کد خبر: ۸۸۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۶

مسعود کیمیایی به عیادت تهیه کننده «قیصر»ش رفت(+عکس)

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  مسعود كيميايی گفت: « "عباس شباويز" بزرگ سينمای ماست و متعجبم از اين‌كه چرا خانه سينما از اين همه تجربيات او استفاده نمی‌كند».

اين كارگردان سينمای ايران كه به‌عيادت اين تهيه‌كننده قديمی سينما به بيمارستان «كسری» رفته بود، در گفت‌و‌گويی اظهار داشت: « "شباويز" يكی از پايه‌گذاران سينمای متفاوت و متفكر است، سينمايی كه درونش اعتراض است و با تفكر گفته می‌شود. او آن زمان به‌دليل گرايشات سياسی كه داشت به سينمای معترض علاقه‌مند بود و "آريانا فيلم" را تاسيس كرد كه پايگاه اين نوع سينما شده بود».

وی افزود: «من به همراه احمدرضا احمدی، پرويز دوايی، امير نادری، جلال مقدم و بعدها، عباس كيارستمی كارمان را از آنجا آغاز كرديم و او در شكل‌گيری سينمای ما بسيار موثر بود».

اين كارگردان كه تجربه ساخت «قيصر» را با شباويز دارد تصريح كرد: «اگر او نبود «قيصر» خيلی سخت ساخته می‌شد. او دخالتی در فيلمنامه و نحوه‌ كار نمی‌كرد و هميشه كارگردان‌ها را مستقل می‌خواست و می‌دانست در استحكام خودشان می‌توانند به بيان خودشان برسند».

مسعود كيميايی با تاكيد براين‌كه الان می‌توان‌ استفاده زيادی از تجربيات شباويز كرد اظهار داشت: «او در ايستادگی و استقلال هنرمند تبحر زيادی دارد و مشاور خوبی برای فيلمسازان مستقل می‌تواند باشد و بايد كمک كنيم تا از شباويز استفاده شود. الان 30 سال از سينمای جديد ما گذشته است و نمی‌دانم اين خط‌كشی‌ها تا كی ادامه خواهد داشت».

عباس شباويز هم كيميايی را از معدود فيلمسازانی دانست كه بلد نيست روشنفكرنمايی كند، دانست اظهار داشت: «او فيلمسازی بزرگ و با فرهنگ اين مملكت است و درحال حاضر بجز او، بيضايی، كيارستمی، تقوايی و مهرجويی كارگردان مطرحی نمانده است».

وی درباره‌ وضعيت خودش نيز گفت: «چهارشنبه پيش بر اثر عفونت شديد ريه بی‌هوش شدم كه همسر و دامادم من را به بيمارستان آوردند و طی 4 شب بستری شدن در "آی ‌سی ‌يو" تحت درمان قرار گرفتم و الان مشكل كليه و مثانه دارم كه قرار است در بيمارستان ديگری درمانش را پيگيری كنم».

عباس شباويز متولد 1308 در تهران است كه در سابقه كاری‌اش تهيه فيلم‌هايی همچون «گنج قارون»، «قيصر»، «خداحافظ رفيق»، «وكيل اول» و «صعود» به چشم می‌خورد. {$old_album_88926}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین