کد خبر: ۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۸۳ - ۱۱:۱۵

برق سكه قدرت

آفتاب‌‌نیوز : به همين دليل است كه اصولگرايان، ديروز (6/11/83) در موضع تدافعي قرار گرفته‌اند و «رسالت» مهمترين ارگان مطبوعاتي آنان «سخني با اقتصاددانان » در صدر تحليل‌هاي خود قرار داده و به آنان گوشزد كرده است كه با طرح چنين مسائلي راه به بيراهه مي‌روند. اين روزنامه البته براي تهديدات خارجي نيز از «دشواري‌هاي تهاجم به ايران» سخن گفته و يادآور شده است كه ايران فرصت‌هاي بسياري در مقابل با اين تهديدات دارد كه مي‌تواند از آنها براي استحكام موضع خود استفاده كند.

در اين ميان البته هاشمي و هواداران او نقش بسيار پررنگي داشتند. آنان به نقل از هاشمي نكات جالب توجهي را نيز بيان كردند. مجمع متخصصين ديداري با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ترتيب دادند و بعد از جلسه عنوان كرده‌اند كه هاشمي درخصوص خواسته آنان گفته است كه «اگر ديرتر مي‌آمديد جواب قطعي خود را مي‌دادم اما اكنون صبر مي‌كنم تا ببينم از ميان كانديداهاي احتمالي يا ديگران كه هنوز اعلام نامزدي نكرده‌اند كسي توانايي دارد يا خير.» حسين مرعشي نيز كه از بستگان نزديك هاشمي است تلويحاً خبر داد كه او مي‌آيد. به گفته مرعشي هاشمي خطر نوعي راديكاليسم جديد كه نظام را تهديد مي‌كند درك كرده است. محافظه‌كاران «سعي دارند با انواع روش‌هاي تشويقي و تهديدي، هاشمي را از حضور درانتخابات منصرف كنند اما هاشمي تحت تأثير اين رفتارها قرار نخواهد گرفت.»

اما سواي اين وقايع، اخباري ديگر حاكي از آن است كه هاشمي رفسنجاني تصميم گرفته است وارد عرصه انتخابات شود. اطرافيان اعلام حضور او را در انتخابات در دو تاريخ عنوان كرده‌اند. عده‌اي معتقد هستند كه بهتر است هاشمي قبل از سال نو اعلام كند كه وارد صحنه انتخابات خواهد شد يا خير و عده‌اي ديگر مي‌گويند اين زمان مناسب نيست. بهتر است بعداز تعطيلات نوروز و حدوداً دوهفته قبل از ثبت‌نام كانديداها هاشمي حضور خود در انتخابات را اعلام كند. بدين ترتيب مي‌توان پي برد كه چرا حسين مرعشي تأكيد مي‌كند كه هاشمي اصلاح‌طلب‌ترين چهره تاريخ معاصر است» و يا چرا مهدي هاشمي فرزند او ابراز گلايه مي‌كند از اين كه پدرش رئيس جمهور شود. رقابت آغاز شده است. اصولگرايان دچار تفرقه شده اند و اصلاح‌طلبان مستقيم و غيرمستقيم، هاشمي را تشويق به حضور در انتخابات مي‌كنند تا حضور او مانع از يكدست شدن حاكميت و يكپارچگي كشور شود. به همين علت است كه «قاسم روانبخش» عضو شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب قم صريحاً به اعتراض عليه هاشمي بر مي‌خيزد و مي‌گويد: «با آمدن آقاي هاشمي رفسنجاني، چيزي تغيير نخواهد كرد.»

روانبخش كه سردبير هفته‌نامه پرتو است مي‌گويد با آمدن هاشمي مخالفم مگر اينكه آقاي هاشمي قول بدهد كه به هيچ‌وجه عناصر كارگزاراني را در كارهاي اجرايي وارد نكند كه باتوجه به سياست‌هاي ايشان، عملي نيست.

در چنين شرايطي است كه مهدي كروبي، ديروز ستاد انتخاباتي خود را رسماً افتتاح مي‌كند تا رقيب جدي هاشمي در انتخابات باشد. چرا كه او حضورش را منوط به حضور هاشمي كرده بود و امروز ديگر بر همه يقين حاصل شده است كه هاشمي مي‌آيد. در عين حال تحليلگران معتقد هستند باتوجه به اتفاقات روي داده و نيز انصراف كانديداهاي اصولگرايان مقابل هاشمي، در واقع رقابت اصلي بين هاشمي و اصلاح‌طلبان است. ميدان بازيي كه هر دو طرف برنده هستند. هركس پيروز بيرون آيد وضعيت به ضرر اصلاح‌طلبان نخواهد شد. هاشمي امروز، برخلاف ديروز در اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار گرفته است و اين نكته‌اي است كه اصولگرايان را بيش از گذشته كلافه كرده است. آنها شاهد آن هستند قبل از اين كه پا به ميدان رقابت بگذارند، بازنده تلقي مي‌شوند. چرا كه نه تنها اميدوار به رأي اكثريت مردم نيستند، بلكه حضور هاشمي رفسنجاني نيز بسياري از آراي آنها را كاهش مي‌دهد. در چنين شرايطي تنها هاشمي، كروبي و مصطفي معين هستند كه مي‌توانند اضلاع سه‌گانه انتخابات را شكل دهند. مگر آن كه معين ردصلاحيت شود و هاشمي و كروبي نقش خطوط موازي انتخابات را برعهده گيرند. خطوطي كه هيچ تلاشي بر اينكه يكديگر را قطع كنند، ندارند اما به سان يك رقيب و يك رفيق تا پايان راه با يكديگر مي‌مانند. آنان مي‌دانند كه اين «آخرين فرصت» است و همانطور كه هادي خامنه‌اي گفته است: «شايد آخرين فرصت براي تداوم اصلاحات باشد. كه از دست‌دادن آن با عدم مشاركت در انتخابات، شانس بازگشت به فضاي كنوني را براي مدت طولاني از اصلاح‌طلبان سلب مي‌كند.» در همين چارچوب است كه حميدرضا جلايي‌پور در سخنراني هفتگي در ستاد انتخابات جبهه مشاركت يكبار ديگر به مردم يادآور مي‌شود كه شركت آنها در انتخابات به معناي آگاهي‌سازي است و اين به نفع دموكراسي است. «شركت فعال در انتخابات، امكان شكل‌گيري و يكدست شدن قدرت در حكومت ايران را تضعيف مي‌كند.»

از همين زاويه است كه عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت نيز در حالي كه محافظه‌كاران در زير انتقادات اقتصاددانان قرار داشتند، به ميدان آمد و تمام جلسه مطبوعاتي خود را به انتقاد از اصولگرايان اختصاص داد. او مستقيماً در اين جلسه سخنان علي لاريجاني و احمد توكلي دو تن از نامزدان شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب را مورد توجه قرار داد. آنان پيشتر در دو سخنراني مختلف از بحث اختيارات رئيس جمهوري را كه از سوي خاتمي مطرح شده بود، انتقاد كرده و گفته بودند كه اگر رئيس جمهور اقتدار داشته باشد، اختيارات لازم ندارد.

رمضان زاده در پاسخ به آنها گفت كه «ما اقتدار را در اختناق و استبداد نمي بينيم و با افتخار اعلام مي كنيم كه در دوران دولت آقاي خاتمي، هيچ مخالف دولتي، احساس ناامني نكرد. اگر در حوزه داخلي اقتدار به اين معناست كه اتوبوس روشنفكران را به دره بيندازند و بقيه سكوت كنند و اين را نشانه رعب در دل مخالف بدانند و يا چهار وبلاگ نويس جوان را بگيرند و شبانه آنها را در خيابان ها دستگير كنند ما چنين اقتداري را نداريم و نمي خواهيم. ما اقتدار را به معناي رعب نمي دانيم.»

البته رمضان زاده تنها نبود. روزنامه ايران نيز به مدد سخنگوي دولت آمد و اظهارات علي لاريجاني را درخصوص اين كه كشور نياز به «هواي تازه» دارد به باد انتقاد گرفت. اين روزنامه در تحليل خود تأكيد كرده كسي كه از لزوم «هواي تازه» سخن مي گويد، بي شك به فضاي سرد و ساكتي كه پيش از اصلاحات بود خو كرده است. اگر پاي تازگي هوا و طراوت فضا در ميان باشد سراغ آن را جز درحد فاصل سال هاي ميانه دهه 70 و آغاز دهه 80 نمي توان گرفت. گويا برق سكه قدرت، قداست مفهوم اقتدار را بي رونق كرده است.»

به هر صورت ديروز، در غياب محافظه كاران كه در لاك خود فرو رفته اند، اصلاح طلبان توانستند نفسي بكشند و كارهاي خود را به پيش ببرند و حتي در موضع تهاجمي قرار بگيرند و از اصولگرايان انتقاد كنند. سكوت طولاني آنها يك باره با يك فرياد منفجر شد و تمام حرف ها را به يك باره بيان كردند. حرف هايي كه قطعا براي دولت و اصلاح طلبان در روزهاي آينده مجادله برانگيز خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین