کد خبر: ۸۹۲۷۶
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۶

کروبی: از ابتدا با نظارت استصوابی مخالف بوده‌ام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی کروبی، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با برنامه «رو در ر» شبکه پرس تی وی به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداخته است. 

به گزارش گروه سیاسی آفتاب،‌ متن کامل این گفتگو به شرح ذیل می‌باشد:

دیدگاه شما درباره روند تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان چیست؟

موضع من کاملا صریح و شفاف است و چیز جدیدی هم نیست و سال‌هاست، حدود 20 سال است که چنین نظری را ابراز می‌کنم.
من با نظارت استصوابی به این صورتی که شورای نگهبان اتخاذ و حتی در مقاطعی هم مانند انتخابات مجلس هفتم و هشتم آن را تشدید کرده است، از همان ابتدا هم در مصاحبه‌ها و مکاتباتی که داشته‌ام، اعلام کردم که مخالفم.

منتها الان یک نکته اضافه ای دارم و آن این است که نظارت یا اسطتلاعی است یا استصوابی؛ اسطتلاعی یعنی اطلاع دادن و استصوابی یعنی هدایت کردن و به سمت صواب (نیکی و خوبی) یعنی اگر تخلفی و اشتباهی در انتخابات بود، شورای نگهبان تذکر و هشدار بدهد؛ اما الان نظارت حالت دخالت آمیز پیدا کرده است بنابراین من از اول مخالف چنین روندی بوده ام و الان هم بیشتر مخالفم، چون می‌دانستم این استصوابی که اینها شروع کرده اند، به تدریج به همین جایی که الان هستیم، منتهی خواهد شد.

ضمن اینکه این را عرض کنم، من کاملا موافق نظارت و موافق شورای نگهبان هستم و به نظرم کار این شورا بسیار مهم و مسئولیت آن بسیار سنگین است.
مسئولیت اصلی شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است اما نظارت را هم به او داده اند تا حقی از کسی ضایع نشود؛ اما متاسفانه برداشت اشتباهی از آن شده است. بنابراین نظارت لازم است و نهاد شورای نگهبان هم خوب است اما الان برداشت نادرستی از وظایف این شورا وجود دارد.


اخیرا حملات و انتقادهای زیادی از سوی برخی روزنامه‌ها علیه شما انجام شده و به نظر می‌رسد هرچه به انتخابات نزدیکتر می‌شویم، حجم این انتقادها بیشتر می‌شود. آیا همینطور است؟

در اینجا دو مطلب وجود دارد. یک مطلب مواضعی است که من داشتم که آنها را بیان می‌کنم مثل اعدام افراد زیر 18 سال که حرف جدیدی هم نیست و خیلی از آیات عظام و مراجع نیز در این باره اظهار نظر کرده اند. بنابراین بخشی از این انتقادها به خاطر مواضع من است اما بیشتر به انتخابات بر می‌گردد.

برخی از منتقدان از من انتقاد کرده اند چون موقعیت خود را در خطر می‌بینند. آنها دیده اند که من در سفرهایم با استقبال خوب مردم روبرو بوده ام و نیروهایی که از من حمایت می‌کنند، نیروهای موثری هستند لذا، خود را در رقابت با من نمی‌بینند و به نظر من ممکن است این انتقادها تشدید هم بشود.

ما فقط از موقعیت خود دفاع می‌کنیم و بیدی هم نیستیم که از این بادها بلرزیم.
ما کار خود را انجام می‌دهیم و آنها هم کار خود را و در نهایت داوری آن با مردم است که چگونه انتخاب کنند.


برخی از شما انتقاد کرده‌اند که برنامه خاصی ندارید و یا حداقل آن را هنوز اعلام نکرده‌اید. تنها کاری که شما می‌کنید مخالفت با دولت احمدی نژاد است. نظر شما در این باره چیست و آیا اساسا شما برنامه خاصی دارید؟

نخست اینکه من برنامه مشخص و یکی از بهترین نیروها را دارم و در حال حاضر گروهی از بهترین افراد و مدیران با من همکاری می‌کنند و مشغول تدوین برنامه هستند. همگان بحث‌ها و مناظره‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که شروع شد، برنامه‌های من را خواهند شنید؛ در عین حال تاکنون من سه برنامه اصلی را نیز اعلام کرده‌ام.

اولین و مهمترین مشکل دولت احمدی نژاد این است که برنامه‌ها را به هم ریخته است و به نظر کارشناسان اهمیتی نمی دهد. او حتی با دوستان خودش هم کنار نمی آید. رییس برنامه بودجه عوض شد، آقای دانش جعفری عوض شد، مشاورین و دوستان مدافع خود را نیز کنار گذاشته است. بنابراین ما اولین کاری که باید بکنیم برنامه ریزی است و احیای جاهایی مثل شورای پول، این یک برنامه.

یکی دیگر از برنامه‌های من سهام نفت است که همکاران من در حال بررسی آن هستند و بزودی در همین هفته اعلام می‌شود. یا یکی از مشکلات ما حقوق شهروندی است. به نظر من جریانی وجود دارد که نمی خواهد قانون اساسی درست اجرا شود و به نظر من باید قانون اساسی به طور کامل اجرایی شود. بنابراین اینها برنامه‌های ماست.

البته گذشته از دانش و تجربه خودم از گروهی زبده شامل بهترین وزرا و کارشاسان استفاده خواهم کرد که فکر می‌کنم اگر رییس جمهور شوم، دولت کم نظیری خواهیم داشت. من تلاش می‌کنم از اختلاف افکنی و تشویش اذهان بپرهیزم و البته اسناد و مدارکی هم هست که من درباره آن‌ها صحبت می‌کنم. بنابراین هم برنامه داریم و هم نقد می‌کنیم .

شما درباره سیاست داخلی سخن گفتید. در سیاست خارجی چه برنامه‌ای دارید به ویژه درباره آمریکا؟

در سیاست خارجی با حفظ اصول و منافع ملی حتما باید تنش زدایی صورت گیرد. مطمئنا تعامل و گفتگو خواهیم داشت. با ایالات متحده مشکلاتی داریم. ما نزدیک به 50 یا 51 سال روابط خوبی با یکدیگر داشتیم اما در 25 سال گذشته مشکلاتی در این روابط ایجاد شده است.بنابراین همان طوری که آقای اوباما در سخنان خود متفاوت با جورج بوش عمل کرده است، لازم است آمریکایی‌ها قدم‌های مثبت‌تری بردارند.

ما رهبری بسیار هوشیار و مطلع داریم و اگر آنها اقدامات عملی و مثبتی از خود نشان دهند، ما نیز آمادگی این را داریم که مذاکرات را آغاز کنیم.

رای زنان چقدر می‌تواند موثر باشد؟ شما برای زنان چه برنامه‌هایی دارید؟

اگر خودستایی نشود، من یکی از روشنفکرترین و منصف ترین چهره‌ها در زمینه حقوق زنان و نقش آنان در جامعه هستم.

این را می‌توانید از خانم‌هایی که در ادوار مختلف مجلس بودند به ویژه در مجلس ششم بپرسید. حتی آنهایی که من با آنها اختلاف سلیقه هم دارم، می‌گفتند که در حرف و عمل بهترین مدافع خانم‌ها هستم و بر این باورم که خانم‌ها باید در همه زمینه‌های مختلف سیاسی، پژوهشی، تحقیقاتی و حتی خدماتی حضور داشته باشند. من کسی هستم که از اول انقلاب همسر خود را وارد کارهای خدماتی در زمینه پزشک و دارو کردم.

من در این زمینه خدمات فراوانی داشته‌ام که خود امام خمینی (س) به خاطر این خدمات از من تشکر کردند.

عملا با وجود اینکه من خودم روحانی بودم و چنین باورهایی در 30 سال پیش خیلی سنگین بود، اما از حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی همیشه دفاع کرده ام.

من همیشه مدافع حقوق زنان بوده‌ام و حتی زمانی که ریاست مجلس بر عهده من بود سخنرانی‌هایی داشتم و گفتم که خانم‌ها هم می‌توانند در تمامی عرصه‌ها حتی در شورای نگهبان و ... حضور داشته باشند.

گروه‌های سیاسی هم که به دیدار من می‌آیند بر این نکته تاکید می‌کنم که چرا شما در جمع خودتان خانم وجود ندارد؟ چرا خانم‌ها نمی توانند رهبری یک گروه سیاسی را بر عهده بگیرند؟

به نظر من خانم‌ها می‌توانند در تمامی بخش‌های یک دولت به کار گرفته شوند و قانون اساسی ما هم منعی برای این موضوع قائل نشده است.

منتها این مشکلی است که قرن‌ها در ایران وجود داشته است که می‌بایست آن را برطرف کنیم منتها با شتاب نه.

البته مسئله دیگری هم وجود دارد این است که هنوز چنین مسائلی حتی در میان خانم‌ها هم عادی نشده است. شما به من که آقا هستم رای می‌دهید اما به یک خانم رای نمی دهید. در هیچ دوره‌ای از مجلس بیش از چهارده نماینده وارد نشده است در حالی که در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ مثلا در دوره ششم مجلس مطمئنم در میان نامزدها حداقل 40 تا 50 خانم با قابلیت‌های بالا وجود داشته‌اند و من انتظار داشتم خانم‌های بیشتری به مجلس راه پیدا کنند.

رویکرد شما درباره اقلیت‌های مذهبی و قومی در ایران چیست؟

نخست اینکه در قانون اساسی آمده است که همه اقوام و تمامی پیروان یک مذهب با یکدیگر برابر هستند.

دوم، به نفع ما و امنیت ملی ماست که تمامی اقوام احساس کنند در این کابینه شریک هستند.

فکر می‌کنم رویکرد ما با دیگران صرف نظر از اینکه از چه نژاد، مذهب و یا جنسیتی هستند باید به گونه‌ای باشد که همگی فکر کنند جزوی از دولت هستند زیرا که حق آنهاست که اینگونه باشد و این را هیچ کس دیگری جز من نگفته است.

من در نهادها انقلابی مثل حج، بنیاد و مجلس بوده‌ام و همیشه روابط خوبی با دیگر اقوام و پیروان دیگر ادیان داشته و حتی در مکان‌های مذهبی زرتشتیان و مسیحیان حاضر می‌شدم.

البته موانعی هم وجود دارد اما به یاری خدا تلاش می‌کنیم که همه اقوام و مذاهب در دولت نقش داشته باشند. البته این نکته را هم اضافه کنم که موضوع اقوام و اقلیت‌های دینی موضوعی نیست که فقط در زمان انتخابات مورد توجه قرار گیرد بلکه، در این زمان بحث درباره آن بیشتر مطرح می‌شود و من همیشه گفته ام که مفاد قانون اساسی باید اجرایی شوند و در این زمینه بر مواد پانزدهم و نوزدهم تاکید دارم.

به نظر شما نقایص عمده دولت دکتر احمدی نژاد در سیاست داخلی و خارجی چیست؟

آقای احمدی‌نژاد کار می‌کند و مجموعه ای هم که ایشان هستند تلاش خود را می‌کنند و زحمت هم می‌کشند؛ این واقعیتی است که ما می‌بینیم. اما پرکاری وقتی مفید است که بر مبنای برنامه ریزی باشد همراه با دور اندیشی و تجربه و تصمیم گیری جمعی. بنابر آنچه که نقل می‌شود و در عمل هم مشهود است آقای احمدی نژاد کار کارشناسی انجام نمی دهد. جمعی تصمیم نمی گیرد بلکه در همه کارها فردی عمل می‌کند.

ببینید در این چهار سال چقدر تغییر در مدیریت کشور انجام شده است؛ یعنی کابینه تا مرز اینکه دوباره دولت رای اعتماد بگیرد پیش رفته است.

بنابراین مشکل آقای احمدی نژاد در مسائل داخلی هم راهی نکردن با همکارانش است و هیچکس هم نمی داند این تصمیم گیری‌ها از کجا ناشی می‌شود.

در سیاست خارجی هم سخنانی است که درباره شورای امنیت و برخی دولت‌ها می‌گوید و از ادبیاتی استفاده می‌کند که در مجموع به نفع ایرانی‌ها نیست.

آقای کروبی چرا فکر می‌کنید که باید رییس جمهور ایران شوید؟

احساس می‌کنم می‌توانم این کار را انجام دهم؛ اینکه با مشکلات دست و پنجه نرم کنم و این قدرت را در خودم می‌بینم؛ با توجه به تجربه ام، با توجه به تحصیلاتم و با توجه به این واقعیت که کشورم را دوست دارم و به اصل جمهوری اسلامی و اصل انقلاب عشق می‌ورزم.

فکر می‌کنم بتوانم در حد توانم کاری کنم که بچه‌های این مردم و ملت ایران که خون و شهید داده اند کمتر سختی بکشند.

حال آنکه این واقعیت است یا نه هر کسی به توانایی‌های خود نگاه می‌کند. البته نه اینکه بگویم تنها من می‌توانم چنین کارهایی را انجام دهم، در این جامعه هستند کسانی که امنیت منافع داخلی و بین‌المللی ما را حفظ کنند، اما شاید نخواهند در این انتخابات وارد رقابت شوند.

و البته یکی از توانایی‌های من این است که می‌توانم نیروهای خوبی را دعوت به کار کرده و از آنها استفاده کنم؛ حتی اگر در حزب من نباشند و حتی منتقدان من هم همیشه این را می‌گویند که کروبی کسی است که می‌توان با او کار کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین