کد خبر: ۸۹۴۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
آخرین تحرکات سیاسی در عرصه انتخابات

اصلاح طلبان می‌توانند به «صدای ملت» امیدوار باشند؟

روزنه‌گشایان، اما به‌رغم آگاهی از همه این دشواری‌ها به دنبال آن هستند که مانعی برای سیطره کامل تمامیت‌خواه‌ها، خالص‌سازان و اقتدارگرا‌ها ایجاد کنند. بر این اساس است که از افراد معتدل و میانه‌رو و چهره‌هایی که به گفتمان اصلاح‌طلبی باوری دارند، حمایت کرده و به دنبال آن هستند که اقلیتی از نمایندگان میانه‌رو را راهی بهارستان کنند.
اصلاح طلبان می‌توانند به «صدای ملت» امیدوار باشند؟
آفتاب‌‌نیوز :

با آغاز تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم و در غیاب گروه‌های مرجع اصلاح‌طلب و میانه‌رو که به دلیل ردصلاحیت‌های دامنه‌دار از آوردگاه انتخاباتی باز مانده‌اند، لیست انتخاباتی صدای ملت با سرلیستی علی مطهری و با حضور برخی چهره‌های میانه‌رو، اعتدالگرا، اصلاح‌طلب و اصولگرا رونمایی شد. لیستی که علی مطهری معتقد است نه لیست اصلاح‌طلبان است و نه لیست اصولگرایان، اما امکان و روزنه‌ای است که تمامیت‌خواهان احساس نکنند، به راحتی و بدون هیچ مانعی می‌توانند مطالبات عموم مردم ایران را کنار زده و راهی بهارستان شوند.

چهره‌هایی چون؛ ۱- علی مطهری (استاد دانشگاه تهران و نایب رییس مجلس دهم)، ۲- علی عباسپورتهرانی (استاد دانشگاه صنعتی شریف و نماینده مجلس هفتم و هشتم)، ۳- محمد بطحایی (وزیر اسبق آموزش و پرورش)، ۴- محمد خوش‌چهره (استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده مجلس هفتم)، ۵- منصور حقیقت‌پور (استاندار اسبق اردبیل، معاون منطقه‌ای سردار شهید قاسم سلیمانی)، ۶- هوشنگ بازوند (استاندار سابق کرمانشاه)، ۷- اسماعیل دوستی (استاندار اسبق کهگیلویه و بویر احمد، نماینده مجلس پنجم و عضو دوره چهارم شورای شهر تهران)،

۸- محمد هاشمی بهرمانی (رفسنجانی) (استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو مرکز تحقیقات جامع سرطان)، ۹- مهدی تندگویان (معاون سابق امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و عضو دوره پنجم شورای شهر تهران)، ۱۰- محبوب حضرتی (پزشک و رییس بخش واکسیناسیون انستیتو پاستور ایران)، ۱۱- محمدرضا آرم (دکترای سازه، مدیر و کارشناس در سازمان انرژی اتمی ایران)، ۱۲- مجتبی شریعتی نیاسر (استاد تمام مهندسی شیمی دانشگاه تهران، معاون سابق آموزشی وزارت علوم)، ۱۳- سیدفرهنگ فصیحی لنگرودی (دکترای مهندسی صنایع، سرپرست سابق پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت)، ۱۴. محمد حاتمی (دکترای روانشناسی عمومی، رییس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره)،

۱۵- همایون یوسفی (فوق‌تخصص خون و سرطان، نماینده مجلس دهم)، ۱۶- سیدجمال هادیان (کارشناس ارشد مدیریت رسانه، فعال رسانه‌ای و هنری)، ۱۷- محمد اکرمی (استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران)، ۱۸- علی باقری (مدرس دانشگاه و مدیرعامل شرکت‌های مطرح حوزه عمران)، ۱۹- رضا امیدوار تجریشی (دکترای اقتصاد، گرایش پولی)، ۲۰- محمدعلی پرستاری (کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، ریاست شعب بانک)،۲۱- رضا محمدی (دکترای حقوق محیط زیست و مدیرعامل سابق شرکت خانه‌سازی ایران)، ۲۲- مجید پاهنگ (رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگری)، ۲۳- محمد عیسی انصاری‌فرد (دکترای جغرافیای سیاسی، فرماندار اسبق کرج)،

۲۴- پروین داداندیش (دکترای علوم سیاسی، رییس سابق دانشگاه آزاد تهران غرب)، ۲۵- حلیمه عالی (پزشک متخصص بیماری‌های داخلی، استادیار دانشگاه و نماینده مجلس نهم)، ۲۶- زهرا ساعی (دیپلمات وزارت خارجه، نماینده مجلس دهم)، ۲۷- زهرا عابدینی (دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی، معاون سابق مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور)، ۲۸- بی‌نظیر جلالی (دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، مدیرکل سابق امور فرهنگی بازنشستگان تامین اجتماعی)، ۲۹- فاطمه رضایی ملک خیلی (دکترای مدیریت تکنولوژی) و ۳۰- عفیفه عابدی (دانشجوی دکترای مطالعات سیاسی) مجموعا لیست صدای ملت را شکل داده‌اند.

صدای ملت به دنبال چیست؟

علی مطهری در مراسم رونمایی از لیست صدای ملت، دوری از هر گونه افراطی و تندروی، رفع سختی‌های غیرضروری که بر مردم تحمیل شده، تامین حقوق احزاب، تحقق آزادی بیان و... را به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های این لیست برشمرد. همزمان با انتشار لیست صدای ملت در تهران، در برخی دیگر از حوزه‌های انتخابیه هم نامزد‌هایی ذیل این عنوان فعالیت‌های تبلیغاتی خود را در انتخابات آغاز کردند. بر این اساس لیست ۵ نفره و اعتدالی صدای ملت در حوزه انتخابیه مشهد و کلات منتشر شد.

علی مطهری در خصوص این لیست اظهار کرد: غیر از لیست ۳۰ نفره تهران، ما از جبهه صدای ملت اقدام به انتشار لیست‌هایی در برخی شهرستان‌ها نیز کردیم. بر اساس نظرات معتمدین ما در مشهد، یک لیست ۵ نفره از نامزد‌های انتخابات مجلس در این شهر به تایید جبهه رسید و تحت عنوان لیست صدای ملت در مشهد منتشر شد. این ۵ نامزد افراد معتدل و عقل‌گرایی‌اند و ملاک‌های ما برای انتخاب نامزد را داشتند. دبیر جبهه صدای ملت اسامی نامزد‌های مورد حمایت این جبهه در مشهد را بدین شرح اعلام کرد: ۱- حسین عباس‌زاده پهلوان کد ۱۷۹۹، ۲- معصومه ابراهیمی (ابراهیمیان) کد ۱۱۲۴، ۳- محمد کریمی کد ۲۳۸۳، ۴- علی علیزاده کد ۱۸۵۳، ۵- محمد افکاری کد ۱۱۹۲

مقابله با تندروی و تمامیت خواهی

اما سابقه لیست صدای ملت به انتخابات مجلس نهم باز می‌گردد؛ لیستی که در آن برهه خاص، ائتلافی از برخی منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد بود که در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس باز هم توسط علی مطهری ایجاد شد. در آن برهه هم تهیه این لیست ناشی از تلاشی بود که جبهه پایداری برای سیطره بر سایر طیف‌های اصولگرا برنامه‌ریزی کرده بود. این بار، اما دامنه تمامیت‌خواهی رادیکال‌های جناح راست تنها معطوف به سیطره بر اصولگرایان نمی‌شود، پایداری‌چی‌ها این بار، اما با عبور از نواصولگرایان و اصولگرایان سنتی و... دورخیز کرده‌اند تا خود را یگانه بازیگر عرصه سیاسی کشورمان معرفی کنند.

اصولگرایان با دست پر و نامزد‌های فراوان وارد عرصه انتخابات شده‌اند. برخی اخبار حاکی از آن است که اصولگرایان برای بستن لیست در تهران و سایر حوزه‌های انتخابیه، نه تنها کم و کسری احساس نمی‌کنند، بلکه با تعدد نامزد‌ها و مشکل جای دادن نامزدهای‌شان در یک یا دو لیست واحد مواجه شده‌اند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی تمثیل‌های جالبی از این وضعیت ارائه کرده‌اند.

آن‌ها انتخابات را مانند شهرآوردی میان دو تیم فوتبال، تصویرسازی کرده‌اند که در آن یکی از تیم‌ها توانسته با هزینه‌های نجومی و ارتباطات بسیار، بازیکنان مورد نظرش را جلب و بهترین لژیونر‌ها را جذب کند. اما بازیکنان اثرگذار و ستاره تیم مقابل از حضور در میدان بدون هیچ دلیل قانونی محروم شده‌اند! در واقع اصولگرایان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که امکان رقابت در انتخابات ۱۴۰۲ تنها میان اصولگرایان وجود داشته باشد.

روزنه‌گشایان، اما به‌رغم آگاهی از همه این دشواری‌ها به دنبال آن هستند که مانعی برای سیطره کامل تمامیت‌خواه‌ها، خالص‌سازان و اقتدارگرا‌ها ایجاد کنند. بر این اساس است که از افراد معتدل و میانه‌رو و چهره‌هایی که به گفتمان اصلاح‌طلبی باوری دارند، حمایت کرده و به دنبال آن هستند که اقلیتی از نمایندگان میانه‌رو را راهی بهارستان کنند. باید دید سرانجام این روزنه‌گشایی به کدام کرانه و کدام وادی ختم می‌شود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین