آفتابنیوز : آفتاب: مصطفی معین گفت: «موسوی پیروز این انتخابات است چه بگذارند و چه نگذارند».
به گزارش گروه سیاسی آفتاب، کاندیدای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:«او پیروز است چون به دور از شائبه قدرت در زمانی که احساس کرد کشور در ورطه خطرناکی قرار دارد، به میدان آمد. پیروز است چون فاصلهای میان گفته و پیشینه و عمل او وجود ندارد. پیروز است چون در برابر دروغ، راست میگوید».
مصطفی معین سخنان خود را در جمع دانشگاهیان حامی میرحسین موسوی در استان خراسان با این آیه شریفه از سوره نساء آغاز کرد که «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا» و گفت:« فرمان خداوند مبنی بر اینکه باید "امانت" را به اهل آن سپرد و "عدالت" را اساس داوریها قرار داد، فرمانی فرازمانی و فرامکانی است. پس جا دارد که امروز هم در این زمانه حساس ما دانشگاهیان خود را مخاطب این پند و حکم خداوند بدانیم و بر اساس آن سخن بگوئیم و بشنویم و بدانیم که خداوند بزرگ شنوا و بینده است».
وی ادامه داد: «در آستانه ایامی هستیم که به نام بانوی بزرگ اسلام مزین است، حضرت فاطمه زهرا(س)نخستین داعی رد امانت"به اهل آن" و تکیه بر "عدالت" است .خطبه معروف او که با گریز از این اصل در حاکمیت مردم، چگونه جامعه به سوی استبداد خواهد رفت، سند افتخاری برای زنان و مردان مسلمان است».
کاندیدای اصلاحطلبان پیشرو در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: «چهار سال پیش، در انتخابات نهم که به گفته حافظ "آسمان بار امانت نتوانست کشید" و "قرعه فال به نام من دیوانه "زدند، من سخن وسعیم را از همین شهر و از همین دانشگاه و بر سر همین موضوع شروع کردم : "عدالت و دانشگاه"، یا نسبت میان"دانشگاه، دموکراسی و حقوق بشر"».
وی یاد آور شد: «امروز هم که باز در انتخاباتی دیگر و برای دعوت به تلاش دانشگاهیان عزیز برای رد امانت حکومت داری به دوست عزیز و شایسته ای از خانواده دانشگاهیان و اصحاب صادق اندیشه و فرهنگ و هنر یعنی جناب آقای مهندس موسوی به این مکان آمده ام ، دوست دارم از همان زاویه سخنی مختصر بگویم؛ از میان دانشگاه و عدالت و مسئولیتهای اجتماعی مترتب بر آن».
معین با اشاره به قرار داشتن در آستانه دوم خرداد، گفت:«دوم خرداد فقط یک خاطره برای اصلاح طلبان نیست، روزی برای یک انتخاب نو از سوی فرهیختگان، روشنفکران، نخبگان، جوانان، زنان، اقوام و مذاهب ایرانی و همه آن کسانی که در محاسبههای رسمی قدرت به حاشیه رانده شده بودند. فهم درست عدالت و میل به تحقق آن در جامعه جنبشی ماندگار به وجود آورد که اگر امروز هم درست فهمیده شود، به رغم کاستیها و تنگناها و موانع بسیاری که در این سالها به خصوص در این چهار سال دولت نهم در برابرآن به وجود آمد، می تواند محرکه موثری برای تحول وو پیشرفت باشد، آنچه انشاءا.. در 22 خرداد باید انتظار آن را داشته باشیم».
وزیر کابینه اصلاحات تصریح کرد: «میتوان از دوم خرداد را تا بیست و دوم خرداد با یک رویکرد دنبال کرد و آن رویکرد بازگرداندن "امانت به اهل عدالت"است».
وی ادامه داد: «جناب آقای خاتمی که نماد و نماینده به حق این جنبش است در کار ارزندهای که برای بازخوانی خواستههای مردم از جنبش دوم خرداد کرده است، نسبت میان "اصلاحات و عدالت" را چنین می گوید:عدالت اساس آفرینش و بنیان روابط اجتماعی است. تذکر به عدالت و پاسداری از آن و بر پاداشتن قسط و عدل توسط خود آدمی محور و اساس دعوت پیامبران و تحقق آن از مهمترین آرمانهای انقلاب اسلامی است».
معین با بیان اینکه «عدالت، دادن حق هر ذی حقی به اوست»، اظهار داشت: «از این رو در عین حال که وجه ملموس و فوری عدالت در ساحت حیات اقتصادی بروز پیدا میکند، ولی خلاصه کردن عدالت در این وجه، ظلم به عدالت است. بر این اساس اگر انسان حق دارد که بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم باشد، استقرار حکومت مردم سالار و پاسداری از آن مهمترین مصداق عدل خواهد بود. »
وی افزود: «بنابراین لازمه عدالت در سپهر حیات اجتماعی عبارتست از احیای حقوق عامه و گسترش آزادیهای مشروع و ایجاد زمینه برای بهره گیری از امکانات به طور مساوی از سوی همه کسانی که در نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنند. در نتیجه وظیفه حکومت نه تنها دفاع از عدالت به معنی عام آن بلکه زمینه سازی برای تحقق و گسترش آن در جامعه است. تامین حقوق همه اقوام و مذاهب در سپهر ایران و پذیرش تنوع و تکثر در عین وحدت، مصداق بارز عدالت در سرزمینی است که رنگین کمان اقوام گوناگون ایرانی سازنده فرهنگ زیبا و دل انگیز و تحرک بخش است."»
این چهره حامی میرحسین موسوی با بیان اینکه«نقطه عزیمت هر جنبش عظیم اجتماعی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان توجه آنان به عدالت است»، اظهار داشت: «عدالت مفهومی فطری است که عقل هم میتواند مستقلا به آن دست یابد . هر اندیشه و فرد و گروهی که برای عدالت وجود مستقل قائل باشد، ناگزیر بر عقل تکیه اساسی خواهد کرد و هر کس دنبال مسیرهای عدالت طلبانه در مدیریت ، اقتصاد، فرهنگ، سیاست، جنسیت، اطلاع رسانی و حضور در افکار عمومی و به طور کلی موقعیت و وضعیت مطلوب و مناسب برای گروهها ، اصناف، اقوام و نسلها باشد باید به عقلانیت و خرد جمعی روی آورد و مجال رشد عقلانی جامعه را فراهم کند».
معین، دانشگاه را یکی از مراکز اصلی اندیشه ورزی در جامعه و جهان خواند و گفت: «دانشگاه مهمترین کانون تولید علم نیز هست. پس نهاد دانشگاه باید بیش از هر نهاد دیگر متوجه به امر عدالت باشد و چون کانون عقل و علم است باید به همزاد عقل یعنی عدل توجه ویژه کند و از توجه به عدالت ،عهده دار "امانت" و بازگرداندن آن به اهل امانت شود. هیچکسی با لفظ عدالت مخالف نیست ، اما مهم اولا تعریف دقیق آن و ثانیا یافتن ملاکها و مولفههای عینی آن و ثالثا پایبندی در عمل و اجرای آن است».
وی با اشاره به نسبت میان عدالت و دموکراسی اظهار داشت: «عدالت محقق نخواهد شد مگر آنکه جامعه مدنی قدرتمند داشته باشیم و حکومت و صاحبان قدرت در برابر آن پاسخگو باشند. وجود دانشگاه مستقل و توانا ، رسانههای آزاد و نقاد، نهادهای مدنی و احزاب توانمند ، نهادهای علمی و تخصصی و فرهنگی و اجتماعی و صنفی و هنری فعال و موثر و اساسا فرصتها و زمینههای آزاد برای نظرورزی و مشارکت تاثیر گذار شهروندان در سرنوشت خویش مولفهها و ملاکهای عدالت در عرصههای اجتماعی است. »
کاندیدای اصلاحطلبان پیشرو در انتخابات نهم ریاست جمهوری، وجه سیاسی عدالت را توزیع عادلانه قدرت برای دور ماندن از مفاسد سیاسی خواند و ادامه داد: «همانگونه که اگر بخش اعظم ثروت جامعه در اختیار اقلیتی از آن باشد، وضعیت جامعه ناعادلانه است، وقتی نسبت قابل قبولی بین خواستهها و حقوق مردم و ظرفیتها و استعدادهای گوناگون کشور با نحوه و روش اداره کشور وجود نداشته باشد ، بی عدالتی سیاسی حاکم است، اگرچه بیش از هر چیز شعار عدالت داده شود».
وی تاکید کرد: «بیعدالتی سیاسی، امید اجتماعی و امید به آینده را پائین میآورد، احساس همبستگی و مشارکت سیاسی را کاهش میدهد، نخبگان و اندیشمندان و متخصصان را از حلقههای تصمیم گیری خارج می کند. خمودگی و احساس ناتوانی را در جامعه تقویت میکند و به طور خلاصه به جای عقلانیت، عوام فریبی و عوام زدگی را در اداره امور کشور مینشاند».
معین ادامه داد: «عملیترین راه کاهش مسایل و مشکلات روزمره و آتی مردم چنانکه تجربه دیروز ما و امروز جهان است، بالابردن ظرفیتهای ملی وبین المللی یعنی اعتنا به حقوق اساسی ملت،یعنی حقوق شهروندی یا حقوق بشر،اعتماد به آرای مردم و گسترش مشارکت داوطلبانه، آگاهانه و فعالانه همه شهروندان در روند تعیین سرنوشت کشور است، این یعنی تعهد به دموکراسی و تلاش برای تحقق عدالت سیاسی».
این استاد دانشگاه تصریح کرد: «به این ترتیب عدالت سیاسی زمینه ساز مشارکت عموی و مایه اعتبار کشور در عرضه بین المللی و باعث بازگشت ما به مسیر توسعه همه جانبه و ثبات و امنیت پایدار ملی است»
وی با بیان اینکه «میان این رویکرد به عدالت و نسبت میان دانشگاه و دانشگاهیان با سیاست ارتباط نزدیکی وجود دارد»، اظهار داشت: «"دانایی" مسئولیت آفرین است و مسئولیت جز با "شجاعت" و " فداکاری" به انجام نمیرسد. توازن بین دانایی و شجاعت و فداکاری خود جلوهای از عدالت است. دانایان شجاع و فداکار هم ظرفیت و قدرت خود را پیدا میکنند و هم به جامعه ظرفیت و قدرت می دهند. باید دانشگاهیان، جای خود را در این تعریف باز یابند».
معین ادامه داد: «عدالت سیاسی به طور مستقل و بدون تکیه بر مفهوم آزادی و تلاش برای برخورداری از آن قابل تصور وتحقق نیست. آزادیهای آکادمیک، استقلال دانشگاه و دور بودن صاحبان اندیشه و علم از دغدغه ترس و عدم امنیت، از جمله بدیهیات و لوازم عدالت سیاسی است».
این چهره حامی میرحسین موسوی تاکید کرد:«عدالت فرصت سازی است، نه فرصت سوزی، عدالت موقعیت سازی است، نه موقعیت زدایی، عدالت به متن آوردن عقلانیت و علم و تدبیر است نه بی نیاری از عقل و علم و تدبیر. عدالت توانمند سازی جامعه است نه وابسته کردن آنها به احتیاجات. عدالت تقویت بنیانهای برنامهای و ساختاری توسعه علمی است نه جعل آمار و شاخصها».
وی در ادامه گفت: «دانشگاه در ایران مظلوم و بدون حامی است. تنها نام آن را برای کسب وجاهت و مشروعیت می خواهند، اما اقتدار و استقلال علمی دانشگاه و روحیه نقادی و توسعه مطلوب این نهاد را برخی صاحبان قدرت برنمیتابند. زیرا لازمه این قبول یا تغییر فضای شعار زده کشور به یک فضای علمی و عقلانی است، امری که با منافع آنی جریان کنونی حاکم در تعارض است. برای همین دانشمندان را بازنشسته میکنند، دروازههای ورود به علم را برای استادان جوان و صاحب اندیشه هر روز محدودتر می سازند، دانشجویان منتقد و برجسته را ستاره دار می کنند، پژوهش را سفارشی می کنند، آموزش را نمایشی می سازند و به جای شعور، شعار را برمی گزینند».
دکتر معین تصریح کرد:«انتظار به حق از نخبگان دانشگاهی ، چه استادان و چه محققان و چه دانشجویان و کارمندان ایفای نقش شایسته خود در مسیر ناهموار تلاش برای دموکراسی و آزادی است».
وی یادآور شد:«من هم در خلال مسئولیتهایی که در دولت اصلاحات داشتم و در خلال انتخابات نهم که آن را فرصتی برای ادای تکلیف می دانستم تا آنجا که توانستم و توان داشتم به طرح و ترویج این اندیشه که میان اصلاحات و توسعه علمی، میان آزادی و عدالت میان دموکراسی و توسعه، چه پیوندهای ناگسستنی برقرار است، پرداختم. در سالهایی که "مهرورزی" و "عدالت"، آن هم از جعلیترین انواعش شامل حال این ملت شایسته و این کشور مستعد شده است هم به گونههای مختلف نگرانیهایم را از سرنوشت دانشگاه و کشور گفته ام».
این اصلاحطلب پیشرو ادامه داد:«امروز سخن اصلی برای دانشگاه این است که باید به نقد قدرت که از مأموریتها و وظایف رسمی دانشگاهها در سطح جهان است بپردازد و در موضعگیریهای اجتماعی در عرصه سیاست و فرهنگ و اقتصاد حضور داشته باشد. تلاش کند تا اداره کشور را به یک روش علمی قابل قبول بکشاند و در این راه شجاعانه ایفای نقش کند».
وزیر کابینه اصلاحات همچنین اظهار داشت: «من به لحاظ احساس مسئولیتی که به عنوان یک دانشگاهی داشتهام و به ضرورت ادای دین نسبت به اسلام و ایران و انقلاب و به اعتبار تجربههایی که در دهههای مختلف پس از انقلاب داشتهام، پیش از این اعلام کردهام که در این انتخابات به رغم دشواریهای فراوانی که در راه برگزاری سالم و عادلانه آن و داشتن فرصتهای برابر برای ارتباط با مردم وجود دارد، باید موضع، سخن و نقشی صریح داشت».
دکتر معین یادآور شد:«من در بیانیهای که اساس آن نگاه و تعهد اخلاقی به حوزه سیاست و متعهد بودن به ایفای نقش در مسیر شرکت مردم در انتخابات بود، زمینهها، ملاکها و دلایلم را برای حمایت از آقای مهندس موسوی به عنوان شایسته ترین کاندیدای انتخابات دهم و "پیروز واقعی" این انتخابات گفتم».
وی با تاکید بر اینکه« الان هم می گویم موسوی پیروز این انتخابات است چه بگذارند و چه نگذارند»، تصریح کرد:« او پیروز است چون به دور از شائبه قدرت در زمانی که احساس کرد کشور در ورطه خطرناکی قرار دارد، به میدان آمد. پیروز است چون فاصله ای میان گفته و پیشینه و عمل او وجود ندارد. پیروز است چون در برابر دروغ، راست می گوید. پیروز است چون به عنوان یک روشنفکر و یک دانشگاهی در این موقعیت خطیر تماشاگر نمانده است، در نهایت مظلومیت و در نهایت محرومیت از امکانات رسانهای وارد رقابتی شده است که در سوی دیگر آن استفاده از تمام ظرفیتهای رسمی و اجرایی قرار دارد».
این چهره حامی میرحسین موسوی تاکید کرد:«معتقدم امکان پیروزی سیاسی در این انتخابات نیز هست، اگر نخبگان، دانشگاهیان و گروههای مرجع در این مرحله و شهروندان مسئول در روزها و هفتههای آتی نقشهای واقعی خود را ایفا کنند و تسلیم تبلیغات و کلیشههای رسمی که میخواهند بیفایدگی و بیثمری حضور و رقابت در انتخابات را القا کنند، نشوند و تواناییها، تجربهها و خصایل ارزنده کاندیدای اصلاح طلب را به عنوان یک مدیر موفق ایام بحران عرضه دارند».
دکتر مصطفی معین خاطر نشان کرد:«وقت بی تفاوتی و کم عملی نیست. باید از تاریخ بیاموزیم و نقش تاریخی خود را ایفا کنیم. همان سخن قدیم من در انتخابات نهم حرف امروز برای شما دانشگاهیان عزیز نیز هست:"بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش امید هیچ معجزی ز مرده نیست زنده باش" ».