کد خبر: ۸۹۳۵۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
هشدار به غرب: دومین اقتصاد بزرگ جهان نمی‏‌تواند از تجارت جهانی خارج شود

دفاع چین از جهانی شدن اقتصاد

وانگ یی، وزیر خارجه چین به غرب هشدار داد که اگر به دنبال جدا کردن چین از منافع جهانی برای کاهش ریسک هستند، مرتکب یک اشتباه تاریخی خواهند شد. وانگ روز شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «هرکسی که به‌دنبال بهانه‌ای برای ریسک زدایی باشد، مرتکب یک اشتباه تاریخی شده است.»
دفاع چین از جهانی شدن اقتصاد
آفتاب‌‌نیوز :

اظهارات او در بحبوحه درخواست‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال گذشته برای کاهش وابستگی به چین بیان شده است. وزیر امور خارجه چین در جریان دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس روز جمعه همچنین تاکید کرد که تبدیل «ریسک‌زدایی» به «چین‌زدایی» و به دنبال آن، «جدا کردن چین از جهان» نتیجه معکوس خواهد داشت.»

به گزارش رویترز، کمیسیون اروپا ماه گذشته برنامه‌هایی را برای تقویت امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا از طریق بررسی دقیق‌تر سرمایه‌گذاری‌های خارجی و کنترل‌های هماهنگ‌تر بر صادرات و خروج فناوری‌ها به رقبایی مانند چین ارائه کرد که همین مساله نگرانی‌هایی را از سوی اتاق بازرگانی چین نسبت به اتحادیه اروپا برانگیخته است. این اقدام اروپا، طرح‌ها را درباره «ریسک‌زدایی» برجسته می‌کند. تغییر سیاست اتحادیه اروپا برای کاهش اتکای اقتصادی به چین پس از آن صورت می‌گیرد که پکن روابط نزدیک خود را با روسیه پس از جنگ در اوکراین همچنان حفظ کرده است.

چین علیه چین‌زدایی

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «اقتصاد بین‌الملل مانند یک اقیانوس بزرگ است که نمی‌توان آن را به جزیره‌های جدا از هم افتاده تقسیم کرد.» به گزارش پولیتیکو، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز شنبه در جریان حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که دومین اقتصاد بزرگ جهان نمی‌تواند از تجارت جهانی خارج شود. کمیسیون اروپا مشخص کرده است که قصد دارد اقتصاد‌های اتحادیه اروپا را از وابستگی بیش از حد به زنجیره‌های تامین یارانه‌ای چین در همه چیز از خودرو‌های برقی گرفته تا باتری‌ها و قطار‌ها کاهش دهد. وانگ در مونیخ گفت: «افراد بیشتری متوجه شده‌اند که عدم همکاری بزرگ‌ترین خطر است.» او ادامه داد: «کسانی که تلاش می‌کنند در‌ها را روی چین به نام ریسک‌زدایی ببندند، مرتکب یک اشتباه تاریخی خواهند شد.»

وانگ با بیان اینکه اقتصاد جهانی مانند «اقیانوس بزرگی است که نمی‌توان آن را به جزایر جدا از هم افتاده تقسیم کرد»، افزود: «روند جهانی شدن اقتصادی را نمی‌توان معکوس کرد.» بر اساس بیانیه‌ای، وانگ در حاشیه کنفرانس مونیخ با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در دیداری که «صریح، اساسی و سازنده» بود، دیدار کرد. وانگ همچنین با دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا، استفان سژورنه وزیر امور خارجه فرانسه و جوزپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا دیدار کرد.

آنچه کنفرانس امنیتی مونیخ به دنبال آن است

نیرو‌های امنیتی روز جمعه درحالی‌که رهبران جهانی برای کنفرانس امنیتی سالانه شهر گرد هم آمدند، به مونیخ آلمان آمدند؛ کنفرانسی که امسال یکی از مهم‌ترین کنفرانس‌ها در تاریخ ۶۰ ساله آن بود. کنفرانس امنیتی مونیخ که «داووسِ حوزه دفاع» نامیده می‌شود، حدود ۶۰رئیس دولت و بیش از ۸۵مقام دولتی را به مدت سه روز در شهر باواریا دور هم جمع کرد تا درباره مسائل فعلی و آینده امنیت جهانی گفتگو کنند. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، هسته اصلی این گفت‌وگوها، جنگ‌های جاری در اروپا و خاورمیانه بود و راه‌های بالقوه برای حل و فصل آن. افزایش تنش در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، گسترش ناتو و بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید نیز جزو برنامه‌هایی بوده که در دستور کار قرار گرفت.

تعداد زیادی از تصمیم‌گیرندگان عالی رتبه بین‌المللی از جمله سران کشور‌ها و دولت‌ها، وزرای دفاع و امور خارجه و همچنین چهره‌های برجسته دانشگاهی، تجاری و جامعه مدنی در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۳ شرکت داشتند. از چهره‌های برجسته این دوره می‌توان به حضور وزیر خارجه آمریکا و همچنین کامالا هریس، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرد که تلاش کردند فضا را که به‌دلیل حضور احتمالی ترامپ متشنج شده است، آرام کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین