری که این دولت خود آنرا رواج داد و حتی برای اینکار با هزینه بیت المال با اتوبوس مردم را جمع کرده تا از ایشان استقبال کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۴
0
0
90 که چندی قبل ده ساله شد!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین