کد خبر: ۸۹۱۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲

افزایش نگران‌کننده همسرکشی در جامعه مصر رسانه‌ای شد

در سایه افزایش چشمگیر همسرکشی در جامعه مصر، رسانه‌های عربی را به کنکاش برای یافتن دلایل موثر در این پدیده واداشته است.
افزایش نگران‌کننده همسرکشی در جامعه مصر رسانه‌ای شد
آفتاب‌‌نیوز :

در سایه افزایش چشمگیر همسرکشی در جامعه مصر، رسانه‌های عربی را به کنکاش برای یافتن دلایل موثر بر این پدیده واداشته است.

کارشناسان مصری بر این باورند که بیش از آنکه مشکلات اقتصادی دلیلی بر این امر باشد، بحران فرهنگی حاکم بر جامعه و فروپاشی رفتاری و دوگانگی در ادعا و رفتار دینی روابط همسران را به نقطه بحران‌زایی رسانده است.

در یکی از گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های عربی، دکتر جمال فرویز استاد روان‌شناسی دانشگاه‌های مصر در این باره گفت: میانگین فروپاشی رفتاری بین افراد جامعه مصر به‌شدت افزایش یافته است، ما شاهد شیوع وسیع اعتیاد به مواد مخدر به‌ویژه مواد مخدر صنعتی هستیم، این مواد باعث بروز رفتارهای خشونت‌آمیزی می‌شود که فرد آن را با خونسردی کامل انجام می‌دهد، علاوه بر آن شبکه اجتماعی و نیز تولیدات هنری نیز بر شدت این خشونت‌ها افزوده‌اند و می‌توان آن را از مهم‌‌ترین عوامل منجر به انتشار این پدیده به شمار آورد.

دکتر سعید صادق جامعه‌شناس مصری هم معتقد است: بحران اقتصادی نمی‌تواند علتی برای افزایش پدیده همسرکشی باشد، زیرا این بحران شاید باعث افزایش جر و بحث شود اما نمی‌تواند منجر به قتل شود.

او در عین حال مهم‌‌ترین علل همسرکشی را درخواست طلاق از سوی همسر اعلام کرد و گفت: در بسیاری از موارد قتل، مردان بعد از شنیدن این خبر که همسرشان درخواست طلاق کرده در اقدامی انتقامجویانه دست به قتل آنها می‌زنند.

با این حال سمیر الجمل منتقد و کارشناس سینما گرچه می‌پذیرد که تولیدات سینمایی و تلویزیونی باعث شدت گرفتن شیوع خشونت در جامعه شده است اما ادعا می‌کند هنر نمی‌توند علت اصلی افزایش قتل باشد و باید علل آن را در شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه جست‌وجو کرد.

این منتقد معتقد است، برخلاف تصور تولیدات سینمایی خشونت را به بدنه جامعه تزریق نکرده است، بلکه داستان خود را از آنچه در بدنه جامعه در حال وقوع است وام گرفته و آنچه را در بستر جامعه رخ می‌دهد منعکس می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین