شرکت IDC در گزارش جدیدی به تحلیل وضعیت بازار جهانی موبایل در سال ۲۰۲۳ پرداخته است. این گزارش این شرکت نشان میدهد که اپل در فصل پایانی سال ۸۰.۵ میلیون آیفون فروخت و مجموع فروش خود را به ۲۳۴.۶ میلیون رساند تا سهم بازار ۲۰.۱ درصدی داشته باشد. این شرکت در پایان سال ۲۰۲۲ سهم بازار ۱۸.۸ درصدی داشت.
در سوی مقابل، سامسونگ در سهماهه چهارم ۲۰۲۳ تنها ۵۳ میلیون گوشی فروخت تا مجموع فروش خود را به ۲۲۶.۶ میلیون دستگاه برساند. این شرکت حالا با سهم بازار ۱۹.۴ درصدی در رده دوم قرار دارد. کرهایها در سال ۲۰۲۲ سهم بازار ۲۱.۷ درصدی داشتند. این نخستینبار از سال ۲۰۱۰ بهبعد است که سامسونگ دیگر در جایگاه نخست این ردهبندی دیده نمیشود.
گزارش وضعیت بازار جهانی موبایل در سال ۲۰۲۳
در رده سوم نام شیائومی با فروش کلی ۱۴۵.۹ میلیون گوشی، در رده چهارم اوپو با ۱۰۳.۱ میلیون و در رده پنجم Transsion (مالک برندهایی نظیر تکنو، اینفینیکس و آیتل) با ۹۴.۴ میلیون دیده میشود.
بااینحال، وضعیت کلی بازار موبایل چندان خوشایند نبوده است. فروش جهانی گوشیها نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳.۲ درصد کاهش یافته و ۱.۱۷ میلیارد دستگاه ثبت شده است. البته بهنظر میرسد که در نیمه دوم سال شرایط اندکی بهتر شد و در فصل چهارم با رشد ۸.۵ درصدی بازار مواجه بودیم.
به گفته IDC، موفقیت اپل بهموجب افزایش تقاضای بازار برای محصولات ردهبالا بوده است که درحالحاضر بیش از ۲۰ درصد بازار را تشکیل میدهد. بهعلاوه، برنامههای تعویض گوشی اپل و گزینههای خرید اقساطی نیز به کوپرتینوییها کمک کرده است.
با وجود این آمارها، جالب توجه است که مایکروسافت چندی قبل توانست با کنارزدن اپل، به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شود.
دیجیاتو