کد خبر: ۸۹۲۸۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
تبلیغات

راهبند چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

راهبند یک وسیله کاربردی با قابلیت‌های بسیار بالاست که در مراکز پرتردد و شلوغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به عملکرد خود به انواع متعددی تقسیم بندی می‌شود و کار‌های مختلفی را انجام میدهد. سعی کنید بسته به نیاز خود مدل راهبند موردنظرتان را خریداری کنید.
راهبند چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

راهبند وسیله‌ای برای کنترل و مدیریت عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه است که در مراکز متعددی از آن استفاده می‌کنند. این وسیله کاربردی به صورت کاملا اتوماتیک و خودکار کار می‌کند و در اکثر اوقات در مکان‌های شلوغ و پرتردد استفاده می‌شود. این وسایل به طور معمول در ارتفاع یک متری از سطح زمین نصب می‌شوند و به صورت طولی قابل تغییر هستند. در اینجا قصد داریم به شناخت بیشتر این وسیله و کارایی آن بپردازیم.

تقسیم‌بندی انواع راهبند

راهبند بر اساس نوع تقسیم‌بندی و عملکرد خود در ۳ گروه قرار می‌گیرند:

  1. ستونی
  2. صفحه‌ای
  3. هرمی

یک تقسیم‌بندی دیگری هم وجود دارد که بر اساس ان راهبند به ۲ گروه دسته‌بندی می‌شود:

  1. مدل دستی: که در این مدل یک فرد به صورت دستی بازو را جا به جا می‌کند.
  2. مدل اتوماتیک: در این مدل، اگر خودرو یا وسایل نقلیه مجاز به ورود باشند، این اجازه به صورت اتوماتیک به آن‌ها داده می‌شود.

معرفی انواع راهبند

حال که با عملکرد راهبند آشنا شدیم، نوبت به بررسی انواع آن می‌رسد که به شرح زیر است:

1. راهبند بازویی

این مدل، به راهبند اهرمی هم معروف است و بیشتر برای اماکن و محیط‌هایی پرتردد و شلوغ استفاده می‌شود. مثل پارکینگ‌ها، فضا‌های تجاری و اداری. این مدل به نام‌هایی، چون نگهبانی، دژبانی، پارکینگ، کارتی یا اهرمی هم شناخته می‌شود. در حین استفاده باید دقت کنید که راهبند بازویی به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند و شرایط لازم را برای حرکت فراهم می‌کند. این سیستم دارای یک ستون است که به صورت عمودی و افقی در حال حرکت است.

این مدل راهبند سیماران برای کنترل و مدیریت عبور و مرور به دستگاه‌هایی، چون کارت خوان، ریموت کنترل، دکمه پوش باتم و دوربین پلاک خوان احتیاج دارد. اگر بخواهیم انواع این مدل را بررسی کنیم باید بگوییم که به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می‌شود که در نوع اتوماتیک باید موتور وجود داشته باشد.

خرید راهبند

2. راهبند تلسکوپی

این مدل، با نام بازویی یا پارکینگ هم شناسایی می‌شود و بیشتر برای مکان‌های پرتردد و شلوغ کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی آن به گونه‌ای است که به دارای میله فلزی است که به صورت کاملا عمودی باز و بسته می‌شود و بدین گونه مسیر حرکت را هموار می‌کند. از نظر ابعاد و اندازه باید گفت که طول بازوی این راهبند گلدن گیت متغیر بوده و برای فضا‌هایی که محدودیت ارتفاع ندارند، کاربرد دارد. در زیر به بررسی مدل دستی و اتوماتیک می‌پردازیم:

الف) مدل دستی تلسکوپی

  • دارای اهرم با طول ۳ الی ۶ متر
  • مقاومت خوبی در برابر باران دارد.
  • عدم نصب باطری

ب) مدل اتوماتیک تلسکوپی

  • دارای اهرم به طول ۴ الی ۶ متر
  • به واسطه سنسور‌های هوشمند نصب می‌شود.
  • دارای ریموت کنترل است

3. راهبند میله‌ای

راهبند میله‌ای که به آن پارکینگی یا اهرمی هم گفته می‌شود یکی از پرکاربردترین و شناخته شده‌ترین وسایلی است که در مکان‌های پرتردد بیشترین قابلیت استفاده را دارد. از مهم‌ترین کارایی آن می‌توان به حالت تلسکوپی و خم شونده اشاره کرد. از بازو‌هایی تشکیل شده که به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند و به طور معمول بین ۳ تا ۶ متر طول دارند. 

4. راهبند نردبانی

این مدل راهبند، که به آن فنسی هم می‌گویند، بیشتر برای مکان‌هایی که نیازمند امنیت بیشتر است، استفاده می‌کنند. می‌تواند تا ارتفاع ۳ متری از سطح زمین به راحتی نصب شود و نحوه باز و بسته شدن آن به سمت بالا و پایین است.

5. راهبند آکاردئونی

این مدل، به وسایلی گفته می‌شود که در مسیر‌هایی که مسدودی زیادی دارند قابل استفاده است. به آن مدل قیچی هم می‌گویند و به کمک چرخی که در زیر خود دارد، می‌تواند به راحتی حرکت کند.

راهبند

ویژگی‌های اصلی و مهم راهبند

در حین استفاده از راهبند، بهتر است به ویژگی و خصوصیات این وسیله هم توجه کافی داشته باشید که به شرح زیراست:

  1. از استحکام بسیار خوبی برخوردار است
  2. دوام بسیار بالایی دارد
  3. قابلیت کنترل توسط دربان یا نگهبان را دارد.
  4. از جنس آهن تهیه شده است.
  5. زمان باز شدن این وسیله در حدود ۴ الی ۶ ثانیه است
  6. دارای سیستم ال‌ای دی و ال سی دی است.
  7. سیستم کنترل از راه دور را دارد.

اجزای تشکیل دهنده راهبند

یک راهبند از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

1. بازوی راهبند

این بازو، به یک میله متصل است که از جنس آلومینیوم است. آلومینیوم به دلیل سبکی و استحکام خوبی که دارد در این وسیله به کار رفته است. طول بازوی به طور معمول متغیر است و در ابعاد مختلفی، چون ۴، ۶، ۸ و ۱۲ متر طراحی می‌شود. می‌توانید از طریق مشاوره با کارشناسان و متخصصین این حوزه اقدام به تهیه کالای موردنظر خود کنید. اگر بخواهیم مهم‌ترین وظیفه این بازو را در راهبند بررسی کنیم باید بگوییم که عبور و مرور و کنترل وسایل وظیفه اصلی این بخش است که از سمت مرکز کنترل و تایید احراز هویت اجازه داده می‌شود.

2. بدنه

بخش دیگر یک راهبند بدنه است که حالت استوانه‌ای شکل دارد و به عنوان تکیه گاه عمل می‌کند. این بخش، از جنس فولاد گالوانیزه است و به دلیل مقاومت بالایی که دارد، می‌تواند در برابر ضربه‌های احتمالی دوام و پایداری خوبی داشته باشد. بیشتر قطعات الکتریکی و مکانیکی در ایم قسمت جای گرفته‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3. فتر تعادل

این فنر همان‌طور که از اسمش پیداست، برای متعادل کردن راهبند استفاده می‌گردد. با توجه به اینکه بوم وزن زیادی دارد و نمی‌توان به همین راحتی آن را حمل کرد، لذا فنر متعادل کننده را قرار می‌دهند تا به راحتی بوم جا به جا شود و باز سنگین در کل وسیله پخش شود. هر راهبند دو فنر متعادل کننده دارد که باید در کل وسیله تنظیم شود.

سخن پایانی

در مجموع راهبند یک وسیله کاربردی با قابلیت‌های بسیار بالاست که در مراکز پرتردد و شلوغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به عملکرد خود به انواع متعددی تقسیم بندی می‌شود و کار‌های مختلفی را انجام میدهد. سعی کنید بسته به نیاز خود مدل راهبند موردنظرتان را خریداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به سایت اسمارت کو آگاهی و اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین