کد خبر: ۸۸۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰
آخرین نخست‌وزیر ایران می‌گوید که با ممیزی کتاب مخالف است

موسوی: وقتی مردم دغدغه نان شب دارند چگونه کتاب بخرند؟

با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای تهران مخالفم
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مهندس میرحسین موسوی صبح امروز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «سرانه‌ مطالعه کتاب در کشور پایین است و باید به این مسئله بیشتر پرداخته شود».

مهندس موسوی نخست‌وزیر محبوب امام (ره) در بدو ورود به نمایشگاه کتاب در میان استقبال مردم وارد غرفه‌ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) شد و کتاب‌های این غرفه را مورد بازدید قرار داد.

او سپس به انتشارات صدرا، مرکز نشر آثار شهید مطهری رفت و بعد از آن نیز بازدیدی از غرفه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی داشت. 

مهندس موسوی در طول این بازدید به سوالات خبرنگاران درباره مشکلات حوزه نشر و کتاب در کشور پاسخ داد.

او در پاسخ به پرسشی درباره اولین اقدام خود در دولت آینده برای رفع مشکلات موجود در حوزه نشر و کتاب گفت: «به عنوان یکی از اقدامات، ملاقاتی با جمع کثیری از فعالان و کارشناسان حوزه کتاب و نشر صورت خواهم داد تا عمده‌ترین مشکلات مربوط به این حوزه را از آنها جویا شوم».

نخست وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس همچنین تیراژ کتاب در کشور را کم دانست و افزود: «سرانه‌ مطالعه کتاب در کشور پایین است و باید به این مسئله بیشتر پرداخته شود». 

میرحسین موسوی گفت: «با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای تهران مخالفم چرا که این محل برای عبادت و نماز ساخته شده و من معتقدم استفاده از آن به عنوان نمایشگاه باعث بی‌حرمتی به این مکان مقدس می‌شود. همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی باعث بروز مشکلاتی از جمله ترافیک و رفت و آمد مردم شده است».

وی در باره وضعیت نشر در کشور گفت: «به نظر من صنف‌ها باید آزادانه فعالیت کنند و دولت نباید با حمایت‌های خاص برای ناشران رقیب بسازد. همه کار‌ها باید در این حوزه ضابطه‌مند دنبال شود تا در این مسیر مشکلی ایجاد نشود».

وی ادامه داد: «اهالی فرهنگ و کتاب باید آزادانه کار خود را انجام دهند و هر چه‌قدر کار را برای آن‌ها آسان کنیم فرهنگ کشور گسترش می‌یابد و سطح فرهنگی مردم ارتقا می‌یابد و دولت باید در این جهت بکوشد و سد راه این فعالیت‌ها نشود».

موسوی افزود: «متاسفانه دیده می‌شود به برخی از کتاب‌ها برای تجدید چاپ مجوز داده نمی‌شود البته دولت باید به چیزی که امضا می‌کند پایبند باشد در عین حال وزارت ارشاد باید در همان مرحله اول صدور مجوز در صورت وجود مشکل، موارد را به صورت قانونی اعلام کند» .

وی گفت: «پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ما به دلیل وجود تورم 25 درصدی است، زیرا مردم باید دو یا سه شیفت کار کنند که این موضوع باعث می‌شود وقت فراغتی برای مردم باقی نماند و وقتی هم دغدغه خانواده‌ها خرید نان و مایحتاج اولیه زندگی است، چگونه می‌توانند کتاب بخرند»؟

موسوی اضافه کرد: «من هم با نوع اجرا و هم راجع به ضوابطی که در مسایل نشر وجود دارد مخالفم. البته من نگاه بسته‌ای در زمینه ادبیات ندارم و با ممیزی هم موافق نیستم ولی باید قوانین روشنی داشته باشیم، من معتقدم که در مواردی محدودیت‌هایی در قانون اساسی تعریف شده که باید فراتر از آن فضای فرهنگی را آزاد بگذاریم».

وی گفت: «مشکل اصلی این است که امروز همین قانون موجود نیز خوب اجرا نمی‌شود. در در حالی که دولت وظیفه دارد تا قوانین را اجرا کند و بعد محتوای قانونی را از طریق مسیر قانونی تغییر دهد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «یعنی وقتی قانون از نظر محتوایی خللی دارد و به وجود آمدن یک نیاز همگانی، یک زیان همگانی به وجود می‌آورد باید از طریق قانون، قانون را مورد اصلاح قرار داد. مسلما من فضا را برای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه نشر بازتر می‌کنم». 

حاشیه‌ها:
موسوی در میان خیل عظیم بازدیدکنندگانی که در اطراف او جمع شده و همراهی‌اش می‌کردند از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه نظیر مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و انتشارات ققنوس و بسیاری دیگر از غرفه‌های مربوط به ناشران عمومی بازدید کرد.

یکی از نکات جالب توجه، بازدید رییس فرهنگستان هنر از غرفه انتشارات این فرهنگستان بود؛ در حالی که بازدیدکنندگان امروز نمایشگاه کتاب پیش‌تر از حضور مهندس موسوی اطلاع نداشتند ولی در بدو ورود مهندس موسوی به نمایشگاه و از لحظه پیاده شدن وی از خودرو، جمع کثیری از مردم بازدید کننده اطراف وی جمع شدند. در طول مدت زمان بازدید موسوی از غرفه‌های نمایشگاه کتاب، بسیاری از مردم با حضور در کنار موسوی او را تا لحظه پایانی این بازدید همراهی کردند. طی این بازدید، تعداد زیادی از مردم بارها و بارها اقدام به سر دادن شعارهایی در حمایت از مهندس موسوی کردند که هر بار از سوی نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس و همراهان وی به حفظ آرمش سالن و جو نمایشگاه دعوت شدند.

تعداد زیادی از مردم حاضر به ویژه جوانان پرچم‌ها و روبان‌های سبز رنگ به نشانه حمایت از مهندس میرحسین موسوی در دست داشتند.

در هنگام خروج مهندس موسوی از سالن ناشران عمومی نمایشگاه کتاب و در لحظه سوار شدن وی به خودروی خود، جمع کثیر مردم حاضر شعارهایی نظیر «موسوی موسوی حمایتت می‌کنیم» و «سلام بر موسوی و درود بر خاتمی» سر دادند.

برخی از بازدیدکنندگان و غرفه‌داران نمایشگاه کتاب که از حضور مهندس موسوی در نمایشگاه اطلاع نداشتند با دیدن خیل عظیم جمعیت در اطراف وی از دیگران سوال می‌کردند که چه کسی به نمایشگاه آمده است تا زمانی که از حضور مهندس موسوی اطلاع می‌یافتند به جمع خیل عظیم جمع شده در اطراف وی اضافه می‌شدند و بسیاری از غرفه‌داران برای بازدید مهندس موسوی از غرفه‌های آنان دعوت می‌کردند.

برخی از افراد جمع شده در اطراف مهندس موسوی در پاسخ به سوالات دیگران که می‌پرسیدند چه کسی به نمایشگاه آمده است؟ می‌گفتند مهندس موسوی رییس جمهور آینده کشور!

جوانی در پاسخ به یکی از حاضران که دلیل اشتیاق وی برای استقبال از مهندس موسوی را جویا شده بود گفت: «در این چند سال آتشی روشن شده است که باید همه دست به دست هم بدهیم و آن را خاموش کنیم».

برخی از غرفه‌داران پیش از آن که مهندس موسوی و جمعیت همراه وی به غرفه‌های آنها برسند سطل‌های زباله و موانع مختلف موجود بر سر راه وی را از سر راه بر می‌داشتند تا تردد مهندس موسوی و جمع همراه با مشکل مواجهه نشوند.

تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی و جمع قابل توجهی از نیروهای نگهبانی و حراست نمایشگاه کتاب در طول بازدید مهندس موسوی از نمایشگاه به حفظ نظم سالن و تسهیل حرکت مهندس موسوی و جمع کثیر مردم اطراف وی کمک می‌کردند.

در بازدید صبح امروز، احمد مسجد جامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید مجیدی نویسنده و کارگردان سینما مهندس موسوی را همراهی می‌کردند. 

گفتنی است بعد از پایان بازدید میر حسین موسوی از نمایشگاه کتاب تعدادی زیادی از بازدید کنندگان به همراه دانشجویان دانشگاههای علم و صنعت، شهید بهشتی و صنعتی شریف که با بستن پیشانی‌بندهای سبز رنگ به استقبال میر حسین موسوی آمده بودند با سر دادن شعار «یک یاحسین تا میرحسین» و خواندن سرود یار دبستانی من وی را بدرقه کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین