کد خبر: ۸۸۶۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۳

تحلیل نیویورک‌تایمز درباره آزادی رکسانا صابری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رکسانا صابری، خبرنگاری که به جرم جاسوسی برای آمریکا به 8 سال زندان محکوم شده بود، روز دوشنبه پس از آن که یک دادگاه تجدید نظر حکم او را کاهش داد، آزاد شد. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور اسلامی ایران در نامه‌ای خواستار منصفانه برگزار شدن دادگاه تجدید نظر وی شده بود.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشته است با آزادی این خبرنگار ایرانی – آمریکایی، مانعی که بر سر راه پرزیدنت باراک اوباما در مورد مسئله ایران وجود داشت، از میان برداشته شده است. این روزنامه همچنین مدعی شده است آزادی رکسانا صابری، ناپایداری و بی‌ثباتی دولت ایران را نشان می‌دهد.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرده است‌: «نحوه برخورد ایران با پرونده صابری، تفرقه‌ای عمیق در میان مسئولان این کشور را در برخورد با پیشنهادهای جدید اوباما نشان می‌دهد. بنا بر نظر تحلیلگران، در حالی که محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های آینده احتمالاً انتخاباتی سخت پیش رو خواهد داشت، این مسئله همچنین منعکس کننده سیاست‌های داخلی ایران است».

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت: «آن‌هایی که در ایران تلاش دارند با آمریکا تعامل داشته باشند، پیروز شدند. در صورتی که این مشکل حل نشده بود، هیچ پیشرفت بزرگی در رویکردهای دولت اوباما در قبال ایران حاصل نمی‌شد».

صابری در اولین اظهار نظرهای خود پس از آزادی از زندان، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت از بازگشت نزد پدر و مادرش بسیار خوشحال است. صابری همچنین اعلام کرد در حال حاضر برنامه خاصی ندارد و قصد ندارد از ایران خارج شود.

در همین حال، رضا صابری، پدر رکسانا نیز در مصاحبه‌ای اعلام داشت دخترش «خسته است اما در وضعیت خوبی به سر می‌برد».

نیویورک تایمز در بخش دیگری از مقاله خود ادعا کرده است: «مقامات آمریکایی و تحلیل‌گران خارجی بر این باورند در حالی که دولت اوباما بعد از نزدیک به سه دهه، دست خود را به سوی ایران دراز کرده، بازداشت صابری به دلیل تحریکات سیاسی انجام گرفته است. برخی دیگر نیز می‌گویند دولت ایران، صابری را بازداشت کرد تا در گفت و گوها با ایالات متحده آمریکا، اهرمی قوی در دست داشته باشد».

برخی تحلیل‌گران نیز بر این عقیده‌اند که مقامات ایرانی به این نتیجه رسیدند که نگاه داشتن صابری در زندان، هزینه سیاسی بالایی در بر خواهد داشت! بر طبق نظر آنان، این واقعیت که رکسانا صابری پس از محکوم شدن به 8 سال زندان آزاد شد، نوعی کشمکش داخلی بر سر این موضوع را نشان می‌دهد.

«توماس پیکرینگ»، معاون اسبق وزارت امور خارجه آمریکا، که گفت و گوهایی غیر رسمی با ایرانیان برقرار کرده، مدعی شده است: «‌ایرانی‌‌ها متوجه شدند که این کار به آن‌ها کمکی نمی‌کند. آن‌ها از آمریکا خواسته بودند حرفهایش را به عمل تبدیل کند اما در واقع خودشان در حال حرکت کردن در مسیر مخالف بودند».

در همین حال ابراهیم یزدی، یک تحلیل‌گر سیاسی در تهران گفته است: «احمدی‌نژاد قصد دارد پیش از انتخابات، قدم‌هایی جدی در راه بهبود روابط با آمریکا بردارد. اگر او موفق شود، این مسئله یک پوئن مثبت برای دولت وی خواهد بود».

ایران و آمریکا می‌توانند در زمینه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری داشته باشند. تهدید طالبان در پاکستان می‌تواند یکی از موارد اتفاق نظر این دو کشور باشد. ایران، جنگ جویان طالبان در مرزهای شرقی خود را خطری بزرگ تلقی می‌کند. ایران همچنین در سال 2001 در عملیات علیه جنگ جویان طالبان در افغانستان همکاری کرد. 









بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین