مصطفی فاطمی در گفتگو با ایسنا درباره کمیابشدن بلیت وسایل نقلیه عمومی که سفر را تا حدی مختل کرده است و اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اینباره اظهار کرد: در بسیاری از کشورها، حمل و نقل با گردشگری عجین شده است، ولی ما اینجا در دو وزارتخانه مجزا به این دو موضوع میپردازیم. سیاستهای وزارت راه نیز براساس دو شاخص حمل و نقل مسافر و بار است، درحالی که یکی از بزرگترین چالشهای گردشگری داخلی، حمل و نقل است و بارها در جلسات ستاد سفر، که نمایندگان وزارت راه عضو آن هستند، این چالش مطرح شده است. حتی گزارش وضعیت حمل و نقل و پیشنهادهایی در اینباره در ستاد ارائه شده است.
دبیر ستاد سفر بخشی از مشکلاتی را که در حمل و نقل پیش آمده است ناشی از آن دانست که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی سفر در تصمیمگیریها، برنامهریزیها و نرخگذاریهای حمل و نقل دخیل نیست و در اینباره گفت: درحالی که وزارت راه در ستاد سفر عضو است، اما بخش گردشگری هیچ نمایندهای در شورای عالی حمل و نقل هوایی ندارد.
او افزود: ما به عنوان متولی سفر فقط میتوانیم نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کنیم، همانطور که درباره دونرخه شدن قیمت بلیت هواپیما اعتراض کرده و پیشنهادهایی داده بودیم، که البته آن طرح متوقف شد.
فاطمی اضافه کرد: درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز نظرات و پیشنهادهایی را دادهایم، ولی به هرحال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تصمیمگیریهای مربوط به حمل و نقل دخالتی ندارد.
گزارشها حاکی از آن است که به دنبال لغو رأی دیوان عدالت اداری برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی، برخی مسیرهای پرسفر با کمبود بلیت هواپیما مواجه شده است. همچنین کمبود بلیت قطار و اتوبوس در مسیرهای پرتقاضا بهویژه در زمان شلوغی سفر و پایان هفتهها بارها گزارش شده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشتر بارها درباره دخالت داده نشدن در تصمیمگیریهای مربوط به حمل و نقل، واکنشهایی نشان داده بود.