کد خبر: ۸۸۶۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

چرا چین از ایران تشکر کرد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری از موضع آشکار ایران و چند کشور دیگر مبنی بر مخالفت آشکار با استقلال تایوان قدردانی کرد.
چرا چین از ایران تشکر کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری از موضع ایران و چند کشور دیگر در قبال موضوع تایوان و برگزاری انتخابات مستقل در آن قدردانی کرد.

مائو در این نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه چین منتشر شده است، در این باره گفت: از ۱۳ ژانویه، کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، آشکارا بر تعهد خود نسبت به اصل چین واحد، حمایت پابرجا از تلاش‌های چین برای حفظ استقلال ملی و تمامیت ارضی، مخالفت با هر شکل «استقلال تایوان» و حمایت از وحدت دوباره چین اعلام کرده‌اند. گروه عمده‌ای از کشورها، از جمله پاکستان، مالدیو، میانمار، ایران، سوریه، تونس، فلسطین، ترکمنستان، قرقیزستان، ارمنستان، آذربایجان، آفریقای مرکزی، نیجر، گینه استوایی، کومور، لسوتو، سومالی، جیبوتی، مالی، بوروندی، گامبیا، وانواتو، تونگا، کیریباتی، دومینیکا، نیکاراگوئه، بولیوی و اتحادیه آفریقا به وضوح، حمایت خود از اصل چین واحد و مخالفت با «استقلال تایوان» را اعلام کرده‌اند. ما از موضع منصفانه این کشور‌ها و سازمان‌ها تمجید و قدردانی می‌کنیم.

مائو افزود: ما بر این باوریم که جامعه بین‌المللی، طبق اصل چین واحد به حمایت از هدف بجای ملت چین مبنی بر مخالفت با فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه «استقلال تایوان» و تلاش برای دست یافتن به وحدت ملی ادامه خواهد داد.

مقامات انتخاباتی تایوان چند روز پیش اعلام کردند که «لای چینگ-ته» نامزد حزب حاکم دموکراتیک ترقی‌خواه آن، در انتخابات ریاست جمهوری این جزیره پیروز شده است. طبق گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات تایوان، او ۴۰.۰۵ درصد آرا را به دست آورد، در حالی که نزدیک‌ترین رقیب او از حزب اپوزیسیون کومینتانگ، ۳۳.۴۹ درصد آرا را کسب کرد.

تایوان از سال ۱۹۴۹ دولتی مستقل از چین داشته است. پکن تایوان را یکی از استان‌های این کشور به شمار می‌آورد، در حالی که تایوان، منطقه‌ای با «دولت منتخب» خود را مستقل می‌داند. چین با روابط رسمی کشور‌های خارجی با تایوان مخالف است و حاکمیت چین بر این جزیره را غیر قابل بحث می‌داند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره انتخابات تایوان گفته بود: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشور‌ها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و در این چارچوب همواره حمایت خود را از اصل چین واحد اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این راستا جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت قاطع خود را از حق جمهوری خلق چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی خود و همچنین اتحاد مجدد چین بر مبنای توسعه مسالمت آمیز دو سوی تنگه اعلام می‌دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین