محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم با اشاره به اینکه امام خمینی (س) دلبستگی عجیبی به ماه شعبان داشتند، گفت: با پیریزی جایزه جهانی امام خمینی (س) باید بتوانیم نسل فعلی و آیندگان را در ایران و همه مناطق جهان با این شخصیت بزرگ آشنا کنیم. انقلاب اسلامی ایران مرهون هدایتهای آن پیر خردمند است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امیدواریم خداوند متعال کمک کند با پیریزی این بنیان مهم بتوانیم نسل فعلی و آیندگان را در ایران و همه مناطق جهان با این شخصیت بزرگ آشنا کنیم. در برگزاری چنین رویدادهایی بیش از این که هدف فقط اعطای نشان باشد تلاش برای معرفی و ترویج افکار صاحب آن جایزه است.
وی یادآور شد: ۳۵ سال از غروب عمر مادی امام راحل میگذرد. اگر هر فرد منصفی بخواهد قضاوت کند، حتما با اندکی تأمل خواهد گفت هرقدر جلوتر میرویم اثرات وجودی آن مرد بزرگ بیشتر در دنیا شناخته میشود.
اسماعیلی امام خمینی (س) را شخصیتی فوق العاده توصیف کرد و گفت: ایشان پدیده بینظیر انقلاب را رهبری کردند که جهتگیری همه قواعد حاکم بر نظام بینالملل وقت به سمت ایجاد پایههای نوین در سبک زندگی و گذار از دین و سنتهای دینی بود.
نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی (س)
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عظمت کار امام را کسانی بیشتر درک میکنند که موضوع را در چنین فضایی بتوانند فهم کنند؛ امام راحل انقلاب را در نقطهای شروع کرد که طرح ۱۰۰ ساله مدرن سازی در ایران جلو رفته بود و به حسب ظاهر با غروب مرجعیت واحد آیتالله بروجردی فضا برای تفکرات دینی در ایران تنگ شده بود و همه مقدمات اجرای نوسازی اجتماعی دموکراتهای آمریکایی در ایران آماده شده بود؛ همان طرح بازسازی اجتماعی که دموکراتها در پی آن بودند برای اینکه جامعه ایرانی را وارد فضای مدرنیته غربی کنند و فضای داخلی ایران را در برابر کمونیستها مصون سازی کنند.
نایب رئیس جایزه جهانی امام خمینی (س) تصریح کرد: در چنین فضایی انقلاب اسلامی با رهبری امام راحل جلو رفت و معجزه قرن رخ داد، امام اندیشه سیاسی روشنی دارد که در آن مردم نقش اصلی را در تأسیس حاکمیت بر دوش میکشند؛ وقتی حاکمیت شکل میگیرد که مردم آن را بپذیرند و این مسیر را ادامه دهند، هم تأسیس نظام سیاسی و هم تدوام آن با حضور اکثریت مردم است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به عنوان شاگرد خلف امام همین مطلب را به زبان میآورند، اظهار داشت: امام مخالف ترور و کارهای شبه کودتایی بودند؛ سازمانهایی که آن روز با این هدف تشکیل شده بود با واکنش سرد امام روبهرو شدند، چون امام معتقد بود مردم باید حرکت کنند. وقتی مردم در راهپیماییها سرنگونی رژیم شاهنشاهی را فریاد میزدند و برپایی حکومت اسلامی را مطالبه میکردند معجزه امام به وقوع پیوسته بود، امام با دم عیسوی خود آحاد مردم را منسجم کردند.
اسماعیلی تأکید کرد: اگر از واژه انقلاب برای نامگذاری نهضت امام استفاده میکنند به دلیل فقر واژگان است. اگر انقلاب همین عناوینی است که به تحولات آمریکا، فرانسه و بریتانیا میگویند، قطعا این جنس، جنس انقلاب ما نیست. در انقلاب اسلامی ما، حتی روستاها و شهرهای کوچک پای کار آمدند و این تعهد را تنها در انقلاب اسلامی میبینیم چرا که از جنس بعثت و حرکت انبیاست.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی (س) تمام پایههای نظام نوپدید را با رأی مردم شکل داد، یادآور شد: در نوروز سال ۱۳۵۸ که کسی تردید نداشت اکثریت قریب به اتفاق مردم از نهضت امام پشتیبانی میکنند امام اصرار کردند مردم پای صندوقهای رأی حضور یابند تا جایی که در یک سال پنج انتخابات انجام شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد سال ۹۳ فرمودند: «امام بزرگوار ما اهل مسامحه نبود، اگر جمهوریت مقولهای دینی نبود آن را اجرا نمیکردند و جمهوریت از تعالیم دینی ماست»، ادامه داد: دموکراسیهای دروغین غربی دیکتاتوریهای احزاب سیاسی است. مثلا در آمریکا مردم چارهای جز انتخاب یکی از دو حزب حاکم ندارند.
وی تأکید کرد: ما میراثدار امام با عظمتی هستیم که سر سلسله نواندیشانی دینی در سالهای معاصر است و حلقه یاران متعهدی را پرورش دادند، مانند رهبر معظم انقلاب، شهید مطهری، شهید بهشتی و شخصیتهایی مثل آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی که به تشریح اندیشههای ایشان و ساخت نظام سیاسی ما کمک کردند.
اسماعیلی با بیان اینکه امام راحل دو گانههای بزرگ تعارض مدرنیته و سنت، دو گانه حضور زن در اجتماع یا پستونشینی بانوان را حل کردند، افزود: امام راحل تعارضهای دوگانه ساخت اندیشههای ناقص و وارداتی و اندیشههای تحجرگرایانه را حل کردند و ما امروز در فضیلت چنین امامی سخن به زبان میآوریم.
وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا حدی از عظمت امام بینظیرمان را با قلمهای قاصری که داریم به دنیا نشان دهیم. خداوند توفیق دهد تا بتوانیم این مسیر را پیش بریم.
حجتالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه امام از یک منظومه فکری برخوردار بود، گفت: امام را نباید جزءنگر شناخت؛ امام را منظومهوار باید شناخت و معرفی کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روش فقهی امام خمینی (س)، تأکید کرد: روش علمی – اجتهادی کاملا با روشهای التقاطی و تحجری تفاوت دارد. کسانیکه روششان تحجر است یک اسلامی که پاسخگوی نیاز روز نباشد را ارائه میکنند، اما اسلامی که امام معرفی کرد، در پاسخ به نیازهای مردم بود.
وی با بیان اینکه توحید امام عرفانی بود و فلسفی و کلامی نبود، تصریح کرد: توحید عرفانی امام روح کل منظومه فکری ایشان بود. امام در این منظومه اسلام اجتماعی را مطرح میکرد. سومین رکن اندیشه امام، «ولایتمداری» است، رکن دیگر «وحدت مسلمین» بود، رکن دیگر «عدالتگرایی با محوریت مردم» بود و رکن دیگر «استکبارستیزی» امام بود.
سید محمد حسینی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جایزه جهانی امام خمینی (س) اردیبهشت سال ۱۳۹۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، ولی اجرا نشد، گفت: ما بر این باور هستیم که امام یک شخصیت همیشه زنده است. امام با قرآن مأنوس بود و اولین سندی که از نهضت امام در دست هست، یادداشتی بوده که امام در کتابخانه وزیری یزد نوشته و قیام لله را توضیح میدهند.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری تأکید کرد: انقلاب ما وجه تمایزی دارد که در شخصیت امام جلوه میکند. امام یک شخصیت جامع الاطراف بود و همه ویژگیهای بارز امام میتوانست اثرگذار باشد. شاید آن زمان زمینه برای نهضت امام فراهم نبود و لذا امام شاگردانی تربیت و این فکر و اندیشه را در مردم ترویج کرد و انقلاب به پیروزی رسید و همان دکترین ولایت فقیه در قانون اساسی جلوهگر شد.
وی با اشاره به اینکه امام در همه مسائل به نقش و حضور مردم باور داشت، افزود: امام فرازمانی و فرامکانی است. اتفاقا حجاب پرده معاصر بودن عظمت فرد را کم نشان میدهد و بعدا عظمت او مشخص میشود.
حسینی اظهار داشت: امام به گونهای طراحی کرد که ۴۵ سال گذشته و پرچم انقلاب هنوز در اهتزاز است. امام حتی در وصیتنامه خود جملاتی داشت که به نظر میرسد برای امروز ما است؛ ایشان فرمودند همه انتخاباتها را شرکت کنید.
وی با بیان اینکه مهمترین مفسر اندیشه امام مقام معظم رهبری است، تأکید کرد: شعاع تأثیرگذاری امام در سراسر دنیا است. با الهام از انقلاب اسلامی و مقاومت مردم ایران، امروز شاهد رزم در منطقه هستیم. شعارهای انقلاب زنده مانده به خاطر اینکه فطری است؛ آزادی، عدالت، اخلاق و معنویت چیزهایی نیست که زمان داشته باشد.
حجتالاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانیپور، دبیر جایزه جهانی امام خمینی (س) نیز در این مراسم گفت: شخصیت حضرت امام اعرف از تعریف است. خیلی جاها وقتی مراجعه میکنیم، میبینیم نه سفیر و نه رایزن فرهنگی بوده، ولی شخصیت امام جلوتر از همه ما حضور داشته است. هیچ شخصیتی را در تأثیر و جایگاه امام نمیتوانیم مشاهده کنیم.
حجتالاسلام و المسلمین علی کمساری در حاشیه این مراسم گفت: به نظر من یکی از اقداماتی که جای آن در فضای فرهنگی کشور بسیار خالی بود و سالها است که فعالان حوزه فرهنگی و علاقهمندان به حوزههای فرهنگی و اجتماعی نسبت به آن تقاضامند بودند، جایزه و نشانی در جمهوری اسلامی برای اعطای به چهرههای برجستهای که کارهای آنها حاوی فعالیتهای برجستهای در عرصه ملی و بینالمللی است.
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) افرود: سالها است که پیشنهاد اعطای چنین نشانی وجود داشت، ولی محقق نشد و در مرحله تصمیمسازی و کارهای مقدماتی مانده بود؛ اما با همتی که اخیرا صورت گرفت، که جای تقدیر هم دارد، آییننامه این جایزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، به تأیید رئیس جمهور رسید و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.
وی اظهار داشت: امیدواریم که کار در یک بستر کارشناسی و عالمانه جلو برود و ما شاهد باشیم که این جایزه یک جایزه معتبر در عرصه بینالملل تبدیل شود و به چهرههای تأثیرگذار اعطا شود.
کمساری تأکید کرد: ما در مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام به عنوان دستگاهی که به امر امام تأسیس شده، به عنوان یکی از ارکان این جایزه آمادگی داریم که ان شاء الله همه همت خود را برای انجام دقیق و کارشناسی این کار داشته باشد و برای همه دستاندرکاران آرزوی موفقیت داریم.