کد خبر: ۸۸۹۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲

واکنش اصلاح طلبان به ایده «رأی اعتراضی»

۲۹ روز دیگر تا یازدهم اسفند، موعد انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی - انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود.
واکنش اصلاح طلبان به ایده «رأی اعتراضی»
آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال انتشار اخبار و شایعاتی درباره ثبت‌نام حجت‌‎الاسلام «حسین طائب» در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، یک منبع آگاه اعلام کرد: آقای طائب در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام نکرده است.

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت گفت: «در فکر شکل دادن به نمایندگان خاص شورای وحدت و البته در حال رایزنی و مذاکره برای رسیدن به تفاهم و انسجام هستیم. نمایندگان خاص شورای وحدت از سراسر کشور، باید میثاق‌نامه این شورا را امضا کرده باشند.»

برخی از اصلاح‌طلبان به ایده روحانی، ناظر بر «رأی اعتراضی» واکنش نشان دادند.

«محمدجواد روح» تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب دو شرط را برای عملی شدن ایده‌ی رأی اعتراضی در بیانیه حسن روحانی لازم می‌داند یعنی گرم بودن فضای انتخابات و جامعه و سازماندهی گسترده که البته هر دو شرط را فراهم نمی‌بیند. او همچنین محقق شدن «رأی منفی» را عملی‌تر می‌داند. این تحلیلگر سیاسی در این مصاحبه از عدم وجود انگیزه‌ی کافی در میان اصلاح‌طلبان برای این انتخابات نیز سخن گفت.

«رسول منتجب‌نیا» دبیرکل حزب جمهوریت نیز در این رابطه گفت: آنچه آقای روحانی در بیانیه خود گفته‌اند را خودشان می‌بایست توضیح دهند که مقصودشان از رأی اعتراضی چیست. من نمی‌توانم صحبت ایشان را تفسیر کنم، ولی ظاهراً ایشان خواسته که به طور ضمنی مردم را به پای صندوق رأی دعوت کند، ولی رأی به کاندیدا‌هایی که قبول ندارند ندهند یا رأی سفید و رأی باطله بدهند. قاعدتاً چنین منظوری دارند. جای بحث دارد که آیا این کار درستی است که مردم را تشویق کنیم که رأی باطله بدهند یا نظر دیگری باید مورد توجه قرار بگیرد.

«صادق زیباکلام» نیز گفت: ایده آقای روحانی مبنی بر رأی اعتراضی کاملاً بی‌معناست. یعنی چه در انتخابات شرکت کنیم و رأی اعتراضی دهیم؟ این کار را کنیم که چه شود؟

«اعتدال و توسعه» مصمم به ائتلاف

از برآیند رفتار انتخاباتی و سیاسی حزب «اعتدال و توسعه» چنین برمی‌آید که آن‌ها در فکر ائتلاف انتخاباتی گسترده هستند؛ طبق اطلاعاتی که «جواد هروی» سخنگوی اعتدال و توسعه داده، این تشکل سیاسی با حزب «کارگزاران سازندگی»، «اعتماد ملی»، «ندای ایرانیان» و «خانه کارگر» و مجموعه اصولگرایان معتدل نزدیک به «علی لاریجانی» و نمایندگان ادوار به مدیریت «منصور حقیقت‌پور» جلسه دارد.

پیش از او نیز «محمدباقر نوبخت» دبیرکل این حزب گفته بود: حزب «اعتدال و توسعه» به عنوان یک حزب مستقل نظر خود را نسبت به انتخابات صریحاً بیان کرده است. با این حال ما قرار شد تا با هماهنگی‌ها و جلساتی که داشتیم، در هر حوزه اگر احزاب همسو فرد مطمئنی به‌عنوان کاندیدا داشته باشند، از آن‌ها حمایت کنیم.

قهر اصلاح‌طلبان با صندوق‌های رأی شایعه است

«قدرت‌علی حشمتیان» رئیس خانه احزاب در نشست صمیمی نمایندگان احزاب با استاندار تهران با بیان اینکه خانه احزاب ایران از سال ٨٠ فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: خانه احزاب تا سال ٩٤ به صورت دو فراکسیون و بعد از این سال با تصویب خانه قانون جدید احزاب به صورت سه فراکسیون اداره می‌شود و هم اکنون در ١٩ استان دفاتر احزاب فعال هستند.

وی با اشاره به فعالیت ١٤٠ حزب در کشور از تقسیم آن‌ها به ١٩ جبهه و وجود ٩٥ حزب ملی و ٤٥ حزب استانی خبر داد و اظهار کرد: علیرغم اختلاف سلیقه‌های موجود در میان احزاب، اما همه در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی مشغول فعالیت هستند.

حشمتی قهر اصلاح‌طلبان با انتخابات را شایعه دانست و ادامه داد: همه احزاب پای کار انقلاب بوده و به فرمایشات رهبر انقلاب لبیک گفته و در انتخابات حضور خواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین