کد خبر: ۸۸۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۱
اگر اکنون حسرت گذشته را بخوریم به جا است

هاشمی‌: تخلف از سیاست‌های کلی به هیچ وجه قابل قبول نیست

ما از خواست رهبری یک مقدار زیادی کوتاه آمدیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «اجرای سیاستهای کلی نظام برای تمام کسانی که مسئولیت می‌پذیرند یک وظیفه واقعی و جدی است و تخلف از آن قابل قبول نیست».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور در نشست «هم‌اندیشی مشترک قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام» با بیان این‌که به دلیل تشکر از دوستان قوه قضائیه و شخص آیت‌الله هاشمی شاهرودی در این همایش شرکت کرده‌ است، اظهار کرد: «توضیحات ارائه شده از سوی دکتر جمشیدی، بسیار خوشحال‌کننده است و کاش این مجموعه به اطلاع مردم می‌رسید. فکر می‌کنم به این ترتیبی که شما برای اجرای سیاست‌ها و اصلاح قوه قضائیه آماده می‌شوید، مردم را بسیار خوشحال می‌کنید».

وی در ادامه با اشاره به این‌که « چشم‌اندازی که در این رابطه تهیه کرده‌اید، بسیار خوب و مختصر اما جامع است» اظهار کرد: «آن‌چه اینجا مشاهده کردم، پایه بسیار خوبی است، برنامه‌ای که بر اساس آن تدوین کرده‌اید نیز ظرف خوبی برای تحقق چشم‌انداز است و نکات برجسته‌ای که در برنامه اصلاح و ارتقای قوه قضائیه ذکر شده، مایه خوشبختی است».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین اظهار کرد: «تفکر ارائه‌شده از سوی آیت‌الله هاشمی شاهرودی و علم بسیار قوی ایشان به مسائل دینی و مبانی قضایی، امروز پشتوانه بزرگی است و این تفکر نوید افق بهتری را برای آینده این قوه می‌دهد. فکر می‌کنم تفکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی اکنون برای مردم روشن است؛ زیرا نظرات روشنی را اتخاذ کرده‌اند. بعضی از آن‌ها هم انصافا شجاعانه بوده که بعضی‌ها نمی‌پسنیدند، ولی بیان آن از یک عالم دینی به طور قطع تاثیر به سزایی دارد».

هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان این‌که «یکی از نمونه‌های مشخص دینی‌شدن حکومت، همین جریان تهیه سیاست‌های کلی نظام آن هم از طرف رهبر نظام و انقلاب برای ابلاغ و اجرا است» افزود: «این روح حکومت دینی است؛ زیرا در غیبت امام زمان (عج) مشروعیت حکومت بر دو پایه استوار است؛ نخست نیابت از امام زمان(عج) که فقیه جامع‌الشرایط باید از ایشان سرچشمه بگیرد و دیگری مردم».

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: «از ابتدا همین طور بوده که وقتی مردم همراه نباشند، ولو این‌که مبنای حکومت الهی باشد، آن حکومت تحقق پیدا نمی‌کند و پی‌گیری آن به هیچ جا نمی‌رسد. در حکومت انقلاب اسلامی ما مردم حقیقتا پایه اساسی تشکیل حکومت‌اند. حکومت بر مردم بدون رضایت آن‌ها نمی‌شود و نباید باشد».

وی ادامه داد: «ما بر اساس مبانی اصلی از زمان امام راحل این کار را شروع کردیم. بعد از این که قطعنامه را پذیرفتیم و قرار شد کشور به سمت برنامه و سازندگی برود، امام فرمودند شما بنشینید و سیاست سازندگی را بررسی و پیشنهاد کنید تا من نظر دهم. جلساتی گذاشتیم که آیت‌الله خامنه‌ای آن را اداره می‌کردند، سیاست‌هایی تنظیم کردیم و خدمت امام دادیم، ایشان نیز تائید کردند و این مبنای برنامه اول شد؛ یعنی هنوز در قانون اساسی این وظیفه نیامده بود، کار شروع شد، بعد به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای می‌رسید و قانون اساسی را اصلاح کردیم و در قانون اساسی به صراحت آمد».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «بنا شد سیاست‌های کلی را رهبری با مشورت با مجمع تشخیص تهیه و ابلاغ کند و امور کشور بر اساس سیاست‌های مصوب شود؛ بنابراین برای تمام کسانی که مسئولیت می‌پذیرند این یک وظیفه واقعی و جدی است و تخلف از آن قابل قبول نیست».

وی هم‌چنین با بیان این که «ما هنوز نرسیده‌ایم همه سیاست‌های کلی را تهیه کنیم» گفت: «حدود 140 مورد بعد از زمان قانون اساسی جدید مشخص شد، نیمی از آن‌چه را تهیه شد رهبری ابلاغ کردند و نیمی را دارند بررسی می‌کنند. سیاست‌هایی که رهبری ابلاغ می‌کنند به عنوان یک وظیفه دینی، ملی و اداری باید عمل شود. ما معتقدیم به این سیاست‌ها عمل نمی‌شد. البته متهم نمی‌کنیم. ولی در عمل انصافا این اتفاق نیفتاد. وارد موارد ریز نمی‌شوم، چون زیاد است و گفتن چند مورد بقیه مسائل را ضعیف می‌کند».

هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان این‌که «فقط به چند مورد که مورد تاکید رهبری نیز بوده اشاره می‌کنم» افزود: «نخست کم‌شدن وابستگی جامعه به درآمد نفت است. همه صاحب‌نظران قبول دارند این وابستگی باعث عقب‌افتادگی می‌شود؛‌ گرچه اگر سرمایه عظیم نفت پشتیبان توسعه باشد، باعث عمیق‌تر شدن توسعه می‌شود؛ اما وابسته‌شدن نیازهای مصرفی روزانه مردم و هزینه‌های جاری کشور به نفت، همیشه برای ایران خطر و همیشه مایه عقب‌افتادگی و وابستگی علمی و فنی بوده است».

وی افزود: «بر اساس آمار موجود می‌توان ارزیابی کرد که پس از برنامه چهارم چقدر به این هدف رسیده‌ایم. ‌آیا امروز نسبت به پنج سال پیش کمتر به نفت وابسته هستیم یا نه؟ ما به درآمدهای بالای نفتی معتاد شده‌ایم و حتی اگر این درآمدها بیشتر هم شود خطر اصلی این است و اگر این طور باشد به توسعه پایدار نمی‌رسیم، در مورد نفت هم آقا فرمودند آرزوی این را دارم که شیر آخرین چاه نفت را ببندیم؛ یعنی ایشان در این رابطه به طور صریح صحبت کرده‌اند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به مورد دیگر با عنوان «کم کردن مسئولیت‌های غیرضروری دولت» تصریح کرد: «در این مورد نیز ما از خواست رهبری یک مقدار زیادی کوتاه آمدیم. ایشان در نامه‌ای که به مجمع دادند و هنوز هم هست گفتند که از این به بعد دولت حق ندارد از موارد صدر اصل 44 یا خارج از اصل 44 سرمایه‌گذاری کند. از آن زمان پنج سال گذشته است. باز هم شما قضاوت کنید کدام کارها را دولت می‌کرده و امروز نمی‌کند. اصلا کم شده یا زیادتر شده است»؟

هاشمی رفسنجانی شاخص دیگر را یارانه‌ها برشمرد و گفت: «قرار بر این بود یارانه‌ها در طول برنامه پنج ساله هدفمند و آنجا که استحقاق دریافت یارانه وجود دارد، دریافت شود، هم‌چنین مصرف یارانه‌ها ناعادلانه نباشد. باید برنامه‌ای تنظیم می‌شد که تا حدودی در برنامه چهارم شده بود. حالا به جایی رسیده‌ایم که خودتان می‌دانید چه طرح‌هایی را با عجله‌ اعمال می‌کنیم. ممکن است آثار عجیب و غریبی داشته باشد. در عین حال اگر از همان اول با اتکا به قانون برنامه عمل می‌کردیم امروز احتیاجی به شوک درمانی نبود».

وی هم‌چنین با اشاره به شاخص بهره‌وری تصریح کرد: «اشکال اساسی تولید و توسعه ما این است که بهره‌وری ناقص و کم است. ما در استفاده از مواد اسراف می‌کنیم، در استفاده از ماشین‌آلات به خاطر این‌که با ارز نفتی وارد می‌شود، باز اسراف می‌کنیم، هم‌چنین در استفاده از نیروهای انسانی به خاطر این‌که به طور عالمانه از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم، اسراف می‌شود».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم بهره‌وری داشته باشیم نمونه‌های آن در برخی کشورها برای ما تجربه خوبی است. ما گفته بودیم 2.5 درصد از هشت درصد رشد باید از ناحیه اصلاح بهره‌وری باشد. شما قضاوت کنید که آیا این اتفاق افتاده است یا نه»؟

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به شاخص سرمایه‌گذاری و تاکید بر این‌که این مساله باید به طور جدی پی‌گیری شود و مردم باید از آن استفاده کنند، اظهار کرد: «رشد سرمایه‌گذاری مهمترین عامل توسعه پایدار است. تضعیف سرمایه‌گذاری موتور حرکتی را برای پیشرفت کشور باقی نمی‌گذارد و سرمایه‌هایی که باید در بخش توسعه به کار برود، به بخش انگلی منتقل و به ربا یا ورود قاچاق یا خروج سرمایه‌ها از کشور تبدیل می‌شود».

وی با طرح این پرسش که «رشد سرمایه‌گذاری در این پنج سال چه قدر بوده است؟» ادامه داد: «البته شاید در بخشی شاخص‌ها از جمله بخش آموزشی وضعمان بد نباشد؛ البته در اینجا بخش غیردولتی کارآمد بوده و به کمک آمده است. در واگذاری امکانات دولت، شیوه‌های واگذاری و سهامی که داده شده می‌توانید بررسی کنید و ببینید این‌ها چقدر با سیاست‌های رهبری می‌سازد».

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: «اگر اکنون حسرت گذشته را بخوریم به جا است؛ در صورتی که با استفاده از این حسرت، تصمیم درست برای آینده کشور بگیریم».

وی تصریح کرد: «باید سعی کنیم برنامه پنجم درست در چارچوب سیاست‌ها باشد. اکنون هم فرصت داریم؛ چرا که باید در نیمه امسال برنامه به مجلس برود و ان‌شاءالله پس از تصویب باید برای اجرا سازوکار خوبی را در نظر بگیریم».

هاشمی در پایان اظهار کرد: «آیت‌الله هاشمی شاهرودی پیشنهادی را برای اصلاح آیین‌نامه نظارت در مجمع مطرح کردند که در مجمع تصویب شد، خدمت رهبری دادیم که هنوز برنگشته، اگر آن پیشنهاد تصویب شود و به دست ما بیاید قدرت نظارت بیشتر می‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین