کد خبر: ۸۸۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۶

توضیحات وزیر بازرگانی درباره پرتقال اسرائیلی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر بازرگانی با رد هر گونه واردات پرتقال موسوم به پرتقال اسرائیلی، گفت: «وزارت جهاد کشاورزی با آزمایش DNA بر روی پرتقال‌ها، روشن کرد که این پرتقال‌ها چینی است».

مسعود میر کاظمی پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: «کشور مقابل که از آنجا پرتقال‌ها به کشور ما وارد شده هم اعلام کرده است که انتساب این پرتقال‌ها به رژیم صهیونیستی صحت ندارد ضمن اینکه رژیم صهیونیستی هم با پخش اطلاعیه‌ای اعلام کرده که این پرتقال‌ها مال ما نبوده است».

وی همچنین گفت: «وارد کننده این پرتقال‌ها هم پرونده‌اش به دستگاه قضایی می‌رود تا معلوم شود ادعاهایی که کرده است، موضوعش چیست».

میرکاظمی گفت: «از 400 تن پرتقالی که این وارد کننده در سردخانه نگهداری کرده، 50 تن برچسب موسوم به رژیم صهیونیستی داشته اما بقیه این میزان برچسب نداشته است که در دادگاه قضایی مشخص می‌شود».


وزیر بازرگانی درخصوص قیمت میوه گفت: «گران بودن میوه خارج از فصل طبیعی است».

میرکاظمی افزود: «برنامه تنظیم بازار را نمی‌توان تا زمستان سال دیگر ادامه داد با این حال همین الان قیمت میوه‌هایی که شامل تنظیم بازار بود از قیمت نوروز84 پایین تر است».

وی درباره برنامه وزارت بازرگانی برای کاهش قیمت میوه گفت: «ذخیره سازی دو قلم سیب و مرکبات برای شب عید صورت گرفت و در روزهای بعد به روال عادی بازگشت».

میرکاظمی با بیان این که طبق قانون دولت برای هیچ میوه‌ای نمی‌تواند نرخ تعیین کند افزود: «با این حال مردم اگر در صورت مشاهده هرگونه تخلف شکایت کنند، بازرسان ما بررسی خواهند کرد».

وزیر بازرگانی در ادامه از رسانه‌ها خواست تا از خرده فروشی‌ها گزارش بگیرند و تصریح کرد: «آمار نشان می‌دهد واردات به کشور در حال کاهش است».

میر کاظمی گفت: «در بخش خرده فروشیها قیمت بسیاری از کالاها کاهش یافته ولی اینکه همه عوامل برای کاهش قیمت امسال تغییر نکرده است این گونه نیست به عنوان مثال دستمزد‌ها تغییر کرده است».

وی افزود: «اما به رغم همه اینها تعداد افزایش قیمت کالاها بسیار کم بود این در حالی است که کاهش قیمت‌ها ادامه داشته است».

وزیر بازرگانی در ادامه در خصوص توزیع شیر یارانه‌ای گفت: «امور مربوط به شیر یارانه‌های با دولت است و بقیه به صورت توافقی انجام می‌شود».

میرکاظمی افزود: «نظارت بر امور شیر یارانه‌ای با وزارت بهداشت، صنایع و بازرگانی است».

وی در ادامه در خصوص وضع قند و شکر در کشور گفت: «800 هزار تن شکر خام به کشور وارد شده و این میزان تماماً وارد کارخانه‌های قند برای تصفیه شده است».

میرکاظمی افزود: «سالانه به 2 میلیون و200 هزار تن شکر خام نیاز داریم که در صورت بارندگی خوب یک‌میلیون و200 هزار تن آن در داخل و یک‌میلیون تن با واردات تأمین می‌شود».

وزیر بازرگانی با بیان اینکه شکر خام بدون تصفیه قابل استفاده نیست و البته این شکر نیاز کشور است گفت: «بیش از 100 هزار تن شکر سفید به کشور وارد شده است».

میرکاظمی در ادامه از افزایش40 درصدی تعرفه واردات شکر خبر داد و افزود: «اینکه گفته می‌شود کارخانه‌های قند و شکر تعطیل شده است باید گفت در خارج از فصل این کارخانه‌های تعطیل می‌شود».

وی در خصوص افزایش قیمت برنج گفت: «تعرفه برنج از اول فروردین افزایش یافته و این بخاطر کاهش قیمت جهانی و حمایت از برنج کاران است».

میرکاظمی افزود: «ممکن است این موضوع در دراز مدت بر قیمت برنج تأثیر بگذارد اما در حال حاضر نوسانی مشاهده نکرده‌ایم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین