کد خبر: ۸۹۴۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۲:۲۴

بازگشت گنجی در لحظات آخر به زندگی

آفتاب‌‌نیوز :

معصومه شفيعی که در يک هفته اخير، به دستور دادستان تهران از ديدار با شوهرش محروم شده و به همين جهت از مصاحبه‌های جديد با راديوها و رسانه های بين المللی خودداری می کرد عصر روز شنبه وقتی در جريان وضعيت گنجی قرار گرفت با بغض و گريه از دوستان و دوستداران وی خواست تا در نامه‌های به گنجی و درخواست شکستن اعتصاب غذا، جان وی را نجات دهند. اين تقاضائی بود که مادر گنجی و رضوانه و کيميا فرزندان وی مطرح کرده بودند. به دنبالش صدها نامه از سراسر جهان به دفتر بيمارستان ميلاد سرازير گشت.

درخواست معصومه شفيعی در حالی صورت گرفت که از دوهفته پيش با جوسازی های روزنامه هایی چون کيهان و رسالت وی و شيرين عبادی وکيل گنجی را متهم کرده بودند که با ترغيب گنجی به اعتصاب غذا توطئه ای برای قتل وی را طراحی کرده اند.

 اين اتهام از آن رو به همسر گنجی و وکيل وی وارد می آمد که اين دو توانسته بودند با طرح خواست های گنجی و وضعيت جسمی وی، موضوع نقص حقوق بشر در ايران را به سطح بين المللی بکشانند. واکنش صريح بوش و آخرين بار پيام اتحاديه اروپا که توسط سفير بريتانيا در تهران به دولت ابلاغ شد و تهديد کانادا به تدارک طرح محکوميت ايران در سازمان ملل واکنش های جهانی نسبت به دادخواهی اکبر گنجی بود که با گسترده تر شدن آن مقامات دادستانی به فشارهای خود به همسر و وکيل او افزودند، اما با مخالفت اکبر گنجی همه اين ها بدون نتيجه ماند.

اکبر گنجی که در آخرين ديدار خود با همسر و فرزندانش حاضر به قبول شرايط دادستانی نشد و ماموران دادستانی را از اتاق خود بيرون کرد، همان جا اعلام داشت که تا رسوا کردن عاملان نقص حقوق بشر در ايران به مبارزه خود ادامه خواهد داد. بعد از آن جلسه، دادستان تهران همزمان با تدارک تبليغات عليه همسر و وکيل گنجی، ملاقات های وی را ممنوع کرد و حتی به مادرش هم اجازه نداد که در آخرين لحظات با گنجی که نيمه بی هوش بود ملاقات کند.

ناظران آگاه معتقدند با همه اين ها گنجی حاضر به شکستن اعتصاب غذای خود نبود و سرم های بيمارستان را هم نمی پذيرفت اما ترور قاضی دادگاهی که وی را محکوم به حبس کرد، صحنه را تغيير داد. در حالی که برخی کوشش کردند در تحليل های خود به نوعی دوستان و همسر و وکلای گنجی را به ميان کشند و به تحريک مردم بپردازند. 

صدور اطلاعيه هائی از سوی خانواده گنجی در محکوميت ترور قاضی مقدس و اطلاعيه شيرين عبادی هم نه تنها به اين حملات پايان نداد بلکه ابعادی تازه به آن بخشيد. از سوی ديگر پرونده سازی برای وکيل ديگر گنجی، عبدالفتاح سلطانی و متهم داشتن وی به جاسوسی [ که بعدا سخنگوی قوه قضاييه آن را پس گرفت] نشان از آن داشت که همزمان با افزايش فشارهای جهانی، قوه قضاييه هم بر فعاليت های خود افزوده است.

در اين ميان به گفته شيرين عبادی جان گنجی به طور جدی در خطر قرار گرفت. و گنجی ناگزير شد به همان کاری تن دهد که پيش از اين دکتر سروش و سعيد حجاريان، عزت الله سحابی، عليرضا علوی تبار و صدها تن ديگر از وی خواسته بودند.

اتحاديه اروپا، دولت آمريکا و کانادا که همزمان با اوج گيری بحران هسته ای خود را آماده تحرک های تازه ای در مورد نقص حقوق بشر در ايران کرده اند، معلوم نيست در روزهای آينده چگونه در جريان تغييری قرار خواهند گرفت که در وضعيت اکبر گنجی رخ داده است. آيا اين گفته درست است که قوه قضاييه در انتظار پايان دولت خاتمی بود تا به ماجرای گنجی که چهارپنجم محکومت خود را تحمل کرده است پايان دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین