کد خبر: ۸۸۹۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
تبلیغات

نگهداری و تعمیر گیربکس اتوماتیک و انواع آن

برای نگهداری و تعمیر گیربکس اتوماتیک لازم است که روغن گیربکس را به طور مرتب و بر اساس دستورالعمل تولید کننده تعویض کنید. سطح روغن گیربکس را به طور مرتب چک کنید و اگر لازم بود روغن اضافه نمایید. از روغن توصیه شده توسط تولیدکننده استفاده کنید. اگر گیربکس ضربه خورده یا مشکل دارد، سریعا به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.
نگهداری و تعمیر گیربکس اتوماتیک و انواع آن
آفتاب‌‌نیوز :

تعمیر گیربکس اتوماتیک باید توسط افراد مجاز و متخصص در این زمینه انجام شود در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های جدی به قسمت‌های مختلف گیربکس وارد شود. به همین دلیل تست و بررسی گیربکس خودرو و بازرسی دوره‌ای از آن در اولویت است، زیرا همیشه پیشگیری مشکلات بهتر از حل آن است.

انواع گیربکس اتوماتیک

انواع مختلفی از گیربکس اتوماتیک در خودرو‌ها استفاده می‌شود که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • گیربکس CVT (Continuously Variable Transmission)
  • گیربکس DSG (Direct Shift Gearbox)
  • گیربکس توربو
  • گیربکس دستی / معمولی
  • گیربکس نیمه اتوماتیک

نگهداری و تعمیر گیربکس اتوماتیک و انواع آن

گیربکس دستی اتوماتیک شده

گیربکس دستی اتوماتیک شده (AMT) نوعی گیربکس مکانیکی است که با اضافه کردن بخش‌های الکترونیکی و هیدرولیکی، عملکرد آن شبیه گیربکس اتوماتیک شده است. ویژگی‌های این نوع گیربکس:

  • دارای کلاچ مکانیکی معمولی است، اما تعویض دنده‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.
  • راننده با استفاده از اهرم تعویض دنده، دستور تعویض دنده را می‌دهد، اما فرایند تعویض دنده توسط اکچواتور‌های الکتروهیدرولیکی انجام می‌شود.

 گیربکس‌های CVT (Continuously Variable Transmission)

گیربکس CVT (Continuously Variable Transmission) یکی از انواع گیربکس‌های اتوماتیک است که ویژگی‌های زیر را دارد:

  • به جای دنده‌های مجزا، از یک تسمه و یک جفت پولی استفاده می‌کند که می‌توانند به صورت پیوسته و بدون وقفه نسبت گردشی را تغییر دهند.
  • محدوده بسیار وسیعی از نسبت‌های گردشی را پوشش می‌دهد و در نتیجه دنده‌ها را به صورت نامحسوس تعویض می‌کند.

گیربکس سیاره‌ای خورشیدی (AT)

گیربکس سیاره‌ای خورشیدی (Automatic Transmission) یا به اختصار AT، یک نوع گیربکس اتوماتیک است که ویژگی‌های زیر را دارد:

  • از یک مجموعه چرخ دنده‌های سیاره‌ای و خورشیدی به همراه کلاچ‌تر استفاده می‌کند.
  • حرکت نیرو از طریق روغن هیدرولیک صورت می‌گیرد.
  • تعویض دنده‌ها به صورت اتوماتیک و بر اساس سرعت، بار موتور و شرایط رانندگی انجام می‌شود.
  • راننده نیازی به فشار کلاچ ندارد و فقط پدال گاز و ترمز را کنترل می‌کند.
  • رانندگی راحت‌تر و آسان‌تر است.
  • در مقایسه با گیربکس دستی بازدهی سوخت پایین‌تر است.

گیربکس‌های دو کلاچ (DCT)

گیربکس دوکلاچه یا DCT (Dual Clutch Transmission) نوعی گیربکس نیمه-اتوماتیک است که ویژگی‌های زیر را دارد:

  • دارای دو کلاچ مجزا برای دنده‌های زوج و فرد است که باعث تعویض سریع‌تر دنده می‌شود.
  • هنگام حرکت با یک دنده، کلاچ دنده بعدی آماده می‌شود تا تعویض دنده آنی صورت گیرد.
  • تعویض دنده توسط کامپیوتر کنترل می‌شود و بدون وقفه انجام می‌گیرد.
  • اصولا شتابگیری سریع‌تر از گیربکس معمولی اتوماتیک دارد.

نشانه‌های گیربکس آسیب‌دیده

برخی از نشانه‌های یک گیربکس آسیب‌دیده عبارتند از:

  • صدا‌های غیرعادی هنگام تعویض دنده مانند صدای خش خش، جیغ کشیدن یا گرفتگی
  • لرزش شدید هنگام شتاب گرفتن یا دنده عقب
  • مشکل در تعویض دنده‌ها و گیر کردن دنده
  • بوی سوخته از ناحیه گیربکس
  • نشتی روغن گیربکس

استشمام بویی شبیه به بوی سوختگی

استشمام بوی سوختگی از ناحیه گیربکس می‌تواند نشانه‌های زیر باشد:

  • سوختن کلاچ (Clutch Burn)
  • سوختن روغن گیربکس
  • سایش بیش از حد قطعات
  • نشتی روغن به اگزوز

روغن‌ریزی از گیربکس

روغن‌ریزی از گیربکس می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • خرابی درزبندی (Seal)
  • شل شدن واشر آب‌بندی
  • شکستگی مخزن روغن
  • خرابی بلبرینگ خروجی

ایجاد صدای غیرعادی از گیربکس

ایجاد صدا‌های غیرعادی از گیربکس می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • سایش بیش از حد چرخ‌دنده‌ها
  • آسیب‌دیدگی بلبرینگ‌ها
  • کمبود یا آلودگی روغن گیربکس
  • شل شدن پیچ‌ها و مهره‌ها

تعویض دهنده به سختی یا به صورت ناگهانی انجام می‌شود

تعویض سخت یا ناگهانی دنده‌های گیربکس می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • کمبود یا آلودگی روغن گیربکس
  • فرسودگی کلاچ
  • آسیب‌دیدگی سینکرون‌رینگ‌ها
  • خرابی سیستم هیدرولیک

مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک

مراحل تعمیر گیربکس ام وی ام، هیوندا و تویوتا ... به طور خلاصه عبارتند از:

  • باز کردن گیربکس و جدا کردن آن از خودرو
  • باز کردن قطعات داخلی گیربکس و بررسی اجزاء
  • شناسایی قطعات معیوب و ساییده شده
  • تعویض یا تعمیر قطعات آسیب دیده
  • تمیز کردن کامل قطعات داخلی
  • مونتاژ مجدد گیربکس

بازرسی اولیه گیربکس

مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک به طور خلاصه عبارتند از:

  • باز کردن گیربکس و جدا کردن آن از خودر
  • باز کردن قطعات داخلی گیربکس و بررسی اجزاء
  • شناسایی قطعات معیوب و ساییده شده
  • تعویض یا تعمیر قطعات آسیب دیده
  • تمیز کردن کامل قطعات داخلی
  • مونتاژ مجدد گیربکس
  • نصب گیربکس روی خودرو
  • چک کردن عملکرد و آزمایش رانندگی
  • تنظیمات و تست نهایی

جداسازی قطعات گیربکس

مراحل جداسازی و دمونتاژ قطعات گیربکس به طور خلاصه عبارتند از:

  • خالی کردن روغن گیربکس
  • باز کردن پیچ‌ها و مهره‌های نگهدارنده و جدا کردن کارتر گیربکس
  • جدا کردن صفحه فشار و دیسک کلاچ
  • بیرون آوردن شفت ورودی و خروجی
  • باز کردن چرخ‌دنده‌ها و شفت‌های میانی
  • جداسازی سینکرون‌رینگ‌ها
  • جدا کردن محورها، بلبرینگ‌ها و بوش‌ها
  • باز کردن پمپ روغن و سایر اجزای هیدرولیکی

بهترین مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک

یکی از بهترین و بروزترین تعمیرگاه‌های حال حاضر کشور اوتاناکار می‌باشد که همراه با کادر باتجربه خود همواره آماده است تا خودرو‌های مختلف شما را رفع عیب یا عیب یابی کنند.

وقتی برای بار اول وارد مرکز اوتاناکار می‌شوید با مهمترین ویژگی‌های یک مرکز تعمیر ماشین حرفه‌ای و استاندارد مواجه خواهید شد. این ویژگی‌ها عبارتند از.

  • تجهیزات و امکانات روزآمد؛ داشتن تجهیزات تشخیصی و تعمیراتی مدرن و به روز از قبیل دستگاه عیب یابی، لیفت و جک، ابزارآلات مکانیکی و الکتریکی.
  • نیروی متخصص و مجرب؛ به کار گرفتن مکانیک‌ها و مهندسان آموزش دیده، باتجربه و دارای مهارت فنی لازم
  • قطعات یدکی با کیفیت؛ داشتن انبار قطعات یدکی اصلی و مرغوب برای انواع خودرو‌ها

برای اطلاع بیشتر به سایت https://otanacar.com مراجعه نمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین