کد خبر: ۸۹۲۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

بهترین زمان برای اندازه‌گیری فشار خون

فشار خون در طول روز در نوسان است. این ریتم از یک ریتم شبانه‌روزی پیروی می‌کند، پس از بیدار شدن از خواب به شدت افزایش می‌یابد، بعد از ظهر به اوج خود می‌رسد، سپس در عصر کاهش می‌یابد. کنترل فشار خون در خانه باید دو بار در روز طبق دستور پزشک انجام شود.
بهترین زمان برای اندازه‌گیری فشار خون
آفتاب‌‌نیوز :

۳۰ دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشار خون از مصرف کافئین، سیگار کشیدن یا ورزش کردن خودداری کنید.

صبح

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند فشار خون خود را اول صبح اندازه‌گیری کنید. فشار خون معمولاً هنگام خواب در پایین‌ترین حد خود است، سپس با بیدار شدن از خواب و شروع به حرکت در روز افزایش می‌یابد. 

اندازه‌گیری باید بعد از تخلیه مثانه، اما قبل از مصرف دارو‌های فشار خون یا نوشیدن قهوه انجام شود. پس از دستشویی رفتن، به مدت ۵ دقیقه آرام بنشینید. 

از عوامل استرس‌زا بالقوه مانند چک کردن ایمیل‌های کاری یا تماشای اخبار که ممکن است فشار خون را بالا ببرد اجتناب کنید. برای اطمینان از نتایج دقیق، دو اندازه‌گیری را با فاصله تقریباً یک دقیقه انجام دهید. اگر بسیار متفاوت هستند، یک دقیقه دیگر صبر کنید و دوباره آن را انجام دهید.

ظهر

فشار خون با ادامه روز افزایش می‌یابد و معمولاً در ظهر به بالاترین حد خود در روز می‌رسد. در بیشتر موارد، پزشکان این زمان را توصیه نمی‌کنند. با این حال برخی از محققان فکر می‌کنند این زمان می‌تواند بینش ارزشمندی را ارائه دهد و به شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به نوعی بیماری قلبی به نام هیپرتروفی بطن چپ کمک کند.

عصر

اندازه‌گیری فشار خون در عصر معمولاً در کنار خوانش صبحگاهی استفاده می‌شود. بهترین زمان برای اندازه‌گیری در عصر هنوز مورد بحث است. 

دستورالعمل‌های آن در سراسر جهان متفاوت است. برای مثال در ایالات متحده، دستورالعمل‌های کنونی توصیه می‌کند که فشار خون خود را قبل از وعده‌ی عصرانه چک کنید. در آسیا در شب قبل از خواب، بعد از شام و حمام کردن توصیه می‌شود.

این نکات را دنبال کنید تا هنگام اندازه‌گیری در خانه نتایج دقیق‌تری داشته باشید:

• حداقل دو بار در روز اندازه‌گیری کنید. فشار خون در طول روز تا ۳۰ درصد تغییر می‌کند. به دلیل تغییرات هورمونی، سطح فعالیت، و خوردن است.

• هر روز در زمان‌های مشخصی اندازه‌گیری کنید.

• هر بار که چک می‌کنید، بیش از یک بار اندازه‌گیری کنید.

• ۳۰ دقیقه قبل از اندازه‌گیری آماده شوید. ورزش نکنید، سیگار نکشید، کافئین ننوشید یا یک وعده غذایی بزرگ نخورید. همچنین باید مثانه خود را خالی کنید و قبل از اندازه‌گیری حداقل پنج دقیقه به خود استراحت دهید.

• روی صندلی بنشینید. ایستادن می‌تواند منجر به افزایش یا نادرست خواندن شود. روی یک صندلی بنشینید و پشت خود را تکیه دهید. بازو‌های خود را روی میز یا سطح صاف دیگری قرار دهید و پا‌های خود را صاف روی زمین قرار دهید.

منبع: سلامت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین